Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når burde ungen din få lov å drikke alkohol?


Anbefalte innlegg

Vise ungen hvor mange negative følger alkohol fører med seg FØR ungen kommer i ungdomsåra, og så vil forhåpentligvis den smarte ungen gjøre seg opp sin egen mening FØR gruppepresset begynner. Proppe ungen full av selvtillit kan også være smart mtp. det å stå for sin egen overbevisning til tross for press.

 

Det er vel bare å annskaffe seg en smart unge, egentlig... (Forutsetter selvfølgelig smarte foreldre)

 

 

Det med å vise ungen negative følger kan fungere med noen, men funka ikke med meg.

Både mora og faren min snakkte om utrolig mange negative følger om røyking, det ble tatt opp minst 1 gang i måneden helt siden eg kan huske.

I en alder av 13 ble eg så nyskjerrig på hvorfor det var så gale, hva smakte det? Er det så godt att folk ikke kan slutte? osv osv. Så en dag eg var ute å kompisen min så røykte så fikk eg enn hel røyk av han, røykte halve og ble dårlig som barre faen, dum så eg var prøvde eg igjen, og igjen. Etter en måned røykte eg fast. Men heldigvis etter 2 år så ble eg oppdaget og fikk valget, lettmotorsykkel og bilsertifikat eller forsette å røyke, de var villige til å kjøpe røyk til meg viss eg fortsatte pga de respekterte valget mitt. (Valgte selfølgelig å ta imot sertifikatet)

Angrer ikke en plass på att eg slutta, så viss det er noen andre ungdommer der ute så råder eg dere til å slutte.

 

Beklager for off-topic med tobakks innlegget mitt, men det var bare for å vise att det ikke fungerer for alle!!!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...

Jeg kjenner to jenter i kommunen min, som nå har vært full hver dag i fire uker. Moren til hun ene, har jo lenge forsynt hun med alkohol. Jeg vet ikke om hun fremdeles drikker, folk sier at hun har fått proffesjonell hjelp, men uansett så mener jeg det er tragisk, og leit.

Begge er femten-seksten år. EPIC FAIL!

Endret av gnaling94
Lenke til kommentar
Antar at mine barn kommer til å få relativt frie tøyler etter f.eks fylte 15, men ikke faen om de skal få vite det :tease:

 

Jeg tror dette kan være en bra løsning , føler jeg hadde det sånn selv da jeg vokste opp. Det er ikke for konservativt og ikke for liberalt om en vil kalle det for det :)

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Jeg tror man merker når ungen skjeier ut og drikker i feil miljø, forøvrig er det også trist at alkohol er blitt så vanlig for mindreårige, men om du stoler på ungen din så syns jeg du burde sette deg ned og forklare alt. Forsiktigheten han/hun må utøve, for eksempel om man eventuelt havner på en fest hvor man ikke kjenner alle eller føler seg litt utrygg, skal hun/han bare drikke det de har åpnet SELV.

 

Om du stoler på ungen er vel slutten av femten årene noe man kan gå med på, fordi det rett og slett er så utbredt, og ungen kan ta noenlunde sosial skade om du nekter han/henne alt.

 

Men jeg holder fast ved å snakke med dem, selv om det er pinlig for deg eller dem. Det skjer ikke sjeldent på fester blant 15-16 åringer at folk blir pumpet og noen ringer hjem full etter skyss osv. Det kommer selvfølgelig an på miljøet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Drakk meg sørpe hos en kammerat på nyttårsaften i fjor/år, lå på do og ropte på elgen mens fyrverkeriet sto på som fullt, fikk ikk med meg en dritt :(

 

Jeg er 16 og jeg lærte, aldri skal jeg være så dritings igjen!

Lenke til kommentar
Drakk meg sørpe hos en kammerat på nyttårsaften i fjor/år, lå på do og ropte på elgen mens fyrverkeriet sto på som fullt, fikk ikk med meg en dritt :(

 

Jeg er 16 og jeg lærte, aldri skal jeg være så dritings igjen!

Skal være rimelig ute om du spyr og roper på elgen, ja. Tviler derimot sterkt på at du aldri kommer til å drikke deg sveiseblind igjen!

Endret av Lopen
Lenke til kommentar

vel når jeg en gang får barn så vil nok ikke jeg være så spesiellt glad for at de drikker tidlig, det er mye morsomt som kan skje i fylla men også mye som ikke er så bra.

 

men å få lov til å ta seg en øl i hjemmet i 16års alderen ser jeg ikke noe galt i.

og om det er slik at h*n er voksen nok av seg og er i et bra miljø så skal jeg ikke se bort ifra at h*n kan få med seg noen øl eller bokser cider på fest om kameratjengen drikker. men vil ikke kjøpe sterkere varer enn 4,5% og vil også stole på at h*n ikke drikker sterkere heller.

 

og vil framdeles ikke kjøpe sprit om ungen er over 18 det er veldig lett å drikke for mye om det er høy prosent og ølfylla er mye bedre enn spritfylla syns nå jeg da.

Lenke til kommentar
Gjest Gjestalkoholkonsumer

Det blir bare teit å si at du ikke vil gi "ungen" alkohol før han blir 18. Da er man ikke en "unge" lenger, vil jeg påstå. Og hvis du ikke kommer til å gi "barnet" ditt alkohol før det blir 18, så er det ingen vits å gi i det hele tatt, for da kommer han bare til å kjøpe selv.

Lenke til kommentar

kommer an på :p

jeg begynte sjøl å drikke da jeg var 13-14... uansett hvor mye jeg ikke fikk lov, så fikk jeg til det. ut klokka 6, hjem klokka 11. funka fett....

uansett hvor mye foreldra mine sa at jeg ikke fikk lov... men så var de ikke sure første gangen jeg ble ferska heller da hehe. de forstår vel at ungdom utforsker ting ganske ofte......

 

hvis jeg får unge skal han få lov til å drikke når han føler for det.. seff ikke om han er 12 år gammel liksom...

men hvis han er som jeg var, så er det liksom ikke noe å gjøre med.

men viktig å forklare for dem at d er viktig å spise før man drikker, drikke litt vann innimellom, og gå litt rundt. og hvis han drar på fest så kommer jeg til å tilby meg å hente ham. kanskje sette et klokkeslett. bedre det liksom enn at han gjør det hemmelig og jeg ikke veit hvor han er..

Lenke til kommentar
Selvsagt nytter det, såfremt ungen ikke henger med the wrong crowd.

Tja, maser man for mye om det er det jo vanlig at man bare blir mer nysgjerrig. Det gjelder selvsagt ikke alle, men husker jeg tenkte litt sånn. Det beste er vel bare å oppdra ungen din smart, så han selv skjønner hvorfor det ikke er kult å henge utafor den lokale statoilen å drikke på en lørdagskveld når du er 14.

Lenke til kommentar

Har ikke drukket mye ennå (har drukket to små glass med noe spritgreier), og er 10endeklassing. Føler meg totalt merkelig, men jeg har bare ikke hatt så lyst til å drikke ennå. Og de jeg er mest med, drikker ikke. Er det unormalt at jeg ikke har lyst? Har bare ikke lyst til å miste ... kontrollen? Har hørt om diverse idiotiske ting en venninne av meg gjør i fylla(hun henger mye med en gjeng som bruker å drikke, har heller ikke foreldre som bryr seg). En annen god venninne av meg går på videregående i utlandet nå. Der drikker de sykt mye, så jeg har fått noen "skrekkhistorier" derfra og. For å si det sånn, min første gang skal ikke være bevisstløs i en skog sammen med en jeg bare ser på som en venn, i absinth-fylla. -.-

Lenke til kommentar
Har ikke drukket mye ennå (har drukket to små glass med noe spritgreier), og er 10endeklassing. Føler meg totalt merkelig, men jeg har bare ikke hatt så lyst til å drikke ennå. Og de jeg er mest med, drikker ikke. Er det unormalt at jeg ikke har lyst? Har bare ikke lyst til å miste ... kontrollen? Har hørt om diverse idiotiske ting en venninne av meg gjør i fylla(hun henger mye med en gjeng som bruker å drikke, har heller ikke foreldre som bryr seg). En annen god venninne av meg går på videregående i utlandet nå. Der drikker de sykt mye, så jeg har fått noen "skrekkhistorier" derfra og. For å si det sånn, min første gang skal ikke være bevisstløs i en skog sammen med en jeg bare ser på som en venn, i absinth-fylla. -.-

 

du er ikke rar som ikke vil drikke :)

det holder med 3 øl kanskje. jeg blir litt brisen av det. og det er jo også gøy noen ganger!

men som jeg sa lenger opp her, at det er viktig å spise før man drikker, drikke vann innimellom og gå litt rundt.

mange gjør ikke det her, de bare heller nedpå mens de sitter, så reiser de seg opp, og vips ned i gulvet!

vann 'blander ut' alkoholen i kroppen din så det skal litt mer til for at du blir dårlig da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...