Gå til innhold

GPS sporing, homemade style


Anbefalte innlegg

Jeg har en GPS mottaker med RS232.

 

Jeg har lyst til å lage en sporingsenhet av denne.

Den skal evt testes på bjellekua hvis jeg får dette til, men dette er også for morroskyld.

 

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal utføre dette enda, men jeg vil prøve å få koordinater ut av GPS enheten, og sende disse trådløst via en Walkie Talkie, eller en annen form for sender.

 

Noen som vet om elektronikk som kan tyde COM/RS232 signal, som jeg kan få ut, evt gjort om til lydsignaler og sendt via Walkie Talkie?

Deretter skal signalet bli mottatt, og gjort om til klartekst og gi en posisjon på et kart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GPS oppdaterer posisjon typisk 1 gang i sekundet via rs232 vha NMEA0183 protokollen. Grunnleggende spørsmål: hvor mange punkter pr time trenger du, og hvor mye forsinkelse kan du leve med?

 

Hvis du bare vil vite hvordan kua beveger seg i løpet av dagen så kan du vel logge posisjon til minnekort og så fysisk lese ut loggen når kua kommer hjem til melking?

 

Hvis du kan leve med relativt sporadiske oppdateringer så er kanskje GPS-GSM den metoden som krever minst hardware-mekking. Sett opp en PDA med GPS og GSM, og det finnes sikkert ferdig software som kan sende en SMS ved jevne mellomrom med posisjonsinformasjon.

 

Hvis du derimot ønsker mer kontinuerlig sporing av kua så er kanskje telenors nettverk uhensiktsmessig. Hvor stor rekkevidde og båndbredde trenger du? Snakker vi om et område på 200x200m eller 5x5km ? Mye skog og daler? Generelt så vil lavere frekvenser gi deg bedre dekning pr antenne-stasjon, men lavere båndbredde. Da vil du kanskje ha en enklest mulig terminal på kua, og heller ha en PC/PDA ved mottak som logger og presenterer data? Produktet under påstår "inntil 1000m dekning ved fri sikt" for en ren rs232 trådløsadapter. Da ville kanskje PC-en din oppfatte rs 232-mottakeren som en vanlig GPS og alt skulle være plankekjøring...

 

http://www.wcscnet.com/HdwHPS120.htm

 

-k

Lenke til kommentar

Jeg trenger da å få lagret en setning eller fler av det som kommer av GPSn, lagre dette(siden dette kommer alt for hyppigt til at jeg får sendt alt), og deretter kode det om og sende det på et vis.

 

Poenget er å finne kua når vi ikke ser den. Vi snakker ikke om noe fri sikt. Men renger med walkie talkien skal gjøre susen.

Endret av Gozarpz
Lenke til kommentar
Jeg trenger da å få lagret en setning eller fler av det som kommer av GPSn, lagre dette(siden dette kommer alt for hyppigt til at jeg får sendt alt), og deretter kode det om og sende det på et vis.

 

Poenget er å finne kua når vi ikke ser den. Vi snakker ikke om noe fri sikt. Men renger med walkie talkien skal gjøre susen.

8930980[/snapback]

Hva med fjernstyrt lyd-alarm på kua? Når du ikke ser den trykker du på en knapp, og en liten sirene starter på kua, lenge nok til at du greier å registrere hvor lyden kommer ifra.

 

Muligens irritert ku, men du verden så gøy =)

 

-k

Lenke til kommentar
Jeg trenger da å få lagret en setning eller fler av det som kommer av GPSn, lagre dette(siden dette kommer alt for hyppigt til at jeg får sendt alt), og deretter kode det om og sende det på et vis.

 

Poenget er å finne kua når vi ikke ser den. Vi snakker ikke om noe fri sikt. Men renger med walkie talkien skal gjøre susen.

8930980[/snapback]

 

Ahh...

 

Koselig dette.

Driver selv med noe tilsvarende. tenkt bruksområde er tracking av kjøretøy og hund. (lei av å lete etter bikkja når den tar blodspor under jakt)

 

Dersom du har litt større økonimiske rammer enn 1000.- så kan du jo se på Telits gsm/gprs/gps moduler.

Da dette skal monteres på en KU så har du jo ikke noe problemer med strøm, en ku kan jo bære litt av hvert for å si det slik. og 4-5 Ah med liIon batterer burde, ved fornuftig programering, få batterilevetiden til å være en måned eller to...

(150-200 gram)

 

Tenk microcontroller og gsm modem for low cost

mere spesifikt en gammel mobiltelefon med gsm-modem innebygget, og en microcontroller for å styre dette.

 

Olds69

Lenke til kommentar

Mange gode forslag.

Jeg har testet litt RTTY, som vil virke fint ved både lav lyd og støy.

Så nå skal jeg få bygget en krets som legger GPS-data i buffer, og sender dette som RTTY inn på en walkie talkie.

På mottakerenden har jeg da en pc med program som kan kode RTTY til klartekst.

Kanskje jeg får laget et program på pcen som kan føre data fra RTTY rett inn i et kartprogram.

Lenke til kommentar

Er det for å lære seg litt så er det en del å sette seg inn i og få til å fungere sammen, men er jo interessant!

 

Om du er mest nysgjerrig på bjellekua så finnes det et ferdig system som inneholder klaver med GPS som kan kommunisere med en sentral over enten GPRS eller en VHF link (til en dedikert basestasjon) som kan presentere komplette logger og plotte på kart osv rett i web-leseren. Du kan også velge hvor ofte posisjon skal leses og få alarmer ved stillstand osv... Går på 6stk AA batterier og varer >6 måneder.

 

Ta evt en titt på http://www.telespor.no/ så får du litt inntrykk.

 

Har laget mesteparten av elektronikken og mye av softwaren som er i denne.

Endret av Tomle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...