Gå til innhold

Kraftmonster på 2 kW


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er ingen grønn nisse og måtte le når jeg så produktet Phreak... men vi får se når Quadfather HK får støtte for 2*Quadcore, og noen slenger på 4xSkjermkort etc.

 

Men ellers skulle man komme langt med en god 600W PSU. Selv har jeg Corsair HX520W og den har 3*12v leverer tilsammen 54A.

 

EDIT:

Det blir nå en PC man helst bruker på vinterstid for å erstatte en panelovn eller oljeradiator på rommet.

8828071[/snapback]

Kanskje litt off topic, men hvordan kan en psu som står i en kontakt koblet til en 16A kurs gi ut f.eks 54A?? Dette er noe jeg ikke forstår...

Lenke til kommentar
Noen som vet om PCèr kommer til å bruke mer eller mindre strøm i fremtiden? Artikler på dette? Prosessorene krever mindre i gjennomsnitt, og FLASH-disker er fremtiden (jajaja det kommer nok noe etter dette også men...) Alle sier man må kjøpe en kraftig strømforsyning slik at man har til fremtidig bruk - men er dette litt gammeldags tenkning nå? Jeg tipper at også skjermkort vil bruke mindre strøm etterhvert og. Iallefall bli mer strømeffektive ifht ytelsen.

8813468[/snapback]

har lest om folk som forsker på å bruke atomer som harddisk. Lurer på om det krever mye strøm... :hmm:

Lenke til kommentar

2000W/230V = 8.7A

230V/12V = 19.17

8.7A*19.17 = 166.75A

 

Mao vil en 100% effektiv omforming fra en enhet som trekker 2000W effekt på 230V spenning gi ca. 167A strømstyrke på 12V. Selvsagt gir ikke psuen så mye i praksis, da mye forsvinner i overhead, samt at den også skal levere på 3.3V og 5V. I tillegg blir ikke regnestykket mitt helt riktig p.g.a. at innspenningen er vekselstrøm.

 

For å forklare på en annen måte

1A på 230V er det samme som

2A på 115V er det samme som

4A på 57.5V osv

 

Halver spenningen og du må doble strømstyrken for å få ut like mye effekt.

Se på det som et rør der du minker dimensjonen (spenning), og du må øke trykket (strømstyrke) for å få gjennom like mye vann (effekt).

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar
Jeg tror nok det var du som misforstod, Simen1. Jeg tror WaterWolf mente at all strømmen som blir tilført PC'en ikke blir gjort om til varme. Hvordan skulle da PC-en fungert? Trekker skjermkortet ditt 300W utvikler det ikke varme tilsvarende 300W. En grunn til at det trekker så mye strøm er at denne strømmen trengs for å utføre en oppgave.

 

Nå er det lenge siden jeg har hatt fysikk og jeg skal ikke si noe om hvor mye av denne effekten som faktisk går til varme (noe som sikkert kan være ganske mye). Poenget var bare at det WaterWolf rettet deg på var at all effekten ikke blir til varme.

8827133[/snapback]

 

 

All effekten blir til varme, derav energiloven "energi kan ikke skapes eller forsvinne, men bare omformes til andre former for energi". Mao, bortsett fra den forsvinnende lille energien som forsvinner ut av vga/dvi kabelen din (hvis vi skal bruke skjermkort som eksempel), så havner all den andre effekten i varme fra komponentene på skjermkortet.

 

Så hvis skjermkortet ditt trekker 300W (noe jeg forøvrig tviler på at det gjør ;-) ), så går kanskje 299W (okay, jeg aner ikke hvor mye effekt som forsvinner ut til skjerm, men det er trolig forsvinnende lite) til oppvarming av innsiden av kabinettet ditt! :-)

Lenke til kommentar
Jeg tror nok det var du som misforstod, Simen1. Jeg tror WaterWolf mente at all strømmen som blir tilført PC'en ikke blir gjort om til varme. Hvordan skulle da PC-en fungert? Trekker skjermkortet ditt 300W utvikler det ikke varme tilsvarende 300W. En grunn til at det trekker så mye strøm er at denne strømmen trengs for å utføre en oppgave.

 

Nå er det lenge siden jeg har hatt fysikk og jeg skal ikke si noe om hvor mye av denne effekten som faktisk går til varme (noe som sikkert kan være ganske mye). Poenget var bare at det WaterWolf rettet deg på var at all effekten ikke blir til varme.

8827133[/snapback]

 

 

All effekten blir til varme, derav energiloven "energi kan ikke skapes eller forsvinne, men bare omformes til andre former for energi". Mao, bortsett fra den forsvinnende lille energien som forsvinner ut av vga/dvi kabelen din (hvis vi skal bruke skjermkort som eksempel), så havner all den andre effekten i varme fra komponentene på skjermkortet.

 

Så hvis skjermkortet ditt trekker 300W (noe jeg forøvrig tviler på at det gjør ;-) ), så går kanskje 299W (okay, jeg aner ikke hvor mye effekt som forsvinner ut til skjerm, men det er trolig forsvinnende lite) til oppvarming av innsiden av kabinettet ditt! :-)

8829159[/snapback]

All effekt i pcen avgår til varme.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hvis komponentene inni et kabinett bruker 2kW så utvikler de også 2kW varme. Det blir nok veldig varmt inni der selv med mange store og kraftige vifter. Tenk deg at du setter en 2000W oljefylt radiator på maks effekt og maks på termostaten og setter den inni en metallkasse på størrelse med et kabinett. Så kan du tenke deg hvor mye viftekjøling som skal til for å holde radiatoren lunken.

8824747[/snapback]

 

Det er helt feil den utvikkler ikke 2kw i varme når den leverer 2kw. hvor blir det av effekten til pcen da? lol

 

 

WaterWolf: Da har du missforstått meg. Det jeg mente med komponentene i en PC var komponenter som hovedkort, prosessor, harddisk osv, men unntatt PSU.

 

post-3851-1181482185_thumb.png

(Maksimal belastning)

 

- En PSU har omtrent 80% virkningsgrad.

 

- Den merkede effekten er hva den kan levere til komponentene (CPU, skjermkort etc), ikke hva den trekker fra stikkontakten.

8825418[/snapback]

Jeg tror nok det var du som misforstod, Simen1. Jeg tror WaterWolf mente at all strømmen som blir tilført PC'en ikke blir gjort om til varme. Hvordan skulle da PC-en fungert? Trekker skjermkortet ditt 300W utvikler det ikke varme tilsvarende 300W. En grunn til at det trekker så mye strøm er at denne strømmen trengs for å utføre en oppgave.

 

Nå er det lenge siden jeg har hatt fysikk og jeg skal ikke si noe om hvor mye av denne effekten som faktisk går til varme (noe som sikkert kan være ganske mye). Poenget var bare at det WaterWolf rettet deg på var at all effekten ikke blir til varme.

8827133[/snapback]

Som sagt mange ganger allerede: All tilført elektrisk energi vil omdannes til varme i en PC. Energi og "arbeid" er to forskjellige ting, men de er ikke motsetninger. Man kan godt få utført et arbeid mens energien blir omdannet til varme.

 

Hvis du fortsatt mener skissen min er gal så vil jeg utfordre deg til å rette den og samtidig påføre watt-verdier på samtlige nye piler som måtte dukke opp. Jeg vil også ha påskrevet hvilken energiform disse wattene er. (Jeg har brukt El. for elektrisk energi og varme for varmeenergi)

Lenke til kommentar

For de som synes denne PSU'en er bare latterlig overkill.

 

Prøv å regn på hva en overklokket QX6700 (250W!) og et par 8800GTX kort trekker :)

 

1 KW blir faktisk for lite til 2 stk 8800GTX selv om resten av maskinen er 1 disk, 1 DVD-brenner, noen rambrikker og et par vifter.

 

En annen ting er at PSU mister antall effektive watt over tid p.g.a. eldring + at den yter dårligere når den blir varm.

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra tole?

 

Satte opp et oppsett her med 2*8800 Ultra + en QX6800, 2*DVD-RW + 2*SATA harddisker + 8 DDR2 rambrikker + 5 USB enheter og 2 120mm vifter.

 

Det hele kom opp i hele 590W og dette er hvis alt trekker så mye strøm som det klarer på en gang. Hvordan du skal klare å overklokke så mye at det trekker mer en 410W mer vet jeg ikke...

Lenke til kommentar

tole, det du sier er kort og godt bare... feil.

http://www.behardware.com/articles/670-4/p...onsumption.html.

 

Og jeg ser strengt tatt ikke hva som er SÅÅÅÅÅ imponerende med en slik strømforsyning. Det finnes viktigere ting enn å bare rushe kilowatt. Optimisere energiforbruket på PCer er nok viktig etterhvert som kineserne og inderne begynner å få råd til PCer på større skala. Selges det 700-800 millioner PCer til i året, som i snitt bruker 600W, havner dette et sted rundt 450GW hvis alle skulle bli brukt samtidig. For å se hva dette tilsvarer, generer verdens atomkraftverk til sammen rundt 370GW. Hvis vi nå har et ikke helt urimelig anslag på at disse maskinene er oppe 6-8 timer i døgnet, ville bare økningen på antall datamaskiner i disse landene tilsvare 1/3 av verdens atomkraft. Det er MYE energi, det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...