Gå til innhold

Minnekort til K10D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp for all del ikke et billigkort, selv om de skryter av f.eks 150x og lignende.

 

Sandisk er merket du bør satse på. Det er stabilt og godt (sletter ikke bildene dine helt uten grunn f.eks), og et Sandisk som er oppført med f.eks 80x er ofte raskere enn kort med 150x.

 

Sandisk Ultra II burde holde til vanlig bruk, men hvis Sandisk Extreme III ikke er så mye dyrere, så er det ingen grunn til ikke å velge det.

 

IKKE fall for fristelsen til å spare noen få kroner på minnekort, når du har brukt så mange tusen på selve kameraet. Hva er vel kameraet verdt, om minnnekortet mister bildene før du får overført de til PC'n.

Lenke til kommentar
Skal kjøpe et Pentax K10D og lurer i den forbindelse på hvilke minnekort som er bra (best) til dette kameraet? Har for å være ærlig utrolig lite greie på dette :)

 

åge

9002936[/snapback]

Hei Åge, du må ha Extreme III-kort dersom det er viktig for deg at K10D presterer 100% i forhold til seriebilder uavbrutt til kortet er fullt, eller at det skal mestre det antallet RAW-filer i serie som er oppgitt av Pentax

 

Mvh Helge

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er i samme situasjon, K10D på vei, men kjøpt uten minnekort, så vil finne et "riktig" kort. Har jo noen billige SD kort liggende, så jeg får prøvd kamera, men vil ha et som utnytter hastigheten til kamera.

 

Sandisk Extreme III Secure Digital 2GB, min 20MB sec read and write fra Komplett virker som et riktig kjøp. Kan ikke se at det er et SDHC kort? Det er flere kort i Secure Digital kategorien som er merket SDHC, men ikke dette...

 

Fordelen med SDHC? Er de raskere enn Extreme III? Er jo ikke oppgitt skrive/lese hastighet på de, bare "class2" "class6" "SD 2.0" osv

 

Noen som kort kan forklare forskjellen?

Lenke til kommentar
<snip>

Sandisk Extreme III Secure Digital 2GB, min 20MB sec read and write fra Komplett virker som et riktig kjøp. Kan ikke se at det er et SDHC kort? Det er flere kort i Secure Digital kategorien som er merket SDHC, men ikke dette...

 

Fordelen med SDHC? Er de raskere enn Extreme III? Er jo ikke oppgitt skrive/lese hastighet på de, bare "class2" "class6" "SD 2.0" osv

 

Noen som kort kan forklare forskjellen?

9243762[/snapback]

Jeg har K10D både Sandisk Ultra og Extreme III. Begge fungerer tilfredstillende, men Extreme er en anelse raskere. Så min anbefaling er Extreme.

 

Når det gjelder SDHC så er de såvidt jeg vet ikke raskere. Forkjellen er rett og slett at denne standarden tillater bruk av større kort. Ulempen er at de færreste kortlesere støtter formatet enda. Derfor er det nok tryggest å holde seg unna dette foreløpig. En adator løser problemet, men alt ekstra stasj kan mistes eller ødelegges. Jeg ser heller ikke bare fordeler med store kort. Ryker et stort kort, så mister du flere bilder.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Sandisk Extreme III Secure Digital 2GB, min 20MB sec read and write fra Komplett virker som et riktig kjøp. Kan ikke se at det er et SDHC kort? Det er flere kort i Secure Digital kategorien som er merket SDHC, men ikke dette...

 

Fordelen med SDHC? Er de raskere enn Extreme III? Er jo ikke oppgitt skrive/lese hastighet på de, bare "class2" "class6" "SD 2.0" osv

 

Noen som kort kan forklare forskjellen?

9243762[/snapback]

Secure Digital High Capacity, eller SD 2.0 er en standard som blir brukt på SD-kort med kapasitet på 4GB og oppover. Forskjellen på klassene er hvor raske de er, class 6 er raskest.

 

SDHC cards have SD Speed Class Ratings defined by the SD Association. The SD Speed Class Ratings specify the following minimum sustained write speed on to empty SDHC cards:

 

* Class 2: 2 MB/s

* Class 4: 4 MB/s

* Class 6: 6 MB/s

Kilde.

 

Når det gjelder lesere til dette, så fikk jeg den innebygde kortleseren i laptopen til å lese det ved en driveroppgradering. Jeg vil tro at HP DV2000-serien kan lese SDHC, og da gjelder det nok veldig mange andre HP-serier.

 

Edit: gratulerer med valg av kamera, jeg er sikker på at du blir fornyd. :)

Endret av Snirfle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...