Gå til innhold

Harddisker Generelt og bør jeg kjøpe nå?


Anbefalte innlegg

Altså, jeg har totalt 96 gb i pcen min, og jeg lurte dermed på om jeg burde investere i en 180 gb til pcen for og sprite opp lagrings kapasiteten.

 

Det jeg da lurer på er:

 

Vente på SATA.. jeg vet der er raskere.. men det har vel ikke så mye og si?

 

Burde jeg gå for 180gb ? eller 2x80 evt ? har ikke all verdens med penger.

 

Drar ofte på lan osv, så diskene står under ganske ståre belastninger over nettverket og eget bruk, og da spørr jeg .. 5400 med mye cache eller 7200 med grei cache ?

 

Takk for alle evt svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså, jeg har totalt 96 gb i pcen min, og jeg lurte dermed på om jeg burde investere i en 180 gb til pcen for og sprite opp lagrings kapasiteten.

 

Det jeg da lurer på er:

 

Vente på SATA.. jeg vet der er raskere.. men det har vel ikke så mye og si?

 

Jeg hadde ikke giddet å vente, men du kjenner vel dine egne behov best...

 

Burde jeg gå for 180gb ? eller 2x80 evt ? har ikke all verdens med penger.

 

Problemet med 2x80 er vel at det kan bli rimelig trangt i kabinettet (du sier ikke hva slags du har...). Dersom du har 2 harddisker fra før, blir det vel såpass lite rom mellom 4 at du bør trø til med noen ekstra kabinettvifter/harddiskvifter.

 

Drar ofte på lan osv, så diskene står under ganske ståre belastninger over nettverket og eget bruk, og da spørr jeg .. 5400 med mye cache eller 7200 med grei cache ?

 

Etter hva jeg har skjønt, er ikke 5400 disker mer stabile enn 7200 disker så fremt det ikke oppstår temperaturproblemer. 5400 disker bygges gjerne med litt billigere materialer, så de tåler ikke nødvendigvis mer enn sine raskere brødre - selv om rotasjonshastigheten er lavere.

 

Du sier ikke noe om hva slags disker du har nå, men hvis de er av litt eldre årgang kommer du til å bli imponert over WD 7200 m/8MB cache. Meget hurtige og (som oftest) svært stillegående disker.

Lenke til kommentar

Oops :oops: , liten miss. Trodde det var WD som var på linken, enda jeg sjekka den.

 

Uansett, trenger du disker, så kjøper du deg det. Trenger du ikke, så lar du være.

 

S-ATA er jo behagelig siden du slipper flatkabelen. Så har du råd, hvorfor ikke. Forutsetter at du har et hk som også støtter det.

 

Når det gjelder to eller en disk, så får du nesten to 120 GB for prisen av en 180 GB.

Lenke til kommentar
Hva med denne, den bestiller jeg 2 av om 2-3 dager.

 

Finn den her: http://www.support-datahjelp.no/sd-shop/ca...products_id=252

 

eller finn den frem på www.itbutikken.com

Joda det er fremtiden, men har du s-ata hovedkort. Av det eg har sett så er det 2 brikkesetter på markedet som støtter s-ata150 nå. Snart 3 når granitebay annkommer i slutten av denne månden?

Lenke til kommentar

Takk for alle svarene, tror kanskje jeg går for en singel 120 gb med 7200rpm, har 2x30 på 5400 og 1x40 på 7200 rpm nå.. har plass til akkurat 2 disker.. så da nøyer jeg meg med en 120gb for øyeblikket..

 

Seagate er jo greit merke, men har hørt flere lovord om WD diskene.. får se hva jeg og lommeboka gjør da..

 

Takk :D

Lenke til kommentar
Joda, det er jeg klar over, men bare tanken på å få fjernet de stygge, ekle, fæle, grusomme, luftstrømningshindrende og flatbanka IDE-kablene er deilig og verdt ventetiden. Sett bort i fra at man fremdeles må ha de til DVD-ROM, brenner osv. da selvfølgelig  :cry:

 

Asså... Hvis du absolutt vil bli kvitt de... har du vurdert RUNDE flatkabler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...