Gå til innhold

Kraftmonster på 2 kW


Anbefalte innlegg

Det blr vel snart standar med 16 eller 20A kurs inn til gutterommet nå.

8813646[/snapback]

 

Har 32 A og 230 og 400 volt på rommet mitt :) ikke at jeg bruker det til noe

8814347[/snapback]

Wtf? Hvordan kan du få så mye?

8817889[/snapback]

 

Han har vel TN nett da. Der er det 400v mellom fasene og 230v mellom fas-N (nøytral leder). Går ut i fra at han har 3fas 32A stikk på rommet da, men hva han skal med det lurer jeg veldig på :p

 

For jeg håper ikke han har en "vanlig" 16serie stikk med 400v og 32A sikring :ph34r:

 

Edit: Når jeg tenker på det, kan det sikkert være greit hvis man skal ha lan på rommet, og koble til et "byggstrøm" skap med mange stikk på den kursen ;)

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Latterlig... rett og slett latterlig... Verden er i energi krise, og vi kjører

på med flere produkter som oppfordrer til mer bruk....

rett og slett bare helt latterlig...

8812069[/snapback]

 

tror ikke energi krisa er det største krisen i verden.

utrydd sult og aids så kan vi prate om energi krise.

8816893[/snapback]

 

 

Da tror jeg du har fulgt svært lite med i timen :cry:

Vier i en energi/klima krise, jo mer strøm du bruker jo mer bidrar du nettop til en energi og klima krise. Energi og klima krise er noe som gjelder oss alle.

 

Frankie

8817862[/snapback]

At folk klarer å dra den slutningen men allikevel ikke synes at CO2 teorien er noe suspekt forstår jeg ikke... Forøvrig vil jeg påpeke at det meste av beboerne i Norge får strøm tilført fra vannkraftverk som ikke forurenser. Disse "bruk mindre" og "sett opp prisene" folk oppfordrer til skjønner jeg ikke. Man kan ikke bare sette opp prisene på drivstoff bare fordi noen mener at CO2 er en gass som er skadelig for miljøet, og at folk derfor må tvinges til å kjøre mindre. Det er rett og slett bare latterlig!

Lenke til kommentar

Gjeeeesp... Hva diskuterte vi her? hardware eller miljø?

 

Kan ikke sånne grønne nisser holde seg til sine saker og ikke blande seg i hardware? Jeg diskuterer ikke astrofysikk med Knut Jørgen Ødegård.

 

Når det gjelder "single point of failure" så er dette jo 2 strømforsyninger med 2 kabler.. det nevnes dog ikke hvorvit den ene kan tryne.. Dog om du da har 2kw belastning på denne så vil det vel egentlig være et labert poeng om den kan kjøre på 1kw :D..

 

Går dog ut i fra at alle dem som synes at slike strøm beist burde bannlyses ikke har skrevet sine innlegg på pc'er som bruker strøm, men istedet har sendt sine innlegg i posten og at hardware.no selv har lagt inn svaret.

 

Gud jeg hater idioter..

Endret av Phreak Paradize
Lenke til kommentar
Latterlig... rett og slett latterlig... Verden er i energi krise, og vi kjører

på med flere produkter som oppfordrer til mer bruk....

rett og slett bare helt latterlig...

8812069[/snapback]

 

tror ikke energi krisa er det største krisen i verden.

utrydd sult og aids så kan vi prate om energi krise.

8816893[/snapback]

 

 

Da tror jeg du har fulgt svært lite med i timen :cry:

Vier i en energi/klima krise, jo mer strøm du bruker jo mer bidrar du nettop til en energi og klima krise. Energi og klima krise er noe som gjelder oss alle.

 

Frankie

8817862[/snapback]

At folk klarer å dra den slutningen men allikevel ikke synes at CO2 teorien er noe suspekt forstår jeg ikke... Forøvrig vil jeg påpeke at det meste av beboerne i Norge får strøm tilført fra vannkraftverk som ikke forurenser. Disse "bruk mindre" og "sett opp prisene" folk oppfordrer til skjønner jeg ikke. Man kan ikke bare sette opp prisene på drivstoff bare fordi noen mener at CO2 er en gass som er skadelig for miljøet, og at folk derfor må tvinges til å kjøre mindre. Det er rett og slett bare latterlig!

8822356[/snapback]

 

du vet det at vi kjøper strøm fra andre land fordi vi ikke produserer nok? og at den strømmen produseres ved kjernefysiske og kullkraftverk?

 

og denne PSU'n.. 2kw er ikke mye, at de bare setter sammen 2 1k psuer i en boks vitner om latskap og kjappe løsninger, dette produktet er bare tull og gimmic

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

Tja, vet ikke helt hva jeg skal si. Artikkelen kunne vært mer utfyllende. Vil de to strømforyningene fungere uavhengig av hverandre slik at du kan kjøre den som en redundant forsyning? No singel point of failure?

 

Uansett blir det rart å diskutere miljø på et hardware forum. Ser faktisk flere gode bruksområder for en slik strømforsyning. Har du feks en svær filserver med mange disker så trekker det en haug med strøm, dersom du også får redundans med denne så er det helt topp.

 

Må jo ikke glemme at den ikke trekker 2Kw konstant, men under max load.

 

Og klart den vil bli varm under maxload, men kjør stpre vifter på lav rpm så løser det seg i stor grad. I og med at den er ekstern så vil den jo ikke bidra til å varme opp kabinettet.

Lenke til kommentar
Har du feks en svær filserver med mange disker så trekker det en haug med strøm, dersom du også får redundans med denne så er det helt topp.

Hvis den skal jobbe redundant blir maks effekt 1000 W. Men jeg er usikker på om den kan brukes redundant.

 

Må jo ikke glemme at den ikke trekker 2Kw konstant, men under max load.

Bare en liten rettelse: Den trekker ikke 2kW ved maks last, men leverer 2kW ved maks last. Hvis virkningsgraden ved maks last er 80% (noe som er vanlig) så trekker den 2,4kW ved maks last.

 

Og klart den vil bli varm under maxload, men kjør stpre vifter på lav rpm så løser det seg i stor grad. I og med at den er ekstern så vil den jo ikke bidra til å varme opp kabinettet.

8824565[/snapback]

Hvis komponentene inni et kabinett bruker 2kW så utvikler de også 2kW varme. Det blir nok veldig varmt inni der selv med mange store og kraftige vifter. Tenk deg at du setter en 2000W oljefylt radiator på maks effekt og maks på termostaten og setter den inni en metallkasse på størrelse med et kabinett. Så kan du tenke deg hvor mye viftekjøling som skal til for å holde radiatoren lunken.

Lenke til kommentar

Jeg kjører 12 disker, P4, DVD brenner, SX6000 6P PCI PATA Raid kontroller, TX400 4P SATA300 PCI kontroller, AGP GF6200 HDTV, 2*1GB PC3200, 865PE HK, på en 480W Tagan PSU, og den svetter ikke en gang og er ikke hørbar.

 

Så hva slag server trenger man dette til på hjemmemarkedet?

 

Tipper tempen i selve PSU'en på serveren min nå ligger på rundt 42-45 grader, utfra exhaust luften. Og det når min E4300 på pc'en ligger idle på rundt 39 i denne varmen. (32 i skyggen)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg kjører 12 disker, P4, DVD brenner, SX6000 6P PCI PATA Raid kontroller, TX400 4P SATA300 PCI kontroller, GF6200 HDTV, 2GB PC3200, 865PE HK, på en 480W Tagan PSU, og den svetter ikke en gang og er ikke hørbar.

 

Så hva slag server trenger man dette til på hjemmemarkedet?

8824996[/snapback]

Og nå er vel denne PSU'en tilegnet systemer med flere skjermkort som trekker over 200w ved load + quad cpu'er osv...?

Lenke til kommentar
Hvis komponentene inni et kabinett bruker 2kW så utvikler de også 2kW varme. Det blir nok veldig varmt inni der selv med mange store og kraftige vifter. Tenk deg at du setter en 2000W oljefylt radiator på maks effekt og maks på termostaten og setter den inni en metallkasse på størrelse med et kabinett. Så kan du tenke deg hvor mye viftekjøling som skal til for å holde radiatoren lunken.

8824747[/snapback]

 

Det er helt feil den utvikkler ikke 2kw i varme når den leverer 2kw. hvor blir det av effekten til pcen da? lol

 

På en gammel krafttransformator så går det ca 20% varmetap allstå 20% av effekten den omsetter må kjøles ned og går til tap.

Dette vil skje med denne psu som trekker 2kw også vet ikke virkningsgraden på denne psu men la oss si at den også har 20% tap i varme.

 

Da blir regnestykket slik: 2000:100%=20watt 20x20%=400Watt

Det vil si at den utvikler 400Watt som går i varme tap og ikke 2kw som simen sier.

og de andre 1600W går til effektiv omsetning slik som delene i pcen hardisker,cpu,gpu osv

 

Det vil si at den har 400W den må kvitte seg med i varmetap derfor har den 400W den må kjøle ned ved hjelp av vifter og kjølere og ikke 2kw.

Endret av WaterWolf
Lenke til kommentar

WaterWolf: Da har du missforstått meg. Det jeg mente med komponentene i en PC var komponenter som hovedkort, prosessor, harddisk osv, men unntatt PSU.

 

post-3851-1181482185_thumb.png

(Maksimal belastning)

 

- En PSU har omtrent 80% virkningsgrad.

 

- Den merkede effekten er hva den kan levere til komponentene (CPU, skjermkort etc), ikke hva den trekker fra stikkontakten.

Lenke til kommentar
Latterlig... rett og slett latterlig... Verden er i energi krise, og vi kjører

på med flere produkter som oppfordrer til mer bruk....

rett og slett bare helt latterlig...

8812069[/snapback]

 

tror ikke energi krisa er det største krisen i verden.

utrydd sult og aids så kan vi prate om energi krise.

8816893[/snapback]

 

 

Da tror jeg du har fulgt svært lite med i timen :cry:

Vier i en energi/klima krise, jo mer strøm du bruker jo mer bidrar du nettop til en energi og klima krise. Energi og klima krise er noe som gjelder oss alle.

 

Frankie

8817862[/snapback]

At folk klarer å dra den slutningen men allikevel ikke synes at CO2 teorien er noe suspekt forstår jeg ikke... Forøvrig vil jeg påpeke at det meste av beboerne i Norge får strøm tilført fra vannkraftverk som ikke forurenser. Disse "bruk mindre" og "sett opp prisene" folk oppfordrer til skjønner jeg ikke. Man kan ikke bare sette opp prisene på drivstoff bare fordi noen mener at CO2 er en gass som er skadelig for miljøet, og at folk derfor må tvinges til å kjøre mindre. Det er rett og slett bare latterlig!

8822356[/snapback]

 

du vet det at vi kjøper strøm fra andre land fordi vi ikke produserer nok? og at den strømmen produseres ved kjernefysiske og kullkraftverk?

 

og denne PSU'n.. 2kw er ikke mye, at de bare setter sammen 2 1k psuer i en boks vitner om latskap og kjappe løsninger, dette produktet er bare tull og gimmic

8823585[/snapback]

Jada... Jeg er klar over at vi kjøper og selger energi med flere land... Det værste er at vi nesten hadde klart oss med egenprodusert energi... Forøvrig har jeg tidligere vist at jeg ikke er enig med konsensusen angående CO2 og klimaendringer, så for meg vil det ikke ha så veldig mye å si hvor energien kommer fra. Ta en titt på "The Great Global Warming Swindle", den setter ting litt i perspektiv, spesielt for de av dere som har sett og tilber "An Inconvenient Truth"...

 

EDIT: Denne posten er en digresjon, og bør ikke kommenteres videre. Jeg mener vi har vært nok off topic nå.

Endret av nitramdg
Lenke til kommentar
Hvis komponentene inni et kabinett bruker 2kW så utvikler de også 2kW varme. Det blir nok veldig varmt inni der selv med mange store og kraftige vifter. Tenk deg at du setter en 2000W oljefylt radiator på maks effekt og maks på termostaten og setter den inni en metallkasse på størrelse med et kabinett. Så kan du tenke deg hvor mye viftekjøling som skal til for å holde radiatoren lunken.

8824747[/snapback]

 

Det er helt feil den utvikkler ikke 2kw i varme når den leverer 2kw. hvor blir det av effekten til pcen da? lol

 

 

WaterWolf: Da har du missforstått meg. Det jeg mente med komponentene i en PC var komponenter som hovedkort, prosessor, harddisk osv, men unntatt PSU.

 

post-3851-1181482185_thumb.png

(Maksimal belastning)

 

- En PSU har omtrent 80% virkningsgrad.

 

- Den merkede effekten er hva den kan levere til komponentene (CPU, skjermkort etc), ikke hva den trekker fra stikkontakten.

8825418[/snapback]

 

Jeg tror nok det var du som misforstod, Simen1. Jeg tror WaterWolf mente at all strømmen som blir tilført PC'en ikke blir gjort om til varme. Hvordan skulle da PC-en fungert? Trekker skjermkortet ditt 300W utvikler det ikke varme tilsvarende 300W. En grunn til at det trekker så mye strøm er at denne strømmen trengs for å utføre en oppgave.

 

Nå er det lenge siden jeg har hatt fysikk og jeg skal ikke si noe om hvor mye av denne effekten som faktisk går til varme (noe som sikkert kan være ganske mye). Poenget var bare at det WaterWolf rettet deg på var at all effekten ikke blir til varme.

Lenke til kommentar
Gjeeeesp... Hva diskuterte vi her? hardware eller miljø?

 

Kan ikke sånne grønne nisser holde seg til sine saker og ikke blande seg i hardware? Jeg diskuterer ikke astrofysikk med Knut Jørgen Ødegård.

 

Når det gjelder "single point of failure" så er dette jo 2 strømforsyninger med 2 kabler.. det nevnes dog ikke hvorvit den ene kan tryne.. Dog om du da har 2kw belastning på denne så vil det vel egentlig være et labert poeng om den kan kjøre på 1kw :D..

 

Går dog ut i fra at alle dem som synes at slike strøm beist burde bannlyses ikke har skrevet sine innlegg på pc'er som bruker strøm, men istedet har sendt sine innlegg i posten og at hardware.no selv har lagt inn svaret.

 

Gud jeg hater idioter..

8823107[/snapback]

Særdeles godt poeng!

:!: :!:

Lenke til kommentar

Jeg er ingen grønn nisse og måtte le når jeg så produktet Phreak... men vi får se når Quadfather HK får støtte for 2*Quadcore, og noen slenger på 4xSkjermkort etc.

 

Men ellers skulle man komme langt med en god 600W PSU. Selv har jeg Corsair HX520W og den har 3*12v leverer tilsammen 54A.

 

EDIT:

Det blir nå en PC man helst bruker på vinterstid for å erstatte en panelovn eller oljeradiator på rommet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...