Gå til innhold

Alarm i høyttalerne etter pcbygging


srbz

Anbefalte innlegg

Jeg har nå rett og slett byttet kabinett på maskinen min her, saken er nemlig den at jeg fikk tak i et kabinett som jeg skulle bygge en annen pc i, men jeg valgte å ta dette kabinettet selv og heller bygge den andre maskinen inn i mitt gamle. I samme slengen rengjorde jeg CPU med isopropanol for å se om dette hjalp på varmeproblemene, noe det ikke gjorde, men nok om det.

 

Jeg har altså rykket ut alle ledningene inne i maskinen og satt dem på plass uten hensyn til hvordan de sto tidligere. Dette har skapt litt CMOS-trøbbel for harddiskene (S-ATA) sin del, som ikke havnet på samme plass som før. Alt av tekniske komponenter er som det alltid har vært, det er bare kabinett og strømforsyning som er byttet ut.

 

Problemet mitt ligger i at jeg får en alarm i høyttalerne når jeg skrur dem på. Fryktelig irriterende, noen som vet hvordan jeg skrur den av? Lyden virker som den skal, men denne irriterende ekstralyden må bort. Drivere er som de var før jeg begynte å klusse, og da virket lyden helt fint. Tips og ideer anyone?

 

edit: Glemte å nevne - når jeg startet opp i sted fikk jeg CPU error, et eller annet om at cpu var endret og var "unworkable" og trykk F1 for å fortsette. Jeg gjorde så, og Windows lastet helt fint uten problemer (mer enn vanlig that is). Tror kanskje jeg skal prøve å reboote for sikkerhets skyld.

 

edit2: reboot hjalp dårlig, fikk samme feilmelding men boot gikk bra likevel. Jeg rengjorde som sagt CPU med isopropanol-våtservietter, så smurte jeg på ny kjølepasta, løftet pinnen på cpu-socket, satte cpu på plass riktig vei og smatt pinnen på plass. Så satte jeg på kjøler, og den sto riktig og stødig. Den er også koblet til CPU FAN 1-tilkoblingen på HK. Likevel har idletemperatur, som var mer enn høy nok fra før, tilsynelatende gått opp 2-3 grader. Feilmeldingen ber meg sjekke CPU soft menu i bios, men der ser alt til å være på stell.

Det må forøvrig nevnes at denne alarmen ligner veldig på eller er identisk med alarmen jeg får når cpu temp overskrider 60 grader, bare at i disse tilfellene er det selve pcen som piper og ikke høyttalerne.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvilket lydkort har du?

2. Hvilket hovedkort har du?

3. Piper/uler alarmen i en slags kode? F.eks to korte og en lang?

4. Hva er CPU-temperaturen? På de fleste hovedkort kan du se denne i BIOS under PC Health Monitor e.l.

 

Om du oppgir hvilket hovedkort, og om alarmen er kodet, så kan man sjekke i manualen til hovedkortet og se om det står forklaring på kodene der.

Sikker på at CPU-kjøleren og selve CPUen sitter slik den skal?

Lenke til kommentar

1. Integrert (Realtek AC'97)

2. Abit IC7 MAX-3

3. Vekselvis høy og lav tone, "uiuiuiui".

4. Akkurat nå ligger den på 49 grader (bruker MBM 5), i går og i forgårs har den ligget på 53 grader + idle. Ved load kommer den opp i 60-62 grader (merkelig nok uten at pcspeakern piper). Dette er rundt 5-7 grader høyere enn den lå på før jeg renset den.

 

Fikk i går tips om at jeg burde pusse den litt med finkornet sandpapir før jeg klinte på ny kjølepasta. Tror kanskje jeg blir nødt til å demontere hele systemet en gang til og rense cpu på nytt =\

Lenke til kommentar

Det eneste jeg finner om alarm i manualen til hovedkortet ditt er:

1. CPU-vifta har stoppet.

2. CPU-temperaturen overskrider alarm-grensa man har satt, f.eks 60 grader.

 

Du kan prøve å skru av alarmen for CPU-viftestopp og se om lyden forsvinner da. Dersom vifta går, men alarmen for viftestop går, er det noe i veien med at hovedkortet klarer å sense om vifta går, og du burde sjekke strømtilkoblingen til vifta om denne er satt i riktig kontakt, osv.

Du kan også prøve å sette CPU-temp-alarmen til 70 eller 80 grader å se om lyden forsvinner da. I så fall sitter kanskje kjøleren til CPUen dårlig, eller så er det dårlig kontakt mellom kjøleren og selve CPU-kjerna/hetta.

Lenke til kommentar

Jeg er godt kjent med temperaturwarning-alarmen, og jeg kan bekrefte at det er den samme alarmen jeg har nå, men nå hører jeg faktisk alarmen i høyttalerne/hodetlf og ikke i pcspeakern. Har problemer med å forstå dette, men jeg får som sagt fysisk ordne dette så fort jeg gidder. Dessuten tror jeg jeg må kjøpe meg en ny harddisk og formatere hele drittpcen. Jævla herk, full i adware/spyware/virus!

Lenke til kommentar

Hm, det sto i manualet noe om å få alarm-lyder dersom man la inn et verktøy (programvare), så jeg antar det er derfor du får lyden ut av lydkortet istedet for den klassiske PC-speakeren.

Men 65 grader er jo ikke dødelig for en CPU. Min gode gamle AthlonXP 2000+ nådde 90 grader flere ganger før jeg fant ut hvorfor PCen skrudde seg plutselig av. Og den overlevde det. Så du kan nok øke temperatur-alarm-grensa midlertidig fram til du får løst det problemet.

Lenke til kommentar
Vel, hvis PCen fungerer, men alarmen går allikevel, så kan du bare koble fra høyttaleren? :p

8930421[/snapback]

Det kan jeg helt klart, men det blir fort problematisk når jeg skal spille eller høre på musikk. Er jo en grunn til at jeg har høyttalere i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Vel, hvis PCen fungerer, men alarmen går allikevel, så kan du bare koble fra høyttaleren? :p

8930421[/snapback]

Det kan jeg helt klart, men det blir fort problematisk når jeg skal spille eller høre på musikk. Er jo en grunn til at jeg har høyttalere i utgangspunktet.

8931384[/snapback]

 

Er det i de vanlige høyttalerne?

 

Jeg trodde det var snakk om den lille høyttaleren som ofte sitter i kabinettet eller på selve HKet. Den kna man lett koble fra, og annen lyd går ikke i den.

Lenke til kommentar
Jeg er godt kjent med temperaturwarning-alarmen, og jeg kan bekrefte at det er den samme alarmen jeg har nå, men nå hører jeg faktisk alarmen i høyttalerne/hodetlf og ikke i pcspeakern. Har problemer med å forstå dette, men jeg får som sagt fysisk ordne dette så fort jeg gidder. Dessuten tror jeg jeg må kjøpe meg en ny harddisk og formatere hele drittpcen. Jævla herk, full i adware/spyware/virus!

8927158[/snapback]

Lenke til kommentar
Jeg er godt kjent med temperaturwarning-alarmen, og jeg kan bekrefte at det er den samme alarmen jeg har nå, men nå hører jeg faktisk alarmen i høyttalerne/hodetlf og ikke i pcspeakern. Har problemer med å forstå dette, men jeg får som sagt fysisk ordne dette så fort jeg gidder. Dessuten tror jeg jeg må kjøpe meg en ny harddisk og formatere hele drittpcen. Jævla herk, full i adware/spyware/virus!

8927158[/snapback]

8931723[/snapback]

 

Jeg er så flink til å lese hele posten ja :blush:

Lenke til kommentar

"når jeg startet opp i sted fikk jeg CPU error, et eller annet om at cpu var endret og var "unworkable" og trykk F1 for å fortsette"

 

Om jeg fikk dennne ville jeg ha rota meg inn i bios og sjekka CPU detect'en igjen. Er det mulig at den har mista instillingene og kjører CPU på default verdier?

Lenke til kommentar

Alarmen er nok AbitEQ som kjører i bakgrunnen og er misfornøyd med noe. Den er sikkert innstillt på å tute ved noen grenseverdier. Åpne AbitEQ og se etter røde tall. Det er en konfigurasjonsfil for AbitEQ hvor du kan overstyre standard grenseverdier. Det kan hende du må dette hvis du har installert egen CPU kjøler hvor viften går med mye lavere turtall enn stock viften.

 

Det kan hende du må inn i BIOS for å nedre instillinger på grenseverdier (CPU viftehastighet og temperatur), justere på spenninger eller vifteturtall.

 

Dersom dette ikke hjelper kan du prøve å reinstallere chipset driverne. Det kan jo hende at ACPI/SMbus driverne er korrupte.

 

Har selv en IC7 basert PC og den er den mest stabile jeg har hatt noengang.

 

EDIT:

... Fikk i går tips om at jeg burde pusse den litt med finkornet sandpapir før jeg klinte på ny kjølepasta. Tror kanskje jeg blir nødt til å demontere hele systemet en gang til og rense cpu på nytt  =\

8926957[/snapback]

 

Nei nei nei NEI

Sandpapir er fyfy. Du vil ha den glatteste overflaten som mulig. Isopropanol er nok bra. Selv bruker jeg ArctiClean produktene. Ikke bruk for mye pasta, dekk hele CPU varmespredern/chipen så tynt at du akkurat ikke kan se igjennom. Sjekk at kjølern sitter godt fast. Du kan godt vri littegranne på kjølern når du fester den.

Endret av Othmaar
Lenke til kommentar
Nei nei nei NEI

Sandpapir er fyfy. Du vil ha den glatteste overflaten som mulig. Isopropanol er nok bra.

8946757[/snapback]

Check!

Ikke bruk for mye pasta, dekk hele CPU varmespredern/chipen så tynt at du akkurat ikke kan se igjennom.

8946757[/snapback]

Check!

Sjekk at kjølern sitter godt fast. Du kan godt vri littegranne på kjølern når du fester den.

8946757[/snapback]

Ehm, ikke check, men dette kan da umulig være avgjørende?

edit: dvs, den sitter god på plass, men jeg har ikke vridd på den. Kan forøvrig dobbeltsjekke dette senere.

 

Når jeg kommer hjem (er på jobb) skal jeg sjekke litt i bios og evt reinstallere chipsetdriverne slik du foreslo. Men jeg kan ærlig talt ikke se hvordan chipsetdriverne kan bli korrupte av at jeg tar ut CPU, rengjør den og setter den tilbake på plass?

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Sjekk at kjølern sitter godt fast. Du kan godt vri littegranne på kjølern når du fester den.

Ehm, ikke check, men dette kan da umulig være avgjørende?

Nei, det er bare for å kline pastaen litt ekstra ut.

 

Når jeg kommer hjem (er på jobb) skal jeg sjekke litt i bios og evt reinstallere chipsetdriverne slik du foreslo. Men jeg kan ærlig talt ikke se hvordan chipsetdriverne kan bli korrupte av at jeg tar ut CPU, rengjør den og setter den tilbake på plass?

8947424[/snapback]

Nei, det nevnte jeg som en siste utvei. Høyst sannsynlig kan du fixe alarmen gjennom Monitor Settings i AbitEQ. Prøv det først.

 

Dersom kjøleren sitter godt så lar du den være. Du kan kanskje vinne 5 grader på en perfekt installering. Uvanlig høy CPU temperatur kan også komme av høy spenning på Vcore. Du sa at du fikk "CPU has become unworkable" meldingen. Den betyr at BIOS har resatt seg til fabrikkinstillinger. Det skjer alltid når man fikler med CPU og er helt normalt. Uansett, en økning på 2-3 grader betyr ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...