Gå til innhold

Geigerteller. Hvor få kjøpt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
Hvorfor er egentlig geigertellerene så dyre? Hadde jeg hatt unlimited med penger hadde jeg kjøpt den tvert, men bruken ville være rent for morsomheten. Forhåpentligvis har man ikke bruk til en med alarm og greier :roll:

 

Finnes det noe som måler elektromagnetiske felt?

 

Hadde vært morsomt med en geigerteller ja, men det var litt for dyrt for en stakkars student...

 

Angående måling av EM felt: Det kommer helt an på hva du vil måle.

Jeg har f.eks. en funksjon på multimeteret mitt som detekterer felt i ~50Hz området. Den er ment for å finne strømledninger i veggen. Fungerer ganske greit, har hjelpt meg flere ganger når jeg har lurt på om det er trygt å slå inn en spiker.

Ellers så har du sikkert flere detektorer allerede, jeg tenker da på antenner av diverse slag i TV, mobiltelefon, datamaskin, osv. Hvilket utstyr du trenger kommer an på hvilket frekvens- og amplitude-område du er interresert i.

Lenke til kommentar
Finnes det noe som måler elektromagnetiske felt?

ja det gjør det, kalles vel som oftest gaussmeter.

Ohh, hvorfor har ikkje jeg hørt om slike før.

Et kjapt søk på ebay ga mange fine treff (selv om halvparten averterte de som "ghost detectors") på "Extremely Low Frequency (ELF) Detectors". Fikk kraftig lyst på en sånn en nå...

Lenke til kommentar

2012.

 

Neida. Har så lyst på slike "skjeldne ting".

Og er litt av den typen som har veldig lyst på og være forberedt.

 

Ønsker meg en bunkers med alt. Der man kan overleve lenge.

Så Fallout 3 og lignende spill er morro synes jeg.

(Ønsken har eksistert lenge, myye lengere enn spillene).

 

Feks skikkelig UV-Lampe som leverer ut UV-B og eventuelt UV-C.

For og se "usynlige" ting og tang feks sæd.

 

Våpen til bekjempelse av Zombier osv...

Lenke til kommentar

Om hensikten er å måle radioaktivitet, så finnes det alternativer til geigertellere, f.eks. ved å måle utladning av noe som er ladet med statisk elektrisitet. Dette er vel mer i McGuyver-stilen: trenger litt metall, en isolator, litt aluminiumsfolie og katteskinn. Dessverre blir det ingen dramatisk lyd av dette (regner da ikke med tjuvslakting av katter).

 

Ellers regner jeg spørsmål av typen "øh, har du en geigerteller jeg kan låne littegranne?" som en skikkelig samtaledødare.

Lenke til kommentar
Om hensikten er å måle radioaktivitet, så finnes det alternativer til geigertellere, f.eks. ved å måle utladning av noe som er ladet med statisk elektrisitet. Dette er vel mer i McGuyver-stilen: trenger litt metall, en isolator, litt aluminiumsfolie og katteskinn. Dessverre blir det ingen dramatisk lyd av dette (regner da ikke med tjuvslakting av katter).

 

Ellers regner jeg spørsmål av typen "øh, har du en geigerteller jeg kan låne littegranne?" som en skikkelig samtaledødare.

 

Tja, det spørs hvem som spør det :p Har selv stillt det spørsmålet der et par ganger...

 

Første gangen skulle jeg sveipe et rom som skulle overtas av en studentforening til bruk som "diverse-lager". Dette rommet hadde tidligere blitt brukt til isotoplager for et laboratorium, komplett med geigerteller (gama) på veggen, rødt lys over inngangen, ekstra gitterdør foran døra etc. etc. etc.

 

Viste seg at strålingen her var null og niks, men da jeg la fra meg måleren på sekken min for å låse døra, begynte det å knastre... Ikke mye (mindre enn hva du får fra f.eks. kosmisk stråling på bakken ute - nesten alle materialer har *noe* aktivitet...), men nok til at det peip litt. Rommet vi skjekka var derimot überreint...

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Skaff et Geiger-Müller-rør. Dette er delen som "fanger opp" strålingen, i mangel av et bedre ord. Inni GM-røret er det en gass (ofte helium eller argon, kan være andre ting også). Det er også to elektroder (anode og katode). Katoden skal fôres med en relativt høy spenning (rundt 500V, tror det avhenger av røret), så det blir en spenningsforskjell mellom de to elektrodene, men ingen strøm føres mellom dem.

 

Når det er ioniserende stråling til stede vil den ionisere gassen i GM-røret, og det oppstår en reaksjon som det ikke spiller noen rolle hvordan foregår (fordi jeg ikke husker konseptet godt nok til forklare det - prøv å google "Townsend Avalanche"), som resulterer i at strøm passerer mellom elektodene. Det er dette som utløser det sedvanlige "tikket" - i kombinasjon med en mikrokontroller kan man også gjøre spennende ting som å vise målinger på en skjerm, eller logge dem på en datamaskin. (Arduino, anyone? :fun: )

 

Problemet er hovedsakelig en adekvat strømforsyning. Den må levere riktig spenning, og må være stabil nok til å tåle ekstremt høyfrekvent "tikking" hvis det er sterk stråling. Selv om det ikke er snakk om store strømstyrker kan det også være et problem å gjøre konstruksjonen batteridrevet.

 

Litt dårlig og ekstremt overfladisk forklart, men dette er i alle fall konseptet bak geigertellere. Om du tør kan du sikkert lage en. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...