Gå til innhold

Miniguide: USB-problemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Standardfeilen i nettverksmiljø forårsakes av måten Windows (i alle fall XP og 2000) håndterer adressering av nettverksdisker på. Når masselagringsenheter skal adresseres gis de den første ledige bokstaven etter fysiske stasjoner. Nettverksstasjoner tas det derimot ikke hensyn til! :ermm:

 

Det er veldig populært med et fellesområde, og å mappe dette til F. En PC med to partisjoner vil da bruke opp C og D til disse, og optisk er som regel E. Dermed er første "ledige" bokstav i følge Windows F. Da oppstår det en konflikt mellom nettverksstasjonen F og masselagringsenheten F. Gudene vet hvor mange timer jeg har fakturert på å rette opp dette hos div kunder :)

 

Ikke spør en gang når det dukker opp en PC med multikortleser...

Endret av enden
Lenke til kommentar
Hva med å nevne USB Hz fixen som mange benytter for å øke musehastigheten.

Den kan forårsake problemer. Noen som har todo der?

9059346[/snapback]

Det er nok årsaken til et av mine problemer! :yes:

 

1:Ser at artikkelen beskriver at man kan koble til en usb hub til usb porten og så koble til flere enheter her.

Forstår jeg det rett, når man kan koble til en usb-hub og herfra koble til mus og tastatur til denne og at begge deler fungerer på en kabel?

2:Er det noen som har prøvd å skjøte en USB kabel? ...ja merkelig spørsmål, men tenker å gjøre en bråkete filserver til HTPC også, og da trenger man lang rekkevidde på tastatur og mus.

Tenkte på å dra en noen slike gjennom hus og vegger. :hmm:

 

Edit: Det finnes løsninger for dette, men en slik løsning kostet rundt 3800 kroner... :ermm:

9059662[/snapback]

 

usb over kat5

Lenke til kommentar
Er det mulig å få USB-porter på en bærbar PC til å pumpe ut mer strøm? Har en kaffekoppvarmer med avkjøler. Avkjøleren fungerer (vifte mot kjøleribbe) men varmeren fungerer ikke, mest sann. for lite strøm til enheten.

 

Tips?

9057730[/snapback]

 

Sliter med det samme, selv når den bærbare står koblet til med lader så får jeg ikke nok strøm ut av usb porten til å lade min Zen Vision M

 

drit irriterende ettersom jeg ikke har laderen til å sette i Zen dockingstasjonen

Lenke til kommentar

noen som har vært borti at en USB port oppfører seg som at den har blitt 'mettet, so to speak?

 

Har hendt at jeg har kobla til flere forskjellige type enheter på samme

port og etter en stund klarer kun USB porten å oppdage én bestemt enhet, alt annet som kobles til reagerer den ikke på lenger.

Akkurat som porten til slutt blir 'reservert' til kun en enhet,

har også vært borti at porten ikke lenger oppdager noe som helst lenger.

 

Ikke spør.. en av de bærbare her har få USB porter og ingen husker

hvilken port de brukte til hva, hence - dette skjer :)

Lenke til kommentar

Da må du gå i Kontrollpanel --> Administrative Verktøy --> Datamaskinbehandling --> Diskbehandling og velg her hvilken stasjonsbokstav USB-enheten skal ha. Windows tildeler ikke "neste" ubrukte stasjonsbokstav til nye USB-enheter alltid og ofte er det her problemer ligger. F.eks om man har nettverksdrev oppe så kan det hende at USB-enheten er tildelt samme bokstav som et nettverksshare og dermed vil den ikke vises.

Lenke til kommentar

Mitt problem er at jeg har ustabil USB 2.0.

Har kjøpt 3-4 kortlesere før jeg fant en som var stabil, og har problemer med iPod via USB (Firewire fungerer ok).

Eksterne harddisker og minnepinner fungerer vanligvis OK.

Har også kjøpt ekstra PCI kort med NEC chipset uten at dette hjalp.

Har AMD prosessor med NVIDIA chipset, og kjører oppdatert norsk XP SP2.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
Mitt problem:

 

Maskinen booter ikke når USB skriveren er slått på. Bios henger seg. Må skru av printeren for å få bootet. Ikke akkurat et stort problem, men er irriterende noen ganger.

 

Andre som har opplevd dette?

Løsning?

9071193[/snapback]

 

hehe, ikke snilt av meg å le, men hadde lignende problemer.

Musen min en logitech G5 forårsakte at maskine ikke ville boote. Joystikken en logitech force 3dPro nektet pcen helt og finne. Etter timer med feilsøking, reinstalleringer og oppdateringer ga jeg opp. Min konklusjon ble at feilen enten måtte ligge på biosnivå, eller i frontmonterte usb/kortleser.

Maskine er nå til service hos acer for andre gang på under en mnd.

Kommer med oppdatering når jeg får tilbakemelding fra Acer om hvor feilen lå.

 

Spec

Aspire E380

AMD2 3800

HK MCP61 Nvidia chipsett

Asus 8800GTX

4 Gig ram :w00t:

Lenke til kommentar
Mitt problem:

 

Maskinen booter ikke når USB skriveren er slått på. Bios henger seg. Må skru av printeren for å få bootet. Ikke akkurat et stort problem, men er irriterende noen ganger.

 

Andre som har opplevd dette?

Løsning?

9071193[/snapback]

 

Du har siste daterte hovedkort-drivere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er en del hk/bios-versjoner som ikke håndterer USB-enheter helt problemfritt under boot.

Selv om man ikke har angitt USB eller (Boot other devices) i Bios (Boot priority).

Dessverre.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har en USB-HUB tilkoblet minnekortleser etc. Når jeg kobler til ekstern harddisk så mister jeg kontakten med USBhub og enheter som er tilkoblet den. Opplever også at ipod nano ikke ble registrert så lenge ekstern USB disk var tilkoblet. Når jeg koblet fra ekstern disk så fant den ipod uten problemer (ipod ikke koblet i HUB men i ledig port i pc)

 

Forslag til løsning som gjør at både ekstern disk og andre enheter kan være tilkoblet samtidig?

Lenke til kommentar

Og her kommer dagens dummeste:

 

Hadde problemer med at printeren ikke fungerte å skrive utifra via nettverket.

Avinnstallerte og innnstallerte et par ganger, søkte på nettet og fant ut at skriveren, HPpsc1215, ikke fungerte særlig bra sammen med OSet mitt.

Prøvde likevel alle tipsene i guiden her.

...og det fungerer fortsatt ikke.

Så lurer jeg på om det kan være noe galt med usb-kabelen...jeg tar den ut for å bytte, og finner at den ikke engang er koblet i.

Jeg kobler den inn...

...og den fungerer!!

:p

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...