Gå til innhold

Tror du på lederskap? (hund)


Anbefalte innlegg

Ja, hva mener du? Prøver hunden å ta fra deg lederskapet og klatrer vilt på rangstigen dersom den ikke utfører kommandoen du nettopp ga?

Hva er din definisjon av lederskap? Er det nødvendig med lederskap i et hundehold? Hva er en god/dårlig leder? Finnes det noen måter å trene lederskap på?

 

Jeg tror ikke på lederskap, men på andre ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror stert på lederskap, hunder har en leder, eller så er de det selv..

Jeg har en RisenSnouscher, eller hvordan det skrives..

 

 

En så stor hund må kjenne sin plass, hvis ikke går det galt, 2 av 3 Risen`er blir avlivet før de har fylt 1 år, det sier noe om hvor stort ansvar det er, og hvor galt det kan gå..

Lenke til kommentar

Hunder er flokkdyr. Den som er sterkest blir leder. Derfor må alltid eier virke dominant over hunden. Derfor er det viktig å dressere hunden på riktig måte. Enkelte hunderaser er vanskelig å dressere pga. at de vil hevde seg i flokken som f.eks Rottweilere. Ett eksempel er rottweilere kan gå på angrep på en nyfødt baby, nettopp fordi at den nyfødte anses som en trussel for hundens plass i flokken.

Lenke til kommentar

Men HVA er lederskap? Hvordan oppfører en god leder seg?

 

Det meste av flokkteorier på hund er kommet frem etter forskning på ulv. Dessuten har det kommet forskningsresultater som i noen tilfeller tilbakeviser påstandene om at det er den sterkeste som er sjefen i en ulveflokk. De velger en leder ut ifra hvem som har de beste ledeegenskapene, akkurat som de velger jegere ut ifra hvem som er best til å jakte. Og nei, forskerne er selvfølgelig ikke enige på dette punktet.

..det kan tas med i betraktningen av mesteparten av forskning på ulv foregår på ulv i fangenskap.

 

Hvorfor vil en hund "hevde seg i flokken" av mennesker? Hva er hundens motiv for det du beskriver som klatring på rangstigen?

Mange raser går til angrep på små barn, store barn og voksne.. jeg tror ikke dette er rasebetinget, tror heller det er eier-, sosialiserings-, og miljøbetinget. At de utagerer mot mennesker, altså.

Lenke til kommentar

Jeg hvet det, men så er min hund av en hardbarket sort som ervanskelig dersom den slår seg vrang, men nå er hun bare herlig å ha med på turer:)

 

Jeg vill ikke kalde dett verken misshandling eller trakasering, men man må kunne ta i nakke.skinnet på hunden å stirre den dypt inn i øynene dersom den gjør noe veldig galt..

Lenke til kommentar

Blir hunden lydig av at du stirrer den inn i øynene? Eller er det noe annet som påvirker slik at hunden etterpå oppfører seg som du vil?

 

Jeg tror lydighet er viktigere enn "lederskap". Jeg skriver i gåsetegn fordi ingen enda har definert lederskap på en helt konkret måte. Lolliken var mest innpå det syns jeg.

Lenke til kommentar

Hehehe... ja, jeg har en irsk ulvehund på litt over to år. Grunnen til at jeg spør er ikke fordi jeg er usikker på hva jeg mener, eller hva som er rett. Jeg bare lurer på hva andre tenker. Og hva som har gitt dem meningene de har.

 

Vel, jeg syns alle hunder trenger dressur, altså trening. Det fortjener de! Hundehold blir også morsommere og enklere når man har litt kontakt med hunden sin.

Lenke til kommentar
Hunder må kjenne sin plass i en familie/flokk, ellers kan det gå veldig galt..

8820973[/snapback]

 

Greit det du skriver men å gi en hund juling da oppnår man kun en ting og det er frykt for sin eier og grunnen til at den lyder er da av redsel for mere juling og ikke lydighet... Slike hunder kan bli fryktelig farlige etter hvert mot en og alle da den tror/vil forsvare seg i situasjoner grunnet den er redd for å få mer juling... Jeg kjente en som trodde på denne metoden men hunden ble livsfarlig etter hvert og ende opp i en kjetting på en gård :mad: Må man gi en hund juling så har man tatt vann over hodet eller etter min mening "aldri" skulle fått lov til å eie en hund.

 

Edit: Generell omtale:

Riesenschnauzeren er en barsk og modig hund med respektinngivende utseende. Typisk for hundens vesen er urokkelig pågåenhet, kombinert med ro og sindighet. Høyt utviklede sanseorganer, lærevillighet, kraft og utholdenhet gjør den vel egnet som en sterk og utholdende tjeneste- og brukshund. Dens medfødte evne til å tåle stress og rasens selvsikkerhet gjør den også til en velegnet familie- og sportshund.

 

Kilde= canis.no

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Jeg skall slutte å skrive i denne tråden, folk leser ikke alle poster før de poster noe selv..

 

Dere stiller meg i feil lys ved og si att jeg gir hunden min juling?

8823948[/snapback]

 

Vet ikke hvordan man skal tolke ting da du skriver rett ut at hunden din har fått juling av og til og har blitt bedre nå? Når man er på et forum så må man tåle kritikk og spesielt etter en slik utalelse...

Lenke til kommentar
.....så bikkja mi har nokk fått juling noen ganger..

8816600[/snapback]

 

 

Åssen mener du man skal tolke dette da? Jeg kaller det IKKE julilng å ta bikkja i nakkeskinnet.... Og i min verden er det forskjell på å ta i nakkeskinnet og å TA i nakkeskinnet også.. Men JULING er iallefall værre enn bare å ta bikkja i nakkeskinnet ;)

 

 

Og for å svare på Juliess sitt spørsmål.. Ja og nei... En hund trener at man er konsekvent og setter klare grenser, men om dette kalles lederskap er jeg ikke sikker på.

Det er jo mange som legger det å "banke hunden", "ta den" osv i dette med lederskap, og hvis det er DET som menes med lederskap, tror jeg IKKE på det.

 

Ellers syns jeg "lederskap" er et altfor vidt begrep til å bare kunne svare "ja" eller "nei" på... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...