Gå til innhold

Prosjekt : Gigapixel-bilde


Anbefalte innlegg

Noen venner og jeg har planer om å lage et gigapixelbilde!

 

Så da lurer jeg på om noen vet om et program for å sette sammen mange bilder?

Vet det går ann i Photoshop, men den sliter med 20 bilder, så tror ikke den klarer gigapixel helt uten videre, hehe.

 

 

 

Mvh:

 

Sigurd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dere bør ha en rimelig high-end pc for å takle så store/mange bilete. stor prosessorreknekraft og mykje ram er vel ingen dårleg stad å byrje.

8822277[/snapback]

 

 

 

les det jeg skrev en gang til du... så skjønner du kanskje at svarte ditt ikke har noe med spørsmålet mitt å gjøre...

Lenke til kommentar

Skal vi se om mattematikken min stemmer.

 

1 Gp = 1 000 000 000 Pixler. Maks oppløsning på Pentax K10D er 3872 x 2592, og dette er 10,7 MP. Dette gir da ca 10x10 bilder.

 

Dere må altså koble sammen 100 bilder. Autostitch er et program, men dere skal jammen ha god toldmodighet OM programmet klarer så mange bilder i det hele tatt.

 

Turnipkongen har HELT rett når han nevner dette med prosesseringskraft. PC'en min bruker ca 20 min på å koble 6 bilder på 10 MP sammen i et panoramabilde.

 

Lykke til (Dere fikk et svar : Autostitch, som er en mulighet. Sjekk den store panoramatråden i 'Bildekritikk' for andre programmer).

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Jeg har lagd bilder på ca 150 megapixler med PTgui, noe som tok ca 20 minutter på min maskin. Dere trenger en disk med mye plass til temp-filen som trengs for å sette det sammen, og enorm tålmodighet, et gigapixlelbilde koster nok mer enn det smaker. Selv den størrelsen jeg hadde, var nok til at det var nesten umulig å redigere.

 

Jeg har også et par originalbilder fra hubble-teleskopet, panoramabilder på langt over 200 megapixler. Det er en grunn til at NASA har super-datamaskiner, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

1 milliard piksler, med 32 bits pr. piksel i minnekrav, blir ca. 4 gigabyte. Altså har du lite lyst å gjøre dette på en standard windows-maskin (standard windows er 32-bit (ikke bland med 32 bits pr. piksel), ikke 64-bit, og støtter ikke mer enn 2 GB minne).

 

Kjøp deg en ny maskin med 8 GB RAM, og installer Linux (har støttet slike RAM-mengder i minst 10 år). Da får du en maskin som kan tygge disse bildene, og programvaren autopano+hugin+enblend fungerer på Linux.

 

Husk også at på disse problemene blir det gjerne minnehastigheten og minnebusshastigheten, og ikke prosessorhastighen som blir flaskehalsen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mener bestemt at maks minne på Windows XP er 4 GB.

Jeg tror at minne mengden er RAM + swapfil= maks 4GB som du kan bruke....

Må nok bruke XP 64bit. Den støtter tilstrekkelig med minne, 8-16GB skulle holde. QuadCore er heller ikke å forakte, ei heller flere av dem, men det blir mer for å slippe å vente. Dersom tid ikke er noe problem, er det utelukkende minne som er begrensningen.
Lenke til kommentar
Jeg har lagd bilder på ca 150 megapixler med PTgui, noe som tok ca 20 minutter på min maskin. Dere trenger en disk med mye plass til temp-filen som trengs for å sette det sammen, og enorm tålmodighet, et gigapixlelbilde koster nok mer enn det smaker. Selv den størrelsen jeg hadde, var nok til at det var nesten umulig å redigere.

 

Jeg har også et par originalbilder fra hubble-teleskopet, panoramabilder på langt over 200 megapixler. Det er en grunn til at NASA har super-datamaskiner, for å si det sånn.

8824428[/snapback]

 

 

Hmm mener at Itavisen eller noen prøvde å åpne slike hubbel bilder i Photo shop, Maskinen sto på i 8 dager så kræsjet den.

 

Mulig jeg tar feil, eller at de hadde en annen oprasjon men det var noen nasa bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...