Gå til innhold

Linsefeil på Canon 17-40mm L


Anbefalte innlegg

Jeg har en merkelig linsefeil på mitt canon 17-40mm L objektiv. Som dere ser på vedlagte bilde er det en lys sirkelform tvers over midten av bildet.

Den forekommer på nesten alle bilder, men spesielt tydelig er den i sollys. På dette bildet er solen ca 30 grader til venstre for kameraet.

Er det noen som har en god forklaring på dette? Kan det fikses?

 

 

74375.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme resultat uten filter, men fikk lånt meg et annet objektiv i dag, og det er samme greia der, så da er det altså kameraet, et 30D, som er problemet. Jeg har også nylig renset sensoren uten at det ble bedre.

Jeg bør kanskje legge til at lyset har samme form og plassering uansett hvor sola er i forhold til kameraet, men blir tydeligere når jeg tar bilde i motlys.

 

edit: her er et enda tydeligere bilde av fenomenet:

74576.jpeg

Endret av Ritz
Lenke til kommentar
Samme resultat uten filter, men fikk lånt meg et annet objektiv i dag, og det er samme greia der, så da er det altså kameraet, et 30D, som er problemet.  Jeg har også nylig renset sensoren uten at det ble bedre.

Jeg bør kanskje legge til at lyset har samme form og plassering uansett hvor sola er i forhold til kameraet, men blir tydeligere når jeg tar bilde i motlys.

8833601[/snapback]

 

Tror dette kan være lukkerfeil. Det skal gi slike resultater såvidt jeg har lest. Hvis ikke lukkergardinene beveger seg jevnt over sensor vil resultatet kunne bli slik som dette. Bør være en garantisak medmindre du har tatt mer enn 100000 bilder med kameraet?

Endret av zorry
Lenke til kommentar
Samme resultat uten filter, men fikk lånt meg et annet objektiv i dag, og det er samme greia der, så da er det altså kameraet, et 30D, som er problemet.  Jeg har også nylig renset sensoren uten at det ble bedre.

Jeg bør kanskje legge til at lyset har samme form og plassering uansett hvor sola er i forhold til kameraet, men blir tydeligere når jeg tar bilde i motlys.

8833601[/snapback]

 

Tror dette kan være lukkerfeil. Det skal gi slike resultater såvidt jeg har lest. Hvis ikke lukkergardinene beveger seg jevnt over sensor vil resultatet kunne bli slik som dette. Bør være en garantisak medmindre du har tatt mer enn 100000 bilder med kameraet?

8833669[/snapback]

 

Skal aldri si aldri, men siden gardinene går vertikalt og ikke horisontalt kan jeg ikke helt forestille meg hvordan lukkeren kan forårsake dette.

Uansett - få sendt inn kameraet for rep (på Canons eller din regning alt ettersom..)

Lenke til kommentar
Skal aldri si aldri, men siden gardinene går vertikalt og ikke horisontalt kan jeg ikke helt forestille meg hvordan lukkeren kan forårsake dette.

Uansett - få sendt inn kameraet for rep (på Canons eller din regning alt ettersom..)

8833730[/snapback]

 

 

Visste jeg hadde lest om dette et sted før:

En annen tråd...

 

Kristallo skrev dette i den tråden: "Det ser ut til å være et typisk eksempel på at lukkeren er skadet. Lukkerne til Canon er hengslet på den ene siden og svinger i en bue over bildet."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...