Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Omvendt. Du blir litt lettere på toppen av Everest siden du er lengre vekk fra gravitasjonssenteret. Det er riktignok ikke snakk om rare forskjellen, 0,28 %(1) i følge Wikipedia, men målbart er det nå.

 

(1) Dette er altså forskjellen fra havnivå og opp til fjelltoppen, ikke fra Dødehavet (som er 420 m under havnivå).

 

Dette kan vel neppe være riktig. Jo lenger man går ned mot Jordens kjerne, jo mindre veier en jo - fordi det blir mer masse som trekker en oppover. At man veier mindre jo høyere opp man går, betyr jo ikke at man veier mer jo lenger ned man går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Omvendt. Du blir litt lettere på toppen av Everest siden du er lengre vekk fra gravitasjonssenteret. Det er riktignok ikke snakk om rare forskjellen, 0,28 %(1) i følge Wikipedia, men målbart er det nå.

 

(1) Dette er altså forskjellen fra havnivå og opp til fjelltoppen, ikke fra Dødehavet (som er 420 m under havnivå).

 

Dette kan vel neppe være riktig. Jo lenger man går ned mot Jordens kjerne, jo mindre veier en jo - fordi det blir mer masse som trekker en oppover. At man veier mindre jo høyere opp man går, betyr jo ikke at man veier mer jo lenger ned man går.

Hva er det som ikke kan være riktig? Jeg presisterte at man er 0,28 % lettere på toppen av Everest enn ved havnivå, men har aldri prøvd å anslå hva som skjer hvis man beveger seg 420 meter nedover.

 

Men det du sier, om at gravitasjonen avtar nedover, gjelder for en homogen kule (som jorden ikke er). I realiteten (fortsatt i følge samme Wiki-artikkel) vil gravitasjonen øke innover mot jordens sentrum på grunn av at tettheten øker nærmere kjernen.

Lenke til kommentar
Hva er det som ikke kan være riktig? Jeg presisterte at man er 0,28 % lettere på toppen av Everest enn ved havnivå, men har aldri prøvd å anslå hva som skjer hvis man beveger seg 420 meter nedover.

 

Men det du sier, om at gravitasjonen avtar nedover, gjelder for en homogen kule (som jorden ikke er). I realiteten (fortsatt i følge samme Wiki-artikkel) vil gravitasjonen øke innover mot jordens sentrum på grunn av at tettheten øker nærmere kjernen.

 

Akkurat - jeg forstod deg imidlertid dit hen at du mente man ble tyngre dess lenger ned man går, hvilket altså ikke er ubetinget riktig.

Endret av frevild
Lenke til kommentar
Hvordan er det med Koss' headset og garanti? Er det sant at det er livslang garanti på disse? Og gjelder dette i alle butikker?

Koss har, ifølge mine erfaringer, tydeligvis strammet inn på livstidsgarantien sin i det siste. Da jeg skulle levere tilbake mine måtte jeg vise garantibevis i tillegg til kvittering, noe jeg ikke kan huske at jeg fikk med meg da jeg kjøpte de tre år tidligere... ;) (Hvorfor skulle dette egentlig være nødvendig å ha det med all reklameringen om livstidsgaranti?)

 

Selv om jeg ville levere inn Koss-ene mine ene og alene pga. den ene høyttaleren stadig falt av, ville ikke garantien gjelde uansett på grunn av et brudd på ledningen (et vanlig problem)! Syntes dette var veldig dårlig når hovedgrunnen til at jeg kjøpte Koss var garantien... Sennheiser, som jeg bruker nå, kommer iallefall ikke med falske løfter om "livstidsgaranti"! :)

Lenke til kommentar

En (syk) ting jeg lurer på.

Hva vil gjøre mest skade mot et menneske når en kjøres over av en bil utifra fire situasjoner.

Alle situasjonene foregår på en vei med 80-grense og det er tørt på bakken osv.

1: Bråbremse slik at ABS-en slår inn rett før du treffer mennesket?

2: Bråbremse slik at hjulene låser seg rett før du treffer mennesket?

3: Ikke bremse i det hele tatt og ligge i 80 til mennesket er truffet?

4: Akselerere slik at du har en positiv akselerasjon når du treffer mennesket?

Lenke til kommentar
En (syk) ting jeg lurer på.

Hva vil gjøre mest skade mot et menneske når en kjøres over av en bil utifra fire situasjoner.

Alle situasjonene foregår på en vei med 80-grense og det er tørt på bakken osv.

1: Bråbremse slik at ABS-en slår inn rett før du treffer mennesket?

2: Bråbremse slik at hjulene låser seg rett før du treffer mennesket?

3: Ikke bremse i det hele tatt og ligge i 80 til mennesket er truffet?

4: Akselerere slik at du har en positiv akselerasjon når du treffer mennesket?

 

Det alternativet hvor bilen har lavest fart...

Lenke til kommentar
Yey, no shit Sherlock.

Men hva får du lavest fart av?

 

Det virket jo ikke så åpenbart for vedkommende som spurte når 2 av alternativene åpenbart har vesentlig høyere fart enn de andre. Og det finens vel sikkert spesielle situasjoner der lavere fart gir mer skade, men genrelt vil man jo ha lavest mulig fart. Alternativene 1 og 2 sier svært lite om farten når man treffer, hva som skjer i øyeblikket før man treffer er jo i praksis irrelevant, hvordan man bremser fram til dette øyeblikket er det som teller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...