Gå til innhold

Vista "fryser" og skjønner ikke hvorfor *Løst*


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med at vista fryser. Jeg kan bevege musepekern, men må restarte om jeg skal få kommet i gang igjen. Den ser ut til å virke, men plutselig så stopper det opp, den fryser på en måte. Som oftest ser jeg hdd led lyser når dette skjer, men ikke alltid. Så derfor har jeg lurt på om det er mer sata trøbbel med sata enn det jeg har lest. Det her er en 64bits versjon av vista.

 

Alle tips mottas med takk.

 

Jeg har opplevd dette før og etter driver installasjon. Alle drivere er whql sertifiserte.Før og etter oppdateringene på update.

 

Sjekka ut:

 

1. Oppdatert med nyeste bios

2. Koblet fra all unødvendig hardware.

3. Testa masse bios instillinger.

4. Testa minne - ingen feil

5. Testa annen Vista DVD plate

 

Maskinen fungerer forøvrig utmerket i xp.

 

HW:

 

Asus M2N32 SLI Deluxe

Geil Ultra PC6400 Minne

AMD X2 5600+ CPU

WD 320GB Disk (to stykk)

Nvidia 8800GTS

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, helt elementære ting klarer ikke Vista med andre ord.

 

Det kan fungere helt fint, før plutselig det bare henger og musa er alt som flytter på seg. Har jo testa ut alt som tenkes kan på hw og instillinger, uten hell. Dette skulle ikke han oe å si da alt fungerer i xp og skulle fungere i vista.

 

Men da får jeg bare legge fra meg Vista for godt. Jeg venter ikke på noen SP som kanskje fikser problemet.

 

MS gir meg bare mer og mer gode grunner for å bruke Linux. Det fungerer også smertefritt på maskina mi.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem, og jeg har ide disk(eller er det ata?)

 

Jeg fant ut at disken ikke fikk nok strøm eller at strømkontakten var ødelagt, så jeg bare bytta strømkotakten til disken med en annen, så har jeg ikke hatt det problemet siden det.

 

Prøv det, kanskje det vil funke, eller kanskje det er noe annet?

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet jeg også men oppdaterte driveren på dvd brenneren som fulgte med maskina mi og vips så fungerte alt utmerket. Her har du noe å sammenligne med;

Prosessor Intel® Core™ 2 Duo E6400 (2.13GHz, 1066MHz, 2MB cache)

Minne 2048MB Dual Channel DDR2 667Mhz (2x1024MB) (4 DIMM slots, maks 4096MB)

Harddisk 500GB SATA Harddisk RAID 0 Stripe 2x250GB, 7.200RPM

Grafikkort 768MB NVIDIA® GeForce™ 8800GTX

Chipset Intel® 965P

Minnekortleser 13-i-1

Lydkort Sound Blaster X-Fi Xtreme Music card,PCI w/Dolby Digital,7.1 (PCI)

DVD brenner 16X DVD+/-RW ”dual-layer”

DVD-ROM 16X

Nettverkskort Integrert 10/100/1000 Ethernet

RAID controller Integrert med Intel® Matrix Storage teknologi

Firewire IEEE1394 (PCI)

Tastatur/Mus Dell Utvidet multimedia tastatur / Dell Two-Button Wheel Optical

Kortplasser 3 PCI, 1 PCI-E 1X, 1 PCI-E 16X, 1 PCI-E 4X/8X

Chassis 2 eksterne 5.25" plasser, 2 eksterne 3.5" plasser, 2 interne 3,5" plasser (1 for harddisken)

USB 10 USB porter (2 i front, 2 internt), støtte for USB 2.0

Operativsystem Microsoft® Windows Vista Home Premium Norsk

Lenke til kommentar

Nå har jeg oppdatert og endra på alt.

 

Eneste er at det kan gå lang tid før denne "frysinga", men det skjer. Jeg fatter ikke hva det er for noe.

 

Fy fader å jeg er lei det her nå.

 

Harddisklyset lyser som regel, musa kan beveges, men systemet er uten respons. Klokke på sidebar, prossessmåler osv går. Virker som noe diskkontroller feil mot noe i Vista.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
Nå har jeg oppdatert og endra på alt.

 

Eneste er at det kan gå lang tid før denne "frysinga", men det skjer. Jeg fatter ikke hva det er for noe.

 

Fy fader å jeg er lei det her nå.

 

Harddisklyset lyser som regel, musa kan beveges, men systemet er uten respons. Klokke på sidebar, prossessmåler osv går. Virker som noe diskkontroller feil mot noe i Vista.

8915965[/snapback]

Jeg har samme problem. Første gang så formaterte jeg, og det ble bra en stund, men så kom det igjen. Sånn gradevis. Klikka mer og mer.. Så jeg prøvde å formatere igjen, men det hjalp ikke.. Så ble det noe surr med den andre disken min. At den ikke fant den å greier, men nå funker det greit. Skjer det igjen skal jeg prøve å bytte port ..

Lenke til kommentar

Nå har jeg definitivt prøvd alt mellom himmel og jord. Jeg kan ikke komme med noen annen konklusjon enn at Vista må inneholde en eller flere bugs på dette området.

 

Alt fra bios oppdatering og settings, til hardware bytte, bytta vista install plate, og masse forskjellige drivere. Skjer også om jeg driter i å installere drivere. Et eller annet stopper opp. Filbehandling fungerer dårlig. Noen ganger I/U feil 0x8007045D, og denne total stoppen på respons i systemet. Kun mus osv beveger seg. Det kan fungere perfekt en liten stund, men så er det stopp. Til og med prøvd med kun minimum med hardware.

 

Det går overhode ikke å få brukt det. Synes RTM verjonen er mer buggete enn RC2 og RC 1 var.

 

Dette er en maskin hvor absolutt alt av drivere er whql sertifiserte nå. Til og med skjermen er Vista premium sertifisert :p Men allikevel så er det OSet maskinen er "bygget for" det som fungerer dårligst.

 

XP funger perfekt (32bit). Det samme gjør linux (64bit). Men Vista (64bit), ikke tale om. Jeg prøver kanskje en siste test når SP1 kommer om noen måneder, men 10 dagers test og slit uten nytte har jeg fått mer enn nok.

 

Og de som lurer: Dette er en fult lovlig versjon :)

 

Her er en liten oppfordring til Microsoft Corporation:

 

Følg det kundene vil ha, ikke legg med en masse krøll som DRM osv. Det er OS dere lager, ikke et system for å hjelpe mediabransjen. Test OSet og legg det ikke ut for salg før det er i det minste nogenlunde brukanes. Selv om jeg er sikker på at det aldri har vært flere beta testere før et MS os har vært lansert, så er det merkelig at dette er likt som før. Det går år før et windows blir brukbart.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Nei, det er mange som ikke har noe tull. Men jeg og flere ser det ut til sliter noe.

 

Men nå håper jeg at jeg faktisk endelig finner synderen. Det ser lovende ut som om at det er en av servicene. Men noe endelig svar har jeg ikke enda. Det gjenstår litt tid til testing. Som om jeg ikke har brukt en masse av det enda og nærmere 30 vista installer :)

Lenke til kommentar
Nei, det er mange som ikke har noe tull. Men jeg og flere ser det ut til sliter noe.

 

Men nå håper jeg at jeg faktisk endelig finner synderen. Det ser lovende ut som om at det er en av servicene. Men noe endelig svar har jeg ikke enda. Det gjenstår litt tid til testing.  Som om jeg ikke har brukt en masse av det enda og nærmere 30 vista installer :)

8937650[/snapback]

Hehe :p Men hvor går jeg for å få slått av de servicene?

Lenke til kommentar
det kan du gjøre ved å bruke msconfig, eller for å styre de mer nøyaktig, bruke services.msc

 

For å åpne dette skriver du det inn i searchfeltet på startmenyen.

 

NB! Husk at noen av disse må kjøre om du vil på nett osv :)

8939123[/snapback]

Ok.. Si ifra så fort du trur du har funnet hvem som er problemet da ;)

Lenke til kommentar
Prosessor Intel® Core™ 2 Duo E6400 (2.13GHz, 1066MHz, 2MB cache)

Minne 2048MB Dual Channel DDR2 667Mhz (2x1024MB) (4 DIMM slots, maks 4096MB)

Harddisk 500GB SATA Harddisk RAID 0 Stripe 2x250GB, 7.200RPM

Grafikkort 768MB NVIDIA® GeForce™ 8800GTX

Chipset Intel® 965P

Minnekortleser 13-i-1 fjern

Lydkort Sound Blaster X-Fi Xtreme Music card,PCI w/Dolby Digital,7.1 (PCI)  fjern

DVD brenner 16X DVD+/-RW ”dual-layer”

DVD-ROM 16X

Nettverkskort Integrert 10/100/1000 Ethernet  deaktiver

RAID controller Integrert med Intel® Matrix Storage teknologi  deaktiver

Firewire IEEE1394 (PCI)

Tastatur/Mus Dell Utvidet multimedia tastatur / Dell Two-Button Wheel Optical

Kortplasser 3 PCI, 1 PCI-E 1X, 1 PCI-E 16X, 1 PCI-E 4X/8X

Chassis 2 eksterne 5.25" plasser, 2 eksterne 3.5" plasser, 2 interne 3,5" plasser (1 for harddisken)

USB 10 USB porter (2 i front, 2 internt), støtte for USB 2.0

Operativsystem Microsoft® Windows Vista Home Premium Norsk

8910214[/snapback]

Ta ut/deaktiver følgende komponenter i maskinen (merket med fet skrift).

 

Her er en liten oppfordring til Microsoft Corporation:

 

Følg det kundene vil ha, ikke legg med en masse krøll som DRM osv. Det er OS dere lager, ikke et system for å hjelpe mediabransjen. Test OSet og legg det ikke ut for salg før det er i det minste nogenlunde brukanes. Selv om jeg er sikker på at det aldri har vært flere beta testere før et MS os har vært lansert, så er det merkelig at dette er likt som før. Det går år før et windows blir brukbart.

8929681[/snapback]

Her er vel en ganske vanlig myte folk har angående DRM og Vista. Vista lager IKKE krøll grunnet DRM. Alt innehold uten DRM blir ikke påvirket i det hele tatt i Vista.

 

MS kan umulig teste alle maskinvarekonfigurasjoner som finnes. Problemet ligger garantert i en av komponentene på maskinen din, eller en dårlig skriver.

 

Som nevnt ovenfor, prøv å ta ut alle komponenter du ikke trenger for å starte opp maskinen. Intigrerte enheter kan du deaktiver ei BIOS.

 

Gi beskjed om status når du har testet. Lykke til!

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...