Gå til innhold

[løst]Er det tillatt å si [jådd]?

Skavold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som kjent har den grasiøse bokstaven J to forskjellige uttaler, noen sier [je], mens andre sier [jådd]. Er det riktig i forhold til språkråd og alt mulig å i det hele tatt si [jådd]?

Personlig bruker jeg [jådd]. Hva foretrekker du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge ordboka er det heilt lovleg.

j J, j j-en, j-ar (utt je el. jådd) språklyden og bokstavteiknet j / stor J / liten j

Sjølv brukar eg alltid "jådd".

Skrevet

Vi hadde en sånn artig leke med menneskestemme for å lære små barn alfabetet, og jeg husker stemmen ennå..

JÅDD....... JA, SVARET-ER-RIKTIG!

siden har jeg sagt det :p

Skrevet
Jeg sier alltid "je." "Jådd" blir for snålt for meg :p

8790919[/snapback]

når jeg har lest gjennom tråden, høres begge måtene helt fjerne ut :p teite ord.

Selv sier jeg vel både [je] og [jådd]...

Skrevet

Med tanke på brukernavnet ditt kan det jo nesten virke som om du er romsdaling. Jeg bor i Molde, prater hovedsaklig moldenser, men sier [jådd] ...

Skrevet (endret)
Vi hadde en sånn artig leke med menneskestemme for å lære små barn alfabetet, og jeg husker stemmen ennå..

JÅDD....... JA, SVARET-ER-RIKTIG!

siden har jeg sagt det :p

8794343[/snapback]

HAHAHAHAHA!! Jeg og husker det spillet :p

On topic: Jeg sier JÅDD hvis jeg staver noe, men JE hvis det er kun for å si bokstaven liksom. JÅDD er så harry.

EDIT: Glemte et ord som fikk hele posten til å bli ustemt :p

Endret av Missy TommeN
Skrevet

sier for det meste Je, er fra nordland og virker som de fleste der sier je. Er hvertfall mitt inntrykk.

Jådd virker mye mer formelt, og har kun sagt det et par ganger på skolen.

Skrevet

Saken er løst, og/-eller trådstarter har bedt om stenging. Ønskes saken gjenoptatt kan dette innlegget rapportères, og tråden vil bli vurdert gjenåpnet.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...