Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den siste paragrafen din er feil, de var meget godt trent og hadde godt utstyr / gode våpen. Blitzkriegen som tyskerne kjørte var veldig suksessfull. God taktikk.

 

Lykken til tyskerne snudde da de gjorde en skjebnessvanger feil, og sluttet å presse på invasjonen av England, "The Battle of Britain", når sistnevnte var spredt tynn og falleferdig.

Tyskerne mistet også utrolig mange soldater i Russland, der de til slutt ble omringet og drept av kulden.

Lenke til kommentar

I enkelte havnebyer hadde man tidligere en innretning oppe på enkelte husspir med en kule som beveget seg opp og ned etter flo og fjære. Sjøfolk brukte dette for å se når de måtte tilbake til båten. Hva het denne innretningen?

 

Nei, dette er ikke en quiz. Jeg har glemt navnet og har lett etter det lenge.

Time ball.
Takk, man time ball angir kun tid. Det jeg er ute etter er navnet på en lignende innretning som angir flo og fjære.
Lenke til kommentar
Noen som har noen anbefalinger av TV-serier med et Sci-Fi-element? Jeg tenker ikke akkurat på romskip og space-relatert, men mer som Heroes eller No Ordinary Family, ting som er lagt til nåtiden (eller kanskje nær fremtid) og har mer fokus på evner hos mennesker eller lignende. Lastet ned piloten av Warehouse 13 og skal se den nå. Ellers har jeg tenkt på Chuck, men har ikke fått tid til å se den enda.
Eureka.
Lenke til kommentar

Dette er helt hypotetisk, men se for dere et land som ikke bedriver NOEN form eksport eller import (altså at priser på varer ikke affiseres av andre land) og innbyggerne har ikke lov til å forlate landet, ei heller har turister lov til å komme inn. Hvis staten da kom i gjeld til sine innbyggere og løste dette ved å trykke penger vil jo landet oppleve inflasjon (jeg bommer ikke på noe her?). Med nevnte restriksjoner: Vil landet da i det hele tatt merke noe til dette i form av kjøpekraft? Det jeg tenker er da at om et brød stiger i pris fra 10 - 1000 daler (for å bruke et eks på en valuta) så vil vel også lønningene stige i samme takt ettersom det totale pengemarkedet stiger uten påvirkende faktorer utenfra? Setter pris på innspill.

Jøss, den drukna fort gitt. Tar meg den frihet å bumper denne.

Lenke til kommentar

Hjelper kaffe og koffein på appetitten?

Gjorde et lite forsøk på å finne ut av dette, men det jeg fant var vagt og tvetydig.

Virker egentlig som om det kan både øke og minske appetitten.

 

Skjønner. Kom til å tenke på det i dag morges, tok en helsvart kopp og spiste ikke frokost før rundt 3 kvarter senere. Men da var jeg rimelig sulten.

Lenke til kommentar
Dette er helt hypotetisk, men se for dere et land som ikke bedriver NOEN form eksport eller import (altså at priser på varer ikke affiseres av andre land) og innbyggerne har ikke lov til å forlate landet, ei heller har turister lov til å komme inn. Hvis staten da kom i gjeld til sine innbyggere og løste dette ved å trykke penger vil jo landet oppleve inflasjon (jeg bommer ikke på noe her?). Med nevnte restriksjoner: Vil landet da i det hele tatt merke noe til dette i form av kjøpekraft? Det jeg tenker er da at om et brød stiger i pris fra 10 - 1000 daler (for å bruke et eks på en valuta) så vil vel også lønningene stige i samme takt ettersom det totale pengemarkedet stiger uten påvirkende faktorer utenfra? Setter pris på innspill.

Det er nok få av oss teknologer som har særlig greie på dette (denne tråden er på forumet Teknologi og vitenskap), så prøv å poste spørsmålet ditt i økonomiavdelingen på forumet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=336

Lenke til kommentar
Dette er helt hypotetisk, men se for dere et land som ikke bedriver NOEN form eksport eller import (altså at priser på varer ikke affiseres av andre land) og innbyggerne har ikke lov til å forlate landet, ei heller har turister lov til å komme inn. Hvis staten da kom i gjeld til sine innbyggere og løste dette ved å trykke penger vil jo landet oppleve inflasjon (jeg bommer ikke på noe her?). Med nevnte restriksjoner: Vil landet da i det hele tatt merke noe til dette i form av kjøpekraft? Det jeg tenker er da at om et brød stiger i pris fra 10 - 1000 daler (for å bruke et eks på en valuta) så vil vel også lønningene stige i samme takt ettersom det totale pengemarkedet stiger uten påvirkende faktorer utenfra? Setter pris på innspill.

Det er nok få av oss teknologer som har særlig greie på dette (denne tråden er på forumet Teknologi og vitenskap), så prøv å poste spørsmålet ditt i økonomiavdelingen på forumet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=336

 

Ikke spør der, økonomer glememr helt fundamentale ting, feks at penger ui utgangspuntket ikke skaper ressurser, det som telelr er hvor mange folk man har åf ordele resusrsene på, hvor mange ressurser man har, og hvordan de fordeles. For landet som helhet har det nada å si at man trykker opp penger. Det kan dog brukes til å omfordele ressursene innad i landet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dette er helt hypotetisk, men se for dere et land som ikke bedriver NOEN form eksport eller import (altså at priser på varer ikke affiseres av andre land) og innbyggerne har ikke lov til å forlate landet, ei heller har turister lov til å komme inn. Hvis staten da kom i gjeld til sine innbyggere og løste dette ved å trykke penger vil jo landet oppleve inflasjon

 

Det er riktig.

 

Med nevnte restriksjoner: Vil landet da i det hele tatt merke noe til dette i form av kjøpekraft?

 

Ved å trykke penger vil staten straffe de som har sparepenger og belønne de som har gjeld. De som har lånt penger vil altså oppleve økt kjøpekraft på bekostning av de som har spart. Inflasjon er egentlig en skjult beskatning av sparepengene dine, og kan brukes til å skjule offentlige utgifter.

 

I dette tilfellet sletter staten gjelden sin ved å vanne ut verdien av sparepengene til folk. Ikke pent gjort.

 

Folk babler om å skille kirke og stat, men det er minst like viktig å skille stat og økonomi.

 

Det jeg tenker er da at om et brød stiger i pris fra 10 - 1000 daler (for å bruke et eks på en valuta) så vil vel også lønningene stige i samme takt ettersom det totale pengemarkedet stiger uten påvirkende faktorer utenfra?

 

Korrekt.

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar

Si at total pengemengde i samfunnet ditt er 1000 daler, og består av fire personer. To personer har sparepenger (300 daler hver), mens to personer har tatt opp lån fra de to andre (200 daler hver).

 

Hva skjer når staten pøser ut 1000 nye daler i økonomien? (La oss for ordens skyld si at pengene fordeles likt på innbyggerne). Jo, hver av innbyggerne vil få 250 daler. Alle priser i økonomien fordobles. De to lånetakerne vil nå kunne betale tilbake lånet sitt til lånetakerne, mens de som har sparepenger vil oppleve at verdien av disse blir halvert.

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar

Ikke spør der, økonomer glememr helt fundamentale ting, feks at penger ui utgangspuntket ikke skaper ressurser, det som telelr er hvor mange folk man har åf ordele resusrsene på, hvor mange ressurser man har, og hvordan de fordeles. For landet som helhet har det nada å si at man trykker opp penger. Det kan dog brukes til å omfordele ressursene innad i landet.

 

For en gangs skyld helt enig med ATW. Altfor mange økonomer blander ressurser og penger.

Lenke til kommentar

Hvorfor er keramer harde og sprø?

Hovedsakelig på grunn av de kjemiske bindingene, som er sterke og ofte retningsavhengige. Hele materialet blir som et stivt gitter, for å si det enkelt.

 

Kovalente bindinger er rimelig sterke pga lokaliserte elektroner? I tillegg er det et lavt antall krystallsymmetrier i materialet? Kan Burger-vektoren også forklare noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...