Gå til innhold

Justerbar strøm regulator


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Leter etter en enkel krets hvor man kan regulere strøm styrken til en last som er en varmetråd.

 

Jeg har en spenningskilde som leverer 15v og 6A. Tenkte å lage en enkel krets med en pot meter som justerer strøm styrke (0.5A - 6A) til varmetråden. Har sett litt på LM3XX , men skjønner ikke så mye av det.. :hmm:

 

Er det noen her som har eller vet hvor jeg kan finne et slikt krets-skjema?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Leter etter en enkel krets hvor man kan regulere strøm styrken til en last som er en varmetråd.

 

Jeg har en spenningskilde som leverer 15v og 6A. Tenkte å lage en enkel krets med en pot meter som justerer strøm styrke (0.5A - 6A) til varmetråden. Har sett litt på LM3XX , men skjønner ikke så mye av det.. :hmm:

 

Er det noen her som har eller vet hvor jeg kan finne et slikt krets-skjema?

8896391[/snapback]

En bedre måte å gjere det på er å bruke PWM - pulsbreddemodulasjon. Du styrer da kor stor dfel av tida elementet har straum. Då får du ~100% virkegrad, ettersom transistoren er enten heilt av eller heilt på.

 

Ved å bruke en LM3xx så vil du få tap i den kretsen.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Leter etter en enkel krets hvor man kan regulere strøm styrken til en last som er en varmetråd.

 

Jeg har en spenningskilde som leverer 15v og 6A. Tenkte å lage en enkel krets med en pot meter som justerer strøm styrke (0.5A - 6A) til varmetråden. Har sett litt på LM3XX , men skjønner ikke så mye av det.. :hmm:

 

Er det noen her som har eller vet hvor jeg kan finne et slikt krets-skjema?

8896391[/snapback]

En bedre måte å gjere det på er å bruke PWM - pulsbreddemodulasjon. Du styrer da kor stor dfel av tida elementet har straum. Då får du ~100% virkegrad, ettersom transistoren er enten heilt av eller heilt på.

 

Ved å bruke en LM3xx så vil du få tap i den kretsen.

8897859[/snapback]

 

Hei.

 

Om du scroller ned på denne siden finner du mange gode tegninger med utførlig beskrivelse.

 

http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/circuits.htm

 

Good Luck

Lenke til kommentar
Hei.

 

Leter etter en enkel krets hvor man kan regulere strøm styrken til en last som er en varmetråd.

 

Jeg har en spenningskilde som leverer 15v og 6A. Tenkte å lage en enkel krets med en pot meter som justerer strøm styrke (0.5A - 6A) til varmetråden. Har sett litt på LM3XX , men skjønner ikke så mye av det.. :hmm:

 

Er det noen her som har eller vet hvor jeg kan finne et slikt krets-skjema?

8896391[/snapback]

En bedre måte å gjere det på er å bruke PWM - pulsbreddemodulasjon. Du styrer da kor stor dfel av tida elementet har straum. Då får du ~100% virkegrad, ettersom transistoren er enten heilt av eller heilt på.

 

Ved å bruke en LM3xx så vil du få tap i den kretsen.

8897859[/snapback]

 

Hei.

 

Om du scroller ned på denne siden finner du mange gode tegninger med utførlig beskrivelse.

 

http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/circuits.htm

 

Good Luck

8897974[/snapback]

 

Ragstian: Akkurat hva jeg er ute etter. Tror jeg hadde den siden på Mine favoritter en god stund tilbake men ved formattering forsvant den linken. Kunne ikke huske hva den siden het..

 

Nå skal jeg prøve og leke meg litt frem. Satser på en PWM med NE555 da jeg har noen liggende.

 

Takk for tipsene! :thumbup:

Lenke til kommentar
En bedre måte å gjere det på er å bruke PWM - pulsbreddemodulasjon. Du styrer da kor stor dfel av tida elementet har straum. Då får du ~100% virkegrad, ettersom transistoren er enten heilt av eller heilt på.

 

Ved å bruke en LM3xx så vil du få tap i den kretsen.

8897859[/snapback]

 

Hm, lage konstant spenning med en PWM forsyning er relativt greit, men å bygge en som gir konstant STRØM er vel litt vanskelig? Det jeg da tenker på er hvordan man skal løse det med tilbakekobling? Har forresten aldri hørt om det før. Altså enkle kretser med et par NPN-transistorer og noen motstandere for å generere noen milli ampere, den er jo triviell, men ikke med PWM-løsning som skal kunne levere massevis av ampere liksom.

Lenke til kommentar

Hm, lage konstant spenning med en PWM forsyning er relativt greit, men å bygge en som gir konstant STRØM er vel litt vanskelig? Det jeg da tenker på er hvordan man skal løse det med tilbakekobling? Har forresten aldri hørt om det før. Altså enkle kretser med et par NPN-transistorer og noen motstandere for å generere noen milli ampere, den er jo triviell, men ikke med PWM-løsning som skal kunne levere massevis av ampere liksom.

8925729[/snapback]

 

Hei.

 

Er ikke sikker på om jeg skjønner inlegget ovenfor. Lite nyttig informasjon for trådstarter.

 

Her kan du finne en digital kontroller som styrer temperaturen på tråden til en foam kutter: http://www.cenece.com/eng/index.htm

Se under catalog.

 

Her er en link til en CNC - foam cutter: http://8linx.com/cnc/cnc.htm

 

Her er en link til et forum som diskutere foam cutters. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=469391

Good Luck

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen.

 

Nå har jeg funnet og laget denne kretsen.

 

Fungerer helt ypperlig til formålet mitt. Har en spenningskilde på 15v, 5A og lasten er ca 1 meter lang varmetråd. Den har en pot meter for regulering av varmen. Skjæring i isopor går som varm kniv i smør!

 

Neste problemstillingen er at jeg har en kortere varmetråd hvor samme kretsen allerede gir 1A ved laveste motstand fra potmeteret. Det gir for mye varme på den kortere varmetråden. Ønsker å kunne starte på lavere ampere, feks 0.2 og oppover til ca 1A. Har prøvd å legge inn forskjellige verdier for potmeteret og R2, men fungerer ikke. Prøvde også en spenningsregulator for å redusere spenningen, men dessverre ble den drept av all strømmen selv med kjøleribbe..Er det noen her som klarer å peke på hvor jeg må endre eller legge til?

 

Siste løsningen er å finne en spenningskilde som gir ca 6v og 2A..

Lenke til kommentar

Leste fort over litt om 555 og et sted stod det noe om dutycycle fra 55% til 95% riktignok ikke med diodene som du her i serie med potmeter men likevel et hint om at kretsen kanskje ikke kan lage særlig under 50%.

 

Virker som du ikke får lav nok dutycycle, om du har en transistor til og en motstand kan du prøve å sette motstanden (ca 10K) der lasten din står i dag og trekke gaten på den andre transistoren dit, (samme kobling som den som står der bare at den nye får motsatt polaritet og dutycycle)

På første transistoren har du da kanskje 50-95% dutycycle og på den andre 5-50%

verd et forsøk. begge kan stå oppkoblet i paralell, ville bare koblet en last av gangen.

Lenke til kommentar
Leste fort over litt om 555 og et sted stod det noe om dutycycle fra 55% til 95% riktignok ikke med diodene som du her i serie med potmeter men likevel et hint om at kretsen kanskje ikke kan lage særlig under 50%.

 

Virker som du ikke får lav nok dutycycle, om du har en transistor til og en motstand kan du prøve å sette motstanden (ca 10K) der lasten din står i dag og trekke gaten på den andre transistoren dit, (samme kobling som den som står der bare at den nye får motsatt polaritet og dutycycle)

På første transistoren har du da kanskje 50-95% dutycycle og på den andre 5-50%

verd et forsøk. begge kan stå oppkoblet i paralell, ville bare koblet en last av gangen.

8987353[/snapback]

 

Fant en strømforsyning på 7.5v og 1.8A. Velger heller denne løsningen. Testet denne og ser ut som den klarer lasten fint. Skal teste den over lengre perioden for å være sikker. Takker for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...