Gå til innhold

DHL tar betalt for "ingenting"


Anbefalte innlegg

For å si litt om hvor latterlig DHL faktisk er. Den 16. juni sendte jeg en forespørsel til deres kundeservice og spurte ganske enkelt hvor mye de tar i fortollingsgebyr, og hvorfor det ikke kommer klart frem på deres sider. Fikk autoreply at jeg skulle få svar innen 18. juni kl 0900.

Den 18. juni kl 0900 fikk jeg dette:

Det er for tiden litt lengre behandlingstid enn normalt. Vi beklager at vi ikke har svart deg innen vår fastsatte tidsrammer. Vi behandler din henvendelse så snart som mulig.

Etter dette har jeg ikke hørt et pip.

 

Jeg har nå sendt svar med spørsmål om hvorfor de ikke har svart på min henvendelse.

 

Jeg skal aldri mer bruke DHL. At de ikke klarer å svare på en enkel henvendelse i løpet av nesten en måned er helt utrolig. Særlig av en bedrift som driver med ren service.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg skal aldri mer bruke DHL. At de ikke klarer å svare på en enkel henvendelse i løpet av nesten en måned er helt utrolig. Særlig av en bedrift som driver med ren service.

9037831[/snapback]

 

Ja.

Dersom du kan unngå det bør man ikke bestille varer som blir levert med DHL.

Ihvertfall ikke med tanke på gebyr(er).

 

Som sagt over:

Du må dessverre forholde deg til f.eks. DHL dersom du er avhengig av en vare hos en leverandør/nettbutikk (utlandet) som har avtale om å bruke DHL.

 

Jeg tror DHL er like bra/dårlig som andre speditører/transportfirma for bedrifter hvor slike kostnader (gebyrer) er mindre viktig enn f.eks. transportid.

 

Mine erfaring(er) med DHL er at de er elendige også med tanke på transport f.eks. fra Tyskland.

Det går fort over en uke lenger enn med Posten. :(

Lenke til kommentar
Som sagt over:

Du må dessverre forholde deg til f.eks. DHL dersom du er avhengig av en vare hos en leverandør/nettbutikk (utlandet) som har avtale om å bruke DHL.

 

Jeg tror DHL er like bra/dårlig som andre speditører/transportfirma for bedrifter hvor slike kostnader (gebyrer) er mindre viktig enn f.eks. transportid.

 

Mine erfaring(er) med DHL er at de er elendige også med tanke på transport f.eks. fra Tyskland.

Det går fort over en uke lenger enn med Posten. :(

9037942[/snapback]

Jeg har brukt både DHL, Fed Ex og UPS mange ganger fra både fjern og nær, og jeg må ærlig innrømme at selskapene er ganske så like. Fed Ex var som regel hakket billigere på alt (inkl. fortollingsgebyr), men trengte gjerne 1 ekstra dag på levering. UPS derimot bare unnlot å levere pakke dersom man ikke var hjemme, og man ble selv nødt for å ringe kundeservice for å få ny utlevering. (DHL og Fed Ex ringte meg og lurte på om de var et annet sted de kunne levere pakken).

 

Jeg har alltid valgt disse selskapene om mulig, da jeg bare har dårlige erfaringer med posten. (F. eks. leverer de ikke ut bedriftspakke express over natten i oslo, 5 ganger har de bare automatisk lagt til "kunde ikke hjemme", selv om jeg har vært hjemme). Men c/o adresse til jobben blir altid utlevert.

 

DHL har i det siste vist seg å være en nesten like dårlig drevet bedrift som det norske postvesenet, og jeg kommer til å gjøre alt for å unngå dette.

 

Så jeg betaler gledelig noen hundrelapper for en vare hos et firma som lar meg velge speditør annet en DHL. Jeg betaler gledelig ekstra for service.

Lenke til kommentar

Jeg skal aldri mer bruke DHL. At de ikke klarer å svare på en enkel henvendelse i løpet av nesten en måned er helt utrolig. Særlig av en bedrift som driver med ren service.

9037831[/snapback]

 

Ja.

Dersom du kan unngå det bør man ikke bestille varer som blir levert med DHL.

Ihvertfall ikke med tanke på gebyr(er).

 

Som sagt over:

Du må dessverre forholde deg til f.eks. DHL dersom du er avhengig av en vare hos en leverandør/nettbutikk (utlandet) som har avtale om å bruke DHL.

 

Jeg tror DHL er like bra/dårlig som andre speditører/transportfirma for bedrifter hvor slike kostnader (gebyrer) er mindre viktig enn f.eks. transportid.

 

Mine erfaring(er) med DHL er at de er elendige også med tanke på transport f.eks. fra Tyskland.

Det går fort over en uke lenger enn med Posten. :(

9037942[/snapback]

 

 

DHL og UPS avd. skandinavia er pill råtne, og forholder seg skjelden til norsk lov hva gebyrer og fortollingsavgift angår.

Hadde selv en tvist med UPS, der de avkrevde moms av meg for en vare jeg hadde returnert ihht. deres egne bestemmelser.

 

Ble oppringt klokka ni en morgen av en stk klin gæærn svensk kjerring, som lurte på "Hvorfor jeg ikke hadde betalt fakturaen". Etter at jeg hadde forklart henne hvordan norsk lov fungerte ihht. fjernsalg, la hun på, og jeg fikk en inkassovarsel i posten.

 

I og med at jeg ikke jobber for forbrukerombudet evt justisdepartementet, så jeg liten annen utvei enn å betale. :(

 

Dette er, unnskyld uttrykket, FAEN meg noe forbrukerombudet må ta tak i.

Internetthandel over landegrensene har eksplodert de siste ti årene, og korrupte fraktselskap med "Momsansvarsbehandlingsdinepengerervårepengergebyr" gnir seg i hendene, og ler av forbrukerene.

Lenke til kommentar
Sjekk hvilke gebyrer speditør opererer med.

Lettere sagt enn gjort.

Det står som regel alltid på nettsider til Webshop / leverandør dersom man følger linker derfra.

Kom gjerne med eksempler på det motsatte. :thumbup:

Det står gjerne at man må betale toll, men ikke at man må betale avgift for fortolling, og ihvertfall ikke hvor mye. Selv om man vet at man må det og går til dhl.no finner man ikke noe der heller. Det nærmeste er

Sp. Jeg skal kjøpe noen produkter av en utenlandsk leverandør som bruker DHL. Må jeg betale importavgift på varene jeg kjøper?

Sv. Dette er noe du må diskutere med leverandøren. Det avhenger av hvilken type varer du skal kjøpe, varenes verdi, hvordan leverandøren merker varene i tollhenseende og hvilket land du importerer til. Hvis tollmyndighetene krever at det betales avgift for varen, legger DHL ut beløpet, men du må betale beløpet uansett om du aksepterer vareleveringen eller ikke.

Etter mitt syn gir dette inntrykk av at man bare må betale selve tollen, ikke noen ekstraavgift.

 

Ang. en annen leverandør tenkte jeg på en annen forhandler som ikke bruker DHL, evt. bare kjøpe i Norge når det er mulig.

Lenke til kommentar

Brukt DHL to ganger

Ene gangen var pakken levert og signert for av meg hjemme mens jeg var i London. Pakka var så borte i vel en måned før den "dukket opp under setet på en av budbilene".

 

Andre gangen så sendte de videre ett inkassokrav på en pakke som var sendt til min gamle arbeidsgiver (som gikk konk senere) til meg privat fordi jobben ikke betalte. Kontaktet de og de lovet å fikse opp, gikk par uker så kom det melding om at det ble sendt til inkasso. Ringte igjen, beklaget feil. Og så gikk det til inkasso. Fikk tilslutt fikset opp uten anmerkning, men DHL... det bruker jeg ikke og forteller alle andre at de ikke skal bruke heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ang. en annen leverandør tenkte jeg på en annen forhandler som ikke bruker DHL, evt. bare kjøpe i Norge når det er mulig.

9038241[/snapback]

 

OK.

Enig med det synet.

Ikke min mening å virke noe krass annet enn å gi ett generelt tilsvar til de som ikke bidrar med annet enn "TV2-hjelper-deg-svar".

For det synes jeg ikke er så veldig mye til hjelp annet enn å vise solidarisk frustrasjon med trådstarter. :)

 

Ser noen slenger litt dr** til Posten, men min erfaring er at Posten (via samarbeidsland) er både raksere og billigere enn de fleste "private" aktører.

 

I de tilfelle hvor f.eks. DHL i praksis har monopol (fra gitte land) og man er nødt til å forholde seg til disse ved innkjøp av ("nødvendige") varer har man ikke en reell valgmulighet.

Og dette ser det ut til at DHL og andre aktører synes å utnytte, tildels grovt.

Lenke til kommentar
Ser noen slenger litt dr** til Posten, men min erfaring er at Posten (via samarbeidsland) er både raksere og billigere enn de fleste "private" aktører.

9038422[/snapback]

Regner med at det er meg du sikter til? Skal ramse opp mine problemer med posten, selv om det kanskje er litt off topic, så skjønner dere hvorfor jeg velger alt annet (selv DHL) fremfor posten:

 

-Et sted jeg bodde ble pakker konsekvent sendt til feil postkontor.

 

-Et sted jeg bodde kom hente-bilag til pakker konsekvent 1-2 dager før pakken nådde post i butikk

 

-Et sted jeg bodde forsvant det hele tiden DVDer og andre verdisendinger fra posten (låst postkasse). Etter 6 mnd "etterforskning" var konklusjonen at vi kan ikke skjønne hva som skjer, og har full tillit til postkontoret og postbudet. Det endte opp med at jeg videresente posten min til en venn helt til jeg flyttet.

 

-Et sted jeg bodde ble all post sent fra USA returnert til avsender med ukjent addresat (selv med helt riktig adresse). Etter et par mnd "etterforsking" fikk jeg beskjed at det var missforståelser hos postbudet som var årsaken, og at alt skulle være ok nå.

 

-Posten har tatt toll på varer som var tollfrie. Etter masse styr (og nesten et halvt år) var konklusjonen at "Vi får vell bare være snille og stole på at du ikke prøver å lure oss, og refundere pengene"

 

-Posten har tatt moms på gratis linux distro cd-er som forsender la ved som takk for bestilling gave.

 

-Posten sender ofte tilbake post vi mottar fra Finland (selv med helt korrekt adresse)

 

-Posten har klart å la vær å levere ut 5 pakker sent som bedriftspakke ekspress over natten, selv om jeg satt hjemme og ventet på dem. Både ringeklokke og telefon fungerte utmerket, men likevell ble pakkene merket "mottaker ikke hjemme". Når jeg fikk levert tilsvarende pakker c/o jobben, ringte postbudet, og satt deretter og ventet 45 minutter til jeg kom på plass.

 

-Posten klarte å rote bort en rekomandert sending jeg mottok. Jeg fikk bare beskjed om at "vi ringer når vi finner den". Dagen etter fikk jeg telefon at de hadde funnet den igjen. Dette var en rekomandert sending fra banken.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ser noen slenger litt dr** til Posten, men min erfaring er at Posten (via samarbeidsland) er både raksere og billigere enn de fleste "private" aktører.

9038422[/snapback]

Regner med at det er meg du sikter til?

9038546[/snapback]

 

Nei.

 

Jeg siktet ikke til deg.

Jeg siktet heller ikke til Naranek i mitt første innlegg i tråden.

 

Jeg beskriver min erfaring med både DHL og Posten samt det jeg vet om praksis med gebyrer fra bl.a. DHL.

 

Min (eller andres) erfaring er ikke nødvendgvis almenngyldige.

 

Edit:

Jeg *har* hatt mine dårlige erfaringer med Posten også.. bare så det er nevnt :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Min erfaring med Posten:

 

- De fullstendig knuste et kabinett jeg hadde bestilt. Det tok tre måneder å få erstatning fra dem, og det i en sak de godtok skyld fra dag èn.

- Bryllupsbilder på CD forsvant sporløst mellom meg og brudeparet.

- DVDer jeg sendte til eksen min forsvant sporløst, postet fra samme postkontor.

- Samme bryllupsbildene forsvant sporløst atter en gang, til samme brudepar, fra samme postkontor.

- Sendte skattekort med kontonummer fra Torshov til Hardware, da jeg begynte i jobben i fjor høst. Det forsvant sporløst og har ikke blitt funnet.

- Posten trakk tydelig på skuldrene av alt jeg har meldt savnet og har ikke funnet en eneste ting.

- Jeg har sendt en henvendelse til Postens informasjonsdirektør angående at de tydeligvis har sluttet å lese sin egen tilbakemeldingstråd her på forumet, uten å få svar.

- Bankkodekort fra Skandiabanken til min samboer er avsendt fra banken men har aldri kommet frem.

 

Min erfaring med DHL:

 

- Sendte en gang noen bilder til en utstilling i St Ives fra London med DHL. De dukket ikke opp da de skulle, og jeg måtte purre og fikk til svar at "de skulle se hva de fikk til". Gikk med hjertet i halsen og visste ikke om bildene mine rakk frem i tide til åpningen før i siste liten.

- Bildene ble sendt i en spesialbygget transportkasse tydelig merket med "fragile" og "this side up". Da de kom tilbake til meg lå kassen på siden i lastebilen, og glasset i ene rammen hadde knust og skåret seg inn i bildefleten og ødelagt bildet fullstendig. Dette var selvsagt det eneste bildet som ble solgt, og negativet er ødelagt av andre og urelaterte årsaker.*

- Sendingen var forsikret (for en fjerdedel av salgsprisen) men DHL kunne bare utbetale forsikringssummen med en sjekk - som selvsagt forsvant i posten.

 

* En tulling som brukte mørkerommet la merke til at det var tomt for såkalt wetting agent og hadde fylt flasken med håndsåpe i stedet, noe som inneholder voks og ødela negativet for meg. Måtte hun brenne!

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Kom på en ting til i den forbindelsen. Det hadde vært interesant å vite hvordan f. eks. DHL fungerer i andre land f. eks. USA, med tanke på kundeservice.

 

Da all posten min fra USA forsvant i over et halvt år, var alt jeg fikk fra posten en bortforklaring og en liten unskyldning. På den tiden abbonemerte jeg på et amerikansk blad. Da de ble kontaktet samtidig med posten, fikk jeg nesten umiddelbart en stor beklagelse fra dem (selv om det ikke i det hele tatt var deres feil), og de sendte meg "back order" på alle bladene jeg ikke hadde fått helt gratis.

Lenke til kommentar

Jeg har en god del erfaringer med forskjellige fraktbyråer - har gjennomført noen handler - og således kan jeg nok legge til mine erfaringer (har heldigvis blitt mer glad enn forbannet), men er ofte jeg blir lei meg - spesielt av Posten.

 

DHL - Ekspress levering - presterer å ikke ringe før de kommer. Og siden pakken ble sendt med slik superprioritet fant de på å kjøre hjem til meg 2 ganger på dagtid (trolig for å forurense miljøet). Helt latterlig å ikke ringe før de dukker opp - ev. for å avtale nytt utleveringssted.

 

Fikk hentet pakken selv på sentralen dems.

 

UPS - fikk pakke levert fra USA gjennom dem. Fra USA til Norge (tirsdag - torsdag). Ganske raskt og var fornøyd med dem - ringte for å avtale levering. En liten uke/to etterpå dumpet krav om toll ned i postkassen. Dette var helt feil da varens verdi lå under tollgrensen - inkludert forsendelse gikk den over. Og skal selvsagt ikke beregnes inkl. forsendelse.

 

Ringe kundeservice og informerte om dette. Var relativt hyggelig dame som tok telefonen. Skulle bli ryddet opp i - og få brev om at det var i orden. Gikk litt tid, men brevet kom og har siden ikke hørt noe fra dem - sånn sett fornøyd.

 

Posten er en annen historie. Men de har bedret seg litt i det siste - må kanskje ikke si det for høyt - venter pakke fra dem meget snart nå.

 

Ellers har jeg vært fornøyd med forsendelsetiden fra HongKong også i det siste. Kanskje det ekle ikke-komme-frem-spøkelset kommer frem når jeg skriver denne posten? Hvem vet.... :!:

Lenke til kommentar

En til med Posten: Samboeren min bestilte i forrige uke et kamera fra CDON. De brukte bare ca 27 timer på å få det frem til Torshov postkontor, hvor det har ligget siden torsdag i forrige uke, klokka 13.28. Men pakkelapp fra Posten har vi aldri mottatt. Forhåpentligvis har ingen andre fått den heller - hadde vært ekstra kjipt om noen andre har hentet et kamera til over 8 tusen.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
DHL - Ekspress levering - presterer å ikke ringe før de kommer. Og siden pakken ble sendt med slik superprioritet fant de på å kjøre hjem til meg 2 ganger på dagtid (trolig for å forurense miljøet). Helt latterlig å ikke ringe før de dukker opp - ev. for å avtale nytt utleveringssted.

 

 

Jeg ringte kundeservice og da spurte jeg om akkurat det der, da ble det sagt at budene måtte betale for telefonsamtaler selv(!) det kan jo forklare det. Men jeg forsto det som de får betalt per pakke også, så jeg tenker at du kan ha endel samtaler før du har "tapt" like mye som på en bomtur.

 

AtW

Lenke til kommentar
En til med Posten: Samboeren min bestilte i forrige uke et kamera fra CDON. De brukte bare ca 27 timer på å få det frem til Torshov postkontor, hvor det har ligget siden torsdag i forrige uke, klokka 13.28. Men pakkelapp fra Posten har vi aldri mottatt. Forhåpentligvis har ingen andre fått den heller - hadde vært ekstra kjipt om noen andre har hentet et kamera til over 8 tusen.

9043082[/snapback]

 

Hvis du har sporingsnummer får du hentet ut pakken med dette. Husk legetimasjon også.

Lenke til kommentar

Det essensielle i denne saken er vel at varen har en verdi på kr.180,- altså under "200 kroner grensen", ergo har DHL ikke hatt noe arbeide med beregning av moms/toll, (noe de hadde hatt hvis varen var verdt kr.201)

 

Jeg tviler på lovligheten at DHL kan kreve kr.419 i gebyr for ei moms/tollfri pakke som dette.

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt til DHL at enten så dropper de kravet fordi det er urimelig høyt i forhold til varens verdi og at varens verdi til under 200 kr.

Ellers kommer du til å sende saken videre til din rutinerte advokat for videre behandling... Og at det får DHL ta konsekvensene av..

Endret av tintin77
Lenke til kommentar
ergo har DHL ikke hatt noe arbeide med beregning av moms/toll, (noe de hadde hatt hvis varen var verdt kr.201)

9046780[/snapback]

Det er antageligvis det som er den store misforståelsen her - de har måttet behandlet dokumentene til pakken uansett - men i dette tilfellet skulle de mest sannsynlig ikke betalt noe moms. De har for såvidt rett til å kreve gebyr for behandlingen som følger med å klarere pakken (selv om den ikke skal betales moms av), men det er lite sannsynlig at det er dette som er årsaken til det høye gebyret. Det må ligge noe annet bak her.

 

Årsaken til at jeg skriver "mest sannsynlig ikke betalt moms" er fordi at årsaken til hele dette rotet kan ligge i at pakken ikke har vært merket skikkelig med verdi. I så fall må de ha sjekket hva det var og anslått en verdi som fort kan ha oversteget 200kr. Og siden frakten da kommer i tillegg blir det fort mange flere 100kr (DHL express er ikke billig)

 

Hadde vært interessant å få sett på dokumentene DHL la ved regningen - om trådstarter hadde giddet å scanne dette.

 

Uansett, denne saken her er nok en fin blanding av feil, for det er totalt urealistisk at dette er vanlig praksis - da hadde flere opplevd lignende saker. Jeg har for eksempel aldri vært borti noen gebyrer over 50kr og har fått forsendelser fra DHL ca 20 ganger.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ellers kommer du til å sende saken videre til din rutinerte advokat for videre behandling... Og at det får DHL ta konsekvensene av..

9047659[/snapback]

 

Det er vel slike innlegg som jeg av og til reagerer litt skarpt på. :hmm:

 

Hvem har jevnlig omgang med "rutinert advokat" annet enn jusstudenter / notoriske kriminelle?

 

Hvilket større selskap "skjelver i buksene" hver gang "en Staff'er/Schiong'er" sender "trusselbrev"?

 

Hvor ligger realitetsbegrepene bak slike innlegg? :ohmy:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Årsaken til at jeg skriver "mest sannsynlig ikke betalt moms" er fordi at årsaken til hele dette rotet kan ligge i at pakken ikke har vært merket skikkelig med verdi.

Neppe. Denslags blir vel i tilfellle oppdaget/ordnet opp i av post/DHL i Tyskland før pakken blir sendt derfra? Vil anta at DHL har temmelig "gedigne" skjemaer hva gjelder spesifisering av varetype/verdi som må være utfylt i forbindelse med innlevering av pakker.

 

Uansett, denne saken her er nok en fin blanding av feil, for det er totalt urealistisk at dette er vanlig praksis - da hadde flere opplevd lignende saker. Jeg har for eksempel aldri vært borti noen gebyrer over 50kr og har fått forsendelser fra DHL ca 20 ganger.

Og flere med deg,(var dog noen som nevnte kr.120 også tror jeg). Medmindre gebyrene ikke har steget med flere hundre prosent, -lite sansynelig, så er det noe riv ruskende galt med hvordan pakken til trådstarter blir "gebyr-belagt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...