Gå til innhold

Tror du på lederskap? (hund)


Anbefalte innlegg

Vanskelig spørsmål dette, med mange forskjellige meninger. For det første så må man definere hva man legger i ordet lederskap, det før man svarer på om man tror på lederskap eller ikke.

 

For meg er en god leder en som setter klare grenser, er konsekvent og rettferdig ovenfor hunden. Dette betyr ikke at man skal banke hunden hvis den går over disse grensene, men at man gjør det klart og tydelig hvor grensen og og hva som er lov og ikke lov. Hvordan man gjør dette er avhening av treningsmetode og har ingenting med min definisjon av lederskap å gjøre. Jeg tror at en hund trenger klare grenser på hva som er lov og ikke lov. Man må også være konsekvent ovenfor disse grensene, hvis hunden en dag får mat fra bordet og neste dag ikke for lov til det så blir hunden forvirret. Ved å være konsekvent ovenfor de klare grensene som er satt er man også rettferdig, så alle disse tre tingene går hånd i hånd.

 

For meg skal en leder også 'passe på' hunden. Hvis hunden ikke taker en situasjon skal lederen gripe inn og hjelpe hunden slik at den klarer å takle situasjonen. En leder som tvinger hunden til å takle situasjoner den ikke tåler er ingen god leder, og det er ikke rettferdig ovenfor hunden. Blir hunden presset inn i et hjørne og føler seg truet vil hunden kanskje bite. Dette er naturlig for hunden, da den ikke har mulighet til å rømme og komme seg vekk fra situasjonen. Her er det en god leder skal avverge situasjonen før den har oppstått. Man kjenner hunden sin såpass godt at man vet hvor mye den tåler før de smeller. Hunden skal ikke under noen omstendigheter føle seg tvunget til å bite hvis lederen er en god leder.

 

Jeg tror ikke på rangstige og slike ting. Ved å være en god leder slik jeg har beskrevet ovenfor vil hunden kjenne sin plass i familien og 'rangstigen' hvis man ønsker å bruke et slikt ord. Jeg tror ikke hunden ønsker å klarte på noen rangstige ved å være aggresiv eller ikke lystre kommandoene. Hvis hunden ikke lystrer så er det lederen som har gjort en dårlig jobb med innlæringen, ikke hunden som gjør dette for å være vrang.

 

Om man kan trene lederskapet? Man kan trene seg selv til å være konsekvent og gi tydelige beskjeder til hunden, men man kan ikke trene lederskapet i så måte. Lederskap har ingenting med treningsmetoder, en som klikketrener kan være en vel så bra leder som en som trener med positiv straff, og motsatt.

 

Jeg har absolutt tro på at det er nødvendig med lederskap i et hundehold, selv om man ikke tenker på dette til daglig. En hund trenger klare grenser, noe alle og enhver burde være voksen nok til å sette hvis de er voksen nok til å ta på seg ansvaret for en hund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...