Gå til innhold

Dream Theater, en albumguide!


Tobo-Potato

Anbefalte innlegg

Uæ, ikke snakk om konserten x)

Jeg blir bare furt, fordi jeg ikke kom meg på den.. :cry:

 

Neste gang de er i Norge, SKAL jeg være til stede på konserten..!

 

____

 

Tobo-Potato; Du kunne fått opp live-albumene også, kanskje? :)

 

Jeg kan skrive Score her? x) (eneste live-albumet jeg foreløpig har.. Og.. Jeg kan bare tipse og si at det er et veldig bra album. :D;) ) (surprise! :roll: )

 

 

Score: 20th Anniversary World Tour - Live With The Octavarium Orchestra - 2006

Dream_Theater_-_Score_20th_Anniversary_World_Tour_Live_with_the_Octavarium_Orchestra_cover.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Disc One:

1. The root Of All Evil

2. I Walk Beside You

3. Another Won

4. Afterlife

5. Under A Glass Moon

6. Innocence Faded

7. Raise The Knife

8. The Spirit Carries On

 

Disc Two:

1. Six Degrees Of Inner Turbulence

2. Vacant

3. The Answer Lies Within

4. Sacrified Sons

 

Disc Three:

1. Octavarium

2. Metropolis

Endret av Nasse-noff
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Eg likar heller ikkje retninga DT har teke på den siste plata. Ikkje fordi det er mørkt og dystert, men fordi dei kan betre enn det dei har vist på dei to siste platene. Constant Motion er Blackened av Metallica, å kopiere songar er DT for gode til. The Dark Eternal Night-riffet er nesten meir likt Korn enn Korn sjølve. Men Systematic Chaos er ikkje forferdeleg, In the Presence of Enemies er veldig god (begge delane) og Forsaken er fantastisk.

 

Det verkar som DT freistar å bli meir metall enn dei har rykte på seg for å vere, men eg vonar denne bølgjen går over. Kva er det det går i med distortion på vokalen? LaBrie er ein fantastisk vokalist som kan nå tonar andre berre kan drøyme om, i tillegg tykkjer eg ikkje det passar til stemmen hans med distortion. DT kan lage musikk ingen andre kan, dei kan skilje seg ut og syne sine ferdigheiter i det dei er gode til. Barske metallmenn er dei ikkje, og det må dei innsjå.

 

Dei er blant verdas aller beste progmetall-band (sterk konkurranse med Symphony X), kvifor skal dei lage enkle riff og lage songar dei fleste andre band også kan lage? DT er eit unikt band, difor bør dei spele unik musikk.

 

Men det er på tide å skryte litt av dei også. Ei kjapp gjennomgang av platene: Eg er fan av det meste frå Images & Words til Train of Thought, men har blanda kjensler om Falling Into Infinity. I&W, Awake, ACoS, Metropolis pt 2 og Train of Thought er fantastiske plater. When Dream and Day Unite lid litt av ein svak vokalist og eg tykkjer mange av songane har potensiale (When Dream and Day Reunite er fine saker). Octavarium var litt uinteressant, ingenting som festa seg, utanom mesterverka Sacrified Sons og Octavarium. SC var som sagt keisamt, med nokre unntak.

 

My two cents..

Lenke til kommentar
MER teknisk?!? .. er det i det hele tatt mulig?

 

Da har ikke du hørt mye teknisk metal... ;)

 

Enig med mye av det noodles peker på også, greit nok at de har covret hele Master of Puppets, de trengte ikke akkurat begynne å lage Metallica riff av den grunn.

 

Pila har pekt nedover siden SFAM (som jeg regner som en av verdens beste skiver, uansett band). Octavarium var rimelig soft, greit nok, god skive likevel i min mening. Men jeg begynner å savne litt egenart utover bare det lydmessige og vokalen til James.

 

Ei "dårlig"/mindre god DT skive er likevel bedre enn ganske mye annet, men det burde være lov å kunne forvente langt mer. Potensialet er det ikke noe å si på... gjelder bare å utnytte det ordentlig.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke DT er særlig flinke i Heavy Metal fronten, selv om de desperat prøver etter det.

Jeg syns DT på sine ypperste høydepunkter er i Lifting Shadows Of A Dream, Scarred, A Change Of Seasons, Octavarium, Learning To Live, Hell's Kitchen, Trial Of Tears og Overture 1928.

I metal sangene er det ikke mye, men fremdeles når de får det til, FÅR de faktisk det til! :yes:

Da snakker jeg om låter som The Glass Prison, The Dark Eternal Night, The Mirror, In The Name Of God og Beyond This Life (særlig Live at Budokan versjonen!).

 

Btw, den såkalte konkurransen mellom SX og DT er ikke særlig stor... DT er klart mye mer populært og får mye fler steder å headline på.

Men sjangermessig, er er SX ganske tøfft, for å være ærlig. De får til Heavy Metal mye oftere enn DT klarer.

 

Rart hvor mye eldre SX gutta ser ut enn noen i DT... :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg syns ikke DT er særlig flinke i Heavy Metal fronten, selv om de desperat prøver etter det.

Jeg syns DT på sine ypperste høydepunkter er i Lifting Shadows Of A Dream, Scarred, A Change Of Seasons, Octavarium, Learning To Live, Hell's Kitchen, Trial Of Tears og Overture 1928.

I metal sangene er det ikke mye, men fremdeles når de får det til, FÅR de faktisk det til! :yes:

Da snakker jeg om låter som The Glass Prison, The Dark Eternal Night, The Mirror, In The Name Of God og Beyond This Life (særlig Live at Budokan versjonen!).

Ikkje misforstå meg, DT har mange gode heavy songar, men i det siste har dei endra seg veldig. Vokalen skal vere rå og tøff, Petrucci byggjer musklar, riffa er i stil med "vanleg" metal (enkle og nesten kopiar). Dette er ting dei burde slute med (dvs., musklane til Petrucci bryr eg meg lite om, men er det tilfeldig at samstundes som musikken endrar seg - til det verre - så byggjer han musklar, gror langt hår og skjegg?)

 

Btw, den såkalte konkurransen mellom SX og DT er ikke særlig stor... DT er klart mye mer populært og får mye fler steder å headline på.

Men sjangermessig, er er SX ganske tøfft, for å være ærlig. De får til Heavy Metal mye oftere enn DT klarer.

 

Rart hvor mye eldre SX gutta ser ut enn noen i DT... :ermm:

For det første, eg snakkar ikkje om noko konkurranse, men om personlege preferansar som gjer at eg likar SX like godt, om ikkje betre enn DT. Eg snakkar ikkje om ein konkurranse som pågår mellom dei to banda.

 

For det andre handlar ikkje det ikkje om 'å få til Heavy Metal', SX er råare og meir metal enn DT. Ferdig arbeid. Kanskje er det SX DT freistar å vere som? Popularitet er ein dårleg måte å måle progressive band på.

 

For det tredje, popularitet er ein dårleg måte å rangere progressive band på. Progressiv musikk er sær og annleis, det er nettopp det som gjer den progressiv. Sær og annleis musikk vert ofte mislikt og den populære musikken er ofte dårleg. Tykkjer du den typiske listepop-artisten er betre enn DT? Dei sel nok meir plater og får betre headliner-oppdrag?

Lenke til kommentar

 

Synes det er bra at LaBrie begynner å se litt mer mandig ut. Det har hendt at han ser ut som ei kjerring noen ganger.

 

dt2007.jpg

 

 

 

Hehe, quoted for truth. Jeg var under den oppfatningen før at LaBrie var en elendig vokalist med altfor "pipende" stemme, men det har endret seg etter jeg virkelig har hørt på Dream Theater og ikke bare hørt, hvis dere skjønner hva jeg mener. Nå mener jeg han har en kul stemme som er allround, men han har selvfølgelig sine svakheter.

 

Forøvrig er mine yndlingsalbum Images And Words, Octavarium og Six Degrees of Inner Turbulence.

Lenke til kommentar
Ikkje misforstå meg, DT har mange gode heavy songar, men i det siste har dei endra seg veldig. Vokalen skal vere rå og tøff, Petrucci byggjer musklar, riffa er i stil med "vanleg" metal (enkle og nesten kopiar). Dette er ting dei burde slute med (dvs., musklane til Petrucci bryr eg meg lite om, men er det tilfeldig at samstundes som musikken endrar seg - til det verre - så byggjer han musklar, gror langt hår og skjegg?)

For det første, eg snakkar ikkje om noko konkurranse, men om personlege preferansar som gjer at eg likar SX like godt, om ikkje betre enn DT. Eg snakkar ikkje om ein konkurranse som pågår mellom dei to banda.

 

For det andre handlar ikkje det ikkje om 'å få til Heavy Metal', SX er råare og meir metal enn DT. Ferdig arbeid. Kanskje er det SX DT freistar å vere som? Popularitet er ein dårleg måte å måle progressive band på.

 

For det tredje, popularitet er ein dårleg måte å rangere progressive band på. Progressiv musikk er sær og annleis, det er nettopp det som gjer den progressiv. Sær og annleis musikk vert ofte mislikt og den populære musikken er ofte dårleg. Tykkjer du den typiske listepop-artisten er betre enn DT? Dei sel nok meir plater og får betre headliner-oppdrag?

 

 

Jeg ble passe-irrertert av å lese det der (les: mye repetering). Jeg retta ikke innlegget mitt til det du skrev, så vær så snill ikke skriv "For det første, eg snakkar ikkje om" når jeg ikke har sitert deg engang...

Og hva søren er det du egentlig vil frem til? Er musklene til JP ikke store nok.. hæ?

Forklar deg litt bedre neste gang.

 

Saklig: Jeg har aldri sagt noen ting om at DT er mye bedre enn SX, jeg sa at rent økonomiskmessig og populærmessig, så er DT mye større enn SX. Sånt kan man rangere hvem som helst, ærlig talt.

Men jeg liker DT fordi jeg har hørt på musikken deres i rundt tre år. Av SX hørte jeg flere sanger på konserten, mer enn jeg har idet hele tatt hørt av dem. Men greia er at jeg har alltid hørt om at SX står ganske nærme DT fordi de ligner hverandre på ganske mange måter, men aldri hatt en særlig stor konkurranse når man snakker om antall fans og headliners. Det er jo akkurat i den sammenhengen jeg mener det er konkurranse. For man ser jo store band som Megadeth vs. Metallica, Iron Maiden vs. Judas Priest, Kiss vs. AC/DC, osv...

Men sjangermessig er det aldri en konkurranse, det noe for enhver smak

Lenke til kommentar
Jeg ble passe-irrertert av å lese det der (les: mye repetering). Jeg retta ikke innlegget mitt til det du skrev, så vær så snill ikke skriv "For det første, eg snakkar ikkje om" når jeg ikke har sitert deg engang...

Eg tolka det slik at kommentaren om SX vs. DT var ein kommentar til meg. Om du siterer meg eller ikkje får vere din sak, men ingen andre hadde snakka om konkurranse og SX så det var naturleg å tru at det var meg du sikta til. Om du vert irritert er det berre bra, å vere engasjert og irritert kan vere bra i ein diskusjon.

 

Og hva søren er det du egentlig vil frem til? Er musklene til JP ikke store nok.. hæ?

Forklar deg litt bedre neste gang.

Eg vil fram til at DT endrar imaget sitt, eller freistar å gjere det, og eg mislikar det. Petrucci byggjer musklar som eit ledd i å gjere bandet meir mandig (obs, obs: personleg oppfatning, ikkje ein fasit).

 

Saklig: Jeg har aldri sagt noen ting om at DT er mye bedre enn SX, jeg sa at rent økonomiskmessig og populærmessig, så er DT mye større enn SX. Sånt kan man rangere hvem som helst, ærlig talt.

Og eg har ikkje sagt noko om at du har sagt at DT er mykje betre enn SX. Kva vil du fram til? Det er riktig som du seier, ein kan rangere alle band på denne måten, men det ein utruleg dårleg måte å rangere band på og det provoserer meg noko kolossalt. Det vert mykje som å seie at "Britney Spears er den beste artisten i verda fordi ho sel mange plater og heldt store konsertar!"

 

Men jeg liker DT fordi jeg har hørt på musikken deres i rundt tre år. Av SX hørte jeg flere sanger på konserten, mer enn jeg har idet hele tatt hørt av dem. Men greia er at jeg har alltid hørt om at SX står ganske nærme DT fordi de ligner hverandre på ganske mange måter, men aldri hatt en særlig stor konkurranse når man snakker om antall fans og headliners. Det er jo akkurat i den sammenhengen jeg mener det er konkurranse. For man ser jo store band som Megadeth vs. Metallica, Iron Maiden vs. Judas Priest, Kiss vs. AC/DC, osv...

Men sjangermessig er det aldri en konkurranse, det noe for enhver smak

Snakkar du om at det er ein konkurranse eller om at det ikkje er ein konkurranse? Eg skjønar ingenting av dette avsnittet.

 

Berre for å forklare kva eg meinte om konkurranse mellom SX og DT: Eg tykkjer DT er eit fantastisk band, eg reiste tross alt 1000 km for å sjå dei, men SX er også eit fantastisk band. Dersom eg skal rangere desse banda vert det vanskeleg fordi dei er begge gode. Altså, ikkje at det får føre seg ein konkurranse, det var ein utrykksform for å syne at eg liker begge banda.

Lenke til kommentar

Images and Words går ofte i høytalern. Hørte forresten på Through My Words 142 ganger i forrige uke :p Elsker den sangen

 

edit: DT har faktisk laget en parodi på seg selv :!:

 

edit 2: Flere morsomme videoer som jeg aldri går lei av: (synes det er så jævla genialt at ingen vet hvem John Myung er :p)

 

http://www.youtube.com/watch?v=5zCcE43n6Rw "He wanted to call it: Images and Turds, which is pathetic."

http://www.youtube.com/watch?v=IWSSYPMvOGs "There is some chinese dude following us. "Yeah, i know, just keep walking"

 

Han adam02 har noen perler :wee:http://www.youtube.com/profile_videos?user=adam02&p=r

Endret av Metalheart
Lenke til kommentar

Mike Portnoy ER GAL!

 

Bare sånn fyi til dere som ikke vet det :p

 

- redigert -

 

Hhahaa, dette lo jeg godt av:

 

The first thing that really struck me was that they had really cool, long hair. Especially John Myung. I was scared of him you know, walking around with his leather jacket and hair down to his ass. He looked like a kung-fu artist or something, and I was like "I'm not fucking with that guy". - Portnoy

Endret av loathsome
Lenke til kommentar
Mike Portnoy ER GAL!

 

Bare sånn fyi til dere som ikke vet det :p

 

- redigert -

 

Hhahaa, dette lo jeg godt av:

 

The first thing that really struck me was that they had really cool, long hair. Especially John Myung. I was scared of him you know, walking around with his leather jacket and hair down to his ass. He looked like a kung-fu artist or something, and I was like "I'm not fucking with that guy". - Portnoy

Haha, fra Score ikke sant? Den går rett i signaturen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...