Gå til innhold

Har pirater "drept" PC spill bransjen ?


Anbefalte innlegg

 

Spillet blir tilgjengelig og testet. Dersom enspillerdelen faller i smak, og spillet tilbyr en tilstrekkelig underholdende onlinedel, så kjøper jeg det.

8726711[/snapback]

 

what he said, bare littegranne redigert for å tilsvare mitt syn litt bedre :)

 

jeg er avhengig av en bra enspillerdel som jeg kan kose meg med alene (fordi jeg har for dårlig nett til å spille online), samtidig som det er fint å vite at jeg har min lovlige lisens så jeg kan spille online om sjansen byr seg, om multiplayerdelen er bra.

 

jeg kjøpte doom3 når det kom, men ble litt skuffa over onlinedelen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lasta ned Doom 3, Two Worlds og Warcraft 3, men det var ikke fordi jeg ville slippe å betale. Jeg er lat, og vil ha ting med en gang, så hvis valget står mellom å vente i x antall uker eller dager for å få tak i et spill jeg har lyst på, eller å laste det ned på noen få timer så er valget enkelt. Akkurat samme gjelder musikk. Jeg kjøper masse nedlastbar musikk, men hvis de ikke har det jeg vil ha så laster jeg det ned gratis andre steder. Orker da for svarte ikke å dra helt ned til platesjappa og bruke en time for å finne en cd jeg vil ha 1 sang på!

 

At det er så sabla dyrt å kjøpe spill over nettet er bare tull. Titan quest får du for 130 kr, og jeg kjøpte Lord of The Rings Online for 270 ca! Gamecards til WoW er også billigere enn i butikken. Så lenge nye spill holder seg rundt 300 kr så er det greit. Om du kjøper et spill i butikken så er det ikke esken du betaler for, så at nedlastbare spill skal være så mye billigere enn vanlig kommer ikke til å skje. Det er som regel en distribitør når det gjelder nedlastbare spill også. Direct2drive selger ikke spill gratis, og de ferreste spillselskaper har ressurser til å lage noe alla steam.

 

Personlig så syns jeg det nesten er bedre å kjøpe spill over nettet. Da slipper jeg en hel masse esker som tar opp plass, og du slipper problemet med ødelagte cdr. Hvis harddisken går til h¤#%", så lagres eventulle Cd keys i butikken, og du kan også laste ned spillet på nytt. Det er også enklere å lage backups siden det bare er å brenne ut installasjonsfila på en dvd, slipper å slite med alle mulige slags kopibeskyttelser!

Lenke til kommentar

Min personlige mening er at piratkopiering, sammen med en generell nedgang i den amerikanske økonomien, har bidratt til en konsolidering i spillbransjen. Selskaper har kjøpt hverandre, og færre spill lages nå enn i en "alternativ tidslinje" hvor det finnes flere spillselskaper.

 

Sagt i andre ord: det lages færre spill fordi spillselskapene må selge flere kopier av hvert spill for å tjene penger. Dette fører til like spill, sequels osv.

 

Dette er nøyaktig det samme som skjer i filmindustrien...

 

IMHO, selvsagt.

Lenke til kommentar

Jeg håper det kommer noe nytt og innovativt. Istedefor å hele tiden skulle forbedre det vi allerede har av spillteknologi så bør man finne på noe nytt, som har blitt nevnt tidligere. Problemet er vel at veldig mange bare vil ha det "vanlige" og da er det lite håp for at det vil skje noe stort innenfor den kreative delen på en stund ihvertfall. Jeg tror det må et kjempefall til før de skjønner hva som må gjøres. Akkurat som skjedde med Atari og andre store selskaper.

Lenke til kommentar
Jeg håper det kommer noe nytt og innovativt. Istedefor å hele tiden skulle forbedre det vi allerede har av spillteknologi så bør man finne på noe nytt, som har blitt nevnt tidligere. Problemet er vel at veldig mange bare vil ha det "vanlige" og da er det lite håp for at det vil skje noe stort innenfor den kreative delen på en stund ihvertfall. Jeg tror det må et kjempefall til før de skjønner hva som må gjøres. Akkurat som skjedde med Atari og andre store selskaper.

8732798[/snapback]

 

Noe som piratkopiering har litt av skylden for (og selv følgelig EA og da). Små kompanier nesten ikke plass nå til dags heller. Men det er ikke det at det er skillelig lite innovasjon. Wii, funcoms nye mmoer, f. eks assassins creed (det finnes fler og) og ps home er jo noen eksempler.

Lenke til kommentar

Hvis det blir, som en tidligere i posten antydet, slik at enspillerspill o.l. blir kuttet ut på PC, vil jeg felle noen tårer for å si det slik.

 

Jeg personlig kjøper spill orginale, men jeg skjønner de som laster de ned også. Og ja, en spill PC må stadig oppgraderes for å kunne tåle de nyeste og det beste spillene, men det er en kostnad en må ta. Spar litt her og der, og plutselig får du råd til noe bra å oppgradere med. 1 år er mer enn nok tid til å spare mye penger om en klarer å begrense bruken på unødvendige ting, dersom en bruker mye penger på det da.

 

Ta f.eks. førstepersons skytespill, bare se hvor tafatt det er på konsoll! Det er jo til å dø av latterkrampe av :p hehe

 

Det eneste av spill som er bedre på konsoll en data er bilspill. That's it.

 

Det er etter min mening meningsløst å spille andre ting enn bilspill på konsoll, dessuten får du en mye bedre grafikk på pc, samtidig som det er mye mer komfortabelt å spille på en pc å spille enn å sitte med en kontroll i handa som blir sleip hvis en blir varm.

 

Det at alle andre spillsjangere enn onlinespilll blir kuttet ut på pc, er noe jeg velger å se på som absurd, men hvis noe slikt skulle skje... nei da vet jeg sannelig ikke hva jeg skal gjøre....

 

Jeg er en pc-spiller i hjertet, og i hjernen, og ser på det som synd at mange spill ikke blir utgitt på pc, da de kun kommer på de nye konsollene som rett og slett har mye mye dårligere ytelse og gir en dårligere opplevelse enn på en PC!^^

 

:cool:

 

Spill som Crysis, Assasins Creed, Warhammer online, Starcraft II er jo de spillene som er revolusjonerende nå, og la oss håpe de ikke kommer på konsoll^^

 

Piratkopiering kan sikkert selskapene selv finne på noe kreativt for å få en stopp eller begrensning på.

 

MEN, for de som laster ned priatkopier og liker pc.. bruk heller 300-400 ,- på et spill orginalt! Er billig i internettbutikker, og i mange er det billig eller ingen fraktkostnad! :D

Endret av Blackhawkaaj
Lenke til kommentar
... samtidig som det er mye mer komfortabelt å spille på en pc å spille enn å sitte med en kontroll i handa som blir sleip hvis en blir varm.

8732902[/snapback]

En lenestol eller en sofa vil alltid være mer komfortabelt enn en kontorstol, og om håndkontrollen blir sleip på grunn av varmen vil datamusa også bli det.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Hva som er best av skytespill på pc eller konsoll er diskuterbart. At pc nå har den beste grafikken og fysikken er riktig. Assassins creed kommer på konsoll. Og pc vs. konsoll diskusjonen kan du finne her : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=752220 (selv om det sikkert finnes mange flere tråder om det :p ) Jeg gidder nemlig ikke argumentere mot det siden jeg har gjort det før :whistle:

Endret av gormers
Lenke til kommentar
En lenestol eller en sofa vil alltid være mer komfortabelt enn en kontorstol, og om håndkontrollen blir sleip på grunn av varmen vil datamusa også bli det.

8733035[/snapback]

 

En lenestol kan alltids benyttes til en data også da. bare legg tastaturet i fanget det, og ha et bord elr lignende vedsidenav til å ha musa på^^

Endret av Blackhawkaaj
Lenke til kommentar
Hva som er best av skytespill på pc eller konsoll er diskuterbart. At pc nå har den beste grafikken og fysikken er riktig. Assassins creed kommer på konsoll. Og pc vs. konsoll diskusjonen kan du finne her : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=752220 (selv om det sikkert finnes mange flere tråder om det  :p ) Jeg gidder nemlig ikke argumentere mot det siden jeg har gjort det før :whistle:

8733134[/snapback]

Nei jeg gidder ikke for jeg holder meg uansett til pc her hjemme. Kun hos venner jeg spiller konsoll^^

Lenke til kommentar

Er det ikke uansett slik at det meste av konsoller bare rett og slett er basert på PC? Da er det jo naturlig at PC ligger noen skritt forann konsollene. Det virker som at det er Pentium prosessorer i det meste nå..kanskje jeg tar feil.

 

Jeg selv bruker PC om enn ikke kanskje det hotteste fordi det har jeg ikke råd til men noen tålig bra uansett.

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar

Vil ikke si at "pirater har drept PC-spill bransjen.

 

1. I de siste årene etter som spill bransjen har vokst seg større, begynner fler og fler av produsentene å lage spill for "Casual gamers" De fleste av disse er folk som primært bruker konsoll til å spille med. Det er mye enklere å bare putte i en dvd som booter opp spillet, en å sette seg ned ved pcen for å installere.

 

2. Som det har blitt nevnt før i tråden, noen velger å gi ut spill i visse land før andre, noe som gjør det mye mer fristendes å laste det ned for å sjekke det ut enn det er å vente på at det skal komme ut i de resterende landene. Problemet med dette er at de første partiene som blir gitt ut har en tendens til å være svært buggete utgaver som nesten føles som betaer, med ting som de prøver å fikse før skikkelig release (ArmA, Two worlds) Begge disse spillene sleit/sliter med mange bugs, de værste av ArmA sine ble fikset til release, noe forhåpentligvis Two Worlds sine gjør også. Men Skaden blir gjort og mange unnlater å kjøpe spillene ut ifra hva de får tak i.

 

3. Noen her har sagt at de fleste bare fokuserer på MMO spill siden de er umulig å kopiere... Feil! MMO spill er kanskje de letteste spillene å kopiere da de ikke har noen kopi beskyttelse på seg, det eneste som kreves til å kjøre dem pirat, er at noen gidder å ofre båndbredden sin til å sette opp en server, hvor det da bare er for folk å registrere seg til adminsa på serveren som gir dem tilgang. Kanskje litt mer risky, men ikke i nærheten av umulig engang.

Endret av Kokkolocco
Lenke til kommentar
For det meste dreier dette seg om syting fra utviklerne. "Ååå, "alle" piratkopierer spillene våre, vi får ikke 250mill. overskudd på spillet slik at vi kan leve fett resten av livet". Og dette i tillegg til at de kanskje lisensierer en grafikkmotor og da kanskje bare trenger et år eller to på å ferdigstille et helt spill. Ergo, konklusjon er at ALT for mange spill blir forhastet ut på markedet, enkelte burde aldri blitt sendt ut med tanke på hvor dårlige de er, eller hvor mye feil det er med dem.

 

Nå som spillindustrien er like populær som filmindustriene har vel de fleste sett at det er store penger å tjene på dette. Dermed vil de ha spillene ut på markedet så fort som mulig slik at de kan pensjonere seg når de er 35 og kjøpe seg sin egen øy å leve lykkelig resten av livet.

8722246[/snapback]

 

er du klar over hvor dumt det der høres ut. tror du virkelig ting funker sån`n?

8723558[/snapback]

 

Hva høres dumt ut? Er alltid en fordel å utdype hva du mener hvis du ikke vil bli sett på som useriøs og generell drittslenger.

Lenke til kommentar
For det meste dreier dette seg om syting fra utviklerne. "Ååå, "alle" piratkopierer spillene våre, vi får ikke 250mill. overskudd på spillet slik at vi kan leve fett resten av livet". Og dette i tillegg til at de kanskje lisensierer en grafikkmotor og da kanskje bare trenger et år eller to på å ferdigstille et helt spill. Ergo, konklusjon er at ALT for mange spill blir forhastet ut på markedet, enkelte burde aldri blitt sendt ut med tanke på hvor dårlige de er, eller hvor mye feil det er med dem.

 

Nå som spillindustrien er like populær som filmindustriene har vel de fleste sett at det er store penger å tjene på dette. Dermed vil de ha spillene ut på markedet så fort som mulig slik at de kan pensjonere seg når de er 35 og kjøpe seg sin egen øy å leve lykkelig resten av livet.

8722246[/snapback]

 

er du klar over hvor dumt det der høres ut. tror du virkelig ting funker sån`n?

8723558[/snapback]

Det er mange som liker å bruke ord som spillindustrien og spillbransjen. Tror disse folkene at spillindustrien og spillbransjen er ett foretak?

8723706[/snapback]

 

Hva mener du? Spillindustri og spillbransjen er jo bare to ord som dekker hele bransjen hvor vi finner alle spillutviklerne. Er vel ikke vanskeligere å forstå enn det? Når ble en bransje det samme som et foretak da? Tor du burde sjekke litt opp betydninger av forskjellige ord.

 

Foretak: jur., sammenslutning el. enkeltmannsvirksomhet med økon. formål. De viktigste f. er aksjeselskaper, allmennaksjeselskaper, anvarlige selskaper, andels- og samvirkelag (kooperative foreninger), selskaper med dels begrenset, dels ubegrenset ansvar (kommandittselskap), økon. foreninger og stiftelser.

 

Bransje: av fr.), gren innen næringslivet. — bransjeråd kan oppnevnes av Kongen for de enkelte industri- el. næringsgrener for å fremme et godt samarbeid mellom dem innbyrdes og mellom de forskjellige bransjene og statens næringspolitiske organer.

 

Håper dette kanskje oppklarer litt for deg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Jeg tror PCspill bransjen er blitt drept av pirater. Har sett flere tilfeller hvor flinke og veldig gode utviklere har tapt så mye penger på piratkopiering og gått i underskudd.

 

Og det er veldig synd.

Lenke til kommentar
Jeg tror PCspill bransjen er blitt drept av pirater. Har sett flere tilfeller hvor flinke og veldig gode utviklere har tapt så mye penger på piratkopiering og gått i underskudd.

 

Og det er veldig synd.

8734142[/snapback]

 

 

Det du sier stemmer ikke. Spill bransjen har hatt en eventyrlig vekst, og i dag så er den større enn både film og musikkbransjen TILSAMMEN! At det kommer ut ferre og ferre spill er bare noe folk innbiller seg. At enkelte selskaper taper på spillene sine har ingenting med piratkopiering å gjøre, men manglende vilje fra distribitørene til å sette spillene i hyllene sine. Dårlige spill må også ta sin del av skylden. Det samme skjedde i Ataris glansdager da spill ble pumpet ut over en lav sko, folk kjøpte ikke dritten og nesten hele bransjen gikk dukken.

 

Et eksempel antipiratfolket liker å ta frem et Doom 3. Det solgte dårlig, og da var det piratene som fikk skylden. Hvorfor solgte ikke Warcraft 3 dårlig da? Spillet lå ute på nettet i flere uker før det var til salgs i butikkene. Kan det tenkes at Doom 3 rett og slett var et drittspill folk ikke gadd å bruke pengene sine på?

 

At det ikke lenger kommer så mange nisjespill som før skyldes blant annet den avanserte grafikken. Atarispill hadde en utviklingstid på noen dager til 1-2 mndr i verste fall. I dag er det umulig å lage spill på så kort tid. De bruker flere mndr til år på spillene, og mesteparten av tiden går med til grafikk og testing. Kostnadene går dermed kraftig opp og viljen til å satse mye penger på en nisje går ned, sånn er det bare.

Lenke til kommentar

et eksempel er TC: 2nd manassas.

Spillet er en av de beste Wargames noen gang laged, med en Ai som knuser spill som Total War.

og de patcher faktisk spillet, en av den forbedret drastisk spillet, noe patcher fra store utviklere ikke gjør.

 

men fordi spillet mildt sagt hadde gammeldags grafikk og mest av alt pga. Wallmarts top 10 only gjorde det at nesten ingen kjøpte spillet, spesielt i usa der spillet brude ha størst appel.

eneste måten man kunne få spillet var å bestille fra nett eller laste det ned fra paradox sine sider, men da spillet egentlig er beregnet på den voksende garde med ACW som hobby, og de er ikke store på å kjøpe fra nett, hvis de ikke kan få spillet i sin lokale sjappe kjøper de den ikke,

spillet burde egentlig ha masse tilhengere da det er mange som holder på med ACW i usa. men siden den ikke var å få tak i solgte spillet elendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...