Gå til innhold

Realistisk vann i spill. Elver og fossefall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så langt er jeg mest imponert over vannet i Bioshock når flyet krasjer inn i den tunnelen.

8784922[/snapback]

Bioshock bruker vel bare vanlige shadere som alle andre spill, bare av bedre kvalitet. Selv om scenen i seg selv er imponerende, så er det fremdeles bare scriptet. Ikke veldig imponerende når det gjelder vannteknologi. Hydrophobia er langt mer imponerende pga. vannet oppfører seg som vann. Selvsagt gjenstår det å se hvordan dette fungerer, og hvor bra vannet blir sammenlignet med dagens shader-vann.

8785246[/snapback]

Lair har vel dynamisk vann..

8787686[/snapback]

Ikke etter det jeg kan se. Bare vanlig pixel shader. Hva gjør vannet i Lair dynamisk?

8788418[/snapback]

Feil.

 

Bioshock har rimelig dynamisk vann som skal kunne tilpasse seg mange situasjoner. Ikke like avansert som CGIfilmene som ble linket tidligere, men en god kombinasjon av enkel vannfysikk(altså svært avansert i spillforstand) og lur bruk av shadere, tekstureffekter, og partikler. De har hyret inn en egen programmerer til å ta seg av vannfysikken, og en egen art-designer til å ta vanneffektene. Altså langt mer enn de fleste vanlige spill. Selvfølgelig brukes nok scripting også, men det er ikke til å komme unna på dette tidspunktet.

 

Lair har simulerte 3Dbølger, altså beveger sjøen seg i 3D basert på landmassene og objektene i sjøen, og shaderne legges oppå det igjen. Hvis noe kræsjer i sjøen så vil dette lage dynamiske 3Dringer i vannet. Mest sannsynlig ikke like avansert som Bioshock, som tross alt handler om vann, men likevel ett godt hakk over de fleste spill.

 

Begge disse er eksempler på langt mer dynamisk vann enn man er vant med. Utover i denne generasjonen kommer man nok til å se mye mer av dette, inkludert mer dynamiske og simulerte elver og dammer slikt, selvom det selvfølgelig kommer til å være relativt primitivt i forhold til "ekte" vannsimulering.

Lenke til kommentar

Kom til å tenke over at jeg satt og spilte GTA Vice City Stories en dag her og falt ut i sjøen. Da la jeg merke til at RockStar hadde animert sjøen som et 3d-objekt. "Lurt", tenkte jeg! Dette er jo egentlig en ganske smart måte å gjøre det på. Legg på masse shaders oppå der igjen så vil det nok se ganske bra ut.

 

Men "ekte" vannsimulering er nødt til å koste ekstremt mye maskinvare med tanke på regnekraft, ettersom ingen har en klar definisjon på hvordan det oppfører seg. Men det blir nok skal dere se! Utviklingen av slike ting har gått ekstremt fort siden vi kom over år 2000 og enda fortere skal det nok gå! Så jeg ser ikke bort fra at dette vil være en realitet innen 2015, kanskje før også. Med tanke på at det som kommer ut av spill og teknologi akkurat nå ble utviklet for en del år siden. Så innen 2015, har det nok kommet en god del heavy shit! :)

Lenke til kommentar

Hehe, skjønner at jeg var på bærtur. Jeg hadde sett den tidligere posten om at lait hadde den effekten at hvis du kastet f.eks en fiende i vannet så ville det oppstå ringer rundt fienden.. En simpel versjon av the real thing. Det var da jeg kom på kameo. Når hun svømmer eller hopper i vannet blir det ringer rundt henne.

 

Er jeg fortsatt på bærtur?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...