Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Service på bil i utlandet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg lurer på å legge ferien min i år til enten Sverige eller Danmark. Jeg skal i disse dager ha hovedservice på bilen min, samt montere hengerfeste. I Norge kommer dette på rundt 15 000,-.

Jeg har lest og hørt tidligere at det lønner seg å ha service på bilen i våre naboland.

Så mitt spørsmål er hva vil dere anbefale? Hvem er billigst, Sverige eller Danmark? Noen erfaringer??

Håper på et kjapt svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

jeg lurer på å legge ferien min i år til enten Sverige eller Danmark. Jeg skal i disse dager ha hovedservice på bilen min, samt montere hengerfeste. I Norge kommer dette på rundt 15 000,-.

Jeg har lest og hørt tidligere at det lønner seg å ha service på bilen i våre naboland.

Så mitt spørsmål er hva vil dere anbefale? Hvem er billigst, Sverige eller Danmark? Noen erfaringer??

Håper på et kjapt svar!

9057696[/snapback]

 

En fordel med Sverige er jo naturligvis kronekursen, så selv om servicen skulle koste omtrent det samme i SEK som i NOK, så sparer du vel sånn cirka 15-20% bare på valutaforskjellen (og i Danmark blir jo dette omvendt). Generelt sett er min erfaring at svenske verksteder ligger litt under norske i pris, men som nevnt over her så er det vanskelig å gi noe mer enn et slikt generelt svar uten å vite hvilken bil det gjelder.

Lenke til kommentar

Nemlig! Jeg har en Opel Astra, og på denne koster service omtrent samme i Norge og i Sverige (når man tar hensyn til kursforskjellen, prisen er faktisk høyere i Sverige i kroner). På Golfen jeg hadde før, kostet det litt over 1/2-parten i Sverige av hva det gjorde i Norge. Ikke mer Møller for meg!

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det en stor jobb å ettermontere hengerfeste på Touran. Det må legges nytt el.-nett fra sentralen i dashbordet og bak til hengerfestet. Trodde det å få montert hengerfeste alene kom på 10-12.000 på denne bilen. (I motsetning til Opel, som har lagt el-sentralen i bagasjerommet, og ettermontert hengerfeste koster 4-6.000 (uten at det hjelper deg )). :shrug:

 

Send en mail til flere merkeverksteder i begge land, spesifiser nøyaktig hva du vil ha gjort, og vær obs på at det kan være vanskelig å få time når det passer for deg (akkurat som det er i Norge).

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet er det en stor jobb å ettermontere hengerfeste på Touran. Det må legges nytt el.-nett fra sentralen i dashbordet og bak til hengerfestet. Trodde det å få montert hengerfeste alene kom på 10-12.000 på denne bilen. (I motsetning til Opel, som har lagt el-sentralen i bagasjerommet, og ettermontert hengerfeste koster 4-6.000 (uten at det hjelper deg )). :shrug:

 

Send en mail til flere merkeverksteder i begge land, spesifiser nøyaktig hva du vil ha gjort, og vær obs på at det kan være vanskelig å få time når det passer for deg (akkurat som det er i Norge).

9059011[/snapback]

 

 

Nå har jeg fått tilsendt tilbud fra Møller Bil, og et bilverksted i Sverige.

Forløbig resultat: Totalpris Møller Bil: 18 500,-

Totalpris i Sverige: 10 600 Svenske kroner!

Fyttigrisen, her er det peng å spare....

 

Er det forbundet noe risiko med dette, med tanke på tollmyndighetene? Det jeg tenker på er at det svenske bilverkstedet informerer noe til skattemyndighetene eller tollavdelingen?

 

Jeg tenker som så, at det er minimal sjangs for å bli tatt på grensa for en slik jobb utført på et svensk bilverksted. Kvittering for jobben gjemmer jeg selvfølgelig godt.

Lenke til kommentar
Jeg tenker som så, at det er minimal sjangs for å bli tatt på grensa for en slik jobb utført på et svensk bilverksted. Kvittering for jobben gjemmer jeg selvfølgelig godt.

9066199[/snapback]

Sjansen for å bli tatt på grensa er vel bortimot ikke-eksisterende.

 

Det som derimot kan skje er at utenlandske valutatransaksjoner blir rapportert.

F.eks. ser jeg at hvis jeg benytter kredittkort i utlandet, står det et eller annet sted at beløp over en viss grense blir innrapportert.

 

Men, hvorvidt noe skjer selvom/hvis transaksjonen blir rapportert vet jeg ikke noe om.

Endret av Gynt
Lenke til kommentar
Jeg tenker som så, at det er minimal sjangs for å bli tatt på grensa for en slik jobb utført på et svensk bilverksted. Kvittering for jobben gjemmer jeg selvfølgelig godt.

9066199[/snapback]

Sjansen for å bli tatt på grensa er vel bortimot ikke-eksisterende.

 

Det som derimot kan skje er at utenlandske valutatransaksjoner blir rapportert.

F.eks. ser jeg at hvis jeg benytter kredittkort i utlandet, står det et eller annet sted at beløp over en viss grense blir innrapportert.

 

Men, hvorvidt noe skjer selvom/hvis transaksjonen blir rapportert vet jeg ikke noe om.

9066293[/snapback]

 

Hvis dere er 2 som skal på ferie så har dere 2x fribeløpet....og da begynner det vel å nærme seg hvis dere ikke handler for mye annet.

Lenke til kommentar

Her er et priseksemplel på 120k service (reg.reim, vannpumpe, automat service, bremseservice, oljeservice) på min 03 Audi A6 2,5TDIQ etter en ringerunde jeg tok:

 

Audi (Møller) Ensjø: NOK 20500,-

Audi Sentrum (Stabekk): NOK 18500,-

Audi Arvika: NOK 17500,-

Audi Gøteborg: NOK 15500,-

Audi Hamburg: NOK 12500,- (Grunnpris/standardpris NOK 10500,- men i Tyskland er servicen litt annerledes, de bytter bl.a. ikke vannpumpen medmindre man ber om det eller den ser "sliten" ut)

 

Alle er merkeverksted, med unntak av Audi Sentrum. Som dere ser kan det se ut som om Arvika tar seg noe ekstra betalt, kanskje fordi de ligger ved grensen og vant til nordmenn og "kø" på verkstedet? Strengt tatt burde det vel ikke være såpass forskjell på Arvika og Gøteborg!

Endret av ThaDude
Lenke til kommentar
noen som vet hvor jeg kan få utført en vanlig 60k km service på Seat Leon i Sverige ikke så langt i fra grensa?

 

Har lett etter merkeverksted, men jeg tror nærmeste er litt over 300 km unna..

9121484[/snapback]

 

http://www.olofericson.se/

 

Men OBS: om du leser mitt innlegg over, var disse en god del dyrere enn lenger inn i Sverige. :hmm: Så det kan være verdt å kjøre noen ekstra km. Ring og sjekk pris først (ha chassis nr tilgjengelig)!

 

Dessuten er definitivt Gøteborg litt mere spennedne enn Arvika mens du venter på bilen! :cool:

Endret av ThaDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...