Gå til innhold

Nummerert liste (css)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der tenkte du sikkert <ol> men.. selv om jeg bruker tagen, blir der ingen liste.. har definert en ul og en li i css'en,

#topmenu ul {
float: left;
padding: 1px;
margin: 0;
list-style-type: none;
}

#topmenu li {
display:inline
}

dog.. den skal jo ikke brukes i li elementer som ikke ligger i topmenu-diven :w00t:

hvordan skal jeg definere ol sånn at jeg får talla tilbake :hmm: (css'en that is)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
list-style-type: none; er nok synderen. Fjern den linja.

8854556[/snapback]

:roll: jeg skal ha "none" i topmenyen. vil vel ikke ha non bullets der vettu.. ;)

Skrevet

Ditt førsteinnlegg er så rotete at det er vanskelig å faktisk forstå hva du vil ha.

Jeg ser ingenting som har med en Ordered List å gjøre. Lyst til å forklare en gang til? Hva vil du ha?

Skrevet

jepp.

Jeg vil ha en nummerert liste. Listen min blir ikke nummerert når jeg bruker <ol>, ergo går jeg ut fra "topmenu"-defineringa blander seg inn (noe som brukes til topp-menyen på siden, css'en til den må være slik den er).

altså:

<div topmenu>topmeny her</div>

<p>tekst tekst tekst</p>

<ol><li>nummerert liste her</li></ol>

end of page

jeg går videre ut fra at jeg må definere denne ol-css'en slik at nummerene "kommer tilbake" (og ikke påvirkes av topmenu li).

alle skjønner selvsagt hva jeg tenker, ord er ergo unødvendig :!: (not) - jeg er altså ikke spes god å forklare ting, sånn at folk ikke må være tankelesere :blush:

Skrevet

#topmenu ul {
}

#topmenu ul li {
}

Når du nå bruker "ol li{}" vil dette ikke få noen innblanding fra #topmenu. (Om jeg har skjønt eksempelet rett :p )

Skrevet

Det er #topmenu li { display: inline; } som skaper problemet. Skal den nummererte listen også være horisontal? I så fall kan du prøve å legge til list-style-position: inside, eller bruke float: left; til å plassere listeelementene ved siden av hverandre.

Skrevet (endret)
#topmenu ul {
}

#topmenu ul li {
}

Når du nå bruker "ol li{}" vil dette ikke få noen innblanding fra #topmenu. (Om jeg har skjønt eksempelet rett :p )

8854818[/snapback]

Det var det jeg også tenkte, men jeg får ingen liste-bullets eller nummer.. har ikke definert ul noen andre plasser ("vanlig" ul) men.. skal den ikke da være default? min "nummererte" liste er ikke inni topmeny-diven lix..

om jeg ikke har inline, legger den horisontale lista seg diagonalt nedover i IE :( jeg skjønner ikke hvorfor topmenyen tuller med ol og li :S

Går det ikke an å "cleare" vekk stiler i li? ex

enstil li {

clear noe

}

så bruke

<li class="enstil">listeelement</li>

? :innocent:

Endret av Fløffi
Skrevet

var ikke værre enn å definere et nytt listeelement (ol) som sa at nummerene skulle vises. top-diven påvirket listen i content-diven. sånn i tilfelle noen andre lurte på dette ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...