Gå til innhold

Zepto 6625WD eller Multicom compal IFL-90?


Anbefalte innlegg

Er disse to likeverdige mtp spilling og billedredigering? Hva er styrken til hver av disse som den andre ikke har etter deres mening?

 

For meg står det mellom en av disse to, men klarer ikke helt å bestemme meg...

 

 

Edit, link til hver av maskinene:

 

Compal IFl-90:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....714%3bfl%3a1701

 

Zepto 6625WD:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=49103

Endret av Autoxave
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, la meg begynne med å si at jeg er en STOOOR fan av IFL-90, så svaret mitt vil nok være ganske farget av det... Men jeg skal prøve å være så nøytral som jeg klarer :cool:

 

1. PRIS.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
2 GHz CPU, 2GB minne, 100GB HDD 7.2000 RPM, uten Robson (ettersom Zepto ikke har mulighet for denne) og uten operativsystem.

 

Pris IFL90: Kr. 11.530

Pris 6625: Kr. 12.880

 

Seier til IFL90 her altså. Noe som vel ikke er så veldig overraskende. Zepto har ofte mange VELDIG BRA PCer. Jeg liker konseptet dems (med unntak av prissettingen :tease: ). Men kjente for lave priser har de vel aldri vært. Noe som har gjort jeg desverre aldri har handlet av dem :(

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
(Ta f.eks. 2425W som egentlig er en HEL80, hvorfor gi 12.200 for denne hos Zepto når får den til 9.900 med samme specs hos Multicom? Og da med lavere oppløsning på skjermen hos Zepto... Spesielt ikke så lenge serviceryktet til multicom i alle fall er OK).

 

Når det gjelder 6625 veit jeg imidlertid ikke om noen andre som selger denne.

 

2. DESIGN.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg syns IFL90 har klart best design - et av de beste jeg har sett. For bilder se første post her. Bilder av 6625 her og her.

 

Design er SELVSAGT høyst personlig hva man syns er best. Så skal ikke gå så veldig inn på denne, her må nesten folk finne ut selv hva man liker. Forhåpentligvis kan linkene over hjelpe til...

 

Men en ting må jeg si: Det som jeg først og fremst ikke liker med 6625 er det hvite tastaturet - det syns jeg ikke så bra ut i det hele tatt.

 

3. BATTERITID.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Zepto.no påstår 1 time og 25 min ved full load. Noe som skulle tilsi 2 timer og 50 min med 12-cellers batteri. Denne testen av dinside.no har testet IFL90 til en batteritid på 4 timer :D

 

Husk også at jo flere celler, jo tyngre blir vel batteriet? Slik at med IFL90 får man "mye mer" batteritid, og det med et lettere batteri.

 

EDIT: En annen ting er at 6625 standard leveres med 6-cellers batteri. Så man må altså betale ekstra for å få 12-cellers. IFL90 har derimot 9-cellers som standard. I tillegg ser det ut til at man ikke kan oppgradere batteriet til 12-cellers, men at man må kjøpe et ekstra. Riktig? I så fall blir det jo en del dyrere (hvis man ikke uansett ønsker to batterier da).

 

 

Så over til detaljene:

 

4. SKJERM.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Lik oppløsning. Multicom vil levere IFL90 med matt skjerm nå, men vil senere tilby glossy. Betyr lite for meg om den er matt eller glossy, men her er det jo forskjellige meninger... 6625 er vel glossy?

 

5. ROBSON

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
IFL90 har mulighet for Robson (Intel Turbo Memory), noe 6625 ikke har. Betydningen av denne er det imidlertid uengihet om. 6625 vil vel på sin side få en annen type HDD-disk seinere (som jeg ikke husker navnet på nå ;P). Zepto(.uk) påstår at robson vs. denne andre type disken vil gi omtrent samme ytelse. Forskjellen ligger imidlertid på at IFL90 vil være klar med robson nå, 6625 får disse andre diskene først senere på sommeren/ høsten. Så her spiller tidsperspektivet inn..

 

6. SKJERMKORT, HDD og RAM

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Er vel ca. like. Hos Zepto må man betale litt ekstra for å få Kingston minne. Hos Multicom står det ikke noe om dette, men i følge Kim The King under her bruker Multicom utelukkende Kingston minne på Compalmaskiene. Hvis dette er noe som betyr mye: Send en mail til Multicom først og få det svart på hvitt at du skal ha Kingston minne...

 

7. TV-TUNER og ANDRE SMÅTING.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
IFL90 har støtte for dette (vil i løpet av ikke lang tid bli tilgjengelig ). 6625 har også mulighet for TV-tuner, men kun sammen med windows media center. Prisen for Zepto TV-tuneren ser ut til å være et par trehundre kroner dyrere (sammenlignet med HEL80 sin, så ikke sikre tall altså...).

 

I tillegg har vel begge innebygd web-kamera og mikk. En liten forskjell er vel at IFL90 har fingeravtrykkleser, noe det ikke ser ut til at 6625 har? Uten at det vel har noe særlig stor betydning, men da er det nevnt.

 

8. KVALITET.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Compal er verdens nest største PC produsent, og jeg har hørt flere PC repp. folk (via nettet riktinok, så kan jo ikke garantere for at de snakker sant) forsikre om at Compal er "as solid as they come". Dvs. rett under IBM kvalitet. For mer les denne tråden.

 

Når det gjelderr 6625 så er jeg veldig nysgjerrig på hvilken produsent som står bak. F.eks. sager?? Uten å vite produsent er det vanskelig å vite noe sikkert om kvaliteten... Jeg sier absolutt ikke at Compal har bedre kvalitet enn 6625, fordi det er det jo umulig å si noe om når man ikke vet produsenten.

 

9. PORT- og TASTATURPLASSERINGER.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det ser ut som om fn- og ctr-tastene er plassert "riktig" på 6625, et stort pluss! Her feiler helt klart IFL90.

 

Begge har nettverkskontakten på siden, den burde absolutt vært bak. På den positive siden er at begge har det optiske drevet er på siden, ikke foran.

 

I tillegg sitter strømkabel på siden på IFL90, dette ser ikke jeg for min del på som noe problem - ettersom strømkontakten er vinklet... Men meningene er jo noe splittet her. 6625 har denne bak.

 

IFL90 har stor entertast, hva har 6625?

 

10. TILKOBLINGSMULIGHETER

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
IFL90
3-i-1 kortleser (SD/MMC/MS)

4 x USB 2.0 (hvorav 2 stk USB Power 2A)

1 x Firewire kontakt, for bl.a. videoredigering

1 x Mikrofon inngang

1 x lydutgang med S/PDIF

1 x S-video utgang 

1 x VGA (skjermutgang)

Kilde: Multicom.no, spesifikasjoner av IFL90.

 

6625

Basert på bildene fra denne testen.

 

VGA (bak)

Mikk (høyre)

Lydutgang (høyre)

4 USB porter (2 høyre + 2 venstre)

LAN (venstre)

Modem (venstre)

Firewire (venstre)

ExpressCard54 (venstre)

Kortleser (venstre)

 

Begge

Det som kan sies er at ingen av de har DVI- eller HDMIutgang pr. nå. Så hvis ønsker å kjøpe nå stryker begge på dette punktet. Hvis dette imidlertid er noe som betyr mye så har jeg lest at 6625 får dette på et senere tidspunkt. Men så spørs det om man har mulighet for å vente....

 

11. FYSISKE MÅL.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
IFL90

Vekt: 2,9kg (med 9-cellers batteri). Nesten en halvkilo ned fra HEL 80 forresten, veldig bra jobba! :)

Dimmensjoner: 355 x 257 x 35/37

 

6625

Vekt: Jeg klarer ikke å finne noe offisielt, men det mest påliteliget jeg har sett er 2,7 kg. Imidlertid veit jeg ikke om dette er med eller uten batteri. Uansett: Om det er med eller uten skiller det jo bare ca. 0,2 i fordel en av de. Så når man ser PCene i forskjell til hverandre blir forskjellen jo uansett egentlig liten Men hvis noen veit vekta med sikkerhet på 6625 hadde det vært bra å få rydda det av veien :)

 

Dimmensjoner: Dette har jeg ikke klart å finne noe om på 6625.

 

Begge

Begge er i alle fall vekt rundt den (i mine øyne) magiske 3 kg grensa. Jeg for min del syns PCene ikke bør overstige 3kg med så mange hektoene...

 

12. YTELSE.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

13. OPPSUMMERT.

 

Håper dette gir en "bred start", også er det jo bare å begynne å luke ut usikkerheter som jeg har her... Og legge til utelatte ting. Og forresten, syns jeg har klart å holde meg sånn nesten i skinnet og vært nesten nøytral da :!: hehe. Det man imidlert jo klart ser er at kunnskapsnivået mitt om IFL90 er _noe_ større enn hos 6625 :p Hullene er litt større der gitt.

 

Skal se om jeg ikke får forkarta og redigert litt de kommende dagene - så kan dette være en slags oppsummeringspost for tilleggsinfo folk kommer med.

 

Kom gjerne med korrigeringer folkens!

 

Også syns jeg folk bør unngå å diskutere PCene her. Denne tråden bør holdes til å sammenligne. For diskusjon om den enkelte PC, benyttes disse to trådene:

Zepto Z-Note 6625WD

(MultiNote) Compal IFL90

 

- Amund

 

EDIT 27/05/2007: Punkt 6, 9 og 10 oppdatert en del pluss litt småting her og der.

EDIT 01/06/2007: Redigert en del etter at testen fra DinSide.no kom. Bl.a. punkt 3, 12 & 13.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Zeptoen har såvidt jeg kan se flere tilkoblinger bak, noe som jeg setter svært høyt, compalen har bedre batterilevetid som standard. Det jeg er mest spent på er om compal denne gangen har fulgt nvidias spesifiksjoner på skjermkortet og ikke gjort som tidligere og underklokket det 10-20%. Compalen vinner såvidt jeg kan se på pris.

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at det er Kingston-minne i IFL-90. Snakket med en hos Multicom, og han sa at de brukte Kingston på Compal-maskiner.

 

(et lite) OT: Delavar, er skjermkortet underklokket på HEL80 også (go 7600). Sånn, skal ikke gjøre mer av det enn det spørsmålet :blush:

Endret av Kim The King
Lenke til kommentar
Zeptoen har såvidt jeg kan se flere tilkoblinger bak, noe som jeg setter svært høyt,

 

Du får strømmen, VGA og S-video bak.

 

Hvis har PCen koblet mye opp til ekstern skjerm (via s-video eller VGA) er det selvsagt kjekt. Men hvis ikke har det blir det jo faktisk med kun strømmen som blir bak...

 

Personlig skulle jeg nok gjerne ha sett nettverkskabelen bak i stedet...

 

. Det jeg er mest spent på er om compal denne gangen har fulgt nvidias spesifiksjoner på skjermkortet og ikke gjort som tidligere og underklokket det 10-20%

 

Det skal vel da sies at det har vært _veldig_ enkelt å klokke det opp til normal frekvens...

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Amundsf: Det var et glimrende og ekstremt grundig svar, takk skal du ha for at du har tatt deg så god tid til dette. Imponerende!!

 

Her er en link til flere bilder og 1 dansk test av Zepto'n:

http://www.laptopworld.dk/index.php?id=385

8712684[/snapback]

 

Bare hyggelig :) ¨

 

Men spørsmålet er jo: Var den til noe hjelp? Eller ble det bare vås? :!:

 

Takk for linken. Benyttet den til å oppdatere en del på punkt 9 og 10 :)

 

- Amund

Lenke til kommentar
Zeptoen har såvidt jeg kan se flere tilkoblinger bak, noe som jeg setter svært høyt,

 

Du får strømmen, VGA og S-video bak.

 

Hvis har PCen koblet mye opp til ekstern skjerm (via s-video eller VGA) er det selvsagt kjekt. Men hvis ikke har det blir det jo faktisk med kun strømmen som blir bak...

 

Personlig skulle jeg nok gjerne ha sett nettverkskabelen bak i stedet...

 

. Det jeg er mest spent på er om compal denne gangen har fulgt nvidias spesifiksjoner på skjermkortet og ikke gjort som tidligere og underklokket det 10-20%

 

Det skal vel da sies at det har vært _veldig_ enkelt å klokke det opp til normal frekvens...

 

- Amund

8713856[/snapback]

Bruker mye bærbar tilkoblet strøm og S-video så for meg er det et must med det bak. Nettverk burde vært bak på begge disse da den kontakten tåler lite.

 

Angående klokking og compal så kan du klokket gpu, men ikke minnet (du kan gå opp noen få MHz før det blir ustabilt), samtidig kan du jo klokke andre med 7600go opp fra standard til høyere hastighet og compaln havner da bak. Jeg liker å ha høy klokk som standard så jeg slipper å rote til med garanti\reklamasjon om noe ryker. Får håpe compal greier å bruke standardspesifikasjoner denne gangen.

Lenke til kommentar
Angående klokking og compal så kan du klokket gpu, men ikke minnet (du kan gå opp noen få MHz før det blir ustabilt),

Det var GPUen jeg sikta til ja :)

 

samtidig kan du jo klokke andre med 7600go opp fra standard til høyere hastighet og compaln havner da bak. Jeg liker å ha høy klokk som standard så jeg slipper å rote til med garanti\reklamasjon om noe ryker.

 

Joda, enig i den. Men forutsatt at man ikke brenner opp gpu'en da så er bryter vel ikke det å overklokke med garantien? Dvs, etter hva jeg har lest kan det være litt forskjellig fra utsalg til utsalg her?

 

Også skal visst sannsynligheten for å ødelegge noe med PCen med å klokke opp GPUen til normalen være ganske liten på HEL80 - er visst rimelig mange som har gjort det...

 

Men enig i at i utgangspunktet best om er maks klokket når får PCen ja.

 

 

 

Ellers er den nok Compal som underklokker skjermkortet ja, og ikke Multicom. Det er vel både naturlig, og beviset er vel at underklokket skjermkort på HEL80 har det vært verden over...

 

- Amund

Lenke til kommentar
Fint om noen (gjerne fra egne eller kjente's erfaringer) kunne si meg litt mer om Netshop og Multicom, om service, leveringstid, support osv. hvem er best?

:hmm:

8723517[/snapback]

 

Etter min erfaring så ligger begge ganske likt når det gjelder service.

Hvis du bor i nærheten av en av Netshop sine lagre (Sandefjord & Oslo) , så har du en fordel av at du kan hente/levere inn varer du har kjøpt der. Så sparer du både tid og penger. :)

Lenke til kommentar

Jeg har nå forstått det slik at netshop har dårlig service, og zeptoene blir fort ødelagte. Hvis du leser gjennom zepto tråden så skjønner du hva jeg snakker om, er flere som har klagd på både netshop og zeptoen. Compalen har bedre batterilevetid, det er snakk om 5 timer på et 9 cellers batteri. Compalen har noe nytt fra intel sin side som heter turbominne. Turbominne vil gjøre at laptopen bruker 20% mindre strøm og kan være opptil 2 x raskere til å kjøre applikasjoner og starte opp Vista. Compal er også den billigste laptopen jeg har sett for alt det man får for den.

Lenke til kommentar

Søren og!

 

Hater når det kommer to nesten identiske pcer ut på markedet akkurat når jeg skal til å bestille laptop :p Får jo ikke bestemt meg!

 

Hvis jeg ikke er så veldig kresen, og kun skal bruke pcen til å bestille litt bf2, css og kanskje noen av de nye DX10 spillene, er det da så utrolig stor forskjell på Zepto og Compal sin pc da?

 

For det virker som at det er mulig å få en Compal fortere enn en Zepto!?

 

Kommer også Compal med SantaRosa chipset?

Lenke til kommentar

Multicom Asus Z37S

 

Jeg vil gjerne sammenligne denne med de to laptopene som allerede finnes i denne tråden. Denne har også leveringstid i midten av juni, og har en skjermstørrelse som tiltaler meg godt når det gjelder kjøp av laptop. Jeg ser skjermkortet er dårligere, men hvor mye dårligere? Er det flere ting på denne laptopen som er redusert?

 

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....519693;c:100475

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...