Gå til innhold

Tråden om 1:1 pixelmapping


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm... Spørsmålet er jo om dette er EDID sin feil? I såfall kanskje det hadde blitt bedre med en ny edid som var 100% riktig?

 

Anovo norge er i alle fall HELT uinteresert i å gi ut noe info om dette, og skal absolutt ha meg til å sende inn tv'en. IKKE FAEN. Jeg sender den gjerne inn, HVIS JEG FÅR INFO. Har så dårlig erfaring med anovo fra før at jeg gir ikke fra meg noen av mine eiendeler til dem før jeg vet hva de planlegger å gjøre med dem.

 

Jævli dårlig.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Ok eg også kan nå bekrefte at 1:1 pixelmapping fungerer på Tatung 32" både over VGA og DVI/HDMI! Og han overscanner heller ikkje :)

Og BTW DVI/HDMI er heilt klart verdt det ekstra trøblet det er å få det til!

 

men EDID dataene er feil på skjermen over DVI/HDMI så det er ikkje så enkelt å få til, spessielt i Vista.

Vista er ganske streng på å følge maksverdiene beskrevet i skjermens EDID så Vista nekter å kjøre skjermen i oppløsninger over 1280x720 uten å kjøre interlacing.

For å få skjermen til å støtte 1360x768 i vista må du flashe EDID dataene på skermen til ein ny som støter 1360x768.

 

Dette kan du gjøre i Powerstrip (i registert version) under

Options-Monitor Information-Options-Update EDID

Så velg filen med den nye EDID'en.

 

Husk og velg riktig skjerm heilt oppe om du kjører to skjermer!

 

Eg har lagt ved EDID'en eg bruker no.

Dette er den orginale bare med endrede maks verdier.

Beklager at jeg gjenoppliver denne gamle tråden, men jeg har ikke sett den før nå -_-

 

Jeg har oppdatert EDID vha Powerstrip på min Tatung V32MCHK, men får fortsatt ikke til å kjøre i 1360x768. Når jeg setter opp en custom resolution i Nvidia Control Panel med oppløsning 1360x768, 60hz og null interlacing, så får jeg "Custom mode test failed".

 

Setter jeg opp 1360x760, 60hz m/interlacing, får jeg opp 1920x1080 60i på TV'en, og testen fungerer. Forsøker jeg så å sette TV'en til denne oppløsningen, så får jeg bare velge 30hz i Nvidia Control panel, som gjør at bildet flimrer (title-bar i vinduene på desktop'en, f.ex.)

 

Hva gjør jeg galt? :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
Ok eg også kan nå bekrefte at 1:1 pixelmapping fungerer på Tatung 32" både over VGA og DVI/HDMI! Og han overscanner heller ikkje :)

Og BTW DVI/HDMI er heilt klart verdt det ekstra trøblet det er å få det til!

 

men EDID dataene er feil på skjermen over DVI/HDMI så det er ikkje så enkelt å få til, spessielt i Vista.

Vista er ganske streng på å følge maksverdiene beskrevet i skjermens EDID så Vista nekter å kjøre skjermen i oppløsninger over 1280x720 uten å kjøre interlacing.

For å få skjermen til å støtte 1360x768 i vista må du flashe EDID dataene på skermen til ein ny som støter 1360x768.

 

Dette kan du gjøre i Powerstrip (i registert version) under

Options-Monitor Information-Options-Update EDID

Så velg filen med den nye EDID'en.

 

Husk og velg riktig skjerm heilt oppe om du kjører to skjermer!

 

Eg har lagt ved EDID'en eg bruker no.

Dette er den orginale bare med endrede maks verdier.

Beklager at jeg gjenoppliver denne gamle tråden, men jeg har ikke sett den før nå -_-

 

Jeg har oppdatert EDID vha Powerstrip på min Tatung V32MCHK, men får fortsatt ikke til å kjøre i 1360x768. Når jeg setter opp en custom resolution i Nvidia Control Panel med oppløsning 1360x768, 60hz og null interlacing, så får jeg "Custom mode test failed".

 

Setter jeg opp 1360x760, 60hz m/interlacing, får jeg opp 1920x1080 60i på TV'en, og testen fungerer. Forsøker jeg så å sette TV'en til denne oppløsningen, så får jeg bare velge 30hz i Nvidia Control panel, som gjør at bildet flimrer (title-bar i vinduene på desktop'en, f.ex.)

 

Hva gjør jeg galt? :(

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...049&st=2600

 

Står litt om 1:1 pixel mapping og et kjerringråd for å få til 1366x768 perfekt pixelmapping som jeg skrev for lenge siden (ved å modifisere et dvi/vga eller dvi/dvi adapter. Desverre kan jeg ikke hjelpe deg lengre enn det. Jeg har ingen tv å teste med, men jeg skal kjøpe tv om ikke alt for lenge. Da kommer jeg til å kjøpe et dvi adapter og modifisere det å prøve det før jeg kjøper tv'en. Tviler jeg får for forhandleren, men da blir det heller ikke noe kjøp. Blir ingen tv før jeg vet sikkert at jeg får brukt 1366x768 1:1. Eneste tv i verden jeg vet av som støtter 1366x768 fra pc som jeg har sett med egne øyne er: https://prisguiden.no/product.php?productId=54427

1360x768 eller 1368x768 er ikke godt nok for meg, bare 1366x768 ;)

 

Du må gjerne prøve det dvi adapter trikset, men på eget ansvar. Les godt og bruk sunn fornuft :)

 

......forresten så bryter du ingen garanti ved å bruke et modifisert adapter fordi det faktisk ikke er annet enn en kontakt feil, men ved endring av EDID mister du garantien. Du kan alltids skifte tilbake til orginal EDID på forhånd av en garantisak (før tv'en "går i stykker") og ikke si noe om det, og for all del ikke si noe om dvi adapter modifikasjonen heller, da vil de aldri finne det ut heller :)

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar

God dag

 

Jeg har koblet opp min stasjonære pc til flatskjermen min og vil selvfølgelig ha best mulig bilde. Skjermen er en Viewpia LC32IE22 lcd TV og skjermkortet i datamaskinen er et ATI Radeon x300. Datamaskinen og skjermen er et par år gamle og ikke av nyeste sort, men jeg mener å ha lest en plass at 1:1 pixelmapping lar seg gjøre på denne skjermen. Jeg har lest litt i denne tråden og prøvd å forstå dette med 1:1 pixelmapping, Powerstrip og alt dette, men jeg må ærlig innrømme at dette er utenfor mitt felt. Jeg får det i hverfall ikke til. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

På TVer som kan kjøre 1:1 pixel mapping, har de også en mulighet for å kjøre 2:1 pixel mapping? Si at jeg får meg et LCD-TV med en oppløsning på 1920x1080, og vil spille gamecube/wii/ps2 på den. I stede for å få et uklart og strekt bilde på som opprinnelig var på 640x480 (800x480 i widescreen spill), så kunne jeg fått doblet oppløsningen til 1280x960 (en pixel blir til fire pixler), da med svarte rammer rundt bildet?

 

I så tilfelle kunne jeg beholdt skarpheten på spillene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Det er mulig folk har skrevet om dette allerede på dette forumet, men skriver det uansett (i tilfelle andre støter på samme problem):

 

Fikk min nye HTPC i hus igår hvor jeg har et Gigabyte AMD 780G hovedkort (Micro-ATX med integrert Radeon 3200 HD). Har en Samsung LEM86BD og klarte ikke å få til 1:1 pixelmapping. Just-scan gav altfor lite bilde, og 16:9 et strukket bilde (naturligvis). Etter masse søking på nett, uten resultat, fant jeg til slutt ut at Radeon-driveren var satt opp default med under-scan på. Var bare å kjøre den opp på 0, og vips: 1:1 mapping :)

 

Uansett meget merkelig at driveren default blir satt opp med underscan.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Går det an å endre på det med underscan på nvidia kort også? Jeg vurderer å anskaffe meg et LCD-TV, men jeg ser at kun et fåtall av TVene støtter pixelmapping. Hvis derimot skjermkortdriveren har muligheter for å justere dette, trenger jeg forsåvidt ikke TVen å støtte pixelmapping når PCen er tilkoblet. Da kan jeg vel i teorien spille et spill i en oppløsning på 1280x1024 uten at pixelhøyden strekker seg for å fylle opp alle de 1080 pixlene i høyden, i og med at dette blir stilt via software (på full HD TVer selvsagt).

Lenke til kommentar
Er da langt mer enn et fåtall som støtter pixelmapping! Hva slags størrelse hadde du tenkt deg?

 

42", tenker jeg. I følge prisguides søkemotor, så er det ikke alle 42 tommere så har pixelmapping. Men nå fant jeg ut at spørmålet mitt allerede er besvart her i denne tråden, for alle Full-HD 1080p TVer skal visstnok ha en instillingsmuligheter for overscan og underscan :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...