Gå til innhold

Budget Price i USA, full pris i Norge


Anbefalte innlegg

Jeg fikk høre at spillet Project Sylpheed var en såkalt "budget title" i USA. Det vil si at den veilende prisen på spillet i USA var 39.99 USD, i motsetning til full pris på nye 360-spill, 59.99.

 

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å kjøpe dette spillet, men hvis jeg hadde fått det til en pris under 400,- NOK så tenkte jeg at det kanskje var verdt et kjøp.

 

Overraskelsen ble derfor stor når jeg sjekker prisen på absoluttpris.no og ser at prisen er 499,- NOK, noe som er samme pris som større tittle, f eks Forza 2.

 

Jeg tok kontakt med absoluttspill.no og spurte hva grunnen til dette var. Svaret var hyggelig og utfyllende. Distributøren av spillet i Norge er Microsoft, og blir solgt til forhandlere i Norge til vanlig standard pris.

 

Dette betyr at så kalte "budget titles" i USA ikke nødvendigvis blir det i Norge. Og slik jeg ser så blir altså vi i Norge, og jeg regner med resten av Europa, med på å sponse lavere priser i USA. Og spill i Norge er jo allerde relativt dyrt fra før av.

 

Bare jeg som synes dette blir litt feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Generellt er spill, musikk, filmer, osv. dyrt i norge. Veldig synd, men slik er det med idioter som styrer avgiftene..

8992955[/snapback]

At spill er dyrere i Norge er et faktum som vi ikke får gjort så mye med, og har vel mer eller mindre blitt godtatt.

 

Poenget er at i dette tilfellet er det er spill som i USA har en lavere veiledende pris en hva som er standard, men som likevel blir priset til standard veiledende pris her i Norge. Jeg forventer ikke at spillet blir solgt til tilsvarende 39.99 USD her i Norge, men jeg forventer at spillet får et tilsvarende prisreduksjon i forhold til standardprisen på 360-spill.

Lenke til kommentar

Jo, det er noe vi kan gjøre noe med.. Men det er mindre tallet som ønsker det :p

 

ONT: Det er veldig synd av Microsoft Norge å gjøre dette. Men de har vel en salgsstrategi som går på å tjene penger, og i norge vet de at de får solgte det for den priser.

 

OT: Har veiledene pris på Xbox 360 blitt 499,-? Eller er det fortsatt 599,-?

Lenke til kommentar
Jo, det er noe vi kan gjøre noe med.. Men det er mindre tallet som ønsker det :p

 

ONT: Det er veldig synd av Microsoft Norge å gjøre dette. Men de har vel en salgsstrategi som går på å tjene penger, og i norge vet de at de får solgte det for den priser.

 

OT: Har veiledene pris på Xbox 360 blitt 499,-? Eller er det fortsatt 599,-?

8993045[/snapback]

499,- er prisen som absoluttspill.no opererer med. Veiledende pris regner jeg med 599,-

Lenke til kommentar

Bør vel heller se på gjennomsnittslønna. Den store amerikanske middelklassen tjener mye mer enn det. Godt utdannede folk som f.eks. sivilingeniører tjener opp mot 300 kr. timen der borte.

 

Uansett er det tvilsomt at et spill skal koste tre ganger mer i Norge, uavhengig av lønn. Importøren som stikker av med en stor del av kaka.

Lenke til kommentar

At et annet kontinent kjører kampanjepriser og rabatter, får vel kanskje være noe i overkant å være misunnelig på. Verre er det vel at bilprisene i Norge er mye høyere enn i Sverige (vårt naboland). Vær misunnelig på det istedet. Mer penger enn en hundrings er det snakk om og. Say it with me now: Perspektiv.

Lenke til kommentar
Joa, spill er i det store og hele en luksusvare.

 

Må jo sies at dette får ekstra utslag nå som dollarkursen er lav (helt nede i 5,8 kr. i dag).

8994144[/snapback]

 

Nå var ikke poenget mitt å angripe de veiledende prisene på spill i Norge. I forhold til kjøpekraft så regner jeg med at de norske prisene samsvarer med hva prisene er i USA.

 

Poenget var å få frem at Microsoft som distributør behandler forbrukere/forhandlere forskjellig avhengig av hvor de befinner seg. Når et spill lanseres i USA som en billigtittel med en prisreduksjon på 35% så forventer jeg at de samme blir gjort i resten av verden.

 

Dette har ikke noe med Norge og norske avgifter å gjøre. Dette er Microsoft som distribuerer spillet til full pris til forhandlere før staten og forhandleren tar sin del av kaka.

 

Ikke har det noe med misunnelse å gjøre heller, men jeg ser på det som en prinsippiell sak..

Lenke til kommentar
Ikke har det noe med misunnelse å gjøre heller, men jeg ser på det som en prinsippiell sak..

8994278[/snapback]

 

Sånn rent prinsippiellt mener du at prisen på en gitt vare skal være lik, kontinent til kontinent? Det skal du få mene, men tro ikke at en slik utopi vil bli virkelighet.

Lenke til kommentar
Ikke har det noe med misunnelse å gjøre heller, men jeg ser på det som en prinsippiell sak..

8994278[/snapback]

 

Sånn rent prinsippiellt mener du at prisen på en gitt vare skal være lik, kontinent til kontinent? Det skal du få mene, men tro ikke at en slik utopi vil bli virkelighet.

8994305[/snapback]

 

Nei, leser du det jeg skriver så er det ikke det jeg mener.

Lenke til kommentar
Jo, det er noe vi kan gjøre noe med.. Men det er mindre tallet som ønsker det :p

8993045[/snapback]

 

Utslette USA?

Uansett hvor mye innenrikspolitikk vi forandrer på vil ikke det faktum at butikkene i Norge har høyere innkjøpspriser enn de i USA. Skal staten subsidiere spill mener du?

Endret av Xbox-PS2
Lenke til kommentar

Jeg sier meg enig med LarryDik, for det er prinsippene det går på ikke på misunnelse, for microsoft har faktisk redusert en pris i usa, det er nesten rart at dem ikke gjør det andre steder hvor microsoft selger de samme varene!

For som LarryDik sa så var det hele 35% avslag på spillet ved utslipp i usa, så hvorfor er ikke spillets pris ca.390kr? det hadde hvert "retferdig"... Ikke at jeg tar meg så nært av det...

Lenke til kommentar

det er ikke de, jeg har råd, kan kjøpe meg et spill til dagen jeg... det var derfor at jeg sette det som "retferdig" sa aldri at jeg mente at jeg syntes det er uretferdig;) jeg bryr meg ikke mye om det, men er lit rart at det ikke gjøres sån, det er trossalt microsoft som leverer...

er lit kjedelig og måtte betale 599 istedenfor 400! det er du enig i?

Endret av Fphonex
Lenke til kommentar

Jo da, jeg er enig i at det er bedre å betale mindre. Men jeg prøver også å beholde perspektiv på ting. Vi er ikke samme marked som usa, uansett hvor mye vi måtte ønske det. De er et helt annet marked, på et helt annet kontinent. Det er rett og slett mulig at de aller fleste selskaper opererer med differansiert prispolitikk på to forskjellige markeder. Derfor er det forsvinnende lite å bli himmelfallen over at usa kan få nice price på et spill som vi får til full pris.

edit: det slår jo ut andre veien av og til. Usa fikk ikke collectors edition av forza2. Det fikk vi. Urettferdig sikkert, men hey :)

Endret av freke
Lenke til kommentar
Jo da, jeg er enig i at det er bedre å betale mindre. Men jeg prøver også å beholde perspektiv på ting. Vi er ikke samme marked som usa, uansett hvor mye vi måtte ønske det. De er et helt annet marked, på et helt annet kontinent. Det er rett og slett mulig at de aller fleste selskaper opererer med differansiert prispolitikk på to forskjellige markeder. Derfor er det forsvinnende lite å bli himmelfallen over at usa kan få nice price på et spill som vi får til full pris.

edit: det slår jo ut andre veien av og til. Usa fikk ikke collectors edition av forza2. Det fikk vi. Urettferdig sikkert, men hey :)

8996056[/snapback]

 

Det virker ikke helt som du forstår hva som har blitt skrevet. Poenget er ikke at spill I USA er billigere enn de er i Norge, det er en no-brainer. Det er at Microsoft utnytter Europa (eller bare Norge?) med å selge "nice-price" (mangel på bedre uttrykk) spill til norske leverandører for full pris. RE4 til Wii er et veldig godt eksempel (som sagt tidligere. Dette er heller ikke et 360 spill, så det kan være Nintendo eller butikkene selv som er skurkene(?)). Spillet har en sterkt redusert pris, fordi spillet i bunn og grunn er det samme som ble lansert i 2005. Men vi nordmenn skal liksom betale like mye for spillet? Det er ikke rettferdig, samme hva slags perspektiv du har.

 

Og selv om du (og jeg :cool: ) har råd til å kjøpe alle spillene vi har lyst på, er det ikke alle som har det. Og 100-150 kr for mye for spill blir fort en del hvis du kjøper like mange som jeg gjør :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...