Gå til innhold

Zepto 6625WD eller Multicom compal IFL-90?


Anbefalte innlegg

Hvis jeg ikke er så veldig kresen, og kun skal bruke pcen til å bestille litt bf2, css og kanskje noen av de nye DX10 spillene, er det da så utrolig stor forskjell på Zepto og Compal sin pc da?

For det virker som at det er mulig å få en Compal fortere enn en Zepto!?

I oppsummeringsposten min har jeg prøvd å holde meg så nøytral som mulig. Spesielt fordi det enda ikke finnes tester av IFL90 enda, og da er det farlig å uttale seg for sterkt...

 

Min følelse er imidlertid: IFL90 kommer til å bli en rå PC, og vil overgå 6625. Et par ting derimot taler for 6625: Hvis du kan vente får den DVI-utgang, også er strøm, s-video og vga-kontaktene bak. I tillegg til dette har 6625 fn og ctrl-tastene på riktig plass i motsettning til IFL90. Er disse tingene veldig viktig for deg så forstår jeg at det blir jevnt/ at 6625 blir valget.

 

Hvis derimot ser bort i fra disse detaljene tror jeg følgende:

* Det meste tyder på at IFL90 får en god del bedre batteritid (noe de fleste vel vil si at er veldig så viktig?)

* Noen vil nekte, men jeg vil påstå at Compal er kjent for å bygge PCer med god kvalitet. 6625 har jeg enda ikke hørt noe om hvem som produserer

* I tillegg har jeg på følelsen at IFL90 trolig ikke vil ligge noe bak på ytelse. Om de vil ligge så mye foran heller er vanskelig å si pr. nå med tanke på de f.eks. har likt skjermkort... Her må man vel nesten avvente testene. Men lite skulle vel tilsi at IFL90 blir liggende noe bak, med tanke på historien til Compal (med testvinnere som CL56 og HEL80 siste par åra).

 

Problemet er jo at dette bare er følelse, inntil noen test kommer er det jo umulig å si noe om dette er tilfellet. På den andre siden finnes det kun en betatest av 6625 også, så de står egentlig ganske likt her og...

 

EDIT: Jeg glemte jo å legge til at disse argumentene sammen med at IFL90 er ca. kr. 1.000 - 1.500 billigere ved et normaloppsett av PCen gjør at for meg blir IFL90 et klart valg. Så sant ikke tester skulle vise at jeg tar helt feil da ;)

 

 

Hvis du er veldig usikker på hvem velge: Da vil jeg anbefalle å vente et par-tre uker. Så kommer kanskje testene etterhvert. Men så er selvsagt spørsmålet: Klarer man å vente? Jeg klarte ikke :D ¨

 

 

Og forresten: Nevnte jeg det hvite tastaturet på 6625? :!: (Hvis har lest oppsummeringsposten min over så har dere vel fått med dere at jeg ikke er veldig begeistret for det ;))

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Multicom Asus Z37S

 

Jeg vil gjerne sammenligne denne med de to laptopene som allerede finnes i denne tråden. Denne har også leveringstid i midten av juni, og har en skjermstørrelse som tiltaler meg godt når det gjelder kjøp av laptop. Jeg ser skjermkortet er dårligere, men hvor mye dårligere? Er det flere ting på denne laptopen som er redusert?

 

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....519693;c:100475

8724226[/snapback]

Nå har jeg ikke gått inn på detaljer som tilkoblinger etc. som denne, det orker jeg ikke ;)

 

Men den så vel ikke så værst ut den, men du har sett at den har rimelig mye mindre skjerm? 13,3". Hvis man ikke har behov for spesielt stor skjerm blir den jo selvagt bare mye enklere å få med seg :) Men ettersom du lurte på sammenligning uten å nevne det ville jeg bare si ifra...

 

Når det gjelder skjermkortet så har du en oversikt over de tekniske dataene her. Hva dette betyr i praksis derimot har jeg ikke helt oversikt over.

 

Men det man jo ser er at det blir bunnmodellen til Intel på mobilplattformen. Akkuratt det at det er bunnmodellen ville vel gjort at jeg ikke hadde tatt sjangsen på det før jeg hadde sett noen tester i alle fall... Jeg ville vel ikke akkuratt forventet å dra de nyeste spillende på høyest oppløsning og høyeste detaljnivå med det...

 

Hvis du skal spille noe da. Hvis ikke duger det helt sikkert greit.

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

En ting du ikke har tatt med er at zepto kjører på med 800mhz minnebrikker. Om dette vil gi en ytelsesøkning er vel ganske uvisst inntil det kommer en bra test på det, spesielt med tanke på om det i det hele tatt støtter det.

 

Almighty_Malachi: din informasjon om turbominne bør taes med en stor klype salt, med mindre du kan dokumentere det bra. Det fungere bare i vista og at det skal gi så bra økning tror jeg ikke på før jeg ser en ordentlig test.

 

Leste at zepto droppet turbominne fordi de i sine tester fikk tilnærmet lik ytelse med hybrid-disker. Men det kan man enda ikke bestille av den norske zepto-forhandleren.

 

Håper det kommer skikkelige reviews på begge snart. For min del vil nok varme og støy bli den avgjørende faktoren. Ytelsesmessig tror jeg de blir veldig like.

Lenke til kommentar

At zepto kjører 800 MHz-brikker hjelper ikke på ytelsa siden brikkesettet maks kjører dem på 667 MHz uansett, grunnet høyere CL på raskere brikker vil muligens 800 MHz-brikkene faktisk yte dårligere enn 667 MHz-brikkene. Hva batterilevetid angår er jeg spent på hva zeptoen med 12-celler greier, kan godt hende det blir bedre enn compalen med 9-celler :)

Lenke til kommentar

Anacondas: Ja, jeg er enig i at man må være litt skeptisk til Intel Turbo Memory enn så lenge.

 

Når det gjelder kontra flashdisker så kan man vel kanskje forvente lik ytelse på disse ja. Men nå er uansett ITM rimelig billig da. Så når ITM er tilgjengelig i dag, men zepto pr. nå ikke har tilgjengelig flashdisker....

 

 

CL står ikke for cash latency nei. Minnehastighet har vel fint lite med penger gjøre :!: CL står for CAS latency. Info her. Vær obs på at CL ikke betyr alt da - det er bare et av "de fire tallene". Se punkt 17 på den linken.

 

- Amund

Lenke til kommentar

"Unfortunately, while the processors and front-side bus are all ready to go, laptop memory is still stuck at 667MHz, and Intel hasn't made it clear whether the Santa Rosa platforms will be able to handle the 800MHz memory due to launch later this year" hentet fra engadget.com

 

Zepto har valgt å ta sjansen på 800mhz. Om det har noe effekt vil en grundig review vise.

Lenke til kommentar
Anacondas: Ja, jeg er enig i at man må være litt skeptisk til Intel Turbo Memory enn så lenge.

 

Når det gjelder kontra flashdisker så kan man vel kanskje forvente lik ytelse på disse ja. Men nå er uansett ITM rimelig billig da. Så når ITM er tilgjengelig i dag, men zepto pr. nå ikke har tilgjengelig flashdisker....

 

 

CL står ikke for cash latency nei. Minnehastighet har vel fint lite med penger gjøre :!: CL står for CAS latency. Info her. Vær obs på at CL ikke betyr alt da - det er bare et av "de fire tallene". Se punkt 17 på den linken.

 

- Amund

8731420[/snapback]

Jeg mente egentlig å skrive cache latency. Men det skjønte du sikkert. Får vel lese litt om CAS latency på wikipedia da.

Lenke til kommentar

Dinside.no har sluppet en test av IFL90. Som for testen av laptopworld.dk som det er referert til før her i tråden så er dette en test gjennomført på en ikke ferdig PC. Men den gir noe informasjon :)

 

Jeg har derfor opptatert min første post her i tråden (post nr. 2) etter at denne testen av IFL90 ble publisert.

 

Oppsummert kan man vel si at IFL90 ser ut til å få så god batteritid som man forventet, mens ytelsen ser ut til å værre _veldig_ lik 6625.

 

- Amund

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er noen punkter jeg lurer litt på ang. disse to pcene. Skal forøvrig nevnes at jeg sliter sykt med å bestemme meg for hvilken av dem jeg skal gå til innkjøp av :hmm:

 

Lyd, hvordan er de stilt opp mot hverandre der? Den eneste infoen jeg har sett fra denne fronten kommer fra Zepto, som kan skilte med 7.1 Digital Sound-lydkort. Har Compalen noe tilsvarende?

 

Docking, er det sluppet noe info om dette? Har enda tilgode å se noen dockinger(eksisterende eller påtenkte) til noen av modellene, men ser ikke bort ifra at jeg ikke har hatt øynene med meg. Ser at Zepto nevner muligheten for å sette maskinen i dockingstasjon, så regner med noe er påtenkt fra den fronten.

Lenke til kommentar

Må si at jeg synes Zeptoen har et langt bedre design enn multicomen. Multicomen er sort og kjedelig og firkanta, mens zeptoen har runde kanter og små snasne frekke detaljer(som f.eks hvitt tastatur).

Synes det er helt ok å ha dårligere batteritid enn å ha bra batteritid og ha en pc som minner om designet til interiøret i Opels biler på 90-tallet.

Lenke til kommentar
Må si at jeg synes Zeptoen har et langt bedre design enn multicomen. Multicomen er sort og kjedelig og firkanta, mens zeptoen har runde kanter og små snasne frekke detaljer(som f.eks hvitt tastatur).

Synes det er helt ok å ha dårligere batteritid enn å ha bra batteritid og ha en pc som minner om designet til interiøret i Opels biler på 90-tallet.

8848200[/snapback]

Når du i tillegg må betale 1500-2500,- mer for den? Helt ærlig så synes jeg zeptoen taper på alle områder mot compalen, kanskje med unntak av design. Blir som å kjøpe en mac for å bruke den som pc, du betaler enorm for design på en ellers middelmådig pc (om en ser på bang for bucks).

Lenke til kommentar
tenker jeg kjøper Compal og napper av FN tasten. Hvis ikke det er mulig å omprogrammere det i windows.

 

Funker Turbominne med Windows XP Pro?

8852948[/snapback]

 

Hei,

som roy_nor spør, er det mulig å omprogrammere Fn og Ctrl tastene?

Om det ville vært mulig ville jo Compalen blitt enda mer firstende.

Håper på svar/løsning! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...