Gå til innhold

Vista "fryser" og skjønner ikke hvorfor *Løst*


Anbefalte innlegg

Ja jeg vurderer seriøst å kjøpe et annet merke for test. Trenger uansett en 500GB til. Begge mine harddisker er helt like, altså WD 320 :D

 

Ja, jeg skal se hva jeg for gjort og om jeg orker mer vista. Da skal jeg teste PIO. Indekserings tjenesten var det første jeg slo av. Første runde tok jeg de få som jeg mente kunne gi utslaget, og det var blant annet den, men det viste ingen resultater da.

 

Ingen som hadde blitt så glad som meg for å få en løsning på det her. Tror jeg snart har brukt 50 timer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja jeg vurderer seriøst å kjøpe et annet merke for test. Trenger uansett en 500GB til. Begge mine harddisker er helt like, altså WD 320 :D

 

Ja, jeg skal se hva jeg for gjort og om jeg orker mer vista. Da skal jeg teste PIO. Indekserings tjenesten var det første jeg slo av. Første runde tok jeg de få som jeg mente kunne gi utslaget, og det var blant annet den, men det viste ingen resultater da.

 

Ingen som hadde blitt så glad som meg for å få en løsning på det her. Tror jeg snart har brukt 50 timer!

8957875[/snapback]

Hehe, er endel tid det ja :p

Men si ifra om du kjøper deg en annen HDD da.

Men jeg har ikke akkuratt samme problem som deg trur jeg. Min bare bruker jæ**a lang tid ogsånt.. Noen ganger må jeg restarte den, men kan lism vente i 5-10 min så kan den komme til hektene igjen. Men så tar det ikke lange tia før den fryser igjen.. :hrm:

Endret av benbeni
Lenke til kommentar

Nå er dette en del år siden, da dette skjedde da XP kom i 2001. Men jeg husket at jeg hadde problemer med at også XP frøs på min PC. Derimot kom dette av Nvidia sine drivere.

 

Jeg løste det midlertidig ved å sette ned FSB-en på prosessoren. Dvs. klokket den ned en smule. Kanskje det er verdt en test det også, altså sette en lavere FSB-hastighet...

Lenke til kommentar
Ja jeg vurderer seriøst å kjøpe et annet merke for test. Trenger uansett en 500GB til. Begge mine harddisker er helt like, altså WD 320 :D

8957875[/snapback]

Jeg dro ut min WD 320GB igår, og har installert msn og et spill ogsånt på min andre disk. Jeg har ikke hatt noen problemer så langt enda.. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg er helt tom for ideer jeg, men det er jo en av de få tinga jeg ikke har testa, og det er den disken. Merkelig isåfall at Vista skal slite så fælt med, men, man skal aldri si aldri. Frister å teste :D

 

Har vært på WD sine sider å sjekka etter noen info om problemer/oppdateringer, men fant ingen. Kan være en kombinasjon mellom s-ata kontrollern og de diskene i vista.

 

Edit: Surfa litt rundt Vista og denne disken, og det er en del med samme problem som har denne disken. Hadde vært gøy å fått testa om jeg bare hadde hatt en annen sata disk nå....

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
Ja, jeg er helt tom for ideer jeg, men det er jo en av de få tinga jeg ikke har testa, og det er den disken. Merkelig isåfall at Vista skal slite så fælt med, men, man skal aldri si aldri. Frister å teste :D

 

Har vært på WD sine sider å sjekka etter noen info om problemer/oppdateringer, men fant ingen. Kan være en kombinasjon mellom s-ata kontrollern og de diskene i vista.

 

Edit: Surfa litt rundt Vista og denne disken, og det er en del med samme problem som har denne disken. Hadde vært gøy å fått testa om jeg bare hadde hatt en annen sata disk nå....

8962799[/snapback]

Ja, si ifra hvis du får testa da! ;)

Lenke til kommentar

Sjekka hw profilen til Micro og, han har også WD disker. Nå er det nesten så jeg tror løsningen ligger her. Men vil helst låne en annen disk før jeg evnt kjøper en til. For er det ikke et WD problem vil jeg gjerne ha WD i den 3 disken her og.

 

Her er et mer kjent problem med WD og raptordiskene:

 

http://www.tomshardware.co.uk/2007/06/25/w...ice-with-vista/

 

Edit:

 

Da skal disk være ordnet til i morgen. Så da finner jeg kanskje ut av mysteriet.

 

Edit 2:

 

Her er en som har hatt samme problem og samme disk. Bytte av disk løste iallefall freez problemet http://www.planetamd64.com/lofiversion/index.php?t30371.html

 

Er nesten sikker på at problemer er her nå. Gjenstår testen for å være 100% sikker.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Er det min trofaste raptor som er problemet? Skuffende.:hrm: Jeg må innrømme at jeg har vært inne på tanken, iom at det er diskaktivitet som har ført til at systemet mitt fryser. Gjelder dette problemet alle diskene mine eller kun systemdisken?

 

Hva er det egentlig THG sin 'WD debug tool' egentlig gjør? Jeg synes de skrev lite om hva den faktisk endrer på for å fikse denne feilen.

Lenke til kommentar

Raptor ser iallefall ut til å være et problem. Men jeg har sett flere poster nå hvor WD er et problem.

 

Men jeg kan liksom ikke helt skjønne hvorfor WD diskene ikke skal fungere under vista når de gjør det i XP. Et eller annet må det være med kontrollerkortet eller i Vista som gjør de så buggete der.

 

Du får teste uten raptoren og se om det skjer noen forbedring. Jeg vet heller ikke stort om hva den fiksen dems gjør.

Lenke til kommentar
Raptor ser iallefall ut til å være et problem. Men jeg har sett flere poster nå hvor WD er et problem.

 

Men jeg kan liksom ikke helt skjønne hvorfor WD diskene ikke skal fungere under vista når de gjør det i XP. Et eller annet må det være med kontrollerkortet eller i Vista som gjør de så buggete der.

 

Du får teste uten raptoren og se om det skjer noen forbedring. Jeg vet heller ikke stort om hva den fiksen dems gjør.

8967129[/snapback]

Jeg har jo en Raptor som jeg har systemet på, og en WD 320GB som jeg har delt i 2 partisjoner, en med programmer og en med DIV.

Når jeg som sakt dro ut WD 320 disken, så har jeg ikke hatt noen problem.

Men Raptor-disken min er jo på bare 36GB da, så jeg må nok ha mer plass snart :p

Lenke til kommentar

Dere kan sikkert prøve å få testet noen kontrollerdrivere hos Western Digital. Kanskje de ikke liker SATA-driverene som kommer standard med Vista.

 

http://support.wdc.com/download/index.asp

 

Ser at det ikke er en driver for akkurat Vista. Da kan det være fornuftig å sende en mail til supporten og høre om det finnes løsninger på dette. Om de da ikke skylder på Vista og ikke planlegger noen oppdateringer selv.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

DA ER PROBLEMET FUNNET!!

 

Nå kjører jeg Vista på en Maxtor disk (Sata 150) på 250 GB. Den er partisjonert opp i en 40GB til vista og en til skrot. WD hadde også 40GB til vista. Den kjører på samme strømkabel og sata kabel, så det er kun wd diskene som er kobla ut, og maxtoren satt inn.

 

Foreløpig fungerer absolutt alt som det skal. Filkopiering osv. Men, da er det store spørsmålet. Er det WD eller Vista feilen ligger i. Mye tyder jo på at det er bare WD som har problemer. Men de funker jo som f. i XP

 

Angående standard sata-drivere. Jeg har brukt en som er whql og nforce sin egen, ikke standard vista.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
DA ER PROBLEMET FUNNET!!

 

Nå kjører jeg Vista på en Maxtor disk (Sata 150) på 250 GB. Den er partisjonert opp i en 40GB til vista og en til skrot. WD hadde også 40GB til vista. Den kjører på samme strømkabel og sata kabel, så det er kun wd diskene som er kobla ut, og maxtoren satt inn.

 

Foreløpig fungerer absolutt alt som det skal. Filkopiering osv. Men, da er det store spørsmålet. Er det WD eller Vista feilen ligger i. Mye tyder jo på at det er bare WD som har problemer. Men de funker jo som f. i XP

 

Angående standard sata-drivere. Jeg har brukt en som er whql og nforce sin egen, ikke standard vista.

8969628[/snapback]

Hmm.. Bra det er funnet. Men det må jo være Vista som er problemet? Siden diskene virker i XP! :hmm:

Lenke til kommentar

Ja, men har ikke kommet over noen andre disker med tilsvarende problem. Feilen kan ligge i Vista, eller WD diskene. Om fiksen til raptor diskene jeg linka til tidligere funker, vet jeg ikke.

 

Jeg har 2 WD disker, og jeg akter å hive de ut med et par nye om det skal til. Jeg orker ikke mer plunder nå. Brukt 14 dager, hehe

 

At feilen lå her er det siste som kunne falle meg inn i grunn. Men vista problemer med mybook usb, og raptor, samt at benbeni sin maskin fungerte uten wd så er det ikke rart jeg ante ugler i mosen.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, jeg kjører kun med maxtor nå. Men om det skjer med systemdisken så skjer det nok med de andre og.

 

Det er et kjedelig problem, men uansett glad for å finne synderen.

 

Når maskinen restarter helt uten videre ved store filer i Vista med disse diskene må noe være elementært galt med de, eller Vista eller begge deler.

 

Nå har jeg kopiert og testa her, og da i tillegg mens mye annet har kjørt osv også. Kopieringa fungerer utmerket, ingen frysing. Jeg som trodde det var Vista som hadde blitt helt dust i RTM versjonen. Har ikke sliti sånn med RC utgavene.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...