Gå til innhold

Kan noen anbefale et ultrazoomkamera?


Anbefalte innlegg

Er det egentlig så stor fysisk forskjell på FZ50 mot eks. FZ8 og S3IS eller S5IS? Det høres ut som store forskjeller her i tråden.

Det er rundt dobbelt så tung som FZ8, ca halvannen ganger så tung som S3IS og S5IS, og ca tre ganger så tung som din TZ1. Den er omtrent like tung som Nikon D40 og Canon 400D med kitobjektiv, bare at den har et mye større brennviddeomfang, og bildestabilisator etc.
Jeg vurderer selv FZ50, men må si jeg tviler litt nå når jeg leser om dette "droget" det kan virke som å ha med seg på fottur. Er vant til DMC-TZ1 på tur til nå.

Det er ikke noe verre å ha med seg enn speilrefleks, og som du kanskje har lest (hvis du har lest om Himalaya-turen), hadde Per-Inge Østmoen med seg to stk. Canon 5D med hhv 24-105 f/4L IS og 70-200 f/2.8L IS + to stk 580EX-blitzer til Mount Everest! Så selv om det unektelig er tyngre å dra på, er det heller ikke noen stor sak...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Negative her, med Canon, er at du ikke har manuel zoom/fokusering på objektivet som på Fujifilm sine.

...eller Panasonic.

 

La meg også si det slik: har man først hatt ultrazoom med mekanisk zoomring vil man meget lite trolig tilbake til motorisert zoom. Ingen faste trinn man er låst til, og lynkjapp zooming, bruker ikke ekstra strøm på zooming (samt ved hvert eneste av/påslag, da jo objektivet dyttes ut/trekkes inn).

Det gjør jo også oppstartstiden (og avsluttiden) merkbart kortere. Mens det på S3 IS, FZ7/8 og liknende er "klikk-virr-virr-virr-KLART" er det på FZ50/S6500/9600 bare "klikk-KLART". Det merkes.

 

Fysisk er forøvrig selve husene til FZ8/9 og FZ50 ganske like, det er objektivet som stikker mer ut på FZ50, men så kommer det til gjengjeld ikke lenger ut heller. På FZ7/8 tyter jo også dette ut, men er selvsagt kortere i av-stilling på skuldra/i veska.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Fysisk er forøvrig selve husene til FZ8/9 og FZ50 ganske like, det er objektivet som stikker mer ut på FZ50, men så kommer det til gjengjeld ikke lenger ut heller. På FZ7/8 tyter jo også dette ut, men er selvsagt kortere i av-stilling på skuldra/i veska.

Men likevel ikke å komme bort fra at FZ50 er dobbelt så tungt som FZ8...
Lenke til kommentar

Neida, men det har iallfall ikke skremt meg fra å alltid henge det på skuldra på tur. Eller i hånden. Faktisk går jeg som regel med det nærmest låst fast i hånda, grunnet det gode grepet. Har aldri latt meg plage av vekten. På en 5-dagers Spaniatur sved jeg av 700 bilder, hadde kameraet for hånden hele tiden, og ble ikke sliten.

Smak og behag skal man jo ha respekt for, men her er iallfall min erfaring med størrelsen og vekten.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Hmm store forskjeller på vekt ja, men når jeg tenker etter synes jeg faktisk TZ1 er altfor lett og jeg har nesten vært redd for å "schwuppe" det ut av hendene når jeg er litt svett og sliten og skal dra opp kameraet for å ta noen bilder, ikke godt å holde i det hele tatt når man er ute på annet enn spankuleringer.

 

Så litt tyngde og et bedre grep er nok ikke bare negativt. Men halvannen gang så tungt som S5 IS.... hadde sistnevnte hatt samme specs som FZ50...

 

Det virker dog som det er mye letter å få tak i tilleggsutstyr til Canon enn Panasonic, og kanskje bedre support og community...

 

Ang zoom.

 

Jeg synes 12-12,5x er veldig bra som utgangspunkt og jeg merket, riktignok på mitt dårlige TZ1, at jeg ikke hadde stor glede av full zoom, det ble for kronglete.

Men det er nok også fordi den var motorisert og fordi jeg måtte titte på skjerm uansett og det var da vanskelig å holde det stille nok og man ble aldri "ett" med kameraet.

 

Man får jo et helt annet grep på et kamera som FZ50, og man har mulighet til å sette på tilleggsutstyr, så rundt 12x optisk zoom holder vel godt som utgangspunkt?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er det noen som har førstehånds erfaring med dette? (Ja, jeg skal innrømme at jeg ser meg litt blind på 18x zoom)

 

Spranget fra rundt 380 - 420mm til drøye 500 på SP-550 er mindre enn du tror. Jeg lånte en gang en 1.7x konverter til mitt daværende Olympus C-750 ultrazoom (en forgjenger til SP-550). Det hadde i utgangspunktet 38-380mm, og havnet da på 646mm på full tele. Men det var nesten overraskende liten effekt fra mine 380mm. Det er egentlig mest å hente i området fra 0x zoom til rundt 350-400mm. Så det å henge seg opp i 504 kontra drøye 400 mm påde andre kandidatene tror jeg ikke du skal vektlegge. Det er selvsagt en imponerende brennvidde, men det betyr jo også svært mye kompromisser, og det har fått blandet mottagelse i tester. Et slikt monsterobjektiv vil jo nødvendigvis ha flere svakheter enn litt mer "normal" ultrazoom-brennvidde.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Ser at Canon Powershot S3IS har blitt anbefalt nokre gongar, men skal du først kjøpe i denne serien så trur eg det kan vere en idé å sjå litt nærare på S5IS'en. Du får litt meir av det meste, i tillegg til å kunne bruke Canon sine SpeedLite blitzar.

 

Har endel erfaring med S2IS som eg har vore veldig godt fornøgd med på dei fleste område. Så lenge ein ikkje har helde på for mykje med DSLR, men vil ha noko litt større enn dei fleste enda meir kompakte kamera'a så er denne plattforma veldig grei.

 

12x zoom er sjøvsagt veldig kjekt, det einaste er at vidvinkelen er litt dårlig, men med en konverter blir den plutselig mykje bedre.

Etter mi meining får du veldig mykje fotoglede frå S(X)IS kamera'a og det er eit veldig greit kamera å holde på med før ein evt tek steget vidare opp på DSLR

Lenke til kommentar

Gikk for s5 is jeg iallefall. Har noen kompiser som har s3 is og de er meget fornøyde med det.

I tillegg er jeg ikke interessert i å begynne med objektiver og "stash" helt enda, økonomien strekker ikke helt til ;)

 

Andre ting er jo forholdsvis lav vekt, vridbar skjerm, mulighet for gode video-opptak og en veldig decent alt-i-ett pakke.

 

Får heller kjøpe meg et skikkelig speilrefleks når jeg begynner å jobbe :p

Lenke til kommentar
så, det å gå for et, eksempel, fujifilm med ca. 10x zoom, så vil man ikke merke den aller største forskjellen. I forhold til 15x zoom f.eks. altså.

 

Antall x zoom er et svært vidt begrep. Det er minste og største brennvidde som teller, og hva du da prioriterer. Fuji's S6500 og S9600 har 10.7x, ikke 10x, for å pirke litt. Men brennvidden går fra 28 - 300mm. Panasonic FZ50 og Canon S2/S3/S5 har 12x og spenner fra 35 - 420mm (iallfall FZ'en, mener Canon er temmelig lik. Så som du ser er det jo ikke mye forskjell på faktorene 10.7x og 12x, men det er jo store forskjeller på brennviddene. Fuji har en markant bedre vidvinkel med sine 28mm, men stopper altså en god del tidligere på tele med sine 300mm. De andre nevnte har da dårligere vidvinkel med sine 35mm, men betydelig lengre tele til 420mm (eller deromkring). Og akkurat områdene 28-35 og 300-420 er merkbare. Da er m.a.o. spørsmålet hva du synes er mest gildt. Vidvinkel er praktisk til f.eks. innebilder i selskaper o.l. der man vil ha med seg mest mulig e ett bilde. Men ute på tur er det jo spennende å kunne dra inn dyr og fugler på nært hold. Selv valgte jeg det siste, da jeg er mer ute på tur enn inne i selskaper. Landskapsbilder synes jeg blir helt greie med "bare" 35mm.

 

Av andre ting å nevne er bildestabilisator på Canon og Panasonic, men ikke på Fuji. Fuji's LCD er også kun leddet i én retning, for vipping opp og ned, ikke rundt til siden. Det blir jo også litt ujevnt parti å sammenlikne Canons mellomstore med Fuji og Panasonics SLR-størrelse, men det er nå så. Husker ikke helt detaljene på Fujis to nyeste, men hvis de ikke har forbedret skjermene fra forgjengerne, er iallfall LCD'en betydelig dårligere på oppløsningen enn Panasonic, som har over 200 000 punkter på både LCD og elektronisk søker, som gir meget gode søkebilder

 

Det var vel oppsummert dagens skrivekløe.....

Lenke til kommentar
Kommer Canon ofte med firmware oppgraderinger?

8805589[/snapback]

Nei, det er vel ikke ofte, og i hvert fall ikke til PowerShot kameraene...

Men det finnes jo spennende 3.part oppgraderinger, som heldigvis ikke erstatter firmware, men utvider funksjonaliteten og legges som fil på minnekortet.

Dette er diskutert i egen tråd, men S3 (og de andre Digic II modellene) får bl.a. Raw-støtte og live histogram.

Lenke til kommentar
Er det verdt pengene å gå skrittet fra Canon S3IS til S5IS? Så langt jeg kan se er ikke forskjellene de helt store.

8805553[/snapback]

Sammenligning på dpreview

 

Det viktigste er bedre prosessering med Digic III, ansiktsgjenkjenning, større skjerm, bedre oppløsning og blitzsko

Er veldig fornøyd med min S3, skjermen er ikke stor, men vridbart er veldig kjekt!! Bruker bare søkeren nå, så varer batteriene kjempelenge. Har ikke savnet kraftigere blitz.

Og 6 Mp holder for de fleste av oss!!

En viktig fordel med S3 er at det finnes gratis 3.part programmer som gir ekstra snacks som Raw og live histogram (se egen tråd), det tar nok tid før det kommer på S5...

Og du får rasende mye for pengene, da!! Ligger under 3400 nå, men S5 er også under 4 lapper...

Et kjempemessig reise/turkamera, meget kompakt, og mange kraftige funksjoner.

Lenke til kommentar
Er det verdt pengene å gå skrittet fra Canon S3IS til S5IS? Så langt jeg kan se er ikke forskjellene de helt store.

Spør du meg, er mulighet for ekstern blitz alene verdt hver krone. Ganske sikker på at du også vil få bedre støyhåndtering, dette kameraet kommer jo etter 1D Mark III, og Canon har tydelig gjort hjemmeleksen sin når det gjelder støy! Det er selvfølgelig ikke sikkert at de samme ingeniørene har fått boltre seg, men det er heller ikke helt utenkelig. At kameraet også bruker Digic III-prosessoren kan også indikere at noe har skjedd...

 

Ekstra software kommer nok ganske snart, vil tippe at det er en relativt liten jobb å modifisere S3-programmene til S5, selv om det er forskjellig prosessor i kameraene.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Ganske sikker på at du også vil få bedre støyhåndtering...

 

At kameraet også bruker Digic III-prosessoren kan også indikere at noe har skjedd...

8812358[/snapback]

Ja, støyhåndteringen er vel ikke S3'en beste side... Skal prøve litt med manuell ISO, på auto blir den sikkert satt unødvendig høyt. Og vær obs på at sportsprogrammet (som jeg har forsøkt på actionbilder av barna) låser ISO på maks, selv i knallsol, slik at du får masse støy...

 

Digic III har ansiktsgjenkjenning, som kan være nyttig hvis du fotograferer mye portretter. Da får du bl.a. optimal fokusering hvis du har flere ansikter på bildet, i forskjellig avstand. Vanligvis vil kameraet stille inn på bakgrunnen, hvis ikke et av de er i midten.

 

...vil tippe at det er en relativt liten jobb å modifisere S3-programmene til S5, selv om det er forskjellig prosessor i kameraene.

Nei, nettopp derfor er det en stor jobb i følge gutta bak programmet:

DIGIC III (G7, A570IS, S5IS) is not supported. It might be possible, but reverse engineering takes alot of time, and nobody seems to be working on it right now
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...