Gå til innhold

Bildekritikk på et løvetannbilde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stilig!

 

Lyst til å fortelle om hvilke innstillinger du brukte?

8827965[/snapback]

# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/200 second = 0.00500 second

# Lens F-Number/F-Stop = 71/10 = F7.10

# Exposure Program = manual control (1)

# ISO Speed Ratings = 400

 

Tatt med, som sagt, RAW filformat. Brukt mye shadows under komprimeringen, samt justert bildet noen hakk mørkere enn originalen. Høyt kontrastforhold. :)

 

Redigert: Fint at du likte bildet. Er det mer du lurer på, er det bare å spørre! :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Veldig tøft bilde og annbefaler deg på det sterkeste å fortesette å bruke RAW. Men, jeg synes grønn fargen ble litt kraftig og litt skrikende. hva med noe sånnt:

 

lovetann.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Ikkje heilt dumt dette. Fint bilde med fin komposisjon. Likte bedre fargane du velte enn versjonen til Wiken. Syns den versjonen vart litt blass og i tillegg så kom støyen i bildet(som er litt plagsom) endå bedre fram.

 

Ellers har du ein fin bakgrunn og fine fargar. Kunne evt clona bort det lille kvite som stikk ut frå løvetannen på høgre side. Kunne kanskje blitt litt bedre symmetri.

Lenke til kommentar

Veldib bra! Liker konstrasten, fokuset og fargene veldig godt. Faktisk er ikke dette bildet så ulikt et annet jeg postet her for litt siden med samme motiv, bare at dette er langt bedre. :)

 

Eneste minus er nok støyen og at blomsten kunne vært litt lenger fra den nedre kanten på bildet. Ellers et flott bilde! :D

Lenke til kommentar

Super fokus. Og bra dybdeskarphet - det som skal være skarpt er skarpt!

 

Men du - kanskje du kan prøve å kutte litt til høyre, og litt på topp? Slik at du får et mer panoramisk utsnitt? Tror det hadde kledd denne løvetannen!

 

Dessuten er det bittelitt støy der. Makro på ISO400 er ofte ikke helt idéelt. Siden du har 1/200-sekund som lukkertid, så hadde du sikkert sluppet inna med ISO200 - og kanskje ISO100 også.

Lenke til kommentar
Veldig bra, det første. Kommer ikke på noe bra ord for det på norsk: serene. Og lekker bokeh - F7.1?

 

Wikan sin redigering var en fin finish!

8833629[/snapback]

Takk.. Ja, f-nummer 7.1 er meget riktig.. :)

 

Legger ut et tredje bilde jeg fant. Igjen, dette var i første omgang kun utprøving av RAW, så hvis ikke resultatene blir som forventet - ikke drep meg.. :fun:

 

74579.jpeg

Lenke til kommentar

Føler den siste versjonen blir for naken. Det ser mer kunstig ut, alt av dybde og rom - og dermed stemning - forsvinner.

 

Det jeg tenkte på med blenderen var at det var overraskende å se sånn dybde-uskarphet på så "høyt" blendertall. Ville gjettet noe rundt 3...

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Føler den siste versjonen blir for naken. Det ser mer kunstig ut, alt av dybde og rom - og dermed stemning - forsvinner.

 

Det jeg tenkte på med blenderen var at det var overraskende å se sånn dybde-uskarphet på så "høyt" blendertall. Ville gjettet noe rundt 3...

8833825[/snapback]

Åja, sånn ja.. Nei, var ganske tett innpå, så.. Enig i at den siste mister litt stemning, men jeg likte den eksperimentelle vinkelen.. :)

 

Og et siste bilde nå.. Synes dette ble ganske bra egentlig.. Snudd det, klonet vekk en del forstyrrende elementer, og et lite forsøk på en signatur..

 

74585.jpeg

 

(Lover, dette blir siste.. :fun: )

Lenke til kommentar
Det jeg tenkte på med blenderen var at det var overraskende å se sånn dybde-uskarphet på så "høyt" blendertall. Ville gjettet noe rundt 3...

Er nok pga at avstanden er veldig liten...

 

Dette

 

 

 

er et eksempel tatt med kompaktkamera, som normalt har svært stor dybdeskarphet... Ikke at det er noe fotografisk kunstverk på noen måte, men er et eksempel på at hvis man går nært nok, blir dybdeskarpheten liten også på kompakt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...