Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med å sette opp en lab hjemme for å labbe Exchange 07, ISA 2006, og helst Sharepoint 07.

 

Foreløpig har jeg en AMD Opteron 175, 2gb RAM og 2x250GB S-ATA i RAID.

 

Jeg kjører nå Windows 2003 64-bit i bunnen og VMWare Server 1.0.3 på toppen, men jeg synes hele konfigurasjonen bruker mye minne??

Jeg har 3 virtuelle maskiner, 2 på 32-bit og 1 på 64-bit

 

Ville jeg få mer ledig minne til virtuelle maskiner med å f.eks bytte til Linux i bunn? Og hvis.. Linux 32-bit eller 64-bit?

 

Håpet er å installere 4gb RAM på hovedkortet, mer enn det støttes ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg holder på med å sette opp en lab hjemme for å labbe Exchange 07, ISA 2006, og helst Sharepoint 07.

 

Foreløpig har jeg en AMD Opteron 175, 2gb RAM og 2x250GB S-ATA i RAID.

 

Jeg kjører nå Windows 2003 64-bit i bunnen og VMWare Server 1.0.3 på toppen, men jeg synes hele konfigurasjonen bruker mye minne??

Jeg har 3 virtuelle maskiner, 2 på 32-bit og 1 på 64-bit

 

Ville jeg få mer ledig minne til virtuelle maskiner med å f.eks bytte til Linux i bunn? Og hvis.. Linux 32-bit eller 64-bit?

 

Håpet er å installere 4gb RAM på hovedkortet, mer enn det støttes ikke.

8737853[/snapback]

 

Du vil nok få LITT mer ledig minne ved bruk av Linux i bunn. Du kan jo strippe den ned til bare kjernen og de nødvendige pakkene for å kjøre VMware Server. 64-bit er jo greitt med tanke på muligheten til å kjøre 64-bit ting på den.

 

Ellers så får du Windows til å bruke ganske så lite minne ved å stoppe ALT som ikke er nødvendig av services (har ingen oversikt).

Lenke til kommentar

Ser mange anbefaler CentOs.

 

Windows 2003 bruker ikke akkurat mye minne ved en nyinstallasjon. tror det lå på 150mb sist jeg sjekket. Og det er jo en del tjenester man kan skru av som lohelle sier.

 

Jeg ville bare ha oppgradert til 4gb med en gang og om det ikke skulle være godt nok så får du teste ut en linux distro.

Lenke til kommentar

CentOS 4.4 er gratisversjonen av RHEL 4. RHEL 4 er en av di$troene som er offisielt støttet og ting vil derfor normalt fungere uten for mye hikkemikk med biblioteker osv slik man gjerne må gjøre på enkelte andre distroer (som feks Ubuntu, Gentoo og FC).

 

Har selv brukt CentOS og det vil være en fordel å fjerne unødvendige tjenester. Den følgende guiden vil gjøre det mulig å strippe bort ting slik at systemet kun vil bruke ca 17MB minne:

Minimal Services on CentOS 4.4 Mini-HowTo

 

Min erfaring er likevel at etter å ha brukt ovenstående som utgangspunkt (men ikke fjern xinetd som den foreslår) så vil minneforbruket etter å ha installert det som er nødvendig av HP-agenter være ca 60MB.

Endret av wsp
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
150mb i minnebruk ved ny install er ekstremt mye,

 

Debian Etch med apache, mysql og samba kjørende bruker hos meg for øyeblikket 55mb.

 

Mener å huske en en fersk install av Etch tok rundt 20mb i minnet,

 

OpenBSD 4.0 fersk install husker jeg at brukte rundt 10mb i minnet..

8831707[/snapback]

 

Men nå er det ikke sånn at 20mb vs 150mb har allverden å si for tilgjengelig ram for VMene. Linux er deilig og modulært og kan krympes veldig, men det har vel egentlig ikke så mye å si når man har 4gb å ta fra. Mulig linux håndterer ram-bruk på en annen måte enn windows som gjør det mer effektivt, men dette har jeg ingen kunnskap om. Tviler egentlig det skulle ha noe med saken å gjøre når det er snakk om en applikasjon/tjeneste.

 

Men i motsatt tilfelle har det mye for seg ;) Å kjøre linux som gjester gjør at man ikke trenger like mye ram på host-maskinen. Uansett så ville jeg kjørt linux som host-os på grunn av sikkerhet og stabilitet.

Lenke til kommentar

En annen grunn til å velge linux er at den skalerer bedre hvis man planlegger å kjøre mange VMer. Testing har vist at man med windows som host os maks klarer å kjøre ca 27 samtidige VMer, mens man med linux kan kjøre 64 (som er maksbegrensningen i VMware Server).

 

Likevel, for å kunne kjøre så mange VMer på en enkelt host med VMware Server så må man regne med å tune litt i VMene og Host OSet for å kunne kjøre dette bra.

Lenke til kommentar
En annen grunn til å velge linux er at den skalerer bedre hvis man planlegger å kjøre mange VMer. Testing har vist at man med windows som host os maks klarer å kjøre ca 27 samtidige VMer, mens man med linux kan kjøre 64 (som er maksbegrensningen i VMware Server).

 

Likevel, for å kunne kjøre så mange VMer på en enkelt host med VMware Server så må man regne med å tune litt i VMene og Host OSet for å kunne kjøre dette bra.

8849187[/snapback]

 

Hei.

Har du da noen tips for tuning av både Host OS (fysiske serveren) og VM'ene?

 

Mitt behov er ikke veldig mange VM'er, men både Exchange 2007 + Sharepoint 2007 hadde jo vært fint.

Lenke til kommentar
Har du da noen tips for tuning av både Host OS (fysiske serveren) og VM'ene?

Vel.. Jeg tviler egentlig at du kan få all verdens bra ytelse i og med at du kun har en prosessor (kjerne). 2 er i grunnen et slags minimumskrav, men det vil fungere.

 

Likevel, du planlegger fortsatt å bruke windows som host os?

Windows XP, 2000, NT4 Services Guide

 

Det vil også være en stor fordel å ha nok minne i denne boksen. 2GB er i utgangpunktet litt stramt for å få kjørt Exchange 2007. Likevel, hvis du putter inn nok minne, vil du få en merkbar ytelsesforbedring ved å skru av minnetrimming, minnedeling og vmware swap ved å sette følgende (enten i den globale konfigfila, eller for hver individuelle VM):

MemTrimRate=0
sched.mem.pshare.enable = "FALSE"
mainMem.useNamedFile = "FALSE"

 

Det er også viktig å bruke riktig HAL og å kun kjøre 1 virtuell cpu i gjesteOSet. Hvis du har en gjest hvor 2 virtuelle cpuer er et krav bør du dedikere 2 kjerner (helst på samme socket i et flerkjernesystem) til å kjøre kun denne VMen.

 

Diskkontrolleren er også veldig viktig i et virtuelt miljø og valg av filsystem og tuning av kontrollersettinger har også innvirkning på ytelsen.

3ware® 9550SX SATA II RAID Controller: Optimized Performance Report for Windows and Linux

Benchmarking the 3ware 9000 Controller Using Linux Kernel 2.6 <- konklusjon: "Linux I/O benchmarks don’t automatically provide expected results. With careful setup and tuning, running Linux I/O benchmarks on the 3ware 9000 Series RAID controller will yield close to the published results."

Open inofficial storage performance thread

 

Følgende dokument er relevant for virtualisering av Exchange 2003, men mye av det vil sannsynligvis være et godt utgangspunkt å ha i bakhodet også for Exchange 2007:

Deploying Microsoft Exchange in VMware Infrastructure

 

Følgende dokumenter er i utgangspunktet rettet mot andre VMware produkter, men det meste vil likevel være relevant for VMware Server da den bruker samme VMM:

Performance Tuning Best Practices for ESX Server 3

ESX Server Performance andResource Management for CPU-Intensive Workloads

Performance Tuning and Benchmarking Guidelines for VMware Workstation 6.0

Best Practices for VMware ESX Server 3

Best Practices Using VMware Virtual SMP

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...