Gå til innhold

Diablo III: Rykter og Storyline


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Omg, jeg stumblet over Mythos i går. Et spill som blir utviklet av Flagship Studios. Det er den beste diabloklonen jeg noen sinne har spilt! Så mye likt og kjempekjekt å spille også!

Du må bli invitert som betaspiller, men det går fort, tok meg 5 min, bare søk på forum og forespør en invitasjon.

Dette må dere prøve! :)

Lenke til kommentar

Hellgate London = Diablo III

 

Diablo franchiset ble utviklet av Condor Software aka Blizzard North.

I 2003 resignerte mange av utviklerne pga totalt manglende kommunikasjon fra ledelse i Blizzard Entertainment.

 

Blizzard North => Flagship Studios

 

Jeg spilte Diablo. Jeg spilte Diablo II Hardcore mode så og si 10+ timer hver dag i 5 år. Ladder osv har blitt resatt sist sommer etter flere men ja de droppet så og si all support og utvikling her for å ikke skade WoW.

 

Noen kan selvfølgelig lage et "ekte" Diablo III, med storyline og karatkerer fra de originale, dog ser jeg helst at dette aldri skjer da det vil mangle hjerte og sjel da kjerneutviklerne ikke er der mer. Det vil isåfall kun bli produsert for å tjene penger på franchiset. Feks. Terminator 3 ble laget, men med en annen director og uten musikk av Brad Fidel. Filmen var rett og slett en klone av hendelsesmønsteret i T2. En billig popcornfilm. Ja, underholdning for pengene dersom en ikke hadde forventninger, men en kniv i hjertet for en fan. For min del var filmen ødelagt etter 3 min da ikke engang referanser til historien var greid å få med korrekt. Halve kinosalen ropte "Dette er bare helt feil, skru av møkka!" Det blir ikke noe bra spill automatisk av å eie rettigheter og lage en oppfølger fordi utviklerne er borte. Det hjelper ikke å kjøpe Coca-Cola-navnet om du ikke får med resepten.

Kanskje selger mye på navnet men folk vil si fydda og spytte det ut.

 

For meg er Hellgate London så godt som Diablo III. Gameplayet er nesten helt identisk. Nesten samtlige elementer er med, alt heter bare noe annet.

Scoll of identity har feks blitt til Analyzer. Scroll of town portal har blitt til personal relocation device. Den horadriske kuben er med bare med nytt navn. Wirt => Wart osv osv.

Slik er det hele veien. Det aller meste er med. Man gjør også item runs slik som før i håp om å få unique drops.

 

Jeg er en harbarket DII fan, HGL ble designet for å være en oppfølger til Diablo II og for meg er det en verdig oppfølger.

 

Om dere velger å henge dere opp i at det har et annet navn og storyline pga rettigheter får bli opp til dere.

 

Prøv Hellgate London, om så bare demoen. Innen du har identifisert ditt første uidentifiserte item med en analyzer vil du føle i hjertet ditt at - jess, dette er så nært Diablo III det kan bli.

 

Jeg skal ikke si at HGL er 100% perfekt, men nå hadde også Diablo II alvorlige mangler som ikke ble rettet opp før i 1.03 og mye ble ikke rettet før år etter release. Mye kan forbedres vha patcher og forhåpentiligvis i samsvar med feedback fra de som spiller.

 

I gamle dager ble spill laget av visjoner om å skape noe magisk, nå lages spill ut av visjoner om profitt.

 

Jeg håper det aldri kommer noen Diablo III. Det ville være blasfemi.

Lenke til kommentar
Hellgate London = Diablo III

 

De som dro og lagde FSS viste jo tydelig at de ikke har det som skal til for å starte opp en ny bedrift, ny engine, et helt nytt spill og samtidig være etterfølgere av Diablo.

 

HGL har aldri vært D3, dette er bare noe de brukte for å fylle på med den oppmerksomheten de sårt trengte for å kunne markedsføre spillet sitt, fordi de startet på nytt, de reklamerte alt de kunne av "From the creaters of Diablo". Greit nok at det er med folk som var med på Diablo, men de feilet stort med HGL, de hadde et enormt potensiale, ser at hvis Blizzard hadde vært pengestøtten så hadde de gjort det bra, men det er ikke noe de kan endre på nå. Blizzard klarer nok helt fint å lage D3 hvis de vil, og de klarer nok å lage det bra uten dem, men vi får se.

 

En god del som de kunne fikset på med HGL, de sa for eksempel at "Random generated levels" = "Infinite Replayability", noe som er så langt fra sannheten som det går an. Hadde de hatt penger nok kunne de lagd unike maps til hvert sted, brukt flere textures, og ikke begrenset seg til kloakker/gater/kjellere. Skulle også ønske de ikke hadde laget en ny engine, da det førte til alt for mange problemer. De leverte heller ikke noe endgame, ikke farming av bosser, ikke god pvp og NM som er/var elendig balansert.

 

Forretningsmodellen de har er også dødsdømt, der subs krever mer content for pengene, non-subs krever mer oppmerksomhet, FSS gir non-subs det de vil ha, subs whiner hvis non-subs får noe som subs også får, non-subs whiner når subs får små ting som alle burde få, men FSS gir non-subs små ting som respec fordi de må gjøre dem glad.

 

Jeg skulle ønske HGL var D3, men det er det rett og slett ikke.

 

Man vet når Bill Roper sliter når han sier at HGL har flere teksturer enn D2, og dermed er det OK at HGL har så få teksturer...

 

Som du sa, D2 var heller ikke perfekt ved release, men det er ikke en unskyldning at HGL skal være dårlig av den grunn. Når man først vet feilene så fikser man dem før man gir ut spillet, ikke finner opp dårlige unskyldninger. "Mamma, jeg fikk ikke dårlige karakterer, Pelle i klassen min fikk dårligere karakterer enn meg!".

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Bruktbilen:

 

Så vidt det er meg bekjent var det omtrent samtlige som resignerte, dog har ikke alle blitt med i Flagship Studios men nøkkelpersonene er der.

 

Nei, HGL er selvfølgelig ikke Diablo men poenget er at gameplayet er identisk. Og nei, det var ikke noe de brukte for å få oppmerksomhet for de har lykkes med å få et identisk gameplay.

 

Poenget i 2003 var vel at ledelsen i Blizzard Entertainment såvel som Vivendi ikke hadde noen fungerende kommunikasjon med folkene i bunnen og da hjelper det ikke hvor mye penger det enn er i omløp. Nei, det er ikke bare folk som var med og skapte, det var De som skapte, dvs kjernedesignerne.

 

Selvfølgelig kan Blizzard Entertainment lage et Diablo III om de vil og det vil de nok ganske snart gjøre når Vivendi har melket ut nok penger av WoW. WoW er like mye hjernevasking som det er fortjeneste så de vinner todelt. Total makt over livet til millioner av mennesker, i tillegg til at de får betalt.

Problemet er at det er personene bak som skaper et spill, ikke tittelen i seg selv. Det hjelper ikke om du eier en IP så lenge folkene som skapte det er over alle hauger.

 

Når jeg leser det du skriver om random generated levels fårstår jeg at du ikke helt forstår konseptet bak Diablo-gameplayet. Det er jo nemlig noen få predifinerte områder bundet sammen med random genererte områder som er Diablo-verdenen. Slik var det i både det første og det andre spillet. Om man forandrer på det, er det ikke noe Diablo. I HGL er det kloakker/gater og kjeller som du sier, i Diablo II var det villmark/ørken/lavalanskap, med kloakk/grotter/en katedral osv. Akkurat det samme i både Diablo II og HGL. Diablo skal ha enkel men fengende repetiv stuktur, noe HGL lykkes med å oppfylle. Personlig spiller jeg bare hardcore mode og i Diablo II var jo at alt var random, du visste aldri hva de møtte på som gjorde det så givende å spille. Spesielt før de nerfet unique random minibosser som kunne beseire en på et eneste angrep. Hvis det hadde vært kun unike predefinerte områder hadde spillet blitt regelrett kjedelig. Isteden er det en miks ut i fra oppskriften på et Diablo-spill og det funker perfekt.

 

Det kommer forhåpentligvis noe endgame på sikt, men en kan egentlig ikke påklage det da det aldri har vært noe særlig endgame i Diablo II. Ja, vi kjørte hardcore runs i Chaos Sancuatry 5 år på rad, det er jo et slags end game, men. I starten brukte vi 10-15 minutter på et run, til slutt ca 45 sekunder.

 

Jeg kan si meg enig i at jeg er kritisk til forretningsmodellen. Det burde vært enten med eller uten subscription, eventuelt helt adskilt. Når det gjelder respec osv hører det overhode ikke med i et slik spill men folk er vel mer casual i dag og det er høy CBA-faktor så man kan vel ikke forvente at folk skal starte fra scratch om de har gjort noe feil.

 

Det er ok at HGL har få teksturer, det skal jo være i tråd med Diablo-konseptet.

 

Når jeg snakker om at det ikke er perfekt sier jeg ikke at det er dårlig, jeg snakker om små feil og mangler som bør utbedres. Feks ønsker mange en bedre chat, mulighet for å sende items til andre char på kontoen sin, og en funksjon for å bytte items. I tillegg ønsker folk retting av bugs. Det var mye bugs i D2 ved release. Noen spells kunne brukes til exploit mtp itemdrops, buer tok ikke nytte av damage-modifiers i prefixes og suffixes da alle gjorde samme skade som en hvit bue av samme klasse, lance-våpen droppet ikke i hele tatt. Jeg snakker om slike feil og mangler. Små detaljer som kan forbedres.

 

Jeg skulle gjerne ha sett et Diablo III selv, men da laget av folkene bak og ikke noen tilfeldige freelance-folk med talent og designerfaring.

Lenke til kommentar
Diablo skal ha enkel men fengende repetiv stuktur, noe HGL lykkes med å oppfylle.

 

(...)

 

Det er ok at HGL har få teksturer, det skal jo være i tråd med Diablo-konseptet.

 

Det er her FSS bommet, de ble innsnervet på London, og de fokuserte på et alt for trangt område, de klarte ikke å utnytte "området" i spillet. Dette spiller en stor rolle når man skal spille igjennom spillet, de bruker "random generated levels" sammen med få kjedelige deler, det føles rett og slett som om man spiller act 1 gjennom hele spillet. Det er ikke noen forfriskende farger å se, vi ser de samme gamle gatene/kloakkene/kjellerene gjennom hele spillet. Jeg ble sjokkert å finne ut at selv helt mot slutten av spillet har de brukt de samme trange kjedelige gatene, bare nå var det enda flere mobs der.

 

Diablo derimot er delt inn i 5 acts, de er alle variert og tilbyr et klart skifte, de foregår over hele verden og det er rett og slett forfriskende å komme til en ny act. Det gjør ikke noe at det er få teksturer i D2, de er så forskjellige at det gjør at spillet blir helt nytt for hver act. HGL har derimot dratt seg ned til London, jeg forstår at de skal ha en litt dimmet stemning, men det er så mye de kunne gjort, men de valgte å bruke de samme teksturene om og om igjen. De klarte å bruke 314 questet sine teksturer og fiender i et romskip quest, personlig syntes jeg 314 questet var utrolig morsomt og spennende, men hvorfor brukte de det igjen? Skuffende synes jeg.

 

TLDR: Det er deilig og irriterende at de bytter rundt på maps i D2, men de lever ikke på å bruke et map i act 1, i alle de andre actene. De har mange forskjellige maps de bytter rundt på, og det er greit, men det HGL gjør er å bruke få maps på mange steder sammens med at de bytter rundt på mapsene, og dette er en stor tappe.

Lenke til kommentar

Jeg kan si meg enig i at det er litt for mye av "en akt". Det er riktignok en grunn til dette. I Diablo 2 og da tenker jeg vanilla (jeg spilte 2 sesonger med ladder i hardcore LoD men det blir for casual for min smak, for min del var LoD bare noen leftovers som ikke var bra nok til det opprinnelige spillet, satt sammen til en expansion), så var det slik at alle hastet gjennom act 2 og 3. "Uff, akt 2 - alle hatet den." Og i akt 3 tok man helst bare å tok mobs i Travincal for så å få en annen char med høyere level til å drepe Mephisto. Slik ble det hastet gjennom alle tre vanskelighetsgrader til man var i "end game". Chaos Sanctuary runs. Så lenge det ikke var noe end game i de andre aktene så ble de på en måte overføldige. Jeg antar det er derfor man i HGL har en jevn progresjon i de samme omgivelsene. Kanskje det blir litt ensformig, men dette er nok mye smak og behag.

 

Jeg skal være enig i at det burde ha vært litt mer variasjon i omgivelser og at fler brett kunne ha vært predefinert og mer forseggjort. Uansett må jeg personlig si at det føles veldig bra og jeg FPS-aspektet appelerer til meg. Kanskje ikke den mest avanserte grafikken men det ser i alle fall pent ut hos meg i 1600x1200 med 16x AA 16x AF.

 

Jeg tror nok HGL faller i smak hos de aller fleste store Diablo II fans fra tiden rundt 2000. For de som har kommet til i ettertid og forventer et spill med moderne gameplay og variasjon tror jeg det blir helt tilfeldig om det faller i smak.

 

Spillet er hurtig, du er tilsynelatende trygg hele veien i hardcore mode, men plutselig kan du bli overmannet. Det føles veldig likt som i Diablo II. Det gir meg mye å spille hardcore mode.

 

Om det kommer en "ekte" Diablo III regner jeg med at historien blir ivaretatt men at gameplay blir helt gjort om. Frykter at det kan bli like tregt gameplay som i WoW.

 

HGL er nok mest for spesielt interesserte, men flere av mine kontakter på nett som aldri har spilt Diablo II og knapt vet hva det er har blitt helt oppslukt i HGL så man skal aldri si aldri.

 

Jeg skal ikke nekte andre å håpe på Diablo III men jeg synes det blir for dumt med tanke på at man ikke kommer bort ifra at omtrent samtlige nøkkelpersoner resignerte i 2003. Og dette uavhengig av om HGL er bra eller ikke. Jeg greide faktisk å kaste bort i overkant av 20 000 timer på Diablo II og jeg betviler stert at noen "tilfeldige designere" skal greie å videreføre Diablo II-arven.

 

I mitt fall blir det i alle fall intill det motsatte er bevist:

HGL laget av personene bak Diablo og WarCraft > Diablo III laget av random designere (selv om Vivendi og Blizzard Entertainment står bak.) Det er mye som skjer i et selskap i løpet av 7-8 år.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Håper Diablo tre og får støtte får nærmast alt av MODS på samme måte som Wc3 har med Castle Defence og Dota maps. Hadde sikkert blitt utruleg kjekt, men er vel litt tvilsomt ettersom det ikkje er eit strategispel.

 

Ellers er det for min del det samme om eg får bytte kamera vinkel eller om den er statisk, det virka jo tross alt sjukt bra i D2 (har vel aldri sitt eit spel der det virka so bra).

 

Ellers håper eg på fleire ting og gjerne varierande hemmelege runeord eller noko sånt, hadde vert vilt vist eit par av runeorda varierte frå måne te måne. Men hadde vel blitt eit grusomt system og balansere.

 

Og naturlegvis kansje det aller viktigaste MANGE!!! nye oppskrifter til Cube

Lenke til kommentar

Jeg har spilt Diablo 2 siden begynnelsen.. før det spilte jeg litt Diablo.. Har også spilt endel Hellgate London, men kanskje ikke nok. Dere to over her sitter jo på mye kunnskap om dette.

 

Men jeg vil si at jeg henger meg mest på "Bruktbilen" over her. Og vil tilføye at jeg håper på et Diablo 3 med like god historie og kanskje bedre enn de to foregående. Og gjerne inndeling i akter, det frisket opp som Bruktbilen sier. En god og dyp historie var det jeg savnet sterkt i Hellgate:London, sammen med at jeg følte ting var ensformige.

 

Fikk i alle fall ikke gameplay følelse som av Diablo 2.

 

Men jeg skal gi det en ny sjangse mens jeg venter på Diablo 3 =)

Lenke til kommentar
Hellgate London = Diablo III

 

Diablo franchiset ble utviklet av Condor Software aka Blizzard North.

I 2003 resignerte mange av utviklerne pga totalt manglende kommunikasjon fra ledelse i Blizzard Entertainment.

 

Blizzard North => Flagship Studios

 

Jeg spilte Diablo. Jeg spilte Diablo II Hardcore mode så og si 10+ timer hver dag i 5 år. Ladder osv har blitt resatt sist sommer etter flere men ja de droppet så og si all support og utvikling her for å ikke skade WoW.

 

Noen kan selvfølgelig lage et "ekte" Diablo III, med storyline og karatkerer fra de originale, dog ser jeg helst at dette aldri skjer da det vil mangle hjerte og sjel da kjerneutviklerne ikke er der mer. Det vil isåfall kun bli produsert for å tjene penger på franchiset. Feks. Terminator 3 ble laget, men med en annen director og uten musikk av Brad Fidel. Filmen var rett og slett en klone av hendelsesmønsteret i T2. En billig popcornfilm. Ja, underholdning for pengene dersom en ikke hadde forventninger, men en kniv i hjertet for en fan. For min del var filmen ødelagt etter 3 min da ikke engang referanser til historien var greid å få med korrekt. Halve kinosalen ropte "Dette er bare helt feil, skru av møkka!" Det blir ikke noe bra spill automatisk av å eie rettigheter og lage en oppfølger fordi utviklerne er borte. Det hjelper ikke å kjøpe Coca-Cola-navnet om du ikke får med resepten.

Kanskje selger mye på navnet men folk vil si fydda og spytte det ut.

 

For meg er Hellgate London så godt som Diablo III. Gameplayet er nesten helt identisk. Nesten samtlige elementer er med, alt heter bare noe annet.

Scoll of identity har feks blitt til Analyzer. Scroll of town portal har blitt til personal relocation device. Den horadriske kuben er med bare med nytt navn. Wirt => Wart osv osv.

Slik er det hele veien. Det aller meste er med. Man gjør også item runs slik som før i håp om å få unique drops.

 

Jeg er en harbarket DII fan, HGL ble designet for å være en oppfølger til Diablo II og for meg er det en verdig oppfølger.

 

Om dere velger å henge dere opp i at det har et annet navn og storyline pga rettigheter får bli opp til dere.

 

Prøv Hellgate London, om så bare demoen. Innen du har identifisert ditt første uidentifiserte item med en analyzer vil du føle i hjertet ditt at - jess, dette er så nært Diablo III det kan bli.

 

Jeg skal ikke si at HGL er 100% perfekt, men nå hadde også Diablo II alvorlige mangler som ikke ble rettet opp før i 1.03 og mye ble ikke rettet før år etter release. Mye kan forbedres vha patcher og forhåpentiligvis i samsvar med feedback fra de som spiller.

 

I gamle dager ble spill laget av visjoner om å skape noe magisk, nå lages spill ut av visjoner om profitt.

 

Jeg håper det aldri kommer noen Diablo III. Det ville være blasfemi.

 

Jeg lasta ned HGL for en stund siden .. Spilte litt singleplayer og likte det ganske godt, så da kjøpte jeg det likesågodt i går og lagde meg en online character. Skal se om det ikke blir tid til litt spilling ikveld. Så langt har spillet virket veldig lovende og jeg er enig med Diablo 2-preget spillet bærer.

Lenke til kommentar

Jeg var meget skeptisk til HGL. Flugte med utviklingen i flere år til det kom til et punkt hvor jeg rett og slett ikke orket følge med mer. Tenkte WTF London, skytevåpen, fremtid, osv. Skal dette være RPG? Likevel tenkte jeg at siden jeg hadde "ventet" i 4-5 år sikk jeg versågod å prøve spillet.

 

Prøvde demoen mens jeg ventet på postgangen og fant ut at dette ville jeg ha mer av.

Det falt i alle fall i smak hos meg og det ble subscription fra dag 1.

Lenke til kommentar

Hør her folkens. Hellgate London er ikke i NÆRHETEN av å være så bra som det burde være for å stå ved siden av diablo 2-ånden.

 

Jeg sier det jeg, Flagship studios er inne på noe, ja, men diablo ånden er ikke uttrykt i HGL men i det andre spillet deres som er i betatesting for øyeblikket; Mythos.

 

DETTE er spillet som er laget for ta videre diablo-ånden!

 

Det er fullt mulig å teste ut dette spillet. Det finnes mange invitasjoner der ute som er mulig å få tak på hvis du googler litt. Det tok meg 5 min å få invitasjon for å si det slik.

 

Trust me, Mythos, det blir så nært diablo 3 man kommer akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...