Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er Venstrebremsing?


Espp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ifølge dette forumet: http://www.rally.no/forum/forum.asp?ThreadID=5263

er venstrebremsing dette:

 

"Venstrebremsing er at du har høyrebeinet på gasspedalen (som oftest nærmest mulig gulvet i Bilcross-sammenheng ) og du bruker venstrebeinet på bremsepedalen samtidig. "

8941717[/snapback]

Leste gjennom det, virke ganske greit forklart da. Motorkraften er kraftigere enn bremsekraften og kun bakhjulene låser seg. Syns det høres utrolig artig ut. :)

 

Noen som har erfaring med dette?

Edit: Artigere enn å bruke brekket?

Endret av julelys
Lenke til kommentar

Vil ikke si jeg har så alt for mye erfaring med det, men venstrebremsing kan brukes i sladd med bakhjulstrekker også. Da bremser man for å få "mer sleng" for å si det på den måten.

 

Prøvde også endel da jeg kjørte forhjulstrekk, tilslutt klarte jeg 360 med en gammel camry på tørt føre uten bruk av brekk :)

Lenke til kommentar
Vil ikke si jeg har så alt for mye erfaring med det, men venstrebremsing kan brukes i sladd med bakhjulstrekker også. Da bremser man for å få "mer sleng" for å si det på den måten.

 

Prøvde også endel da jeg kjørte forhjulstrekk, tilslutt klarte jeg 360 med en gammel camry på tørt føre uten bruk av brekk :)

8941944[/snapback]

 

Hoh, det høres jo ganske lovende ut da :D

Lenke til kommentar

Det funker som smurt etter litt trening. Jeg hadde for en tid tilbake en Citroën XM og som kjent har disse bilene både framhjulstrekk og framhjulsbrekk. (I tillegg er det parkeringsbrems på dem àla Mercedes, en pedal som tråkkes inn).

 

Nå prøvde jeg ikke sånne stunt noe videre utover store tomme parkeringsplasser, men der var det jo moro nok å få tilbake rævslenginga jeg kjenner så godt fra Volvoene mine.

Lenke til kommentar

Venstrebremsing trenger ikke gå ut på å kaste bilen ut i en überbrei sladd. Det kan brukes for å balansere opp bilen om den er på vei til å understyre. Da oppleves det som en slags trinnløs mellomting mellom understyring og brekksladd som finjusteres med venstrefoten på bremsen til ønsket balanse gjennom svingen. Jeg fikk prøvd ut dette litt på isbanen på Sigdal i vinter med en Sierra XR4X4.

 

F.eks lang U-sving. Gå på gassen "for tidlig", snev av understyring, legge gassen i dørken og justere pådraget med bremsen. Da oppfører bilen seg mer som en bakhjulstrekker og kommer litt ut med hekken. Litt for mye sladd, lette litt på bremsen og la den dra seg inn på framtrekken. Når balansepunktet sitter kan det gi en del mer fart gjennom og spesiellt ut av svingen.

 

Sigdal anbefales på det sterkeste :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...