Gå til innhold

Hvor stor motstand bør jeg ha for vifta?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Umulig å si særlig nøyaktig uten nøyaktig informasjon. Hva er oppgitt effekt eller strøm på vifta? Med dette kan det beregnes ca. hvor mange ohm som kreves i serie for å oppnå den oppgitte spenningen.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Et triks kan være å koble viften mellom 12 og 5 volt. Det vil si + på 12V og jord på 5V. Da får viften 7 volt, og det gir ofte en fin hastighet. Fordelen er at man slipper motstander...

8891674[/snapback]

kan du vise meg ved et bilde hvem som skal på hvem?

 

Jeg har kobla dem på 5 volt nå men dem går faenmeg så sakte :p så må nok ha 7 volt

 

Hvilke kabler skal hvor på molexen?

 

 

EDIT: fikk det til

Endret av Stian_Pa
Lenke til kommentar

Skulle bare kommentere (kritisere) det der med dioder versus formotstand.

 

Ulempen med en typisk vifte er at resistansen ikke er fast, den varierer med viftens turtall. Så dersom du tar utgangspungt i strømforbruket ved tilført 12 volt driftsspenning og regner ut motstandsverdien, så vil antakelig spenninga over vifta være noe annet enn det som var planlagt. Dessuten så trenger vifta mye mer strøm ved oppstart enn oppgitt driftsstrøm, noe den selfølgelig ikke vil få når det er tilkoblet en motstander i serie. Da risikerer man at vifta ikke starter opp i det hele tatt, eller mest sansynlig at den går sakte rundt, men ikke klarer å opparbeide seg turtall.

Hvis man til alt overmål er så heldig å ha dimensjonert motstanderen slik at vifta får tiltenkt turtall/støynivå så vil det sansynligvis ta noe tid før vifta får ønsket turtall. Dette løses enkelt ved å sette en stor kondensator paralelt med motstanderen. Da får vifta full driftsspenning ved oppstart, men som raskt synker ned til ønsket driftspenning, et lite kickstart med andre ord. Dessuten vil variasjonen i driftsspenninga til vifta bli noe mer stabil da.

 

Og så var det dioder. Gitt at hver diode har en forspenning på 0,7 volt, så gir dette hvis man ønsker 8 volt over vifta når strømforsyninga leverer 12: 12-8=4 volt som skal "bort", altså ligge over diodene. Og 4 volt delt på 0,7 volt gir 5,7 dioder altså enten 5 eller 6 dioder. Det blir opp til hver enkelt å finne ut hva som er "best" ut fra ønske om støy/turtall.

Fordelen med diodeløsning over motstandere i serie er at spenninga holdes nogenlunde konstant uavhengig av viftens strømforbruk under drift. Også her kan man benytte en stor kondensator paralelt med diodene for å oppnå kickstart.

 

Magefølelsen min med tanke på kondensatorer sier 220µF, men en større burde gå helt fint. Kommer også litt an på egenskapene til vifta.

 

Jeg fraråder å koble vifta mellom 5 og 12 volt for å få 7 volt over vifta. Grunnen er at hvis PC-en generelt bruker lite 5 volt, så risikerer man å mate 5-volten med negativ strøm, noe som sansynligvis kommer til å ødelegge strømforsyninga.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Dersom man bruker diode og kondensator-løsning anbefaler jeg også at en resistor på ca. 1kohm settes i paralell med kondensatoren og diodene. Dette er for at kondensatoren skal få ladet seg ut når spenningen forsvinner, ellers vil man slite med å få startet vifta dersom den mister spenningen og stopper, og deretter får spenningen tilbake igjen rett etterpå, fordi kondensatoren er oppladet. Diodene vil ikke slippe igjennom strøm i revers.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng, annet enn det at 78xx er svært billige. Strømforskyneren selv har en stabilisator som man kan bruke som utgangspunkt, og deretter bruke dioder for å fjerne et par volt. Det er strengt tatt akkurat den samme metoden som en 78xx vil bruke, bare at en 78xx har også en strømforsterker inenbygd.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...