Gå til innhold

Tråden om 1:1 pixelmapping


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eg var innom Datakjeden i Bergen i dag og så på Tatung'en. Bildet var veldig fint og klart på tatung'en (ikke at eg er ekspert) når det ble vist en HD versjon av Matrix og en HD episode fra Animal Planet. Men eg merket at når eg var i windows og f.eks surfet så var bildet uskarpt og eg følte det var anstrengende på øynene i forhold til f.eks 42 tommer Tatungen eller en 37 tommer Samung. Eg spurte salgskonsulenten hva det kunne være og han sa at det ikke var fullstendig 1:1 pixelmapping på den. Han sa at det kom an på hva kravene dine var om du synes det var tilfredstillende. Videre sa han at bildet var bedre når den var koblet med VGA enn DVI på Tatungen(32). Han anbefalte meg å se på Lg'er og Samsung'er som støttet 1:1 via VGA fordi det ikke var noen vitts med tanke på bildekvalitet å ha 1:1 HDMI når man ikke hadde full HD. Noe eg presiserte eg ikke ville ha. Minuset med 1:1 HDMI er at du ikke vil kunne utnytte fremtidig teknologi(HTPC var det vel?). Eg tror vertfall at eg kommer til å velge noe annet enn tatungen selv om den ikke så alt for gale ut.

8812356[/snapback]

 

tror det er litt forvirring her ad. 1:1 pixelmapping! En TV har en naturlig oppløsning på 1366 x 768 (hollywood - video standard) - det er ikke et format på noe grafikk-kort! Grafikk-kort supporterer 1360 x 768 - dvs at det er 6 pixler som må bort! Dette gjøres oftest gjennom oppsett på TV - 32" Tatung har 1:1 pixelmapping over VGA! De større modeller har dette også over DVI med HDCP støtte! Om en TV ikke har 1:1 pixelmapping kan deler av PC bilde bli borte eller skjevt. Husk at en TV i dag er et multifunksjonprodukt og krever individuell justering for optimalisering avhenging av hvilke media som skal kobles til.

Hilsen Tatung Nordic, Tom

8817798[/snapback]

Er litt forvirring her rundt 32"-ene og pixelmapping. Ut fra hjemmesiden Deres (Tatung.no) står det at en av 32"-ene støtter dette, men det står ikke noe ang den andre. Synes du bidrar litt til forvirringen her, er jeg redd.

 

Kan du fortelle om hvilke (dersom noen) 32" som støtter 1:1 pikseladressering/pikselmappin over DVI/HDMI?

Lenke til kommentar

Svar fra SONY ang. D3000 modellen og Pixelmapping:

 

Takk for din henvendelse til Sonys tekniske support.

 

Ifølge informasjonen som vi har støtter denne modellen pikselmapping både på PC og HDMI inngang.

 

Med Vennlig Hilsen,

xxxxx

 

Sony Support

 

Website: http://www.sony.no

Online support: http://support.sony-europe.com

Email support: [email protected]

 

**************************************

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kan ihvertfall bekrefte at Tatung V32MCHK støtter pixelmapping både over VGA og DVI/HDMI.

 

Kjører selv med DVI til HMDI-kabel fra HTPC til Tatungen. Oppløsningen har jeg satt til 1360 x 768. Mister 3 pixler i bredden på hver side, men det er ikke merkbart.

 

Har også med suksess testet over VGA tidligere. Får dessverre ikke til 1366 x 768, men etter hva jeg har hørt er dette vanlig pga 1366 ikke er delelig med 8 (bits?).

Lenke til kommentar

Det ser ut som at begge de TV'ene som jeg ser på(Samsung 26" og Tatung 32") ikke støtter 1:1 pixelmapping over HDMI. Hvordan blir dette på konsoll, som f.eks Xbox 360 som bare støtter 1280*720(tenker da på en 1366*768 TV) Skalerer 360'en opp bildet, slik som den ville ha gjort på en 1080p TV(i alle fall før oppdateringen)

Endret av Laxaa
Lenke til kommentar
Det ser ut som at begge de TV'ene som jeg ser på(Samsung 26" og Tatung 32") ikke støtter 1:1 pixelmapping over HDMI. Hvordan blir dette på konsoll, som f.eks Xbox 360 som bare støtter 1280*720(tenker da på en 1366*768 TV) Skalerer 360'en opp bildet, slik som den ville ha gjort på en 1080p TV(i alle fall før oppdateringen)

9091012[/snapback]

 

Min 32" Tatung støtter 1:1 over HDMI, men man må kjøre 1360 x 768 og ikke 1366 x 768 (ihvertfall på mitt skjermkort).

 

Mulig andre skjermkort klarer å gi ut 1366 i bredden?

Lenke til kommentar
Ang. 720p = 1366x768 - les: http://hd1080i.blogspot.com/2006/12/1080i-...n-problems.html

8850646[/snapback]

Ahh - en bra oversikt over hvorfor 'ting er som de er' :)

 

Har også hengt meg litt opp i dette; hvorfor det ikke finnes skjermer som er f.eks. eksakt 1280x720; det virker så unødvendig (også kvalitetsmessig) å strekke bildet bittelitt for å fylle en skjerm som er 1366x768.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Viss du mister pixler i bredden på hver side. Da er det vel ikke pixelmapping?

 

Jo, du kan ha 1:1 pixelmapping uten å kjøre full oppløsning. Bildet vises ikke i fullskjerm da.

 

Ja. Det vi ønsker er 1:1 pixelmapping uten over eller underscan (mao. at det fyller hele bildet - men heller ikke mer)

 

En ting jeg lurer litt på. Hva legger folk i at det er 1:1 pixelmapping på tven? Høres ikke ut som de 3 siste sitatene her helt skjønner hva det er og jeg lurer på hva som er den generelle oppfattelsen rundt emnet.

 

Slik jeg forstår det så er det å pixelmappe oppløsningen 1:1 en funksjon som en tv støtter eller ikke støtter. Og støtter den det så tilbyr den deg et valg alla aspect ratio som heter 1:1 (F.eks man kan velge full, 16:9, osv og 1:1) eller at det automatisk kommer 1:1 istedenfor Full, 16:9 etc. oppe i hjørnet på tven. Jeg har mange LCD pc-skjermer fra Dell og de støtter 1:1 pixelmapping ved at man kan gå inn på skjermmenyen og velge 1:1, og den oppløsningen man har gitt skjermen blir da pixelmappet. Dvs at dersom jeg hadde 1024x768 på en skjerm med nativ oppløsning 1280x1024 så blir bildet mappet til de 1024x768 pixlene i midten på skjermen og resten av pixlene blir ubrukte som en svart kant rundt bildet.

 

MEN, jeg har (hadde i noen dager, skiten er jo full av feil) en Tatung 42" fullHD tv og ifølge denne tråden, jeg siterer:

 

Tatung

Alle modeller større en 32", muligens alle 32" og (V32MCHK bekreftet i denne tråden)

 

støtter 42-tommeren 1:1 pixelmapping. Dette nevnes dog ikke i hele tatt i manualen og det finnes ingen aspect ratio valg som heter 1:1. Det kommer heller ikke opp 1:1 oppe i hjørnet dersom man kobler til pc med VGA eller DVI (slik det gjør på f.eks Dell sin 37" tv - denne har jeg testet). Det står derimot "Full" som tilsier det motsatte av 1:1. Hvordan tester dere i såfall om en skjerm har 1:1 da?

 

Til min viten så trenger man ikke 1:1 pixelmapping for å få skarpt bilde fra pc dersom man har en skjerm med 1920x1080 oppløsning fordi dette er en oppløsning man har tilgang til på pc'n i motsetning til 1366x768 som finnes på 720p tver. 1366 går ikke opp i 8 og er ikke en oppløsning man har tilgang til fra pc. Dette gjør at dersom man skal få et skarpt bilde fra pc på en 720p tv så må den støtte 1:1 pixelmapping for at oppløsningen 1360x768 (som pcen kan sende) ikke skal bli strukket. Dette vil jeg tro fører til at mange med 1080p tv går ut og sier at skjermen støtter 1:1 bare fordi bildet ble skarpt fra pc. Men da sender de jo faktisk 1:1 fra starten av dersom de faktisk sender 1920x1080 (som i grunn er eneste logiske valg). Men tester folk med andre oppløsninger før de går ut og sier at skjermen støtter 1:1?

 

Jeg testet med forskjellige oppløsninger over DVI og VGA på Tatungen (1024x768, 1280x720, 1360x768, 1280x1024 osv. osv.), men INGEN ble 1:1 pixelmappet. Alle ble strukket til skjermens fulle 42 tommer. Så jeg tør påstå at 42-tommeren til Tatung ikke støtter 1:1 pixelmapping.

 

Vennligst kom med noen innvendinger på dette. Jeg synes det er litt rart at det er så lite kunnskap om dette når det er så tydelig i navnet (iallefall for meg :)), 1:1 pixelmapping, hva funksjonen faktisk gjør.

 

Dersom det er jeg som er på bærtur så får dere bare refse meg. :p

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...