Gå til innhold

Ta sertfikat i amerika- kjøre i norge som 16åring?


ekwathne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan jeg som er 16 år ta sertfikatet i amerika og så kjøre lovlig i norge som 16 åring? Hvordan er reglene for dette?

8800099[/snapback]

sånn som det var når jeg gikk på skole i england(var da 17 og kunne ta lappen der da) så kunne man da ta førerprøven, og vis man da sto på den førerprøven (i et annet land en norge) så må du levere søknad om konvertering til norsk førerkort sammen med det utenlandske førerkortet til de rette kontorene og de vil da vis det blir godkjent sende deg førerkortet i posten når du blir atten.

 

du må også være i utlandet sammenhengende i minst seks måneder vis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Feil!

 

Du kan ta lappen i USA, men den er kun gyldig i et år her i Norge.

Da må du ta oppkjøringen, for å "fornorske" lappen.

Om du får lov til å fornye det før du blir 18 vet jeg ikke.

8801904[/snapback]

 

Det er mulig, men du har fortsatt ikke lov til å kjøre bil i Norge før du er 18 år. Hjelper ikke å ha et førekort fra et annet land.

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
det kan du desverre ikke gjøre, dette har jeg undersøkt selv:/

8820421[/snapback]

du kan så vidt jeg har forstått fornorske utenlandske førerkort, men du må ha vært ute av norge i en lengre periode sammenhengende. noe slikt som et halvt år.

 

du kan ikke ta en to ukersferie i polen eller lignende. systemet er beregnet på folk som faktisk bor i utlandet over lengre tid og ikke med det skal straffes med å måtte ta lappen to ganger

 

fant denne siden som omhandlet dette "problemet": din side

 

det er mulig. tror ikke du undersøkte godt nok mad89 eventuelt så kan du jo fortelle litt om hvorfor det ikke er lov/hvorfor du ikke fikk lov.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Hvorfor kverulere videre på noe som er en vedtatt sannhet? Man må være 18 år for år for å kjøre bil i Norge, uavhengig av hva slags sertifikat man har.

Dessuten er det ikke alle sertifikater som gjelder i Norge. En jeg kjenner fra Romania får f.eks ikke kjøre i Norge da det er et ugyldig sertifikat.

 

Men igjen; ingen under 18 år får lov å kjøre bil i Norge uten L.

Lenke til kommentar

En ejg kjenner, gikk på skole i USA, tok lappen der, og kom hjem som 17 åring. Han måtte ta teoriprøven, og da fikk han det norske sertifikatet i posten da han ble 18.

Han kunne ikke få den så lenge han var under 18, og førerkortet han fikk i USA er/var ugyldig som førerkort i norge, siden han var under 18.

Lenke til kommentar

Man må kjøre opp på nytt i Norge, og det vil neppe få lov til før du er 18.

 

Mannen til min søster kommer fra egypt og har hatt lappen der i maaaaange år og han blir 30 nå. Og han måtte kjøre opp HER for å få det norske sertifikatet.

 

Det jeg sier er at du må ha oppkjøring her og det får du neppe gjort før du blir 18

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Kjipe greier at et førerrkort du f.eks har tatt i Amerika som 16 åring ikke skal gjelde i Norge da det norske førerkortet er gyldig i alle andre land, hvor for skal det ikke fungere motsatt også. :thumbdown:

8846159[/snapback]

du kan kun kjøre i de statene der alderen for å kjøre bil er lavere en/ eller lik alderen din/sjoførens. vis en stat/land har 21 års aldersgrense på å kjøre bil og du er 18 har du strengt tatt ikke lov til å kjøre bil i den staten/det landet. iallefall ikke så vidt jeg kan forstå. er sånn det fungerer her i Norge

 

Du kan vel ikke kjøre overalt i Amerika engang dersom du tar lappen der. Det er vel bare i enkelte stater?

8846170[/snapback]

som jeg nevnte over, så lenge du har gyldig førerkort og er over alderen satt i staten du kjører i kan du det.

 

og ja du kan jo teknisk sett kjøre en bil selv om det ikke er lov men da bryter du loven :p

Lenke til kommentar
Kjipe greier at et førerrkort du f.eks har tatt i Amerika som 16 åring ikke skal gjelde i Norge da det norske førerkortet er gyldig i alle andre land, hvor for skal det ikke fungere motsatt også. :thumbdown:

8846159[/snapback]

 

Fordi den amerikanske kjøreopplæringen er helt latterlig dårlig. Noen steder krever de ikke engang en praktisk prøve ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...