Gå til innhold

Sigma 150mm vs Nikon 105mm VR


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte mer på bildekvalitet. Joda, bildekvalitet og skarphet henger ganske mye sammen, men jeg lurte på om det var noe mer.

 

Bildekvalitet og skarphet henger vel svært godt sammen, har på følsen av at mye av det du legger i ordet bildekvalitet ligger hos fotografen og ikke i objektivet. Andre avik som kan være et problem, CA, vignetering og fortegning, skal ikke være et problem på et makro (fast) objektiv, og det er heller ikke disse tingene du har reagert på i bildene du har sett på fotoforum. Forskjellene på "bildekvaliten" du har oppfattet på diverse forumbilder tatt med Sigma og Tamron, ligger nok 100% hos fotografen. Tror du bare skal få kjøpt deg et objektiv jeg.

 

ps. De mest ekstreme og imponerende makrobildene blir nok uansett tatt med Canon 65mm 1-5X macro. Men da jobber man med så lite dybdeskarphet at det krever ekstremt mye erfaring.

9104131[/snapback]

 

Jeg trenger litt lengre arbeidslengde...

 

JPStoney har kontaktet noen for å hjelpe meg med å finne det beste for meg, så nå venter jeg bare på svar.

 

Utrolig hva han og JP gjør for meg :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
t]

Jeg trenger litt lengre arbeidslengde...

 

JPStoney har kontaktet noen for å hjelpe meg med å finne det beste for meg, så nå venter jeg bare på svar.

 

Utrolig hva han og JP gjør for meg :w00t:

9104234[/snapback]

 

Det er klart han tar deg seriøst hvis det kan hjelpe ham å gjøre et salg, det ville jeg også gjort hvis jeg hadde solgt fotoutstyr. Men det er ikke dermed sagt at det er noe reel fotografisk forskjell på objektivene, annet enn den forskjellen brenvidden og blenderen utgjør.

 

ps. JP kommer garantert fram til at Tamron objektivet er det beste, i og med at de bare selger Tamron og ikke Sigma. Mennesker som selger et produkt er de mest upålitelige og spørre om råd, og slik skal det også være deres oppgave er ikke og har aldri hvert og gi råd, den er og selge.

Lenke til kommentar
t]

Jeg trenger litt lengre arbeidslengde...

 

JPStoney har kontaktet noen for å hjelpe meg med å finne det beste for meg, så nå venter jeg bare på svar.

 

Utrolig hva han og JP gjør for meg :w00t:

9104234[/snapback]

 

Det er klart han tar deg seriøst hvis det kan hjelpe ham å gjøre et salg, det ville jeg også gjort hvis jeg hadde solgt fotoutstyr. Men det er ikke dermed sagt at det er noe reel fotografisk forskjell på objektivene, annet enn den forskjellen brenvidden og blenderen utgjør.

 

ps. JP kommer garantert fram til at Tamron objektivet er det beste, i og med at de bare selger Tamron og ikke Sigma. Mennesker som selger et produkt er de mest upålitelige og spørre om råd, og slik skal det også være deres oppgave er ikke og har aldri hvert og gi råd, den er og selge.

9104329[/snapback]

 

Du vet ikke hav du snakker om her, iallefall til en viss grad.

 

Slik jeg har forstått det:

 

JP selger Sigma, men hovedsaklig i Sverige. Grunnen er at de opplevde for mye reklamasjon på objektivene, og valgte og slutte med markedsføringen av objektivene fra Sigma. Jeg er helt sikker på at om dere kommer ned dit å spør om de vil være så vennlige å importere et Sigmaobjektiv fra Sverige, så vil de gjøre dette for dere.

 

De vinner iallefall ikke noe når kundene går til nermeste FV butikk, så jeg tror bare at dere må be om det, slik at de kan importere det. dere må da sikkert smøre dere med noen dagers tålmodighet.

 

Så nei, jeg vil ikke si at om de kommer fram til at Tamronen, så er det fordi de ikke tjener noe på å selge Sigma.

 

:)

Lenke til kommentar
JP bør vurdere å ta inn Sigma 50-150, for den er verdt sin vekt i gull :)

9104355[/snapback]

 

Det fungerer nok ikke helt slik i den virkelige verden Øivind at en stor internasjonal kjede begynner å ta inn et enkelt objektiv fra en produsent, fordi det er bra. Det er alltid ting som ligger bak hvilke produkter en kjede fører, feks er det godt mulig at JP har det at de ikke skal selge Sigma som en del av sin innkjøpsavtale med Tamron. Selvsagt vil en slik avtale være svært tvilsom hvis den var nedskrevet, men den kan være utarbeidet i mer uformell form.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Tenk at jeg leste alt dette... wow.

Kommer ikke til å få sove i natt...

Hvilen linse endte han opp med?

Ble han fornøyd?

Er han nå en fotogud?

Er det i det hele tatt noen som bryr seg?

 

stor kred til alle som hang med og svarte seriøst på denne tråden, og bittlitt kred til oss noobs som leser det hele :wow:

 

Her lærte jeg faktisk litt om ydmykhet overfor folk som tålmodig og i beste mening prøver å forklare eller hjelpe.

Lenke til kommentar

De eneste som skal ha kred her er de som fortsatt gidder å svare seriøst. At du gir faen merkes. Håper du får merke det neste gang du spør om noe. Det går jo an å være hyggelig, og om du ikke er fornøyd med innleggene fra folk så kan du i alle fall slutte å sutre, som deg sier de kun meningen sin. Det irriterer meg at jeg gidder å skrive i denne tråden i det hele tatt, men men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...