Gå til innhold

Tror du på lederskap? (hund)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I vill tilstand vil en leder- hund/ulv straffe den som ikke følger reglene, med å bite den skyldige i nakken og knurre/gi hals meget bestemt og kraftig til denne legger seg.

 

Samme metode har jeg brukt i nesten 15 år på 3 forskjellige hunder(store) bare at jeg seff har brukt ei hånd.

 

Kraftig nakketak, riste hardt mens man kjefter (ikke hyle som en galning :thumbdown: ), og slippe hunden.

Gjøres dette rett, legger hunden seg, og viser buken.

 

Deretter må man på en tålmodig måte vise hunden hva som er rett, uten sinne/aggresivitet i stemmen.

 

Dette fungerer HELT smertefritt.

 

Når hunden etterhvert vokser til, vil han høre på stemmen din at han gjør galt, og du slipper å ta han i nakken :thumbup:

Lenke til kommentar

Hunden min hører veldig godt på stemmen min når jeg er sint, UTEN at jeg trenger å ta i henne i det hele tatt... Har aldri trengt det heller. Greit nok, hu er omplasseringshund, og har vel kanskje lært noe et annet sted, men tror nok ikke de heller har tatt i henne så hardt :roll:

 

Man MÅ ikke TA i en hund for å lære den å høre.. Man kan faktisk bare fjerne det den vil ha....

 

Anbefaler alle her på det sterkeste å lese "Kulturkollisjonen mellom Hund og mennesker"... En vekker for de fleste ;)

Lenke til kommentar

Folk gjør forskjellig. Jeg selv tar i hunden hvis den er ulydig. Har selv sagt at hunden min har fått bank fordi den stod og spiste av middagen min, men det er jo ikke bokstavelig talt, men mer en talemåte for at man tok litt hardere i hunden enn vanlig. Men har jo erfart i ettertid at sånnt kan man ikke si på forum, da man lett får reaksjoner. Man er jo totalt ukjent for andre, så da er det lett å misforstå.

 

Jeg trener iforhold til hvilken hund jeg har, og hva jeg selv syns er best. Det er ingen fasit på hundetrening. Så lenge det ikke er mishandlig (og da snakker jeg om slag med kjepper, spark, sulting etc etc)

 

Jeg trener med positivitet, men setter krav etterhvert. Jeg korrigerer uønsket adferd og brudd på regler.

Lenke til kommentar
Folk gjør forskjellig. Jeg selv tar i hunden hvis den er ulydig. Har selv sagt at hunden min har fått bank fordi den stod og spiste av middagen min, men det er jo ikke bokstavelig talt, men mer en talemåte for at man tok litt hardere i hunden enn vanlig. Men har jo erfart i ettertid at sånnt kan man ikke si på forum, da man lett får reaksjoner. Man er jo totalt ukjent for andre, så da er det lett å misforstå.

 

Jeg trener iforhold til hvilken hund jeg har, og hva jeg selv syns er best. Det er ingen fasit på hundetrening. Så lenge det ikke er mishandlig (og da snakker jeg om slag med kjepper, spark, sulting etc etc)

 

Jeg trener med positivitet, men setter krav etterhvert. Jeg korrigerer uønsket adferd og brudd på regler.

8837658[/snapback]

 

Spiser hunden middagen din så er det din egen feil og dette er vel noe av det enkleste å lære en hund bort i fra.... Stakkars hund sier jeg bare som utfører en handling han helt klart har lært av sine egene som har gitt hunden mat fra bordet :roll:

 

NB-Burde være kurs for å få en hund :mad:

Lenke til kommentar
Er en god leder en som deler ut juling? Er det rett å gi hunden juling når den ikke adlyder? Ligger kanskje problemet heller i dårlig/feil/for lite lydighetstrening?

Jeg har fremdeles ikke fått noe svar på hva (godt) lederskap er, eller hvordan man er en god leder.

8816663[/snapback]

Likesidet respekt. Ha repekt for hunden ikke tøy dens grenser og la den tøye dine.

 

slåen hund kan virke veldig motsatt i de fleste situasjoner.

Lenke til kommentar

Spiser hunden middagen din så er det din egen feil og dette er vel noe av det enkleste å lære en hund bort i fra.... Stakkars hund sier jeg bare som utfører en handling han helt klart har lært av sine egene som har gitt hunden mat fra bordet :roll:

 

NB-Burde være kurs for å få en hund :mad:

8837760[/snapback]

 

 

Dette utsagnet er tvilsomt :roll: (etter min mening)

 

Min hund prøvde en gang å ta en kotelett på tallerkenen, som stod på bordet.

 

Jeg, eller noen andre har ALDRI gitt han mat ved bordet, så dette var en test fra hunden sin side, på om dette var tillatt.

 

At enkelte skulle hatt tvunget kurs/forbud mot å eie hund er jeg forøvrig helt enig i :thumbup:

Lenke til kommentar
Du mener stjeling er noe av det enkleste å trene vekk? Jeg er veldig interessert i fremgangsmåten!

8837934[/snapback]

 

Enkelt og grei ikke la hunden få muligheten, jeg har ikke vært plaget med stjeling ved middags/frokostbordet da dette er en NEI sone for hunden da vi spiser.Jeg skjønner ikke helt problemet her da dette ikke har vært noe problem med mine tre hunder men men.Enkelte lar jo hunden ligge under bordet mens man spiser og sammtidig lærer hunden at det av og til kan snappes opp ting som kommer dalende ned fra bordet, da kan man i grunn bare skylde seg selv og hunden skjønner fort hvor det gode kommer i fra og vil selvsagt forsyne seg ved et ubevoktet bord med god mat "næringsvett". Gir man mat til hunden direkte fra bordet vel det gidder jeg ikke komentere en gang.Kan skjønne problemet ditt Juliess da din hund rager ganske høyt over bakken, men som skrevet før så ungås stjeling veldig lett hvis man oppretter en NEI sone under alle måltider enkelt og greit.

 

P_S går ut i fra det var "mat" du mente med stjeling....

Lenke til kommentar

Ja, var mat jeg tenkte på når det gjelder stjeling. Det er visst ikke noe uvanlig problem innen min rase, men det kommer antakelig naturlig i og med at de rekker opp over alt.. de sklir jo bare inn over benker og bord med hodene.

 

Hvordan lærer du inn "nei"? Vi har et sånt halvslapt nei, det blir litt utvannet når 3 andre i familien bruker det hele tiden uten at de gir noen konsekvenser når det ikke høres på.

Lenke til kommentar
Ja, var mat jeg tenkte på når det gjelder stjeling. Det er visst ikke noe uvanlig problem innen min rase, men det kommer antakelig naturlig i og med at de rekker opp over alt.. de sklir jo bare inn over benker og bord med hodene.

 

Hvordan lærer du inn "nei"? Vi har et sånt halvslapt nei, det blir litt utvannet når 3 andre i familien bruker det hele tiden uten at de gir noen konsekvenser når det ikke høres på.

8841373[/snapback]

 

Jeg bruker Nei med tyngde vanskelig å beskrive dette men hunden skjønner i hvertfall at da er det alvor og avslutter og dekker med en gang.

 

Et Nei skal være det strengeste du bruker mot en hund samt man bør bruke det minst mulig så hunden virkelig forstår at komadoen Nei virkelig er alvor.

Bruker man Nei til alt i stedet for å distrahere bruke navnet til hunden så mister komandoen Nei all betydning for hunden og alvoret i ordet forsvinner "min erfaring"

 

Men som jeg skrev i sted at måltider er Nei sonen for hunden vår som betyr at hunden ikke er i nærheten av der vi spiser samt den føler dette helt naturlig selv.

 

Vi har nå en 3 mnd gammel valp Golden R som allerede nå skjønner dette og ligger helt rolig i stua mens vi spiser i ro og fred.

 

Nå er vi bare tre i familen inkl vår hund Miko og vi har klare meninger/enige på hvordan vi ønsker at ting skal være rundt hunden vår.

Dette gjør det selvsagt mye enklere for oss en med mennesker som har storfamilie hvor alltid noen sluntrer unna ;)

 

Man har hørt at det holder å gi hunden mat ved bordet kun en stk gang så vil den begynne å tigge automatisk men selfølgelig så kan dette trenes bort så sant ikke hunden har fått lov over lang tid, da tror jeg i såfall at det blir fryktelig vanskelig å lære hunden at dette faktisk ikke er lov lenger.

 

Konklusjon Nei skal være strengt med tyngde og siste advarsel samt hunden skal alltid lyde den komandoen pronto.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Hadde et fungerende nei en gang i tiden, men det har som sagt blitt vannet ut. Hun hører, men det krever litt mer enn bare ett enkelt nei. Ellers er jeg fornøyd med hunden jeg altså :)

8841794[/snapback]

 

Du virker jo å være veldig dyktig så det er nok heller flere av oss som burde lære av deg/tips en motsatt :)

Lenke til kommentar

Hehe, takk. Man kan nok alltid lære litt av hverandre. Det finnes personer jeg er sterkt uenig med på de fleste områder som har lært meg et par ting jeg bruker hver dag.

..men dette med lederskap er jeg fremdeles i tvil om. Jeg liker ikke ordet lederskap, det er misbrukt så mye og som vi ser i denne tråden forbinder de fleste det med å være fysisk sterkere enn hunden, ha "kustus" og andre begreper det er vanskelig å komme til enighet om definisjonen om.

Lenke til kommentar

Vel du har stilt et vanskelig spørsmål som kan tolkes på flere måter og det er jo denne tråden et godt eksempel på. Jeg tror på at harmoni og godt samarbeid med sin hund er det beste/viktigste og at man får mest ut av hunden hvis dette oppnås. Er man bestevenner og samarbeider godt så strekker man seg lang for den andre part, og med en blanding av god dressur og godt spill på hundens lag vet jeg dette blir suksess. Så Nei jeg tror ikke på lederskap men andre ting som du selv skriver :)

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Spiser hunden middagen din så er det din egen feil og dette er vel noe av det enkleste å lære en hund bort i fra.... Stakkars hund sier jeg bare som utfører en handling han helt klart har lært av sine egene som har gitt hunden mat fra bordet 

 

En hund vil alltid prøve å få seg noe godt å spise, hvis den ikke vet om noe annet. Min hund klarte ikke å motstå fristelsen da maten stod på bordet (mens jeg skulle hente noe), så selvfølgelig prøvde den seg. Da fikk den straff, og hunden har siden da ikke stjelt mat, og jeg kan la maten stå på bordet uten at hunden tar det. Slikt skjer en gang. Kjapt og greit. hunden har lært.

Ja det er kansje min feil at jeg lot maten stå på bordet, men jeg vil slippe å gjemme bort alt av mat til en hver tid, når jeg heller kan lære bikkja at å stjele maten min er forbudt. Og enkelt å lære bort ifra? Ja det syns jeg. Ihvertfall for den hunden jeg har. Hunden min har aldri fått mat fra bordet av meg, og den tigger ikke og jeg kan miste mat på gulvet og hunden venter på værsågod kommando før den får spise det.

Det er ikke noe stakkars hund. Tror det er ofte der problemer i hundeoppdragelsen ligger. At man stakkarsligjør hunden og behandler hunder som skjør porselen. Jeg har ingenting imot at folk kun behandler hunden utelukkende positivt, men de fleste ulydige hundene skyldes eierens mangel på oppdragelse, grenser og kosekvens. (og seff aktivitsering)

Man ser hunden sin an. Hadde jeg hatt en myk og smiskende hund, hadde jeg gjort det annerledes. Min hund knekker ikke mentalt sammen av et nakketak.

Lenke til kommentar
Spiser hunden middagen din så er det din egen feil og dette er vel noe av det enkleste å lære en hund bort i fra.... Stakkars hund sier jeg bare som utfører en handling han helt klart har lært av sine egene som har gitt hunden mat fra bordet 

 

En hund vil alltid prøve å få seg noe godt å spise, hvis den ikke vet om noe annet. Min hund klarte ikke å motstå fristelsen da maten stod på bordet (mens jeg skulle hente noe), så selvfølgelig prøvde den seg. Da fikk den straff, og hunden har siden da ikke stjelt mat, og jeg kan la maten stå på bordet uten at hunden tar det. Slikt skjer en gang. Kjapt og greit. hunden har lært.

Ja det er kansje min feil at jeg lot maten stå på bordet, men jeg vil slippe å gjemme bort alt av mat til en hver tid, når jeg heller kan lære bikkja at å stjele maten min er forbudt. Og enkelt å lære bort ifra? Ja det syns jeg. Ihvertfall for den hunden jeg har. Hunden min har aldri fått mat fra bordet av meg, og den tigger ikke og jeg kan miste mat på gulvet og hunden venter på værsågod kommando før den får spise det.

Det er ikke noe stakkars hund. Tror det er ofte der problemer i hundeoppdragelsen ligger. At man stakkarsligjør hunden og behandler hunder som skjør porselen. Jeg har ingenting imot at folk kun behandler hunden utelukkende positivt, men de fleste ulydige hundene skyldes eierens mangel på oppdragelse, grenser og kosekvens. (og seff aktivitsering)

Man ser hunden sin an. Hadde jeg hatt en myk og smiskende hund, hadde jeg gjort det annerledes. Min hund knekker ikke mentalt sammen av et nakketak.

8844355[/snapback]

 

Sitat- "En hund vil alltid prøve å få seg noe godt å spise, hvis den ikke vet om noe annet"

 

Helt riktig :thumbup: En hund vil også alltid drite og pisse i stua hvis den ikke vet om noen annet...

 

Tydeligvis er det noen som må forsvare at hundenene deres har et problem rundt tigging og stjeling av mat samt man benytter nakketak. Jeg bryr meg da ikke om hunden din sitter ved siden av deg med kniv og gaffel og spiser rett fra bordet jeg men hunden kan lære dette enkelt fra den er valp og da blir det et "IKKE" problem er dette virkelig så vanskelig å skjønne? Mine hunder har/ville ALDRI tatt mat fra et matbord så det får være et pluss til meg i såfall :w00t:

 

Det er snakk om dressur dette her også som alt annet man vil lære en hund, og er man flink så vet vel de fleste hvor dyktige hunder er til å lære samt jeg trenger ikke å bruke nakketak for at hunden skal forstå...

 

P_S Har du en hund som en gang har stjålet mat fra deg/eller du har tatt i nakken så trenger man ikke skrive dette her da tråden handler om noe helt annet og bør spores inn på dette.

 

Lykke til!

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Prøv å hold en fornuftig tone og husk tema for tråden: lederskap. Hva mener med dette, kan vi konkretisere begrepet, eller er det et begrep som bør kastes ut av norske hundebegreper?

 

For min del er lederskap et feil ord. Kanskje mest fordi ordet i seg selv blir brukt i så veldig mange sammenhenger og om så mange forskjellige ting. Noen ser på lederskap som en grad av lydighet. Andre tenker at man må sette fysiske grenser for hunden ved å gi den fysisk straff hver gang den prøver seg på noe tull. Tredjeparten ser på lederskap og tenker på rangstigen, og forholder seg til at familien er en flokk og hunden må være nederst i rang.

På grunn av disse og enda fler meninger er jeg imot å bruke ordet lederskap om mitt eget hundehold. Så får folk gå litt dypere ned i tenkeboksen og så vurdere om de vil fortsette å si at det er viktig med et godt "lederskap".

 

Hunder oppfører seg stort sett i forhold til ressursene de kan få tak i/må gi slipp på der og da. Er det ingen ressurser er det andre ting som vil spille inn i bildet. Et godt eksempel er valpen som flekker tenner når matmor kommer og vil klappe den etter at den har fått et bein. Matfar blir bekymret og tar valpen i nakken og straffer den; han vil ikke at valpen skal klatre på rangstigen. "Den prøver å ta ledelsen i flokken", sier han.

Eller er det kanskje andre motiver bak valpens oppførsel?

Valpen har fått noe godt den gjerne vil beholde. En hund vil vurdere VERDIEN på ressursen, og om det er VERDT DET å gå i konflikt for å beholde den. Det ser ut til at mange valper velger å gå i konflikt for å få beholde ressurser som f. eks tyggebein og/eller leker. Men prøver de med det samme å klatre på rangstigen, eller vil de bare beholde beinet sitt? Jeg velger å tro, etter ting jeg har lest, blitt forklart om og sett, at valpen kun er i ressurskonflikt med matmor, og ikke at den prøver å dominere henne på noen som helst måte.

Dette med ressursvokting er egentlig ikke en veldig vanskelig ting å trene vekk, om man begynner tidlig og ikke lar det utvikle seg til en etablert, hard og vanskelig atferd.

 

I mitt hundehold er det jeg som er lederen. Jeg ser vel kanskje mer på meg selv som en foreldrefigur enn en leder. Prøver på en måte å være en god "forelder" for hunden. Og hva gjør en god forelder?

En god forelder setter grenser, er god til å oppfatte situasjoner og reagere deretter, har tålmodighet og er ikke urettferdig. En forelder sitter også på ressursene til sin lille, og bestemmer når disse skal deles ut (og eventuelt trekkes tilbake ;) ). Å være rettferdig syns jeg er veldig viktig. Det er en hund, den vil aldri oppføre seg hundre prosent forutsigbart i alle situasjoner.

Hunden løper avgårde når søppelbilen kommer, og hører ikke når jeg roper. Trosser den mitt "lederskap" og klatrer på rangstigen? Nei! Her er det jeg som har gjort feil, og feilen er at jeg har en ALT for dårlig innkalling i den situasjonen.

Jeg tror mange glemmer å tenke over hvorfor hundene gjør som de gjør, og hva man eventuelt kan gjøre med de situasjonen. I stedet for å bekymre seg over sitt dårlige lederskap og lure på hva slags øvelser man kan gjøre for å forbedre det, eller trykke hunden ned på rygg hver gang "den prøver seg".

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg mener ikke at man skal se på hunden som et barn, og langt ifra tillegge den masse menneskelige følelser og egenskaper. Det er grunnholdningene og prinsippene jeg ser på og tenker at mye er likt i barne- og hundeoppdragelse. Skal ikke behandle begge likt, men det er fullt mulig å bruke de sammen prinsippene.
Lenke til kommentar

Lederskap for meg er ikke noe negativt ord. Jeg ser på meg selv som en leder for hunden min, akkurat som sjefen min, lærerer min, foreldrene mine har vært en slags leder for meg. Man er avhengig av et lederskap i samfunnet for at ting skal fungere best mulig, og spesiellt i hundeverdenen er dette viktig. Om man velger og kalle det noe annet, helt greit, men tror nok vi alle er ganske enige, men vi bruke forskjellige begreper.

 

Jeg støtter ikke fysisk vold, og det tror jeg ingen her gjør. Typisk at folk roper VOLD med en gang det er snakk i å røre i hunden annet enn stryking. :hrm: Sier mer om dem egentlig. Snakker om å dømme folk.

Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...