Gå til innhold

Tråden om 1:1 pixelmapping


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja eg har vurdert Tatungen Spragleknas. Eg fant ut at eg ikke får oppfyllt kravet mitt om design samt ytelse i prisklassen eg var i. Så eg har bestemt meg for å øke budsjettet til 10000kr. Eg var veldig interessert i LG 32LB2R, men eg finner ingen nettbutikker som har den inne nå. Derfor vurderer eg sterkt å smelle til på LG42LC2D som selges til 9995,- på Komplett. Eg er ikke interessert i en 1080p Tv pga resten av utstyret mitt per i dag ikke kan holde følge med full HD. Har lest en del om LG'en og har sett mye positiv omtale om den, og viktigst av alt, den støtter 1:1 pixelmapping via HDMI.

Lenke til kommentar

Det er flere som støtter 1:1 over VGA, men har valgt å dedikere denne listen til dem som støtter det digitalt - mye pga HDCP.

 

InitialC: 42" @ Komplett = 1K + i frakt. Hvilke krav (unntatt estetiske) oppfylte ikke Tatungen? Spør da jeg vurderer den sterkt selv.

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

Spragleknas: For å være helt ærlig så er det bare det estetiske det går på. Forutenom det tror eg nok Tatung'en tilfredstiller behovene mine. Det er i hovedsak 1:1 via HDMI eg trenger da eg har planer om å bruke den som skjerm til macbooken min så og si hele tiden. Bildekvaliteten o.s.v nok bedre på LG'en, men så er jo den i en annen prisklasse og. Ser nå at frakten blir på 1400,- kr.. Nå når eg tenker meg om bør eg kanskje revurdere den. Blir vel litt dumt å betale såpass mye mer bare for utseende.

Lenke til kommentar

Eg var innom Datakjeden i Bergen i dag og så på Tatung'en. Bildet var veldig fint og klart på tatung'en (ikke at eg er ekspert) når det ble vist en HD versjon av Matrix og en HD episode fra Animal Planet. Men eg merket at når eg var i windows og f.eks surfet så var bildet uskarpt og eg følte det var anstrengende på øynene i forhold til f.eks 42 tommer Tatungen eller en 37 tommer Samung. Eg spurte salgskonsulenten hva det kunne være og han sa at det ikke var fullstendig 1:1 pixelmapping på den. Han sa at det kom an på hva kravene dine var om du synes det var tilfredstillende. Videre sa han at bildet var bedre når den var koblet med VGA enn DVI på Tatungen(32). Han anbefalte meg å se på Lg'er og Samsung'er som støttet 1:1 via VGA fordi det ikke var noen vitts med tanke på bildekvalitet å ha 1:1 HDMI når man ikke hadde full HD. Noe eg presiserte eg ikke ville ha. Minuset med 1:1 HDMI er at du ikke vil kunne utnytte fremtidig teknologi(HTPC var det vel?). Eg tror vertfall at eg kommer til å velge noe annet enn tatungen selv om den ikke så alt for gale ut.

Lenke til kommentar

Vel, det er jo nok et eksempel på at man bør ha en klype salt lett tilgjengelig når man snakker med en tilfeldig selger.

 

Han anbefalte deg altså å kjøpe en TV med VGA i stedet for en med HDMI (til PC-bruk), med mindre du hadde full HD, da ville HDMI vært best? Spurte du hvorfor?

 

Minuset med 1:1 HDMI er at du ikke vil kunne utnytte fremtidig teknologi(HTPC var det vel?).

Tenker du på HDCP? Både VGA og HDMI funker med HTPC, avhengig av hvor godt dette er støttet i TV-en (individuelt fra modell til modell). HDCP finnes i HDMI, men ikke i VGA. Til PC-bruk er det uansett mulig å omgå HDCP-sperren med programvare.

 

Når det gjelder uklart bilde på Tatungen, så kan det høres ut som dette skyldes fraværende 1:1 pixelmapping. Jeg kjenner ikke til Tatung-TV-ene og hva de støtter, men det kan like gjerne være skjermen som er koblet opp med feil oppløsning. Spurte du hvilken oppløsning som ble brukt? Mange ønsker å bruke f.eks. 720p for å få "HD-oppløsning", dette er ikke riktig ettersom det ikke matcher oppløsningen på skjermen.

Lenke til kommentar
Eg var innom Datakjeden i Bergen i dag og så på Tatung'en. Bildet var veldig fint og klart på tatung'en (ikke at eg er ekspert) når det ble vist en HD versjon av Matrix og en HD episode fra Animal Planet. Men eg merket at når eg var i windows og f.eks surfet så var bildet uskarpt og eg følte det var anstrengende på øynene i forhold til f.eks 42 tommer Tatungen eller en 37 tommer Samung. Eg spurte salgskonsulenten hva det kunne være og han sa at det ikke var fullstendig 1:1 pixelmapping på den. Han sa at det kom an på hva kravene dine var om du synes det var tilfredstillende. Videre sa han at bildet var bedre når den var koblet med VGA enn DVI på Tatungen(32). Han anbefalte meg å se på Lg'er og Samsung'er som støttet 1:1 via VGA fordi det ikke var noen vitts med tanke på bildekvalitet å ha 1:1 HDMI når man ikke hadde full HD. Noe eg presiserte eg ikke ville ha. Minuset med 1:1 HDMI er at du ikke vil kunne utnytte fremtidig teknologi(HTPC var det vel?). Eg tror vertfall at eg kommer til å velge noe annet enn tatungen selv om den ikke så alt for gale ut.

8812356[/snapback]

 

tror det er litt forvirring her ad. 1:1 pixelmapping! En TV har en naturlig oppløsning på 1366 x 768 (hollywood - video standard) - det er ikke et format på noe grafikk-kort! Grafikk-kort supporterer 1360 x 768 - dvs at det er 6 pixler som må bort! Dette gjøres oftest gjennom oppsett på TV - 32" Tatung har 1:1 pixelmapping over VGA! De større modeller har dette også over DVI med HDCP støtte! Om en TV ikke har 1:1 pixelmapping kan deler av PC bilde bli borte eller skjevt. Husk at en TV i dag er et multifunksjonprodukt og krever individuell justering for optimalisering avhenging av hvilke media som skal kobles til.

Hilsen Tatung Nordic, Tom

Lenke til kommentar

Ja det er nok en del forvirring ute og går hos meg ja.. Eg har nå vertfall lest litt til og komt fram til at eg skal kjøpe en Fujitsu Siemens Myrica VQ40-3SU til 8995,- fra datakjeden. Slipper også frakt.

Eg ser at den eldre versjonen av tv'en uten høytallere foran har fått veldig mye skryt på http://www.minhembio.com/forum/index.php?s...390&searchtime= . I tillegg til at eg har lest at andre personer med macbook har fått til 1:1 uten noen større problemer i tråden som er nevnt over.

Lenke til kommentar
En TV har en naturlig oppløsning på 1366 x 768 (hollywood - video standard)

8817798[/snapback]

1366*768 er jo en sær oppløsning (utvidelse av XGA?) som flatskjermene har innført, og er bortsett fra det ikke standard for noe som helst. Ingen Hollywoodfilmer skytes i 1366*768.

Lenke til kommentar
Noen som vet om den nye D3000 serien til Sony har 1:1 Pixelmapping?

8819720[/snapback]

 

Ifølge testen i bladet hjemmekino. (som forøvrig ikke kunne finne noe negativt med TVen) støtter den 1:1 over HDMI. Og ifølge sony selv og andre kilder støtter den over VGA, som den forrige serien. (V2500)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...