Gå til innhold

Overklokkingskort fra Asus


Anbefalte innlegg

Finnes to typer overklokking;

1 ha dårlig råd/ dårlig pc tilsvarer å trimme en moped.

2 kjøpe en core2 quad og to 8800 og overklokke, tilsvarende å kjøpe en bmv og få den trimma og styla på en annen fabrikk (husker ikke navnet)

Å brenne av 10K er ingenting når du får kjørt med høy framerate på din 20K skjerm.

8997613[/snapback]

En strålende sammenligning. Du beskriver ytterpunktene, men jeg tror det er mange som gjør som meg; kjøper "mye-for-pengene-" komponenter og griseklokker derfra for å oppnå mer ytelse enn det raskeste på markedet på standard hastigheter. Og midt oppi alle middelmådige komponentene finner man gjerne en perle - det være seg et highend sett med ram eller et hovedkort hvor det ikke er spart på noe.

 

Tror nok at jeg plasserer meg mellom alternativ 1 og 2 i så måte. Sammenlign det gjerne med å trimme opp den halvspreke familiebilen til å gå som en standard BMW M3 :!:

 

Noen debattanter i denne tråden glemmer også at mange overklokkere ser på veien like viktig som målet. Jobben med å modifisere kjøling, tweake og eksperimentere er minst halve gleden, og da betyr det lite at brikkesettene bruker noen watt mer enn de burde. Det betyr bare ekstra utfordringer når det gjelder kjøling. Og som skjæra er det vel ikke mange hardcore overklokkere som kan motstå at det glimrer - i fete kjølere f.eks på et hovedkort.

 

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen debattanter i denne tråden glemmer også at mange overklokkere ser på veien like viktig som målet. Jobben med å modifisere kjøling, tweake og eksperimentere er minst halve gleden, og da betyr det lite at brikkesettene bruker noen watt mer enn de burde. Det betyr bare ekstra utfordringer når det gjelder kjøling. Og som skjæra er det vel ikke mange hardcore overklokkere som kan motstå at det glimrer - i fete kjølere f.eks på et hovedkort.

 

:)

8998868[/snapback]

 

Brikkesettene brukes for det første av andre enn overklokkere. Og for det andre, så tviler jeg på det er så veldig mange overklokkkere som ser på det som en fordel at en komponent bruker mye effekt på stock-settings.

 

AtW

Lenke til kommentar
ATWindsor Postet i dag, 10:00

Brikkesettene brukes for det første av andre enn overklokkere. Og for det andre, så tviler jeg på det er så veldig mange overklokkkere som ser på det som en fordel at en komponent bruker mye effekt på stock-settings.

 

AtW

Dette har du nok helt rett i, neppe mange som ønsker seg høyere forbruk/varmeutvikling enn nødvendig.

Men i forhold til hva er det du mener forbruket er så alt for høyt egentlig? Hvor høyt forbruk skulle det vært, og hvor høyt er det?

 

Jeg har ikke sett noe tall for dette noe sted :)

Lenke til kommentar
Brikkesettene brukes for det første av andre enn overklokkere.

8999155[/snapback]

Jeg uttaler meg ikke de andre sin vegne.

Og for det andre, så tviler jeg på det er så veldig mange overklokkkere som ser på det som en fordel at en komponent bruker mye effekt på stock-settings.

Merk at jeg ikke skriver noe som helst om fordel, kun utfordring. Det er to forskjellige ting.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Brikkesettene brukes for det første av andre enn overklokkere.

8999155[/snapback]

Jeg uttaler meg ikke de andre sin vegne.

Og for det andre, så tviler jeg på det er så veldig mange overklokkkere som ser på det som en fordel at en komponent bruker mye effekt på stock-settings.

Merk at jeg ikke skriver noe som helst om fordel, kun utfordring. Det er to forskjellige ting.

8999660[/snapback]

 

Nei, men poenget er at det er flere en overklokkere som bruker chipset, dermed er det ikke uten videre sånn at en uttalelse om at chipset bruker for mye effekt nødvendgvis må henvise til overklokkere.

 

De aller aller fleste ser på hyere effektforbruk som en ulempe, overklokkkere eller ikke, det er essensen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis vi sammenlikner det første Intel S775 Chipset fra 04 (P915) mot P35 i versjon rettet mot de som ikke er interessert i klokking er det ikke de helt store endringene som vitner om høyere strømforbruk ut fra kjøleløsninger i alle fall.

post-56388-1183577029_thumb.jpg

 

Nå vet jeg ikke om det er de etterhvert ganske ekstreme kjøleløsningene som er grunnlagt for ditt syn AtW, men hvis det er det så tror jeg dette dreier seg vel så mye om:

1. At produsentene prøver å overgå hverandre med imponerende estetisk design, som skal utrykke kraft og ytelse, litt på samme måte som biler med 4 digre eksosrør.

2. At man med slike eksotiske kjøleløsninger kan oppnå bedret stabilitet ved høyere frekvenser.

3. At man kan få et luftkjølt system med mindre støy enn de som har små kjølere.

 

Hvis du baserer synet på noe mer håndfast håper jeg du kan dele det med oss andre. Jeg vet ikke hva forbruket på Intel's chipset P35 og P5K faktisk er, men jeg hører gjerne mer om det. Jeg syns slike ting er interessant, men vet ikke nok til og verken bekrefte eller avkrefte at forbruket er alt for høyt.

Lenke til kommentar

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...spx?i=2993&p=16

 

"The surprise is that despite a 16W TDP, the P35 boards actually consume more power than the other chipsets at both idle and load. Even though the DDR3 board has a lower power rating for the memory, it consumes more power than the DDR2 board due to additional circuitry . We can no longer say that NVIDIA is the only high performance chipset approved by OPEC."

 

AtW

Lenke til kommentar

Takk for linken AtW, må studere dette litt nærmere. Sånn helt umiddelbart slår det meg at forskjellene mellom fabrikantene hos Anandtech er såpass store at jeg ikke helt vet hvor mye av dette som bør tilskrives chipset selv eller andre omstendigheter. Tenker da på ting som feks Wlan og denslags krimskrams.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke liker med dette kortet, (og kommende kort som er vist fram) er at Asus har valgt å kobble sammen minnemodulene på heatpipe systemet sitt. Ulempen med heatpipes er at hele kjøleren holder samme temperatur, dvs sørbrikken er like varm som nordbrikken som igjenn er like varm som spenningsregulatorene osv. Det som da skjer er at om man bruker billig ram som skjenerelt ikke utvikler noe varme, er at man faktisk varmer opp disse brikkene når de er kobblet på "nettet"! Jeg frykter heatpipes til RAM modulene kan virke mot sin hensikt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...