Gå til innhold

Micheal Moore`s Sicko


Feltherre

Anbefalte innlegg

men nå er vi jo en av de få landa i verden uten national gjeld også da :p

USA skylder oss MILLIARDER!  (hvis ikke Billioner :p)

8733746[/snapback]

Skylder USA oss? Trodde det var alle som skyldet USA eg.. :hmm:

 

Rart å sjå korleis denne tråden har utvikla seg :)

8734024[/snapback]

Norge har national gjeld på 0kr og 0 øre

USa har national gjeld på 8.18 Billioner Dollar.. (med B!)

 

 

Oljefondet ved utgangen av 2009 vil være på 3000 milliarder

i dag er ETT årsbudsjett på 1203 milliarder..

 

Tenk hvis FRP begyner å ta litt her og litt der.. da er det tømt innen noen få år..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tilbake til topic. Jeg har nå sett denne filmen, og jeg hadde klump i halsen, tankespinn og tårer i øynene da filmen var ferdig! Dette var en utrolig rørende film som jeg anbefaler alle å se. Syntes denne var mye, mye bedre en de to foregående filmene hans, med forbehold om at jeg ikke har studert de så nøye.

 

Denne filmen inneholder som alle de andre filmene hans, litt tilvridde sannheter. Men det gjør ikke noe mener jeg når det er til en slik sak. Her hengern han ikke ut noen spesielle personer slik jeg ser det. Han angriper store firmaer og politikken som føres. Jeg ble faktisk utrolig glad i det norske helsesystemet etter å ha sett denne filmen. Vi er utrolig heldige som har en så fantastisk stat som vi faktisk har. Jeg skjønner ikke nå hvordan man tør å bo i USA med disse helseforholda som her blir omtalt...

 

Nei, denne filmen gjorde stort inntrykk på meg. Nå er det kvelden... tipper det går en stund før jeg får roet tankene slik at jeg får sove...

Lenke til kommentar

Vell, steffy, du treffer kanskje spikeren på hodet der ja. Moore vet hvordan han skal treffe amerikanerenes såreste nerve, men jeg syntes han gjør det på en utrolig dyktig måte. Man må se filmen for å skjønne hva jeg mener, men jeg syntes dette var en veldig dyktig måte å gjøre det på. Som jeg har skrevet på et annet forum i kveld; han sloss en kamp mot politikerene og store selskaper, så det er bare rett og rimelig at han får bruke de samme våpenene som de. Det at han unngår noen fakta, og trekker frem andre mer er hva disse firmaene og politikerene gjør daglig. Hvorfor skal ikke begge parter i kampen få stille på samme premisser og bruke samme våpen?

Lenke til kommentar

Hvorfor man ikke skal synke ned til samme nivå? Jeg kan komme på flere grunner, rent etisk sett, men sannheten er at han er mer effektiv enn en ærlig, saklig person noengang vil være. Det er derfor jeg ikke har mye imot at denne filmen påvirker folk til å gjøre noe med helsesystemet, det er bare dette som er så typisk Moore: ta en sak folk flest er imot (Bush, våpen, døden) og vreng det ihjel, pek ut noen mektige syndebukker og si "fysj på dem". Det er underholdende, det er tankevekkende og det er uten tvil overfladisk, og han mister en del mektige medspillere på det. F9/11 var en film som selv de sterkeste supportene forsvarte med "joda, ikke alt stemmer, men budskapet er jo riktig", og jeg tror det er en del viktige, kritiske tenkere å tape på dette.

Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar

Steffy, nå skal jeg ikke dra kortet om du burte se filmen før du uttaler deg, fordi du har mye sant i det du sier. Han tjener penger på dette her, og han lever et godt liv og får en god karriere av å rakke ned på andre, og på å vise frem disse stakkarene.

 

Men, jeg syntes det er bra noen gjør dette. Det at han bruker den posisjonen han har i media til å beskue slike saker er utrolig bra! Han lager debatter rundt dette, og tar et godt dykk i kloaken for å si ifra at den må renses. Klart, filmene hans må selge, så derfor må han også kryddre dem litt. Her i norge har vi jo "tore på sporet". Her overeksponerer man noen sterke følelser i noen personers liv, og det vekker følelser som får programmet til å selge. Uten seere er det ingen ting verdt.

 

Så, uten å ha satt meg godt nok inn i saken, tør jeg fortsatt å ta kjangsen på å si at dette var et veldig bra trekk av Moore både for sin egen karriere, og ikke minst, for den amerikanske helsepolitikken. Endelig noen som virkelig tar tak i sakene og fortsetter der Hillary slapp!

Lenke til kommentar

For all del, kortet finnes av en grunn. Jeg har ingenting å tjene på å uttale meg om en film jeg ikke har sett, jeg snakker mer om Moore generelt. Ved å lufte min fordommer om filmen, så kan den eventuelle anmeldelsen min tas med riktig dose salt.

 

Hvis det er denne filmen som får ting til å skje, så sier jeg kudos til Moore. Han er en dyktig filmskaper og en samfunnsbevisst mann som kjemper for det han mener er rett, og det skal han respekteres for. Han er også uærlig og manipulerende, og valgte å ikke vise bilder av 9/11 i respekt for familiene, men følte at lyden var grei, samtidig som det å inkludere døde irakiske barn ikke fortjente samme respekt. Han irriterer meg for mye til at jeg kan like ham, men enhver fiende av min fiende blir min venn. Dilemma. ^^

Lenke til kommentar

Så filmen for noen dager siden. Den har nå gått i over en uke på en del utenlandske kinoer og kommer på norske kinoer i oktober 2007. Michael Moore har klart det igjen, ingen Microsoft Powerpoint presentasjoner men virkelige hendelser, som vi får være med på.

 

USA's befolkning er i en prosess hvor de ser på sitt eget samfunn, på åpenbare fordeler og åpenbare ulemper. Sicko inngår som et godt utgangspunkt i denne utviklinga. I og med at USA er verdens sterkeste økonomiske motor, på godt og vondt, er Sicko også gjenstand for stor internasjonal oppmerksomhet.

 

Sicko - en genistrek fra Michael Moore:

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thr...ew.asp?tid=1000

 

Går det an å forsere norsk premiere for denne filmen?, i fall det er mulig, anbefales :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selv om den blir noe ensidig og ikke viser at med et offentlig helsevesen finner man også lange køer, så innser jeg vell allikevel hvor heldige vi er i Norge, noe venner og familie av meg som bor og har bodd lenge i USA bekrefter. Jeg synes det er umoralsk å drive business på folks liv og helse, greit nok at man kan slippe private aktører til slik man har gjort i Norge for å ta av for køene man har på enkelte operasjoner og inngrep. Når imidlertid hele systemet baserer seg på private løsninger, som riktignok er effektive, men allikevel ofte veier økonomiske hensyn høyere enn de menneskelige, er det noe som ikke stemmer. (Gjør jo det i Norge og med enkelte kreftmedisiner, MS-medisiner etc, men heldigvis sjelden).

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvordan var det nå igjen:

 

Ble noe info om norge utelatt fordi folk ikke ville tro vi hadde det så bra, eller var det fordi filmen ville blitt for lang?

 

 

Synes jeg hørte det første for en stund tilbake, men iogmed at filmen er 2 timer(eller noe sånt) så virker det andre logisk også.

Lenke til kommentar

Er spent på denne, forhåpentligvis følger den ikke i fotsporene til forgjengerne ("Goebbels light" versjoner). Fyren har jo brukt de siste årene på å sloss med Bush om hvem av de to som er landets største klovn. Så håper han har hevet seg opp et par hakk og gir en film med noenlunde riktig fokus på et viktig amerikansk samfunnsproblem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...