Gå til innhold

Max ram i vista og xp?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lure på om det er noe max gb me ram i vista eller xp? og isåfall, åssn vista/xp versjon må eg ha for å kunne bruke f.eks 4gb ram?

 

Takker for svar :)

 

NB: den posten skulle da ikke havne i OT-topic baren :/

Endret av Rugboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FEtt, ok takk for svar! Tenkte eg sku kjøpe vista ultimate 64bit og 4gb ram, men sku bare høre for sikkerhets skyld :)

 

Så man må altså ha 64bit for å kunne utnytte me en 3.2gb ram, uannsett om det er XP eller vista man bruker? :)

Endret av Rugboy
Lenke til kommentar

Det er en forskjell her mellom hva operativsystemet støtter, og hva prosessoren støtter.

Operativsystemet støtter vanligvis 2^(width-1) byte med minne, men andre ganger er det fysiske sperrer som er satt inn av forskjellige grunner (dette har med hvordan operativsystemet behandler minne på)

 

Men prosessoren kan addressere 2^width antall bytes

2^32 = 4 294 967 296 bytes (4 GB)

2^64 = 18 446 744 073 709 551 616 bytes (16 EB)

 

Grunnen til at vi runder av til 4 GB og 16 EB er at hvis man dividerer med 1024 istedet for 1000, så vil tallet gå helt opp, og dette gjør det litt enklere.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

XP 32bit støtter max ~3.2 GB Minne.

XP 64bit anbefales ikke siden det er store kompatibilitetsproblemer med det meste av programvare og drivere.

 

Vista 32bit støtter max ~3.2 GB Minne

Vista 64bit støtter liker mye som XP 64bit, garantert mye mer enn hovedkortet ditt klarer.

 

(skal selv handle en PC med 32GB RAM med dual quadruppel-kjerne (= 8 kjerner) som skal brukes til tallknusing og bildebehandling). Da kan jeg kjøre f.eks 8 applikasjoner som får dedikert 4GB hver, hver applikasjon brukes selvsagt en kjerne.

 

Skal man ha noe sånt, så bør man også ha en rask disk (f.eks. SSD disk) koblet i raid.

 

Anyway; ønsker man å kjøre 64bit operativsystem så vil man støte på minst problemer og mest applikasjons-kompatibilitet med Vista 64bit (eventuelt linux 64bit).

 

Tror jeg har hørt at det er sånn cirka 1 prosent av programmene der ute som er kodet for 64bit. 64bit er bakoverkompatibel med 32bit.

 

bla bla.. :-)

Lenke til kommentar
XP 32bit støtter max ~3.2 GB Minne.

Jeg har 4 GB RAM og XP pro. Jeg utnytter 3070 MB, Jeg har også et geforce 9800 GTX, med 512 MB GDDR 3, 6 MB cache på prosessor og 16 eller 32 MB cacke på HDD. Det blir ca. 3600 MB som er mer en 3.2 GB RAM.

 

Du har missforstått dette helt. Minneområdet til skjermkortet ditt mappes til et minneområde, som dermed fører til at du må trekke fra dette på tilgjengelig RAM (ikke legge det til)

Hvor mye RAM du kan utnytte er derimot nærmest umulig å vite, fordi det finnes en del komponenter som må ha eget minnområde, og noen adresser er holdt av for debugging, eller interne funksjoner i Windows osv.

 

én ting til: hvor mye cache du har på harddisken er irrelevant, dette brukes kun som et read-buffer for harddisken og fører til høyere ytelse på disken, og er ikke relevant for hvor mye RAM som er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...