Gå til innhold

Plextor 40x


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har det nero som følgte med.. 5,0 tror jeg det er....

Hva er dma for noe???

ja burnproof slår inn i et sett.. hele tiden når jeg brenner en cd kommer det "buffer underrun averget 247 genger" eller det varierer fra gang til gang da men det er jo sinnsykt mye....

jeg brente på 40x

Lenke til kommentar

dma = Direct Memory Acces

 

dette gjør at dataen du skal brenne blir flyttet 'direkte' fra hardisken til brenneren uten å gå gjennom prosessoren. Dette gjør det raskere og sikrere og brenne. du slipper dermed buffer underrun noe som igjen gir raskere brenning. du vil også slippe at maskinen hakker under brenning.....noe den iallefall har gjort når jeg har brendt uten dma...

 

hvilkent os bruker du?

Lenke til kommentar

ok... jeg fant "primary IDE channel" og "Secondary IDE channel" jeg trykker propeties --} Advanced settings på "primary IDE channel" også i øverste feltet(Device 0) står det "transfer mode" - "DMA if available"

 

Litt nedenfor er det et nytt felt (Device 1) og der står det også "transfer mode" - "DMA if available"

 

Vis jeg trykker propeties --} Advanced settings på "Secondary IDE channel" står det "transfer mode" - "P10 only" i begge boksene( Device 0 og Device 1)

 

Er dette riktig eller ikke??? er det noe jeg skal forandre på??

 

sorry den litt dårlige forklaringen men det var litt vansklig... hvis det er noe dere ikke skjønner så må dere bare spørre..

 

mvh

Joakim T

Lenke til kommentar

Hørtes jo ut som DMA ikke var aktivert på enhetene som stod på secondary channel...når du er i device manager, så høyreklikk på den kanalen du har brenneren på (Primary IDE Channel eller Secondary IDE Channel) og velg "Uninstall". Hvis du ikke er sikker velger du den der "PIO mode" er på, evt begge. Deretter restarter du maskina, og XP vil finne og installere disse på nytt, samtidig som DMA vil slå seg på -husk å sjekke at "DMA if available" er satt på alle enhetene. Her hender det ofte at Plextor brenneren min slår seg over i PIO modus når den har forsøkt å lese en cd med feil på, og dette er eneste måten å få slått på DMA igjen -å bare velge fra "PIO Only" til "DMA if available" hjelper ikke.

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig med hensyn til dma, pio er en annen sak som er når det ikke er dma, ellers må du passe på at kilden og brenneren ikke er på samme kabel for da går det tregere.

 

Men det hadde vært fint om du kune svare på om det står i

 

start-Zkontrollpanell->system->hardware->devicemanager->ide atapi kontroller->primary secondary avhengig av hvor brenneren sitter-> avanserte innstillinger

 

Dma om mulig oppe og nede og under der du kan velge om du skal ha dma/pio hva det står der, hos meg står det Ultra DMA 2 på brenner og cdrom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...