Gå til innhold

Micheal Moore`s Sicko


Feltherre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har tro på denne. Michael Moore er uten tvil en dyktig filmskaper, men de tidligere filmene har ikke vært for å opplyse, men for å fortelle folk hva de skal synes. Sicko tar for seg et problem som gjelder alle, det er et problem folk vet lite eller ingenting om og som kanskje kan forandre hvordan systemet fungerer i USA. Jeg håper bare at han klarte å holde seg til fakta, slik at det ikke dukker opp en haug med fact-check-sider som viser at han har nok en gang vridd på tall, hatt dårlige kilder og klippet intervjuer i stykker for å passe agendaen.

Lenke til kommentar

Jeg tror det kan bli veldig bra. I motsetning til Fahrenheit, som har alt for mange sider av saken(e), så er det lettere å kritisere sykehusene uten å "ta feil". Fahrenheit handler om politikk og Moore's umettelige hat mot Bush. Da blir det veldig èndimensjonelt.

 

Sicko kan like så godt være endimensjonell. Det er lite godt USA's sykehus har å vise til. :wee:

 

Forresten, den WHO-lista der er litt "feil". Italia burde ikke ligge på andreplass, men langt nede. I allefall om en skal tro dama (som er italiensk).

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Kan ikke snakke totalt. USA er et så mye større land at det blir helt feil å sammenligne hele landet. Da må man gå inn enkeltvis. BNP blir det beste å bruke i slike sammenligninger.

8731857[/snapback]

Selvsagt kan man det, hvis man vil. USA har mest penger, derfor er de det rikeste landet. Tallene er fortsatt basert på landets bruttonasjonalprodukt, bare ikke per innbygger.

 

Når det gjelder per innbygger, så er USA på 9. plass. Ingen av landene over USA er blant de 100 nasjonene med høyest befolkning, så det er ikke urimelig å kalle USA det rikeste landet i verden. Det blir ikke statistisk riktig, men det har aldri stoppet ham før. ^^

Lenke til kommentar

Det er veldig komplisert å forklare det med rikeste land.. er mange måte å regne det på....

 

Norge er nest best på Antal penger hver person tjener (Luxembourg er ALTID før oss i ALT! utenom utvikling.. der er vi overlegen)

USA er poå topp når det gjelder Totalen..

Dete r rett og slett mer penger i sving i USA.. men nå er det jo 300millioner mot våre 4 millioner

 

de er jo Verdes tredje største lang i befolking tross alt.. (bare India og kina har mer folk .. og begge de har passert milliarden)

 

 

Er vi Verdens rikeste land? Nei .. og vi har aldri vert det.. men vi (Ola nordman) har mer penger enn amerikanerene..

 

 

Når det er sagtburde jeg legge til at Oljefondet i dag er bare rett over 2 Nationale årsbudsjett.. det er altså IKKE! mye penger..

men nå er vi jo en av de få landa i verden uten national gjeld også da :p

USA skylder oss MILLIARDER! (hvis ikke Billioner :p)

Endret av Kebab GUD
Lenke til kommentar
men nå er vi jo en av de få landa i verden uten national gjeld også da :p

USA skylder oss MILLIARDER!  (hvis ikke Billioner :p)

8733746[/snapback]

Skylder USA oss? Trodde det var alle som skyldet USA eg.. :hmm:

 

Rart å sjå korleis denne tråden har utvikla seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...