Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Takk for gode råd. Da får jeg bare vente i spenning til Cyclo-putene og Wolfgang produktene kommer så får vi se. Skal prøve å huske å ta før- og etter bilder! En roterende maskin trenger ikke koste skjorta heller, så mye mulig det blir en investering i dette hvis det er DA-maskinen det skorter på. Gleder meg veldig til å få denne bilen strøken og moden for salg.

 

Det er en del steinsprutskader i fronten på bilen, altså hull i lakken. I alle fall ned til grunninga, og enkelte steder helt til stålet. Vurderer å bestille original lakk fra Hyundai og bruke tannpirker eller noe for å fylle hullene med lakk igjen. Dette vil sikkert se stygt ut, men er det mulig å jevne det ut igjen etterpå med polishen slik at det blir så og si usynlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, tror jeg vil prøve selv jeg da. :) Panseret til morsan ble aldri bra igjen. I fjor fant vi ut at traversen var gjennomrusta, så da ble det Nissan Sunny. Flott lakk der igjen! Kan jo øve meg på bilpleie på sykkelen min. Den bryr jeg meg lite om får noen lakkskader, dessuten er det stor variasjon i riper; fra veldig små til veldig store. Kunne jo prøvd å ta bort "vaskeripene" på den.

 

Er dette rett rekkefølge og rette midler for å (prøve å) fjerne "vaskeriper" og oksidasjonsflekker?

 

1. Spyle av med høyttrykk

2. Vaske (NXT)

3. Fjerning av "vaskeriper" og oksidasjonsflekker (Scratch X)

4. Skylle litt og tørke kanskje!?

5. Clay

6. Polering for hånd (aner ikke hvilket produkt, trenger et konkret tips. Har holdt meg til Meguiar så langt, forsette med noe derifra?)

7. Lakkforsegling (Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant, Meguiars Gold Class liquid wax)

 

Skal man gjenta punkt 3 helt til problemet er borte, eller er det umulig å se om det hjelper før senere i prosessen? Om problemet (oksidasjonsflekkene) ikke blir borte, er det da greit å hoppe over punkt 6 og 7 eller evt bare punkt 7, så slipper man å jobbe seg gjennom en lakkforsegling før man kommer fram til oksidasjonsproblemer gjemt under neste gang man vasker? Er det komplett idioti å polere uten å kjøre på med lakkforsegling? (vil man da etter svært mange vask bare slite og slite på lakken og til slutt stå igjen med bare grunninga?)

 

Tror forøvrig bilen min har metallic lakk. Vet ikke helt definisjonen på metallic, men bilen er jo ikke helt "ren" i fargen. Legger ved bilde om noen kan hjelpe meg med gjettinga. Har dette noen effekt på prosessen, vet at noen "lakkrens" produkter ikke liker metallic lakk, eller er frarådet å bruke på metallic lakk.

 

Er svært glad for hjelp, syns det er moro å ha pen bil! Ser det ble svært mange spørsmål her, men dere trenger jo ikke svare på alle. Er rekkefølge og produkter jeg trenger hjelp med i første omgang.

 

:)

post-50769-1208379548_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Takk, tror jeg vil prøve selv jeg da. :) Panseret til morsan ble aldri bra igjen. I fjor fant vi ut at traversen var gjennomrusta, så da ble det Nissan Sunny. Flott lakk der igjen! Kan jo øve meg på bilpleie på sykkelen min. Den bryr jeg meg lite om får noen lakkskader, dessuten er det stor variasjon i riper; fra veldig små til veldig store. Kunne jo prøvd å ta bort "vaskeripene" på den.

 

Er dette rett rekkefølge og rette midler for å (prøve å) fjerne "vaskeriper" og oksidasjonsflekker?

 

1. Spyle av med høyttrykk

2. Vaske (NXT)

3. Fjerning av "vaskeriper" og oksidasjonsflekker (Scratch X)

4. Skylle litt og tørke kanskje!?

5. Clay

6. Polering for hånd (aner ikke hvilket produkt, trenger et konkret tips. Har holdt meg til Meguiar så langt, forsette med noe derifra?)

7. Lakkforsegling (Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant, Meguiars Gold Class liquid wax)

 

Skal man gjenta punkt 3 helt til problemet er borte, eller er det umulig å se om det hjelper før senere i prosessen? Om problemet (oksidasjonsflekkene) ikke blir borte, er det da greit å hoppe over punkt 6 og 7 eller evt bare punkt 7, så slipper man å jobbe seg gjennom en lakkforsegling før man kommer fram til oksidasjonsproblemer gjemt under neste gang man vasker? Er det komplett idioti å polere uten å kjøre på med lakkforsegling? (vil man da etter svært mange vask bare slite og slite på lakken og til slutt stå igjen med bare grunninga?)

 

Tror forøvrig bilen min har metallic lakk. Vet ikke helt definisjonen på metallic, men bilen er jo ikke helt "ren" i fargen. Legger ved bilde om noen kan hjelpe meg med gjettinga. Har dette noen effekt på prosessen, vet at noen "lakkrens" produkter ikke liker metallic lakk, eller er frarådet å bruke på metallic lakk.

 

Er svært glad for hjelp, syns det er moro å ha pen bil! Ser det ble svært mange spørsmål her, men dere trenger jo ikke svare på alle. Er rekkefølge og produkter jeg trenger hjelp med i første omgang.

 

:)

 

Clay etter du har vasket bilen, så vasker du den igjen, og jobber og gnukker det du kan med ScratchX. Så kan du f.eks NXT Techwax siden du er inne på Megs..Og Gold Class Wax etter den har herdet noen timer.

Lenke til kommentar
Kan noen med kunnskap om dette sette sammen er grei pakke med det nødvendigste fra Meguiars på Autogeek.net? Litt usikker på hva jeg bør bestille.

 

Hva slags bil, hvilken farge, og hvilken stand er lakken i? Budsjett?

Toyota Auris kjøpt i slutten av Mars, sort farge, ny lakk og budsjett på ca. 1000-1500kr.

Lenke til kommentar

Hei

 

jeg har fått gode tips her før, så jeg prøver igjen.

 

Til uken kommer endelig min nye bil, etter mange mnd. ventetid( siden tidlig i januar).

 

jeg har slått ifra meg å investere i lakkforsegling, og vil heller bruke litt tid og penger på å polere selv.

 

Derfor har jeg noen spml ang polering og ny bil.

 

hvor lenge bør jeg vente, med å polere opp bilen( den er produsert i uke 15)

 

jeg har god erfaring med Autoglym produkter, og tenkt å bruke disse:

 

Super Resin Polish og Extra Gloss Protaction.

 

fargen på bilen er sølvmetallic.

 

Er det noe annet jeg bør bruke i tillegg c,")

 

på forhånd takk

 

Tom

Lenke til kommentar
Du kan la lakken herde, for så å våteslipe "boblene" som stikker opp. Merkene som våtslip papiret gir, må poleres opp igjen. Det kan hende du får det til med "cyclo" og grove puter også. Pusser du med 3000papir skal det nok gå bra.

 

Er dette papir som man bruker for hånd, eller monteres de på Cycloen som vanlige pads? Hvor får jeg tak i slikt? Hørtes utrolig skummel ut hele denne lakkeringsoperasjonen nå(...), men det hadde vært fint om bilen ble tilnærmet strøken igjen. Jeg skal prøve Wolfgang polishen først og vurdere deretter om jeg er fornøyd. Når bilen er mørkgrønn metallic synes den hvite grunninga under relativt godt for å si det mildt.

 

Takk igjen for gode råd, rs125!

 

Hvor lang tid har dere som har brukt Autogeek pleid å vente på varene deres?

Lenke til kommentar
Clay etter du har vasket bilen, så vasker du den igjen, og jobber og gnukker det du kan med ScratchX. Så kan du f.eks NXT Techwax siden du er inne på Megs..Og Gold Class Wax etter den har herdet noen timer.

 

Okay, takk. :)

 

Noe spesielt jeg bør være obs på under hele vaskeprosessen, ting som er lett å gjøre feil?

 

Er straks klar til å gå til innkjøp av produkter.

Lenke til kommentar
Du kan la lakken herde, for så å våteslipe "boblene" som stikker opp. Merkene som våtslip papiret gir, må poleres opp igjen. Det kan hende du får det til med "cyclo" og grove puter også. Pusser du med 3000papir skal det nok gå bra.

 

Er dette papir som man bruker for hånd, eller monteres de på Cycloen som vanlige pads? Hvor får jeg tak i slikt? Hørtes utrolig skummel ut hele denne lakkeringsoperasjonen nå(...), men det hadde vært fint om bilen ble tilnærmet strøken igjen. Jeg skal prøve Wolfgang polishen først og vurdere deretter om jeg er fornøyd. Når bilen er mørkgrønn metallic synes den hvite grunninga under relativt godt for å si det mildt.

 

Takk igjen for gode råd, rs125!

 

Hvor lang tid har dere som har brukt Autogeek pleid å vente på varene deres?

 

Våtslip papir får du på f.eks Biltema. Meguiar's leverer også våtslip papir. Disse brukes for hånd.

Se denne videoen, og de neste delene, så lærer du MYE om wetsandning og polering.

 

Lakkoperasjonen blir så skummel som du gjør den til. Men begynn pent.

 

Hei

 

jeg har fått gode tips her før, så jeg prøver igjen.

 

Til uken kommer endelig min nye bil, etter mange mnd. ventetid( siden tidlig i januar).

 

jeg har slått ifra meg å investere i lakkforsegling, og vil heller bruke litt tid og penger på å polere selv.

 

Derfor har jeg noen spml ang polering og ny bil.

 

hvor lenge bør jeg vente, med å polere opp bilen( den er produsert i uke 15)

 

jeg har god erfaring med Autoglym produkter, og tenkt å bruke disse:

 

Super Resin Polish og Extra Gloss Protaction.

 

fargen på bilen er sølvmetallic.

 

Er det noe annet jeg bør bruke i tillegg c,")

 

på forhånd takk

 

Tom

 

Lakken din er allerede godt herdet når du får den, og du kan polere den, men du kan også lage riper, fordi lakken fortsatt er myk. Det skal være trygt å polere den allerede etter 3uker, men for sikkerhets skyld, vent til uke 20-21.

 

I tillegg til SRP og EGP, bør du bruke clay først, og kanskje Aqua Wax etterpå.

 

Kan noen med kunnskap om dette sette sammen er grei pakke med det nødvendigste fra Meguiars på Autogeek.net? Litt usikker på hva jeg bør bestille.

 

Hva slags bil, hvilken farge, og hvilken stand er lakken i? Budsjett?

Toyota Auris kjøpt i slutten av Mars, sort farge, ny lakk og budsjett på ca. 1000-1500kr.

 

Utstyr: The Schmitt, eller andre vaskevotter.

Dekk og felg: P21's Wheel Cleaner Gel, DP Wheel Glaze felgvoks, DP Tire Gloss Gel til dekksidene.

Såpe: DuraGloss 901. Sterk såpe

Såpe: Optimum Car Wash. Mild såpe, til nyvokset bil. The Schmitt og denne er en combo som bare må oppleves!

Clay: Finnes mange gode clay kit på AG, f.eks Pinnacle og DP

Polering: Siden du har ny lakk, All In One for hånd. Klasse AIO f.eks

Lakkforsegling: Klasse Sealant. Samarbeider godt med Klasse AIO.

Voks: Poorboy's Natty's Blue

DuraGloss 951 AquaWax til å mate Natty's etter vask.

 

 

Diverse: Optimum Protectant til sort plast. Interiør vask, felgbørste osv.

 

------------------

 

Nyeste innkjøp! :D

IMG_2630.jpg

Lenke til kommentar

Aldri, aldri, aldri kjøp noe fra Autobrite Direct. :blink:

 

Etter å ha ventet på svar på mail og forumpost sendte jeg en mail der jeg ville kansellere ordren min:

 

As it seems Autobrite Direct is unable to answer my e-mail and forum thread, I have decided that I want to cancel my order (#2031) of the Meguiar’s G220 and some brushes.

 

 

 

Little seems to happen on the order status, as same with correspondence with Autobrite Direct, and with the money being reserved/taken from my account; I find it all somewhat annoying.

 

 

 

Waiting for a confirmation of the cancelled order, and details of the return of money.

 

Så i dag har jeg fått dette i svar:

 

As you can see we have already refunded you through Pay-Pal 3 days ago.Please understand that we charge a minimum of £25 to send a parcel to Spain, when you put your order onto the site there is a section explaining that WE will contact you and let you know of any additional postage that we need to ship your goods.

 

Thanks

 

For det første, jeg betalte med Visa, så hvordan jeg skulle ha fått tilbake penger er for meg et mysterium. Jeg bor jo også i Norge, samt at de aldri kontaktet meg om ekstra fraktkostnader.

 

Såeh... Ja. :p

 

Ringer banken min i morgen og setter de på saken, så det går an å få tilbake pengene.

Lenke til kommentar

Autobrite Direct høres jo kjempeseriøse ut, morsomt svar. :wee:

 

Har snakka med Bertel o Steen og en lokal bilshiner, Bertel virket absolutt best på pris og peiling. Stod en bil som hadde fått "full pakke" hos den lokale shiner'n, den var full av swirls. Regner vel med å få det hos Bertel og egentlig... Hos Bertel tok de 4000 kr for vask, lakkrens og rubbing, polering og lakkforsegling. Fikk også med innvendig vask til den prisen. Den lokale bilshinersjappa frarådet meg å bruke penger på lakkforsegling og voks i det hele tatt og kunne vaske og polere for 1500, noe de også gjør hos Bertel, men her inkluderer deg også motorvask og innvendig vask...

Er overrasket over prisene, trodde Bertel skulle være dyrere.

 

Uansett vurderer jeg fremdeles å gjøre det selv. Er bare usikker på resultatet, er endel riper og oksidasjonsflekker jeg ikke tror jeg får gjort så mye med for hånd egentlig.. Bertel kunne også vaske, rense lakk + rubbe, polere og ta innvendig vask for 2700. Dermed må jeg ta lakkforseglingen selv. Blir da å kjøre rett hjem etter ferdig behandling, spyle over med høyttrykk og evt vaske lett over med NXT (?) før jeg starter med forsegling (få av evt støv osv...). Såvidt jeg vet er lakkforseglingsprodukter rimelig dyrt, så vet ikke hva som egentlig lønner seg...

Lenke til kommentar
Autobrite Direct høres jo kjempeseriøse ut, morsomt svar. :wee:

 

Har snakka med Bertel o Steen og en lokal bilshiner, Bertel virket absolutt best på pris og peiling. Stod en bil som hadde fått "full pakke" hos den lokale shiner'n, den var full av swirls. Regner vel med å få det hos Bertel og egentlig... Hos Bertel tok de 4000 kr for vask, lakkrens og rubbing, polering og lakkforsegling. Fikk også med innvendig vask til den prisen. Den lokale bilshinersjappa frarådet meg å bruke penger på lakkforsegling og voks i det hele tatt og kunne vaske og polere for 1500, noe de også gjør hos Bertel, men her inkluderer deg også motorvask og innvendig vask...

Er overrasket over prisene, trodde Bertel skulle være dyrere.

 

Uansett vurderer jeg fremdeles å gjøre det selv. Er bare usikker på resultatet, er endel riper og oksidasjonsflekker jeg ikke tror jeg får gjort så mye med for hånd egentlig.. Bertel kunne også vaske, rense lakk + rubbe, polere og ta innvendig vask for 2700. Dermed må jeg ta lakkforseglingen selv. Blir da å kjøre rett hjem etter ferdig behandling, spyle over med høyttrykk og evt vaske lett over med NXT (?) før jeg starter med forsegling (få av evt støv osv...). Såvidt jeg vet er lakkforseglingsprodukter rimelig dyrt, så vet ikke hva som egentlig lønner seg...

 

 

En seriøs bilpleier vil aldri levere en jobb uten å beskytte den. Tipper de bruker en polish som beskytter som voks, men det går jo ann å beskytte mer også. JetSeal er kanskje dyr, men er verdt pengene!

 

Du kan jo la en bilpleier gjøre grovjobben, og bare vedlikeholde selv ;)

Lenke til kommentar

Idag har jeg gitt en rød '94 Honda CRX Del Sol litt luv... Bilen var matt i lakken og helte nesten over til rosa enkelte steder. En kamerat som eier den, og han insisterte på å kjøpe lakkrens selv. Dette passet bra siden jeg straks er tom for Autoglym Paint Renovator. Kameraten min investerte da i Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner. For et fantastisk produkt å arbeide med i forhold til AG! Skillet var helt sinnsykt. Vi fullførte jobben med AG Super Resin og Extra Gloss Protection. Felger og hjul med AG Custom Wheel Cleaner og Tyre Dressing. Vinduer med Car Glass Polish (som alltid) og gummi/vinyl med AG Bumper Care og Vinyl and Rubber Care. Eksospotten (som er oversized på denne bilen) fikk en runde med AutoSol på slutten. Kompisen ble veldig fornøyd. Selv kunne jeg gjerne fått fjernet mer swirls og i tillegg hatt en god voks for hånden til "kronen på verket", men før og etter bildene (som jeg selvfølgelig glemte igjen!) ville sett ganske bra ut.

 

Poenget var at Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner (Step One) er et mye bedre produkt enn Autoglym Paint Renovator, etter min mening (og jeg har vært ihuga AG-fan lenge).

 

Som takk for hjelpen fikk jeg resten av flasken med lakkrens... Hehe.

 

Forøvrig gleder man seg til godsakene fra Autogeek, og våren har endelig kommet til Østlandet også!

Lenke til kommentar

Jeg fikk egentlig aldri dreisen på DC Paint Cleaner jeg. Ble lei og gikk rett på Clear Coat Body Scrub :p

Men husk å ta med kamera på slike operasjoner Jocborgen! :D

 

Jeg hadde også en liten AG dag idag, før jeg dro på jobben.

 

Bilen ble først preppet med Optimum Polish. dessverre ikke 100% korreksjon. Ripene syns jammen bedre under sola enn under arbeidslampa!

 

Før voks

IMG_2651.jpg

IMG_2652.jpg

IMG_2653.jpg

 

Så ble bilen satt i skyggen. Souveran kan påføres i sola, men ikke AG HD. Maskerte panseret i midten og begynte påføring.

Begge voksene ble påført med medfølgende hjelpemidler. AG HD hadde du skumputer og MF. Souveran har en skumapplicator og MF.

AG's voks var en tanke vanskeligere å bruke, både når det gjaldt påføring og fjerning. Støvet litt.

 

I skyggen, under lampen. HD til høyre.. Souveran til venstre.

IMG_2654.jpg

 

Av med tapen og ut i sola. Den voksranden er AG HD.

IMG_2655.jpg

 

Av med voksranden:

IMG_2656.jpg

IMG_2657.jpg

 

dessverre litt swirls. Etter omlakkeringen er klarlakken min sinnsykt myk.

 

Jeg må innrømme at jeg nesten ikke så noe forskjell. Det eneste jeg merket av at AG HD føles glattere. Det kan hende at denne etterlater seg et tykkere lag med voks, eller at den fyller bedre. Dette viser jo tegn på at holdbarheten blir lengre.

 

Imorgen tester vi beading/sheeting!

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...