Gå til innhold

Hjelp med svakt nett - kan du?


Anbefalte innlegg

Vel.

 

Vi har en helt vanlig ADSL-pakke fra Telenor, en familiepakke. Ikke noe KJEMPErask linje, men den skal ikke være sånn som den er!

 

Surfing på internett, World of Warcraft, Counter-Strike (in-game!) og Company of Heroes fungerer helt fint.

 

Men med en gang jeg skal finne servere til spill (altså når jeg "refresher") kommer det opp få, hvis noen servere.

 

Det har pågått så lenge jeg kan huske vi har hatt internett.

 

Jeg har;

 

oppdatert nettverkskortdriverne

resetta internettet (bare med den knappen på routeren :p )

koble fra/til

 

Men siden noen spill fungerer vakkert, og andre ikke poffa det opp porter i hodet.

 

Ta CS:S. Skal jeg finne servere er det tricky (jeg har foressten testa det hos en kamerat; hos han fungerer det perfekt, så det er ikke pcen/spillet) men I spillet, inne på serveren er det helt lagfritt, alt er som vanlig.

 

Så da tenkte jeg brannmur. Tok den på "tillat" lista, fortsatt like ille.

 

Har ikke akkurat GOD peil på data, men har tenkt på porter.

 

Hvis det er porter kan jeg sikkert google etter en tutorial, men hvilke porter skal jeg åpne, og hvordan i tilfelle?

 

Finnes det andre tommelfingeregler mht. Internett? Skal jeg prøve å sette opp alt på nytt?

 

Håper på svar, Binko.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vell antagelig ett stk routermodem pluss din egen router der du fordeler til alle pcene. Viss dette er tilfellet bør du sette routern din som access point eller sette den opp på en riktig måte. Tipper det er her problemet ditt ligger.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Vel, som Akidon sier... "sette routern din som access point eller sette den opp på en riktig måte."

 

Gjør jeg det på routerens konfigureringsside? (Når man skriver IP i adressefelt, logger inn med brukernavn og passord..)

 

Og i tilfelle, hva heter det der jeg går inn...?

 

Håper det er forståelig, men spør heller om forklaring enn å ikke svare...

Værsåsnill.

 

Forøvrig blir alle svar satt stor pris på, jeg vil jo kunne BRUKE internettet jeg betaler for også.

Endret av Binko
Lenke til kommentar

Er litt usikker på hvordan det fungerer med telenor. Viss du kan konfigurere routern til telenor er det bare å sette som accesspoint. Så du skriver inn Ip adressen til routern og logger deg på. Nå vet jeg ikke hvilke router du har så vet ikke hvordan innstillingene er på din router.

 

Viss du ikke kan konfigurere telenor sin router har den sikkert en demilitarisert sone (DMZ). Som betyr at alle portene er åpne på en ip adresse. Da kan du sette opp slik at routern din får den ip adressen og fordeler videre.

 

Men finn ut hva du kan gjør med telenor sin router, eventuelt hviss noen andre kan svare på det. Og finn ut hva den andre routern du har heter.

Lenke til kommentar

Jeg har en Speedtouch WX-6215M og en Sparklan 510i, hvis det er til hjelp..

 

Men "sett som accesspoint", hva vil det si?

 

Er det et alternativ på options, liksom..?

 

Altså noe man gjør på innstillingene til routeren..?

 

Her er et screenshot av innstillingene til routeren...:

post-116754-1183655048_thumb.jpg

Endret av Binko
Lenke til kommentar

Var ikke akkurat det jeg var på jakt etter. Må ha en spesifik for din router. Fulgte vell med en når du kjøpte den?

 

Men men.... Er to ting jeg vil du skal gjøre. Gå inn på advanced og prøv upgrade firmware. Se om det hjelper. Og så gå inn på routing og gi meg et skjermbilde av den siden.

Lenke til kommentar

Vel, når jeg går inn på "Advanced" og upgrade firmware, kommer det opp "browse" fra pcen, akkurat som at jeg må laste opp, ikke laste ned (fiffig...)

 

Screens:

 

EDIT: På bilde tre ser du at Firmware Upgrade er aktivert. Men har aldri lastet ned noe, husker jeg så hvilken versjon jeg hadde (i går, finner det ikke igjen nå xD) , og har versjon 1.1.0...

 

Siste bilde, er det noe..? Burde jeg sette Privat...?

post-116754-1184021011_thumb.jpg

post-116754-1184021021_thumb.jpg

post-116754-1184021279_thumb.jpg

post-116754-1184021615_thumb.jpg

Endret av Binko
Lenke til kommentar
Vel, når jeg går inn på "Advanced" og upgrade firmware, kommer det opp "browse" fra pcen, akkurat som at jeg må laste opp, ikke laste ned (fiffig...)

9041027[/snapback]

 

Du må gå til router-produsentens sider og laste ned korrekt firmwarefil og laste opp via den siden du funderte over.

Lenke til kommentar

Ååå jaaa... Da så.. :)

 

EDIT: Da lastet jeg ned litt firmware, men det er en zip.fil... Den inneholder en readme hvor det bare står "Note: Please do a Hardware reset after upgrading the firmware.

Power on. Hold the reset hole for around ten seconds."

 

og en ip707sm(v1008).img - fil.

 

Kanskje DA jeg skal laste opp med den greia på sida dems...? :)

 

Men skal jeg ta hele mappa eller bare .img-fila..?

Endret av Binko
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har litt oppdatert informasjon her. Trenger fortsatt hjelp, altså...

 

Jeg har funnet ut at når jeg refresher servere (eller, "BRUKER" nettet... Hm,) så blir det helt insane lagg hos en hvilkensomhelst annen bruker av nettet.

 

Det gjelder for alle, uansett hvem som refresher (eller laster ned noe), blir det lagg for alle.

 

Kanskje dette er av betydning? Det kan nesten virke som om jeg stopper opp for meg selv i det jeg skal laste ned/refreshe (SNILL nedlasting! ;D)

 

Kan noen værsåværsåsnill å hjelpe meg med det her..? :(

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg noen potensielle muligheter.

 

Hardwaretrøbbel? Er 510i et modem eller routermodem? http://www.online.no/kundeservice/veiledni...n-oversikt.html

Er det et rent modem, så kan du teste kun modemet ved å bruke Telenors PPPoE oppringingsprogram fra din PC (kabel rett i modem).

 

 

 

Telenor har kanskje blokkert porter hos deg pga trojaner e.l.

Sjekk webmail på online.no hvis du mistenker at porter er sperret av abuse@online

 

 

 

Skjer problemene uansett om du kun bruker kabel i routeren?

Prøv å slå av SPI i router (SPI ligger under firewall).

Er 510i en modemrouter så må du sjekke at 510i og Sparklan ikke gir ut ipadresse i samme område (f.eks. 10.0.0.xxx eller 192.168.1.xxx)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...