Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden


Anbefalte innlegg

Noen som har testet maskinen med Intel Turbo Memory?

Lurer på å skaffe meg en 1GB brikke med det.

Skulle gi bra ytelsesøkning i boot time og application loading, siden disken min er 5400rpm og ITM omtrent ikke har søketider og aksesstider.

 

Noen som har noen ideer rundt dette?

 

Det er jo så billig at du merker det ikke på kontoen, så jeg kjøpte en for å prøve. Jeg tror ikke det er noen særlig forskjell, rett og slett fordi minnet er for lite. 512 MB til ReadyDrive og 512 MB til ReadyBoost er noe lite.

 

Kjøp en SD-brikke som tidligere foreslått her i tråden ;)

 

Ok jeg kan gjerne prøve en SD-brikke. Hvilken størrelse anbefaler du? Dobbelte av RAM? Da blir det 4GB SDHC brikke. Er M1330 SDHC kompatibel, eller tar den bare standard SD-brikker?

Kan jeg regne med noen bedring i ytelsen med en sånn brikke?

 

trykker du deg en eller to sider tilbake i denne tråden vil du finne svar...

 

Jeg klikket meg et par sider tilbake, og ettersom jeg skjønner, er den SDHC-kompatibel :)

Så hvis jeg velger 320GB (5400rpm) og så setter i et 4GB SDHC-kort så vil jeg merke en forbedring i ytelsen...?

Hvis du klikker deg tilbake til der du var når du fant det informative innlegget om SD kort så står det også der at du vill merke stor forskjell ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok jeg kan gjerne prøve en SD-brikke. Hvilken størrelse anbefaler du? Dobbelte av RAM? Da blir det 4GB SDHC brikke. Er M1330 SDHC kompatibel, eller tar den bare standard SD-brikker?

Kan jeg regne med noen bedring i ytelsen med en sånn brikke?

 

trykker du deg en eller to sider tilbake i denne tråden vil du finne svar...

 

Ok, lest det nå, da går det inn en 4GB brikke i kveld. Da bør en 5400rpm disk oppleves som en 7200rpm disk når det gjelder lasting av programmer da tenker jeg, i tillegg så driver jeg med behandling av lydfiler på opptil etpar timer i CD-kvalitet, og mellomlagring burde da gå raskere tenker jeg.

sdhc_logo.gifUltra%20II%204GB%20SDHC_straight_large.jpgultradva.jpg

 

Leste noe om at dette kortet har 11MB/sek lesing og 10MB/sek skriving, men er det maks eller minste garanterte hastighet?

Endret av ^xRun^
Lenke til kommentar
hvilke spill går bra på pcen her?

er skjerkort bedre en 7600?

 

Selv har jeg ikke prøvd noe annet enn Half Life 2, Europa Universalis III og Far Cry. Alle de kjører uten problemer.

Skjermkortet er noe svakere enn 7600. Er et ca. 50% raskere 7400 kort med støtte for DX10

 

Er det slik at om jeg velger Wireless-N kortet så tar dette over Express card-slotten på maskinen?

 

Nei. Men om du skal ha med fjernkontrollem som følger med PC-en, tar den opp express card-slotten. WiFi er mini-PCIe kort som sitter bak et deksel underpc'en. PC-en har plass til to stk. mini-PCIe, så du kan ha f.eks. wifi + 3G eller wifi+Intel Turbo Memory.

 

 

Så WiFi følger med uansett om du velger N-kort eller det andre?

 

 

Grubler også på valget mellom CPU.

 

Denne:

 

Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T7250 (2,00 GHz, 2 MB L2-buffer, 800 MHz FSB) [inkludert i prisen]

 

Eller den:

 

Intel® Core™ 2 Duo T7500-prosessor (2,20 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-buffer) [legg til 890.00 kr eller 45,-/måned-1]

 

 

Den dyreste er klokket opp med 0,2 GHz og har dobbelt med cache minne, slik jeg ser det. Koster også nærmere 900 kr mer.

 

Skal drive med photoshop, kanskje musikkredigering og noe videoredigering, så da lurer jeg på om "forbedringene" i den dyreste CPUen har veldig mye å si til slikt bruk.

 

Og hvor mye GB er det fornuftig å velge i en bærbar pc i og med at pcen har jo en tendens til å gå tregere om man fyller opp harddisken. Sikter da på valget om å kjøre på med en 320 gb 5400 rpm eller en 200 gb 7200 rpm harddisk.

 

Ring inn og si at du vil ha den med T7300 prosessoren istedenfor t7250.. Da må du ut med 200kr ekstra.. og får da 4mb cache osv.. Jeg personlig ville heller gått for 200gb med 7200rpm fremfor 320gb 5400rpm..

Lenke til kommentar
Hmm...hvilken harddisk skal jeg velge:

200 GB (7200 rpm) eller

320 GB (5400 rpm)...?

 

Noen som har en kort forklaring på hva forskjellen er? Hvilke forskjeller vil jeg merke når jeg bruker maskinen? (jeg er litt grønn når det gjelder harddisker...)

 

Når det gjelder harddisk ville jeg helt klart gått for mer lagringskapasitet istedenfor raskere omdreiningshastighet. Er i utgangspunktet liten forskjell mellom 5400rpm og 7200rpm, så 120GB ekstra kapasitet er langt mer verdt det, spør du meg... (Selv har jeg 200GB 7200rpm Hitachi harddisk. Hadde 120GB WD harddisk når jeg kjøpte maskinen - med ReadyBoost merker jeg knapt forskjell på de to harddiskene... Skulle gjerne hatt 120GB ekstra da maskinen raskt fylles opp med filmer, musikkvideoer og spill og programmer...)

 

Liten kommentar til ytelsesforskjellen mellom 200GB 7200RPM og 320GB 5400RPM:

 

- Større datatetthet gir høyere ytelse. Det betyr, en 200GB 7200RPM yter bedre enn en 160GB 7200RPM, dermed kan en disk med stor kapasitet yte bedre enn en disk med mindre kapasitet selv om den minste disken har større omdreiningshastighet, dette er tilfelle i en del sammenligningssaker, og når kapasiteten er såpass mye større som her, så vil jeg tro at 320GB 5400RPM faktisk yter bedre enn, i hvertfall like bra som 200GB 7200RPM, så om prisforskjellen ikke er stor bør ikke valget være vanskelig :)

Lenke til kommentar
Hmm...hvilken harddisk skal jeg velge:

200 GB (7200 rpm) eller

320 GB (5400 rpm)...?

 

Noen som har en kort forklaring på hva forskjellen er? Hvilke forskjeller vil jeg merke når jeg bruker maskinen? (jeg er litt grønn når det gjelder harddisker...)

 

Når det gjelder harddisk ville jeg helt klart gått for mer lagringskapasitet istedenfor raskere omdreiningshastighet. Er i utgangspunktet liten forskjell mellom 5400rpm og 7200rpm, så 120GB ekstra kapasitet er langt mer verdt det, spør du meg... (Selv har jeg 200GB 7200rpm Hitachi harddisk. Hadde 120GB WD harddisk når jeg kjøpte maskinen - med ReadyBoost merker jeg knapt forskjell på de to harddiskene... Skulle gjerne hatt 120GB ekstra da maskinen raskt fylles opp med filmer, musikkvideoer og spill og programmer...)

 

Liten kommentar til ytelsesforskjellen mellom 200GB 7200RPM og 320GB 5400RPM:

 

- Større datatetthet gir høyere ytelse. Det betyr, en 200GB 7200RPM yter bedre enn en 160GB 7200RPM, dermed kan en disk med stor kapasitet yte bedre enn en disk med mindre kapasitet selv om den minste disken har større omdreiningshastighet, dette er tilfelle i en del sammenligningssaker, og når kapasiteten er såpass mye større som her, så vil jeg tro at 320GB 5400RPM faktisk yter bedre enn, i hvertfall like bra som 200GB 7200RPM, så om prisforskjellen ikke er stor bør ikke valget være vanskelig :)

 

Takker for svar :) Da blir det nok 320 :thumbup:

Lenke til kommentar
Ok jeg kan gjerne prøve en SD-brikke. Hvilken størrelse anbefaler du? Dobbelte av RAM? Da blir det 4GB SDHC brikke. Er M1330 SDHC kompatibel, eller tar den bare standard SD-brikker?

Kan jeg regne med noen bedring i ytelsen med en sånn brikke?

 

trykker du deg en eller to sider tilbake i denne tråden vil du finne svar...

 

Ok, lest det nå, da går det inn en 4GB brikke i kveld. Da bør en 5400rpm disk oppleves som en 7200rpm disk når det gjelder lasting av programmer da tenker jeg, i tillegg så driver jeg med behandling av lydfiler på opptil etpar timer i CD-kvalitet, og mellomlagring burde da gå raskere tenker jeg.

sdhc_logo.gifUltra%20II%204GB%20SDHC_straight_large.jpgultradva.jpg

 

Leste noe om at dette kortet har 11MB/sek lesing og 10MB/sek skriving, men er det maks eller minste garanterte hastighet?

 

Jeg vil tro at det er maks lese og skrive hastighet. Men med det sagt, er 10MB/s en BRA hastighet på SD-kort.

 

 

EDIT: Leste nettopp opp litt om SDHC kort og har nå kommet til den konklusjon at 10MB/s lese/skrive hastighet er vilkårlig lese/skrive-hastighet. SanDisk sine SDHC kort av klasse 6 virker å ligge på omlag 20MB/s maks hastighet.

Endret av Magic
Lenke til kommentar

Tror Schenker har STORE problemer for tiden...

 

"The service is closed for maintenance (17:55 - 23:59). Please try again later. "

 

Enten har det vært ERROR eller denne informative meldingen jeg har skrevet over helt siden jeg bestilte PCn min...

Endret av Harmony
Lenke til kommentar

Virker som om det er få her som har kjøpt med et av disse alternativene:

 

1 års Business Accidental Damage Support - temapakke [legg til 623.75 kr eller 32,-/måned-1]

 

2 års Business Accidental Damage Support - temapakke [legg til 1,186.25 kr eller 60,-/måned-1]

 

3 års Business Accidental Damage Support - temapakke [legg til 1,748.75 kr eller 89,-/måned-1]

Ulykker kan skje. Oppgrader og få full dekning, og total sinnesro

 

4 års Business Accidental Damage Support - temapakke [legg til 2,386.25 kr eller 121,-/måned-1]

 

 

Jeg kommer aldri til å kjøpe meg en bærbar igjen uten en slik forsikring. Mulig jeg bestiller en XPS m1330 i kveld og da regner jeg med at jeg velger en forsikring på enten 3 eller 4 år.

Lenke til kommentar
Virker som om det er få her som har kjøpt med et av disse alternativene:

 

1 års Business Accidental Damage Support - temapakke [legg til 623.75 kr eller 32,-/måned-1]

 

2 års Business Accidental Damage Support - temapakke [legg til 1,186.25 kr eller 60,-/måned-1]

 

3 års Business Accidental Damage Support - temapakke [legg til 1,748.75 kr eller 89,-/måned-1]

Ulykker kan skje. Oppgrader og få full dekning, og total sinnesro

 

4 års Business Accidental Damage Support - temapakke [legg til 2,386.25 kr eller 121,-/måned-1]

 

 

Jeg kommer aldri til å kjøpe meg en bærbar igjen uten en slik forsikring. Mulig jeg bestiller en XPS m1330 i kveld og da regner jeg med at jeg velger en forsikring på enten 3 eller 4 år.

Jeg har 3 år forsikring... Den fungerer slik at om 2 år og 11 månder når Pcn går i asfalten så får jeg helt garantert ny PC tilsvarende prisen i samme serie da... Og da er nok XPS M1330 mildt sagt utgått....

Lenke til kommentar
Tror Schenker har STORE problemer for tiden...

 

"The service is closed for maintenance (17:55 - 23:59). Please try again later. "

 

Enten har det vært ERROR eller denne informative meldingen jeg har skrevet over helt siden jeg bestilte PCn min...

 

Dem har ikke problemer, sånn er sida dems lagd, den går ned for telling etter kl 18 på hverdager og nede i helger, hvert sånn helt sida jeg kan huske....

 

Gå på schenker.no og bruk heller den manuelle metoden, da vil du få siste status på forsendelsen din

Lenke til kommentar
Argh, vifta på maskina mi går når jeg ikke har oppe andre programmer enn F-secure antivirus, msn og utorrent (+ det som vista kjører i bakgrunnen). Har tatt clean install av vista, og har ikke lagt inn noe særlig med crap. Forventer at maskina skal kjøre uten støy når den praktisk talt ikke er i bruk! Er det kjølepastaen? Leste noe om det ca 80sider bakover. Noen andre som opplever/har opplevd det samme?

Nå har jeg tatt en ny clean install. Maskina presterete å måtte bruke vifte regelmessig uten noen programmer installert. Har lagt inn RightMark CPU click utility, noe som ser ut til å ha hjulpet litt. CPU blir like varm (idletemp ~47grader), men viften går ikke så ofte. Er det program på dell-supportsidene jeg bør installere? Bør jeg ringe dell og få dem til å sende en fyr til å fikse det? Jeg må nesten finne ut av det før midten av januar, da jeg drar til Hong Kong for et halvt år.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Tror Schenker har STORE problemer for tiden...

 

"The service is closed for maintenance (17:55 - 23:59). Please try again later. "

 

Enten har det vært ERROR eller denne informative meldingen jeg har skrevet over helt siden jeg bestilte PCn min...

 

Dem har ikke problemer, sånn er sida dems lagd, den går ned for telling etter kl 18 på hverdager og nede i helger, hvert sånn helt sida jeg kan huske....

 

Gå på schenker.no og bruk heller den manuelle metoden, da vil du få siste status på forsendelsen din

Ok, jeg skjønner.. Men jeg forstår meg ikke på selve siden nå... Hvor skal jeg gå? Link? Og hvilket nummer skal jeg skrive inn? Og hvor finner jeg det? På den elektroniske pakkseddelen?

Lenke til kommentar
Virker som om det er få her som har kjøpt med et av disse alternativene:

 

1 års Business Accidental Damage Support - temapakke [legg til 623.75 kr eller 32,-/måned-1]

 

2 års Business Accidental Damage Support - temapakke [legg til 1,186.25 kr eller 60,-/måned-1]

 

3 års Business Accidental Damage Support - temapakke [legg til 1,748.75 kr eller 89,-/måned-1]

Ulykker kan skje. Oppgrader og få full dekning, og total sinnesro

 

4 års Business Accidental Damage Support - temapakke [legg til 2,386.25 kr eller 121,-/måned-1]

 

 

Jeg kommer aldri til å kjøpe meg en bærbar igjen uten en slik forsikring. Mulig jeg bestiller en XPS m1330 i kveld og da regner jeg med at jeg velger en forsikring på enten 3 eller 4 år.

Jeg har 3 år forsikring... Den fungerer slik at om 2 år og 11 månder når Pcn går i asfalten så får jeg helt garantert ny PC tilsvarende prisen i samme serie da... Og da er nok XPS M1330 mildt sagt utgått....

Fristande :)

Lenke til kommentar

Ang forsikring så vil jeg nok ta 2 eller 3 år siden levetiden på laptopen har nok nådd peak etter 2år.

Dell kjører samme ordning som Elkjøp måtte gi seg med virker det som; Du får et produkt tilsvarende i pris og ikke kvalitet noe som selvfølgelig får folk til å dumpe pcen :p

Hadde du visst at du fikk en ny 1330 og din var fin ville ikke like mange gjort det sikkert.

Men jeje er en god deal absolutt. Så lenge de ikke nekter å gi deg ny :D

Men stod som et av tipsene på den hvordan få mest ut av Dell "artikkelen" jeg leste for en stund tilbake.Så det lønner seg nok....spesielt med småbarn i huset :D

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har egentlig ventet på 1530, men denne blir mer og mer fristende! :)

 

Har noen spørsmål som jeg håper dere kan svare på, orker nemlig ikke å bla meg igjennom 133 sider her ;)

 

1. Hvordan er batteritiden??

2. Finnes det gode drivere til XP slik at jeg kan fjerne Vista?

3. Hvor lang er leveringstiden?

4. Finnes det noen spesielle rabatter for tiden?

5. Klarer 1330 å kjøre battlefield 2 ??

6. Er det lett å bytte ram på den?

 

Evt. andre ting jeg bør ta i betraktning før jeg kliner til med denne? Står mellom denne, 1530 eller Macbook.

Endret av kesse
Lenke til kommentar
Ang forsikring så vil jeg nok ta 2 eller 3 år siden levetiden på laptopen har nok nådd peak etter 2år.

Dell kjører samme ordning som Elkjøp måtte gi seg med virker det som; Du får et produkt tilsvarende i pris og ikke kvalitet noe som selvfølgelig får folk til å dumpe pcen :p

Hadde du visst at du fikk en ny 1330 og din var fin ville ikke like mange gjort det sikkert.

Men jeje er en god deal absolutt. Så lenge de ikke nekter å gi deg ny :D

Men stod som et av tipsene på den hvordan få mest ut av Dell "artikkelen" jeg leste for en stund tilbake.Så det lønner seg nok....spesielt med småbarn i huset :D

Du har ett poeng.. Men poenget mitt; Dette er inngangsbiletten for å få en XPS, ved Dell forsikringen skal du få en tilsvarende modell etter ulykke har tatt sted.. om 3 år eksisterer ikke denne modellen mer, det vil si at du vil da få den XPSn som da ligger i det prisleiet, og den er mildt sagt 3-4 ganger bedre enn dagens XPS M1330 :)

 

Dette er luken jeg har satset på..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...