Gå til innhold

Noen som vet om en terminalbasert mediaspiller?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En terminalbasert mediaspiller er en som kan kjøre i et terminalvindu/skall/konsoll e.l. Det finnes ulike varianter, noen med kommandolinjegrensesnitt, andre med en tekstbaserte menyer ((n)curses) e.l. Ideen er vel at man skal slippe å kjøre en hel grafisk server, f.eks. X11/xorg for å spille av media.

Lenke til kommentar
En terminalbasert mediaspiller er en som kan kjøre i et terminalvindu/skall/konsoll e.l. Det finnes ulike varianter, noen med kommandolinjegrensesnitt, andre med en tekstbaserte menyer ((n)curses) e.l. Ideen er vel at man skal slippe å kjøre en hel grafisk server, f.eks. X11/xorg for å spille av media.

8807464[/snapback]

Ja, og poenget med trådstarterens spørsmål her vil kanskje virke merkelig for mange. For å gjøre en lang historie kort kan man vel si at alt som kjøres utenfor Xwindows er lynkjapt! Servere i Linux står som regel og putrer uten noen form for grafisk vindusystem. Det finnes en del fordeler med nettopp det. Det utnytter helt klart hardwaren mye mer enn i "fancy" systemer som løser "alle" oppgaver grafisk.

Lenke til kommentar

Takk takk, dere!

 

Poenget var at jeg ville spille musikk i f. eks tty1 når jeg holdt på å mekke på xserver osv. - så jeg slapp å ta den av hver bidige gang X måtte restartes :) Begynte å bli utrolig plagsomt, hehe. Begynner å bruke terminalen bare mer og mer, jeg. IRC, navigering (bruker såvidt nautilus/konqueror), nå musikk - ting går så mye raskere når man vet hva man gjør der.

 

loathsome

Lenke til kommentar

Det er helt sant. Om det er X-løs musikkavspilling du er ute etter ville jeg gått for MPD, tror jeg. mpc/ncmpc gir deg konsollkontroll, gmpc etc gir det GUI om du vil ha det, og i tillegg finnes det en rekke webklägg.

 

Et annet alternativ jeg liker, også nevnt, er cmus i en screen. Selv bruker jeg stort sett MPD. Jeg har mappet ALT+X for play/pause, ALT+B for next osv... Disse kaller bare mpc - med andre ord klarer jeg meg ofte uten å ha noen klient(ncmpc/gpmc) kjørende i det hele tatt. Det samme kan gjøres med cmus: echo "player-pause" | cmus-remote, f.eks.

 

Glem ikke screen-bruk! :--))

Lenke til kommentar

Hva benytter du deg av på skrivebordet, da? Jeg gjetter Gnome, men vet ikke helt hvordan det greiest gjøres i dag... Keyboard-shortcuts-saken lar deg vel ikke legge til custom bindings? I "gamle dager" var det en "gnome-media-shortcuts"-pakke som hadde litt flere muligheter, men denne er droppet meg bekjent. Generelt er jo Gnome lagt opp til "pek og klikk" fremfor shortcuts and bindings og tjofräs... Har ikke brukt Gnome aktivt på en god stund, så vet ikke hvor mye mer jeg kan gjøre for deg enn å Google - her har du en løsning:

 

http://www.captain.at/howto-gnome-custom-h...rd-shortcut.php

http://www.codejacked.com/create-custom-ke...tcuts-in-linux/

Endret av comicz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...