Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sjekketråden - En guide og fortellinger fra siste dagers horeri


Anbefalte innlegg

Hva gjorde at du ditcha fyren som forelsket seg i deg?

Han følte at han var helt på bølgelengde med meg, men jeg (ikke for å virke overlegen han) "observerte" at han hadde noen kognitive begrensninger som gjorde at jeg mistet all lyst til å investere mer tid i han. Dessuten var han ikke så fysisk tiltrekkende at jeg kunne latt det gå for en periode.

 

For meg var det en fin natt (som jeg egentlig burde stått over for hans del), men ikke noe mer enn det.

 

Er det veldig ufølsomt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn er verden. Personlig har jeg aldri noen god følelse om jeg må avvise noe. Samme går for om jeg må sparke (har lederansvar) noen. I praksis forteller du noen at de ikke er gode nok. Ganske kjipt egentlig, synes nå jeg.

 

Men sånn er nå verden, og det er det intet å gjøre noe med. De fleste kan også få noe godt ut av en avvisning, da (med mindre personen er totalt blottet for selvinnsikt) avvisningen ofte vil følges av en realitycheck/selvransakelse, som personen forhåpentligvis kan vokse på.

 

:)

Lenke til kommentar

Angående å hilse på folk man nettopp har møtt, ser jeg virkelig ikke pointet lenger, fører til kjedsomhet.

Når skal man da hilse på folk? To uker inn i bekjentskapet?

 

Å hilse på folk er key og en lett måte å bryte isen. F.eks om du kommer sent til et vors og sofaen er full blir det rart å bare sette seg ned uten å hilse på folk. Det er mye lettere å komme i kontakt (og for folk å ta kontakt) etter man har håndhilst. Det signaliserer sosial intelligens, selvsikkerhet og åpenhet.

 

Ved større forsamlinger, f.eks en stor fest der det er folk over alt hilser man etter hvert som man kommer i kontakt med folk og om det er naturlig.

 

Faktisk så bruker jeg håndhilsing som en sosial posisjonering når jeg f.eks er i en forsamling der ingen kjenner hverandre fra før. Ofte blir jeg et slags midtpunkt i slike situasjoner for alle føler at de kan snakke til meg. Jo lengre man oppholder seg i nærheten av folk uten å annerkjenne dem ved en hilsen jo vanskeligere er det senere å bryte isen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpte min på Standard i Oslo :) Beste investeringen jeg har gjort.

 

En annen ting: Denne, og forrige uke (fadderuker, fylla hver dag), har jeg hatt virkelig god suksess med å oppføre med helt motsatt av "hvordan man skal gjøre det". Har klødd meg litt i hodet over hvor bra det har gått. For det første har jeg vært skikkelig beta. Gått 100% inn i rollen som underdanig kvinnen. De tar beslutningene, jeg følger etter, svarer altfor fort på meldinger, med altfor mye smileys, spanderer øl, skryter av inntekten min, syter/maser om å få kyss, har drukket meg usjarmerende full hver eneste dag, osv. Sånn type helt stikk motsatt på alle punkter i forhold til hvordan det "egentlig" skal gjøres.

 

Det rare oppi dette her er at jeg aldri i hele mitt liv har vært så mye heldig, på så kort tid. Vi snakker ni damer (rotings, eller f-close) på syv fylladager. På å bare gjøre helt teite ting.

Artig å teste ut nye greier. Har selv i perioder trodd jeg har gjort slikt som å late som jeg er nervøs, men har innsett at det kanskje var min måte å rasjonalisere at jeg ikke er nervøs. Å være fucked up er jævlig artig, men ikke så veldig stabilt.

Lenke til kommentar

Når skal man da hilse på folk? To uker inn i bekjentskapet?

Når det føles naturlig, vil jeg si. Men med hilsing så tenkte jeg mer på å ikke åpne med hilsing, men heller noe annet. Men ja, har troa på at alt kan fungere bare det føles "naturlig", inkludert hilsing. Greia er vel at jeg selv synes hilsing er litt kjedelig, og jeg glemmer uansett navn på folk jeg ikke har blitt kjent med.

 

Å hilse på folk er key og en lett måte å bryte isen. F.eks om du kommer sent til et vors og sofaen er full blir det rart å bare sette seg ned uten å hilse på folk. Det er mye lettere å komme i kontakt (og for folk å ta kontakt) etter man har håndhilst. Det signaliserer sosial intelligens, selvsikkerhet og åpenhet.

Ja, er på mange måter enig. Og ja, kommer nok fortsette med å hilse, men ikke bruke det som en "opener". Er veldig enig i at det kan bli weird om man ikke sier noe, og er nervøs for å gjøre det. Men må man nødvendigvis hilse og si navnet sitt? Kan man ikke heller si noe artig, og eventuelt heller hilse senere. Men ja, er nok mange situasjoner hvor det vil være naturlig å hilse, selv om jeg er litt i mot høflighet for å være høflig (høflighet føler jeg nesten er litt manipulasjon).

 

Ved større forsamlinger, f.eks en stor fest der det er folk over alt hilser man etter hvert som man kommer i kontakt med folk og om det er naturlig.

Om det føles naturlig, så ja. Men synes det, for meg, fungerte jævlig mye bedre å ikke drive å hilse når jeg var ute nå på lørdag. Var ti ganger artigere, da jeg ikke visste hva jeg kom til å si. Har jeg det artig, vil andre også føle det av meg.

 

Faktisk så bruker jeg håndhilsing som en sosial posisjonering når jeg f.eks er i en forsamling der ingen kjenner hverandre fra før. Ofte blir jeg et slags midtpunkt i slike situasjoner for alle føler at de kan snakke til meg. Jo lengre man oppholder seg i nærheten av folk uten å annerkjenne dem ved en hilsen jo vanskeligere er det senere å bryte isen.

Førsteinntrykk er helt sykt key, uansett om man hilser eller ikke. Så ja, man må forsatt "sette standarden", da hele bekjentskapet kommer til å bli å være veldig basert på når man ble kjent. For eksempel mine venner, ser på meg, på veldig samme måte som når de ble kjent med meg. For de, er jeg den jeg var når vi ble kjent, noe som både kan være bra og dårlig. Bra i at venner er venner, dårlig i at venner/bekjente allerede har definert meg, og dermed må jeg nesten "spille en rolle". Derfor tror jeg også det å snakke med fremmede, er noe av beste man kan gjøre om man vil ha bra tilbakemeldinger.

 

Ville bare tilføye noe; vil si det er sykt bra at førsteinntrykket har mye å si, og "kommer til å definere hele forholdet". Da kan man ikke rasjonalisere å ikke "steppe opp", da man er nødt til å "steppe opp" med en gang.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Når skal man da hilse på folk? To uker inn i bekjentskapet?

 

Å hilse på folk er key og en lett måte å bryte isen. F.eks om du kommer sent til et vors og sofaen er full blir det rart å bare sette seg ned uten å hilse på folk. Det er mye lettere å komme i kontakt (og for folk å ta kontakt) etter man har håndhilst. Det signaliserer sosial intelligens, selvsikkerhet og åpenhet.

 

Ved større forsamlinger, f.eks en stor fest der det er folk over alt hilser man etter hvert som man kommer i kontakt med folk og om det er naturlig.

 

Faktisk så bruker jeg håndhilsing som en sosial posisjonering når jeg f.eks er i en forsamling der ingen kjenner hverandre fra før. Ofte blir jeg et slags midtpunkt i slike situasjoner for alle føler at de kan snakke til meg. Jo lengre man oppholder seg i nærheten av folk uten å annerkjenne dem ved en hilsen jo vanskeligere er det senere å bryte isen.

 

Dette er en av mine store svakheter. Hele den når skal man hilse, hvem skal man hilse på og hvor formell skal man være gjør meg så utilpass at jeg ofte ender opp med å "blacke ut", ikke hilse på noen og føle meg utenfor.

Lenke til kommentar

 

Dette er en av mine store svakheter. Hele den når skal man hilse, hvem skal man hilse på og hvor formell skal man være gjør meg så utilpass at jeg ofte ender opp med å "blacke ut", ikke hilse på noen og føle meg utenfor.

Er man ung (vgs alder) så tar det litt tid å venne seg til den voksne måten å ta kontakt på, men for min del så eliminerer håndhilsingen en hel del issues jeg har med approach anxiety. Jeg og synes det er litt rart å komme inn i en stue der jeg ikke kjenner noen og det føles litt kunstig å gå rundt bordet og håndhilse, men på en annen side så er det en helt legitim måte å komme inn i en gruppe og det er mye lettere å ta del i samtalen rundt bordet når man allerede har hilst.

 

Kommer du inn i en stue og bare setter deg ned uten å hilse på ukjente lukker vinduet seg fort for å ta en hilserunde. Det bør gjøres med en gang.

 

Det mange glemmer er at det ikke er bare du som er nervøs ovenfor ukjente. De andre i rommet kan være nervøs ovenfor deg og mange foretrekker derfor å bli kontaktet fremfor å kontakte selv. Blir man kontaktet er man pre-kvalifisert og invitert til å ha en samtale, men hvis man må ta kontakt så er det lett for å tro at den andre ikke vil ha kontakt.

 

Når jeg kommer inn i en stue så er det ikke noe som heter at de ikke vil ha kontakt med meg. Vil de ikke hilse på meg så er det dem det er noe feil med, ikke meg. Å hilse er høflig og jeg tilbyr et vennlig håndtrykk for å signalisere at jeg annerkjenner dem som er i rommet.

 

Et par punkter er key når man hilser:

- Se motparten vennlig inn i øynene

- Fast håndtrykk

- Klar og stødig tale. Ikke nøl, ikke mumle, ha en klar diksjon og en glad tone.

- Gi inntrykk av at du er glad for å hilse og ikke gjør det av plikt.

- Om motparten snubler i ordene eller sier noe rart og det ikke er mulig å late som det ikke skjedde, le det vekk og le med, ikke mot motparten. Vær raus. Uskadeliggjør situasjonen. Samme om du snubler i ordene.

 

Dette gjelder i små, intime forsamlinger som f.eks vors i stuen. Ute på byn bruker jeg ikke håndhilsing som opner om det ikke er helt naturlig (hei, hils på en venn av meg...)

Endret av Azidops
Lenke til kommentar

Jeg hadde mer eller mindre samme opplevelse, men jeg likte at det var så mange folk. Er fra lillestrøm området selv, så så bra fester på utesteder har jeg aldri opplevd. Det eneste som er noe lignende må ha vært russetiden.

 

Jeg tror jeg også jeg vet hvorfor folk var så imøtekommende; det var siste dag av fadderuka for mange studenter, og det var vel HiOA som hadde arrangementet tror jeg. Altså veldig mange som bare kjenner noen få, og alle er vandt til å møte og hilse på nye kule folk etter 2 uker med festing. Det kan for så vidt også ha noe å gjøre med at folk er eldre og mer modne også. Jeg vet egentlig ikke, men jeg tror dessverre ikke det. Det var HiOA som hadde arrangert det, det var bare åpent for alle sammen. Jeg vet at Chateau Neuf har mange arrangementer, men mye av det er privat. Den ene russebussen fra området mitt hadde slippet sitt der vet jeg.

 

Jeg hadde sannsynligvis den beste kvelden ute på byen i mitt liv der i går. Jeg og kompisene våres bestemte oss for å si at vi var keege og studerte administrasjon og ledelse på BI, samt at jeg var en italiensk utvekslingsstudent. Dessuten hadde eksen min sendt meg et bilde av en gutt som kysset henne på kinnet, så kompisa mine bestemte at jeg skulle ta igjen, og det gjorde jeg. Og det var veldig gøy, for det var en veldig lett måte å kline med jenter, samt en god ice-breaker. Jeg håper jeg får muligheten til å gjøre det samme igjen!

 

Edit:

https://studentersamfundet.no/program/

Her er en liste over alt som skjer på Chateau Neuf fremover. Det er tydeligvis studentene som eier stedet. Håper det blir flere fester med dansemusikk og 18 årsgrense fremover, for da kommer jeg lett!

Hahahah, er lættis og dra den ja. En kompis av meg kjørte den og sa han studerte økonomi og ledelse ved BI til en jente, han dreit seg greit ut da hun gjorde det samme og spurte om klasse osv :p

 

Men ja, tror nesten det blir kanskje litt press på å være hyggeligere også. Jeg går for tiden på bjørknes og folk er mye mer keene på å bli kjent der en på f.eks gamle vgs min i nittedal. Og synes selv det blir mye bedre miljø når det er slik og du ikke veit noe om de andre i klassen.

 

Klinte ikke med noen på chateu neuf, jeg hadde sikkert sjangsen men noen ganger så bare ser jeg nesten ikke noe i grunn i det. Blir liksom litt kjedelig med mindre jeg har hatt en dårlig uke elns som gjør at jeg vil booste selvtilliten litt :)

Lenke til kommentar

Klinte ikke med noen på chateu neuf, jeg hadde sikkert sjangsen men noen ganger så bare ser jeg nesten ikke noe i grunn i det. Blir liksom litt kjedelig med mindre jeg har hatt en dårlig uke elns som gjør at jeg vil booste selvtilliten litt :)

Eller så rasjonaliserer du at du kunne klint, men gjør det ikke fordi du egentlig ikke tror du kunne gjort det.

 

Nå er jeg ikke sikker i din sak, vet bare at jeg til tider har gjort det samme.

 

En jævlig bra video, som i hvert fall passet meg jævlig bra.

 

http://www.youtube.com/watch?v=8fANFN_8DPg

Lenke til kommentar

Hahahah, er lættis og dra den ja. En kompis av meg kjørte den og sa han studerte økonomi og ledelse ved BI til en jente, han dreit seg greit ut da hun gjorde det samme og spurte om klasse osv :p

 

Men ja, tror nesten det blir kanskje litt press på å være hyggeligere også. Jeg går for tiden på bjørknes og folk er mye mer keene på å bli kjent der en på f.eks gamle vgs min i nittedal. Og synes selv det blir mye bedre miljø når det er slik og du ikke veit noe om de andre i klassen.

 

Klinte ikke med noen på chateu neuf, jeg hadde sikkert sjangsen men noen ganger så bare ser jeg nesten ikke noe i grunn i det. Blir liksom litt kjedelig med mindre jeg har hatt en dårlig uke elns som gjør at jeg vil booste selvtilliten litt :)

Hehe, ja han var uheldig der. Jeg tror muligens vi slapp unna det fordi de var mer interesserte i at jeg var italiener enn hvor jeg studerte. Nå skal jeg ikke dra alle over én kam her, men de nittedalfolka jeg kjenner er generelt mer lukka enn andre områder, i alle fall de som går på bjertnes.

 

Og du har rett i det, det er null poeng i å kline med noen dersom man ikke faktisk har lyst. For mitt vedkommende reiser siste setningen dog et paradoks, nemlig at dersom jeg føler meg kjip og har hatt en dårlig uke, er sannsynligheten for at jeg får meg noe langt langt mindre enn dersom jeg allerede føler meg bra.

Lenke til kommentar

Hehe, ja han var uheldig der. Jeg tror muligens vi slapp unna det fordi de var mer interesserte i at jeg var italiener enn hvor jeg studerte. Nå skal jeg ikke dra alle over én kam her, men de nittedalfolka jeg kjenner er generelt mer lukka enn andre områder, i alle fall de som går på bjertnes.

 

Og du har rett i det, det er null poeng i å kline med noen dersom man ikke faktisk har lyst. For mitt vedkommende reiser siste setningen dog et paradoks, nemlig at dersom jeg føler meg kjip og har hatt en dårlig uke, er sannsynligheten for at jeg får meg noe langt langt mindre enn dersom jeg allerede føler meg bra.

Mhm, nittedal = største fordomsfulle ryktehøl i verden. er endel fete folk her men ut av 22.000 som bor her burde det vært MYE fler. Jeg har ihvertfall innsett at det er tragisk og lukke seg selv inne, når du heller kan være åpen bli kjent med fete folk + babes. Er en grunn til at man lever, derfor jeg pleier sjeldent å dra til lillestrøm på f.eks martins fordi jeg vet jeg møter mest kjentfolk. Uansett om 18års stedene i oslo sutter pung så er det mer verdt og dra dit fordi man kan ha det så fett uten å dra på klubb.

 

Eller så rasjonaliserer du at du kunne klint, men gjør det ikke fordi du egentlig ikke tror du kunne gjort det.

 

Nå er jeg ikke sikker i din sak, vet bare at jeg til tider har gjort det samme.

 

En jævlig bra video, som i hvert fall passet meg jævlig bra.

 

http://www.youtube.com/watch?v=8fANFN_8DPg

 

Er ganske sikker, ikke fordi jeg har klint med 100+ jenter. Men fordi jeg merker så sykt lett når jeg kan og ikke, har faktisk tilgode å bli avvist når jeg skal kline. Eneste var en jente som hadde type, men da blir det annerledes i mine øyne.

 

Ser konklusjonen din i det jeg uthevet. Rett og slett fordi jeg og en kompis diskuterte akkuratt dette. F.eks når du blir avvist istede for å rakke ned på deg selv, så prøver du og finne feil ved jenta slik at din egen selvtillit ikke tar skade av det.

Endret av R3pulsive
Lenke til kommentar

 

Mhm, nittedal = største fordomsfulle ryktehøl i verden. er endel fete folk her men ut av 22.000 som bor her burde det vært MYE fler. Jeg har ihvertfall innsett at det er tragisk og lukke seg selv inne, når du heller kan være åpen bli kjent med fete folk + babes. Er en grunn til at man lever, derfor jeg pleier sjeldent å dra til lillestrøm på f.eks martins fordi jeg vet jeg møter mest kjentfolk. Uansett om 18års stedene i oslo sutter pung så er det mer verdt og dra dit fordi man kan ha det så fett uten å dra på klubb.

 

Eller så rasjonaliserer du at du kunne klint, men gjør det ikke fordi du egentlig ikke tror du kunne gjort det.

 

Nå er jeg ikke sikker i din sak, vet bare at jeg til tider har gjort det samme.

 

En jævlig bra video, som i hvert fall passet meg jævlig bra.

 

http://www.youtube.com/watch?v=8fANFN_8DPg

 

Er ganske sikker, ikke fordi jeg har klint med 100+ jenter. Men fordi jeg merker så sykt lett når jeg kan og ikke, har faktisk tilgode å bli avvist når jeg skal kline. Eneste var en jente som hadde type, men da blir det annerledes i mine øyne.

 

Ser konklusjonen din i det jeg uthevet. Rett og slett fordi jeg og en kompis diskuterte akkuratt dette. F.eks når du blir avvist istede for å rakke ned på deg selv, så prøver du og finne feil ved jenta slik at din egen selvtillit ikke tar skade av det.

 

Jeg frekventerer Martins, du kan bli med meg. Jeg er åpen og fordomsfri (er jo fra Skjetten så).

 

Forresten, selv om jeg ikke helt forstod siste delen av innlegget ditt så synes jeg det er feil å skulle finne feil ved jenta. Dere passa ikke sammen, that's it, ingens "feil".

Lenke til kommentar

 

 

Eller så rasjonaliserer du at du kunne klint, men gjør det ikke fordi du egentlig ikke tror du kunne gjort det.

 

Nå er jeg ikke sikker i din sak, vet bare at jeg til tider har gjort det samme.

 

En jævlig bra video, som i hvert fall passet meg jævlig bra.

 

http://www.youtube.com/watch?v=8fANFN_8DPg

 

Er ganske sikker, ikke fordi jeg har klint med 100+ jenter. Men fordi jeg merker så sykt lett når jeg kan og ikke, har faktisk tilgode å bli avvist når jeg skal kline. Eneste var en jente som hadde type, men da blir det annerledes i mine øyne.

 

Ser konklusjonen din i det jeg uthevet. Rett og slett fordi jeg og en kompis diskuterte akkuratt dette. F.eks når du blir avvist istede for å rakke ned på deg selv, så prøver du og finne feil ved jenta slik at din egen selvtillit ikke tar skade av det.

 

En person som aldri har prøvd seg på noen jente, har heller aldri blitt avvist. Så vil si avvisning er en dårlig måte å måle sin suksess på, og ikke minst blir man super redd for å bli avvist, som igjen fører til at man ikke tør å åpne. Men sånn sett så vet jeg ikke hvordan din situasjon er, da det er umulig å vite.

 

Vil uansett anbafel denne videoen (samme som sist), da den er helt latterlig bra.

 

http://www.youtube.com/watch?v=8fANFN_8DPg

Lenke til kommentar

Jeg frekventerer Martins, du kan bli med meg. Jeg er åpen og fordomsfri (er jo fra Skjetten så).

 

Forresten, selv om jeg ikke helt forstod siste delen av innlegget ditt så synes jeg det er feil å skulle finne feil ved jenta. Dere passa ikke sammen, that's it, ingens "feil".

Siste delen av innlegget var til kun10kr ;) Nei, jeg gjør det ikke jeg bare går videre også er det glemt neste dag. Men veit om mange som gjør det noe som er synd fordi det gir fordommer ovenfor den jenta hvis han forteller om hun til andre folk.

 

Men må passe på og ikke kapre tråden helt her :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Skal si det er mye komplisert styr her angående sjekking o:

For meg har det alltid kommet naturlig, så å gjøre det mer avansert enn det er blir for dumt for min del :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...